PV:ssa tapahtuneita onnettomuuksia ja läheltä piti-tilanteita

Taipalsaaren BTR-60 -onnettomuudesta tulee kuluneeksi 30 vuotta.

 
Taipalsaaren BTR-60 -onnettomuudesta tulee kuluneeksi 30 vuotta.

Sellainen "henk.koht" kosketus on aiheeseen että kolme vuotta vanhempi veli oli tuolloin intissä Korialla joka siis on tuolla suunnalla myöskin sijainnut. Muistelen että kyllä tätä juttua käsiteltiin jonkun verran. Olisko silloin ollut jotain epätietoisuutta näistä uhreista tai heidän joukko-osastoistaan tms niin sitä muista.
 
Taipalsaaren BTR-60 -onnettomuudesta tulee kuluneeksi 30 vuotta.


Sen kutsuminen onnettomuudeksi on kylla melkoista valkopesua, kaiken kaikkiaan tapahtumiin liittyi ihan hitokseltaan tuottamuksellisuutta ja valehtelua puolustuvoimen osalta, ja oikeastaan kukaan ei joutunut vastuuseen, se lienee maan tapa. Siina tuli suomalaisen nuoren miehen arvo mitatuksi. Osottautui karkeasti uuden tai uudehkon Ladan arvoseksi.
 
Sen kutsuminen onnettomuudeksi on kylla melkoista valkopesua, kaiken kaikkiaan tapahtumiin liittyi ihan hitokseltaan tuottamuksellisuutta ja valehtelua puolustuvoimen osalta, ja oikeastaan kukaan ei joutunut vastuuseen, se lienee maan tapa. Siina tuli suomalaisen nuoren miehen arvo mitatuksi. Osottautui karkeasti uuden tai uudehkon Ladan arvoseksi.
Pystytkö avaamaan lisää?
 
Pystytkö avaamaan lisää?

Yksi niista vehkeista hajos rannalla ja siihen kuuluneen ryhman ukot kulki sen uponneen kannella. Moottori oli karsinyt ylikuumenemisesta ja siina auottiin jotain jaahdytysluukkuja joiden aukaseminen vesistoylityksissa oli kielletty ja joista se ylikuormattu ajoneuvo haukkas sen upottaneen veden...... Siina jatettiin kaikki alkeellisimmatkin turvamaaraykset noudattamatta ettei harjotus vaan viivastyisi ja joku kapiukko aikanaan selitti kuinka sotatilanteessakin semmosista on tingittava. Vittu mika vatipaa jatka ei ollut muuta paitsi kuin uutta reikaa paassa, semmostakin sattuu sodassa....

PV muunmuassa valehteli vesistokohdan olleen kapean ja matalan, vitun ikenet, ylitys oli useampia kilometreja ja vetta kymmenia metreja koska kohdalla kulki ruopattu syvavayla.....

Valtiokonttori maksoi menehtyneiden omaisille suunnillleen 30 000 markan korvaukset, se oli lahinna loukkaus. Etta semmosta....
 
Viimeksi muokattu:
Ikävien tapausten ja onnettomuuksien kautta kuitenkin päästiin lujasti eteenpäin. Turvallisuuskulttuuri on muuttunut 30 vuoden aikana todella paljon. Jossain kohtaa jopa ehkä yli kohtuudenkin. En vähättele tapahtuneita lainkaan, totean vain sen, että edistystä on syntynyt todella paljon. Kyllä pv on ottanut kopin näissä kysymyksissä.
 
Levätkää rauhassa Jääkärit. Tuttuja oli tuossa mukana ja itse menin 93 samoihin hommiin. Äiti järkyttynyt ja peloissaan, aneli hakeutumaan mihin vain muualle kuin noihin vaunuihin. Mutta jos minä saisin valita niin ottaisin ennemmin btrn kuin pasin alle tosipaikassa.
 
Mutta jos minä saisin valita niin ottaisin ennemmin btrn kuin pasin alle tosipaikassa.

Ihan rehellinen kysmymys, miksi? Vaunuissa oli asiallinen raskas KK (ja mua sapettaakin, ettei niiden torneja kierrätetty Paseihin), mutta muutoin en oikein näe niiden etuja Pasiin nähden - tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan APC:hen nähden. Esmes voimansiirto kaksine Popedan bensiinimoottoreineen oli kauniisti sanottuna antiikkinen.

Mitä taas tulee onnettomuustapaukseen, niin siitä on varmaan koko palsta yhtä mieltä, että jos koulutus olisi ollut ajanmukaista, koko onnettomuus olisi todennäköisesti jäänyt tapahtumatta. Pohjapumppu olisi ollut käynnissä eikä luukkuja avattu, ja PV saivarteli irti vastuustaan.
 
Nojaa, se 2-moottorisuus on usein enemmän haitta kuin etu tuollaisissa APC:issä (vaatii enemmän huoltoa ja ylläpitoa, enemmän vikakohteita, vie enemmän tilaa) ja lisäksi bensakone on sangen epäkäytännöllinen panssariajoneuvossa (palovaara merkittävästi suurempi, huono vääntökäyrä, suuri kulutus). BTR-60 ei tietääkseni ole käytössä enää kuin kehitysmaissa, sensijaan jatkokehitelmä BTR-80 on ja se onkin sitä, mitä BTR-60:n olisi pitänyt olla (mm. tehokkaampi dieselkone ja osa vaunuista on varustettu jo 30 mm tykillä). Osumista reagoivat varmaan kaikki renkaat, ellei reagoimattomalla sitten tarkoiteta osumankestävää jousirengasta :LOL:. Suojien ja kulmien arviointiin mun asiantuntemukseni ei sitten riitäkään, voi ollakin että BTR on vähän paremmin panssaroitu kuin Pasi - tosin liekö tuolla suurta merkitystä, kun kumpikaan ei kestä kuin kiväärikaliiperien tulta.

14,5 mm KPV sen sijaan on ase, jonka mielelläni olisin nähnyt jatkavan elämäänsä uudempien ps-ajoneuvojen katolla.
 
Pasin miinaanajokestävyys taitaa olla hiven parempi kuin neukkuvastineen? Tekniikka lujempaa ja huoltoystävällisempää, talviajossa parempi, sisämatkustustila inhimillisempi, polttoaineen sijoittelu fiksumpi, ulostulo fiksumpi? jne.jne. Molemmat toki oman aikakautensa tuotteita.
 
Itäallergia on yksi suurimmista syistä viime vuosikymmenten puolustuskyvyn alasajoon, samaan kategoriaan voidaan laskea myös jalkaväkimiina kielto, jonka kokoomuskin liputti täydellä tuella läpi- koska pitää olla globaali ja "päättävissä pöydissä" jossa meitä kuulemma kuunellaan :p Jep! Pasin akselisto ja pohjaratkaisu on saanut paljon kehuja, kestää paremmin miinoja.
 
Back
Top