Hölmö kysymys:
Miksei ole tehty singon ammusta, joka pitäisi lentoratansa vakaana koko matkan ajan? Eli kiihdyttäisi ensin matkanopeuteen ja sitten ylläpitäisi matkanopeutta ja siivekkeillä pitäisi itsensä koko ajan sopivassa nosteessa, jotta lentorata olisi täysin suora ampumaetäisyydestä riippumatta? Osumistodennäköisyys kasvaisi huimasti ja tehokas ampumaetäisyys myöskin. Eihän tuo mitään rakettitiedettä ole loppupeleissä toteuttaa. Miksei noin ole tehty?
niin,
NLAW taitaakin täyttää hyvin tuon sinun vaatimuksen vakaasta lentoradasta, tai hyvästä osumaprosentista lähikantamilla, ja keskikantamilla. Kuitenkin NLAW on 3,8 kertaa painavampi kuin kessi. NLAW on about 3 kg painavampi kuin vanha apilas.
Yhden miehen asejärjestelmä. Hyvinkin samassa roolissa kuin joku apilas sinkomies / tuhoojapartio, ainakin minun käsittääkseni. Toisaalta, NLAW tuo lisää ulottuvuutta vanhaan sinkoon verrattuna, ja huhujen mukaan on helpompi ampua liikkuvia maaleja. Ei ole tullut noita ammuttua. Toisaalta jos on tekijämies apilaksen tai kessin takana, niin hänkin osuu kyllä tasaisella tahdilla liikkuvaan maaliin esim. tasaisella tiellä (mutta pienemmältä kantamalta kuin NLAW, jos rehellisä ollaan)
Kyllähän se NLAWin käyttö jotakin BMP-2 vastaan saattaa tuntua eurocenttejä pyörittelevän byrokraatin mielestä tuhlaukselta, mutta joskus on mukauduttava realiteetteihin ja tuhottava niitä vaikeitakin maaleja taistelukentällä. (?)
Kyllä se tuhottu BMP-2 tai BMP-3 lämmittää enemmän suomalaisten mieltä, kuin vihollisen mieliä (?) vaikka menikin "väärin ammuttu" NLAW viholliskohteeseen. (NLAW oletusarvoisesti on tarkoitettu TST-PSV tuhoamiseen)
Jos nyt tarkkoja ollaan niin kyseessä NIMENOMAAN on kyse rakettitieteestä kun puhutaan rakettien ja ohjusten tieteestä. Ballistiikan tutqimukset eivät aina ole niin yksioikoisia aina, on monia asioita jotka vaikuttavat tulokseen.
OHjuksilla esim joku TOW tai Javelin, ne ovat niin isoja verrattuna kessiin että on mahdollista tunkea kaikkea extra tavaraa sinne pakettiin. Pidempi ampumaetäisyys mukaanlukien. Javelin tunnetusti ampuu ylöspäin, ja tulee painovoiman avustama alaspäin, elikkä kaareva lentorata on vedetty äärimmilleen. Säästää ainakin polttoainetta siinä mielessä että ammus liukuu korkealta korkeudelta, alaspäin.
Teoriassa jos kessillä ammutaan teräspanssaroituun vaunuun, niin se läpäisee
riippumatta ammuksen lentonopeudesta, saman verran panssaria eli 300mm RHA. Koska kessissä on kyseessä enimmäkseen kemiallinen läpäisy perustuen Munroen efektiin (ontelokranaatin terminaaliballistinen periaate - siis ontelokranaatin räjähtäessä maalissa)
Käytännössä venäläisissä vaunuissa on ERA reaktiivipanssarointia jotka torjuvat liaan hitaasti lentäviä ammuksia. Ammuksen kuori vaatii lisää vahvistusta reaktiivipanssarointia vastaan (jotta selviytyy ja laukeaa lähellä vaunua, aiheuttaen Munroen efektin). Tai sitten on käytettävä tandem taistelukärkeä kranaatissa.
Amerikkalaisessa TOW ohjuksessa on tandem taistelukärki joka auttaa reaktiivin läpäisyyn.
http://www.puolustusvoimat.fi/porta...9nQSEh/?pcid=e6ae7a804914c23aa1a9e930a8ea04e8