PV tutkii BMP-2:ien uudistamista

Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
SJ kirjoitti:
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
Tässä vaan heti nähdään mihin se hinta tuntuu pomppaavan kun uudet palikat eivät istukkaan suoraan vanhoihin pultinreikiin... Pasien vastaavien protojen (jossa keskitytään pääasiassa peruskorjaukseen) kpl-hintahan oli 300 000eur vs. BMP-2 n.2 000 000eur :dodgy: Itse meinaan uneksin jostain reulusti alle miljoonan kpl-hinnasta, mieluummin alle 500 000eur (sen verran halpoja nuo pimeänäkö härvelit meinaan nykyään ovat) kun sarjana aletaan tekemään!

Sikäli kun tuota uutista luin, niin eikös tuossa kumpikin firma modernisoi kaksi bemaria? Ja sopimusten yhteishinta on 4,2 miljoonaa? Ja oletettavasti kappalehinta tulee alas, kun ruvetaan sarjaa tuottamaan.

Lukaise uusiksi... Siellä sanotaan ihan selvästi että kumpikin modaa yhden vaunun. Toistan: Pasin "modauksen" protohinnaksi tuli 300 000eur/kpl... 2milj.eur/kpl proton hinta ei lupaa hyvää :dodgy:

Joo, olet oikeassa. En tiedä mistä minä tuon kaksi kummallekin tuli.
 
Ohjus-tiedustelija kirjoitti:
koponen kirjoitti:
Ei PIAn jäsenten tuloksentekokyky nyt mitenkään ylenpalttisen kova ole. Meinaan, olisiko löytynyt halukkaita tekemään proton kehitystyö omalla riskillä? Nyt häviävältä tarjokkaalta sitoutuu sinällään resurssia hankkeeseen, mutta kaikki ei jää tappioksi jos toinen kilpuri voittaa.

No juu, mutta kun ymmärtääkseni PV on jo tehnyt sen varsinaisen kehitystyön, joten missä riski? Kuten todettua kaikki viittaa siihen että nyt vaan kilpailutetaan sitä kumpi rakentaa pv oman proton mukaisen modauksen toimivammin/halvemmalla. En jaksa uskoa että enää rakennettaisiin täysin uusia toisistaan vähääkään oleellisemmin poikkeavia versiota. Kyllä 2milj.eurolla useampi ukko hyppää PV:lta saadun aihion kimpussa vuodenkin ilman että mistään tappioista täytyy huolestua... Edelleen Pasin "modauksen" protohinnaksi tuli kappaleelta vain 300 000eur.

Korostus minun. Ei voi olla mahdollista. Hinnan perusteella tässä on muutakin, kuin pelkkä toteuttaminen valmiiden suunnitelmien pohjalta. Pikemminkin uskon yrityksille annetun tavoitteet ja vapauden toteuttaa haluamallaan tavalla.
 
Tuo 4,2 miljoonan potti ei jakaudu tasan, vaan Oricopan osuus on 3,2 miljoonaa ja Conlogin reilu 0,9 miljoonaa.

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2013-008815/
 
Onko Bemari suojausta mahdollista saada AMV:n taikka CV:n tasalle vaihtamalla peltejä komposiittiin jne. ?
 
rukkaskikka kirjoitti:
Tuo 4,2 miljoonan potti ei jakaudu tasan, vaan Oricopan osuus on 3,2 miljoonaa ja Conlogin reilu 0,9 miljoonaa.

http://www.hankintailmoitukset.fi/fi/notice/view/2013-008815/

Ja kun täällä kauhistellaan protovalmistuksen kalleutta, kannattaa muistaa, että kustannuksiin sisältyy muutakin kuin puolustusvoimien speksaamien laitteiden ruuvaaminen paikalleen. Tuotannollisen toiminnan käynnistämiseen kuuluu nyt ainakin seuraavat osat:
- työntekijöiden kouluttaminen (ei taida Oricopalta löytyä suoraan BMP-2 osaajia tai osaamista ei välttämättä ole uusiin komponentteihin, kuten lämpökameraan)
- työkalujen hankinta
- sarjatuotantolinjaston pystytyskulut
- työnkulun suunnittelu
- dokumentaatio
- ylläpitovalmiuksien luominen
- projektijohto

Yksityinen yritys ei voi ottaa kaikkea omalle riskilleen, vaikka kiinnostus tähän keikkaan on varmasti Oricopalla suuri.

