Pyöräily

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikoyan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Nii, siinä lähinnä viitattiin siihen, että ei ole ongelmaa logistiikassa, jos ei ole sitä mökkiä jossa puuhastella kesäisin. Sukset on hyvin kulkeneet yläasteella pyörällä mukana liikuntatunnille ja kiväärejä ei ole tarvinnut paljoa kanniskella. Useamman kaupan ostosreissut pitää suunnitella tarkoin tai jakaa useammalle kerralle, koska jopparille asennettavaa kuormaa ei viitsi jättää kaupan ulkopuolelle valvomatta. Reppuun mahtuu paljon ja sarviin pussissa loput.
Mikäs siinä sitten, jos on niin onnellisessa asemassa että kuljetettavat menevät pyörän sarvissa ja repussa. Minä en. Enkä näin vanhemmiten välitä pyörää kuormittaa jo ihan turvallisuuden vuoksi. Tavarakori tarakalla alkaa olla maksimi.
 
Mikäs siinä sitten, jos on niin onnellisessa asemassa että kuljetettavat menevät pyörän sarvissa ja repussa. Minä en. Enkä näin vanhemmiten välitä pyörää kuormittaa jo ihan turvallisuuden vuoksi. Tavarakori tarakalla alkaa olla maksimi.
Oma Tunturi huutaa ja valittaa välillä, kun on päällä joku läski, 40l reppu täynnä, jopparilla 6l nesteitä ja sarvessa joku kassipussukka, jossa jotain mikä ei mahtunut reppuun eikä sitä viitsinyt vetää mustekaloilla joppariin kiinni. Mutta menee se silti hyvin eteenpäin. Koitin kerran laittaa kaksi 4x1,5l-kokispaketteja jopparille, mutta se oli hieman hasardi viritys.

Oon mä joskus perversioissani miettinyt peräkärryä tohon ja sen lastaamista täyteen noiden lisäksi, mutta en tiedä. Ainakin 70cm kehysten kuskaaminen Puuilosta olisi helpompaa, kuin tunkea ne Puuilon isoimpaan pussiin ja kantaa kädessä polkien samalla.
 
Kun enää ei palellut, niin kaivoin polkupyörän esiin ja aloin laittelemaan ajokuntoon. No käytännössä tuo tarkoitti vain pesua ja ketjujen rasvausta... Tai siis niin luulin. Jotenkin kummallisesti rengas oli puhjennut talven aikana varastossa ja Sram eTap oikea vaihtaja oli kuollut. Vaihdoin patterin eikä auttanut. Yritin yhdistää sram sovellukseen ja pimeänä pysyi. Nyt sitten meni sormi suuhun ja pahimmassa tapauksessa meni taas pari sataa uuteen vaihtajaan + työhön. Eli vidun kivasti alkoi sitten pyöräkausikin.
 
Onhan noi sähkövaihteet kivat ja huoltovapaat, mutta nyt sitten kävi näin. Ikää osalla 3 vuotta, eli ei paljoa mitään. Bluetooth lähetin varmaan sitten paskana? Olisin ajatellut, että ostaa vain uuden lähettimen ja sillä selvä. No ilmeisesti pitää ostaa sitten koko kahva ja sen hinta 100-200 euroa.
 
Srammin sähköiset on oudommat itselleni, mutta onko siinä vain toinen kahva mykkänä? Langattomat, patterilla, akulla?
 
Toinen kahva mykkä. Patteria vaihdeltu, hiottu kontakteja jne. Sovellus ei saa kontaktia kahvaan. Vaihtaja ja toinen kahva kunnossa. Manuaalisesti takavaihtajan napista sai vaihtajan laittamaan isompaa silmään, eli se toimii. Googlaamalla samoilla oireilla tuntui olevan ainoa ratkaisu kahvan vaihto. Mutta laitetaan vielä maanantaina kyssäriä huollon suuntaan. Tosin en ole kauhean toiveikas, että ratkaisu löytyy.

Ihmetyttää vaan, että lämpöisessä varastossa on talvella kuollut, kun ei se siellä ole kuitenkaan ole ollut aktiivisena. Tuo kun käynnistyy vain silloin kun pyörää alkaa liikuttelemaan.
 
