Onnettomuudet on harvoin yhden tekijän aiheuttamia. Sään aiheuttama huono näkyvyys, risteyksen geometrian aiheuttaman huono näkyvyys, kuljettajalle tuntematon tai ainakin puolituntematon paikka, PV:n ohjaus reittivalinnassa ja valvonta miten toimitaan vaarallisissa paikoissa… Vaikka paikka olisi tuttu, paikallisetkin turtuu ja lipsuu turvallisista metodeista, kun ei ennenkään ole käynyt mitään. Katseet radan suuntaan muuttuu vuosien varrella aina vaan lyhyemmiksi vilkaisuiksi.
Edes opasteet ei tee tasoristeyksestä turvallista. Saavun paikalle, vastikään uusitut opasteet ovat alhaalla, opasteet nousee, ahaa, juna on mennyt juuri, vilkaisen varmuuden vuoksi, reitti selvä ja lähden liikkeelle. Kaksi sekuntia kiskon ylittämisen jälkeen Pendolino paahtaa 160km/h lasissa takaa ohi, jonka jälkeen puomi laskeutuu uudestaan hetkeksi. Saan edelleen vittuilua kun pysähdyn tasoristeyksissä joten tarjoan kävelyä vaihtoehdoksi.