Lisäksi kalleutta taivastellessa kannattaa muistaa vaatimaton 24 % komponentti (lainaus hankintailmoituksesta):

Alustava arvio sopimuksen kokonaisarvosta: 3235324 EUR
Sisältää arvonlisäveron: 24 %
 
Siis 2-3 miljoonaa per vaunu maksaa modernisointi? Eikös kannattaisi sillä rahalla mieluummin ostaa kymmenkertainen määrä MTLB-V kuljetuspanssarivaunuja, kun kerran panssaroidusta miehistönkuljetuskalustosta on kuitenkin huutava pula? Yhtälailla se BMP-2 possahtaa T-80 tai BMP-3 osumasta kuin MTLB-V.
 
hessukessu kirjoitti:
Siis 2-3 miljoonaa per vaunu maksaa modernisointi? Eikös kannattaisi sillä rahalla mieluummin ostaa kymmenkertainen määrä MTLB-V kuljetuspanssarivaunuja, kun kerran panssaroidusta miehistönkuljetuskalustosta on kuitenkin huutava pula? Yhtälailla se BMP-2 possahtaa T-80 tai BMP-3 osumasta kuin MTLB-V.

Rynnäkkövaunuilla on oma tehtävänsä ja MT-LBV ei sitä tehtävää täytä.
 
hessukessu kirjoitti:
Siis 2-3 miljoonaa per vaunu maksaa modernisointi? Eikös kannattaisi sillä rahalla mieluummin ostaa kymmenkertainen määrä MTLB-V kuljetuspanssarivaunuja, kun kerran panssaroidusta miehistönkuljetuskalustosta on kuitenkin huutava pula? Yhtälailla se BMP-2 possahtaa T-80 tai BMP-3 osumasta kuin MTLB-V.

Ei tietenkään maksa, mutta protovaunu maksaa, kun pystytetään mm. ne luettelemani (kertakustannus)kohteet.
 
baikal kirjoitti:
Paljonko maksaa uusi cv?

Ruotsista hankittiin suunnilleen samaan hintaan ne ällitällit.

Ja ennen kuin kukaan aloittaa, niin vastaavaa kauppaa tuskin tulee kohdalle ihan heti, joten noita rahoja tuskin voi sinne siirtää. Toisen tyyppisiä vaunuja varmasti olisi saatavilla, mutta montako niitä pitäisi olla samaa tyyppiä, että viitsitään kehittää huoltosysteemit niiden ympärille? Menisi hieman liian kirjavaksi tuo kalusto.
 
Bemarin ja Ällin vertaaminen on sama kun vertaisi fillaria ja prätkää.
Molemmilla pääsee eteenpäin, mutta pyörällä ei tehdä samoja asioita kuin moottoripyörällä.

Ero siis on ja se on Bemarin eduksi.
 
samip kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
sehän oli hyvä uutinen...toivotaan että ne saa myös ohjuksen ja lisäpanssaria!!!

Ohjus olisi kyllä hyvä lisä.

Jos tarkoitat lisäpanssarilla ihan normaalin panssariteräksen lisäämistä vaunun kylkiin ja muihin olennaisiin kohtiin. Niin vaunun paino/kantosuhde menevät ketuiksi. Jos taas meinasit jotain "kehikkoa"(en muista, oikeaa termiä) vaunun ympärille, mikä suojaisi vaunua onteloammuksilta, niin silti vaunun omapanssari on niin onneton, että luultavasti onteloammuksen vaikutus riittää.

Paras suoja rynnäkkövaunulle on mielestäni vaunun oma tulivoima, liike, sekä panssarijalkaväen oikea käyttö. Ohjus toisi mielestäni vaunulle myös "lisä suojaa", koska vaunun tulivoimalla pystyisi vaikkuttamaan vastustajan tst-vaunuihin.

Jos kuklaa bmp-2 upgrade niin löytyy bemarit jolla on lisääpanssaria ja 4 ohjusta katolla (2 kummalakin puolen tornia)

Voisikko tehdä että 2 ohjusta on spike pstohjus ja 2 on vaikka stinger ilmaohjus katon pääle?
 
baikal kirjoitti:
Paljonko maksaa uusi cv?