Sain sittenkin elvytettyä vivun. Painoin vivussa ollutta nappia varmaan minuutin kunnes yllättäen siinä välähtikin valo. En tiiä sitten mitä, miksi ja miten. Kuitenkin sitten paritin uudestaan takavaihtajan kanssa ja homma alkoi pelaamaan. Ainakin toistaiseksi.

Ohjeet paritukseen olivat kyllä taas jotain muuta kuin totuus. Ohjeissa luki "parita yksi kerrallaan". Yksi kerrallaan paritettuna se hukkasi aina sen toisen. Sen sijaan kun tein molemmat yhtäaikaa, niin molemmat jäivät muistiin. En sitten tiedä onko merkki siitä, että takavaihtaja olisikin menossa sekaisin? Toivottavasti ei, kun se maksaakin sitten satoja euroja.

Nyt vain kovaa ajoa. Ajattelin tänä kesänä vetää ainakin yhden itselleni ylipitkän lenkin. 100+ kilometriä. Yleensä ajelen 40-50km lenkkejä ja pisin taitaa olla 65km.
 
Onko kenelläkään ollut toimisto/etäkäytössä toimistopyöriä, ts. normi konttorituolin eteen tai tilalle laitettavia kuntopyöriä? Mietiskelen sellaisen hankkimista ja kiinnostaisi tietää onko ihan toimiva läskinpoltto/kunnonostatuskeino vai huuhaata. Oma koulukunta on että kunnonnostatus on aina jollain tavalla rasittavaa niin hieman epäilen tällaista arkiliikuntaa.
 
Onhan noi sähkövaihteet kivat ja huoltovapaat, mutta nyt sitten kävi näin. Ikää osalla 3 vuotta, eli ei paljoa mitään. Bluetooth lähetin varmaan sitten paskana? Olisin ajatellut, että ostaa vain uuden lähettimen ja sillä selvä. No ilmeisesti pitää ostaa sitten koko kahva ja sen hinta 100-200 euroa.
Uuh, tarkoitukseni ei ole millään muotoa arvostella toisten hankintoja mutta kun kuulin takavuosina ensi kertaa sähkövaihteista niin mieleeni tuli väkevästi: miksi ihmeessä? Viimeisessä normifillarissani on Deore XT osat eikä huoltoa ole ollut juuri sen enempää kuin aikaisemmissa halppisvaiheistoissakaan, ja tuolla mun kippurasarvisella, nykykielellä cyclocrossilla, on sentään ajettu.

Muutamia vuosia sitten ostin sähköpyörän eikä paluuta arkikäytössä luomufillariin ole. Kynnys lähteä vaikkapa ostamaan pari maitoa fillarilla on olematon verrattuna reppu ja cc vaihtoehtoon. Ei myöskään tarvitse mennä suihkuun heti ajamisen jälkeen töissäkään, kotiin päin tullessa sitten avustusta vaan niihin pariin vittumaisimpaan ylämäkeen ja jopa hiki virtaa kuten kuuluukin.

Jos joku harkitsee sähköfillaria niin annan oman kokemukseen perustuvan tippini: ÄLKÄÄ ostako sellaista sähkistä jossa moottorin voima välittyy fillarin vaihteiston kautta JOS ette halua tehdä vaihteistoremonttia, sisältäen tunteja kestävän osien etsinnän internetistä, lähes vuosittain tai siten maksaa satasien huoltolaskuja, fillarista. No joo, jos ajatte mettässä niin sitten ei vaihtoehtoja oikein ole mutta muuten.
 
Uuh, tarkoitukseni ei ole millään muotoa arvostella toisten hankintoja mutta kun kuulin takavuosina ensi kertaa sähkövaihteista niin mieleeni tuli väkevästi: miksi ihmeessä? Viimeisessä normifillarissani on Deore XT osat eikä huoltoa ole ollut juuri sen enempää kuin aikaisemmissa halppisvaiheistoissakaan, ja tuolla mun kippurasarvisella, nykykielellä cyclocrossilla, on sentään ajettu.