Puolustusvoimien heinäkuussa 2004 tilaamien 45 CV9030-vaunun kokonaishinta oli 120 miljoonaa euroa, joten yhden vaunun hinnaksi tulee näin 2,67 miljoonaa euroa

Finland ordered 57 CV9030 vehicles. Total cost was €250 million (in 2008 euros), or €4.42 million per vehicle. In June 2004, Finland made another purchase, bringing the overall quantity ordered to 102. This time the cost was €2.92 million (in 2008 euros) per vehicle

http://fi.wikipedia.org/wiki/CV90
http://en.wikipedia.org/wiki/Combat_Vehicle_90
 
kimmo.j kirjoitti:
Bemarin ja Ällin vertaaminen on sama kun vertaisi fillaria ja prätkää.
Molemmilla pääsee eteenpäin, mutta pyörällä ei tehdä samoja asioita kuin moottoripyörällä.

Ero siis on ja se on Bemarin eduksi.

Mutta for-the-record, meillä olisi kieltämättä käyttöä älleille, jos niitä saisi ~150 yhden bemarin hinnalla.
 
kimmo.j kirjoitti:
Juu, Älleille olisi kyllä käyttöä. Mutta niin on rynnäkkövaunuille.

Sijoittaisin nuo kummatkin laitteet samaan sarjaan todellisen käytettävyyden suhteen.

Odotan mielenkiinnolla sotaa, jossa ryntövaunut kohtaisivat länsimaiden tai Venäjän tasoisen pst:n. Olen varsin vakuuttunut ryntövaunujen siirtymisestä puhtaaksi kuljetuskalustoksi muutaman ensimmäisen päivän jälkeen.

Rynnäkkövaunujen osalta tilannetta vielä huonontaa sisällä kulkevan palavan materiaalin suuri määrä, jolloin tuli tuhoaa vaunun, vaikka panssarin läpäissyt osuma olisi muutoin vaikutuksiltaan vähäinen.

Tällaista ei tarvitse korjata:

BMP-1_infantry_armoured_fighting_vehicle_of_Syrian-army_destroyed_by_the_rebels_city_of_Homs_640.jpg


Toivottavasti modauksessa vähennetään vaunujen todennäköisyyttä syttyä osumasta. Ammuksille sirpalesuojaus ja tankit ulkopuolelle. Saattaisi osa vaunuista selvitä ensimmäisestä rypälesateesta.
 
Kyllä Ällitällit kelpais varmaan pohjoisen prikaateille/pataljoonillekin. Veikkaanpa että nuo tuhot (JOKOn lähettämä kuva) eivät ole pelkästään venäläisen kaluston vaan osin myös venäläisen taktiikan ansiota. Miten kävisi, jos vastaavalla länsivehkeellä (esim. M113:lla) ajelisi vastaavalla taktiikalla? Arvaanpa, että ukkoloilta palaisi perskarvat silloinkin.
 
Rynnäkkövaunut tulevat kärsimään tappioita, se on selvää. Silti ne ovat huomattavasti tehokkaampia kuin miehistönkuljetusvaunut. Kun uralla kaksi vaunua kohtaa ja toisella on aseistuksena kk ja toisella konetykki, on melko helppo arvata kumpi voittaa.

Mekanisoinnin ajatuksena taas on nimenomaan se liike.

Toisaalta taistelukentällä on paljon muitakin panssaroituja maaleja kuin taisteluvaunuja. Niiden tuhoamisessa rynnäkkövaunut ovat omiaan.

Mitä tulee kuvan vaunuun, kaikesta sota kalustosta voidaan löytää tuolliasia kuvia.

Juhapar on oikeassa muistuttaessaan taktiikan merkitysestä.
 
setämies kirjoitti:
En nyt käsitä? Onko jokon mielestä BMP-2 turhake vai onko rynnäkkövaunu konsepti turhake?

Oletan, että hän vain käyttäisi rahat x kertaa halvempiin miehistönkuljetusvaunuihin. Sitten kun niitä on tarpeeksi, niin sitten voisi harkita rynnäkkövaunuja.
 
Back
Top