Muutamia vuosia sitten ostin sähköpyörän eikä paluuta arkikäytössä luomufillariin ole. Kynnys lähteä vaikkapa ostamaan pari maitoa fillarilla on olematon verrattuna reppu ja cc vaihtoehtoon. Ei myöskään tarvitse mennä suihkuun heti ajamisen jälkeen töissäkään, kotiin päin tullessa sitten avustusta vaan niihin pariin vittumaisimpaan ylämäkeen ja jopa hiki virtaa kuten kuuluukin.

Jos joku harkitsee sähköfillaria niin annan oman kokemukseen perustuvan tippini: ÄLKÄÄ ostako sellaista sähkistä jossa moottorin voima välittyy fillarin vaihteiston kautta JOS ette halua tehdä vaihteistoremonttia, sisältäen tunteja kestävän osien etsinnän internetistä, lähes vuosittain tai siten maksaa satasien huoltolaskuja, fillarista. No joo, jos ajatte mettässä niin sitten ei vaihtoehtoja oikein ole mutta muuten.
Sähköfillari ja koipiin asennettava exoskeleton voisi olla hienvastustajille lyömätön yhdistelmä
 
Lopputulos joka tuli yllätyksenä ainoastaan hallitukselle ja muutamalla blokkarille, eli pyörämyynti romahti kun hallitus "säästi".

https://yle.fi/a/74-20166649

Kuinkahan monta miljoonaa nyt sitten menetettiin ALV.ia kun säästettiin pari miljoonaa poistamalla veroetu työsuhdepyöriltä? Puhumattakaan konkursseista ja kansanterveyden muutokset kun pyöräily vähenee. Mikään ei ole kyllä niin tyhmä otus kuin poliitikko.

Joku blokkari möykkäsi "rikkaiden veroedusta". Eli hänen käsityksensä mukaan vain rikkaat ostivat sähköpyöriä tai muitakin pyöriä veroedun takia. Itse en ole rikas, enkä olisi ikimaailmassa ostanut 2600€ pyörää. Jos nyt mitään muutakaan pyörää, ellei olisi saanut hoidettua firman kautta palkanmaksun yhteydessä osamaksua. En edes ajatellut veroetua, jota nyt ei varmaan ihan kauheasti edes synny. Rikkaathan ostavat käteisellä ja "köyhät" osamaksulla.

No nyt sitten yllätti kun ihmiset ei laitakaan tuhansia kiinni pyöriin. Toivottavasti noilla on edes järkeä päässä perua päätös. Se kun vain kurjisti yhteiskuntaa ja pienensi verokertymää. Itsekin olin halukas hankkimaan uuden pyörän firman kautta, mutta nyt jää hankkimatta ja ALV. maksamatta.
 
Lopputulos joka tuli yllätyksenä ainoastaan hallitukselle ja muutamalla blokkarille, eli pyörämyynti romahti kun hallitus "säästi".

https://yle.fi/a/74-20166649

Kuinkahan monta miljoonaa nyt sitten menetettiin ALV.ia kun säästettiin pari miljoonaa poistamalla veroetu työsuhdepyöriltä? Puhumattakaan konkursseista ja kansanterveyden muutokset kun pyöräily vähenee. Mikään ei ole kyllä niin tyhmä otus kuin poliitikko.

Joku blokkari möykkäsi "rikkaiden veroedusta". Eli hänen käsityksensä mukaan vain rikkaat ostivat sähköpyöriä tai muitakin pyöriä veroedun takia. Itse en ole rikas, enkä olisi ikimaailmassa ostanut 2600€ pyörää. Jos nyt mitään muutakaan pyörää, ellei olisi saanut hoidettua firman kautta palkanmaksun yhteydessä osamaksua. En edes ajatellut veroetua, jota nyt ei varmaan ihan kauheasti edes synny. Rikkaathan ostavat käteisellä ja "köyhät" osamaksulla.

No nyt sitten yllätti kun ihmiset ei laitakaan tuhansia kiinni pyöriin. Toivottavasti noilla on edes järkeä päässä perua päätös. Se kun vain kurjisti yhteiskuntaa ja pienensi verokertymää. Itsekin olin halukas hankkimaan uuden pyörän firman kautta, mutta nyt jää hankkimatta ja ALV. maksamatta.

Pyöräily on joka suhteessa kannatettavaa toimintaa mutta tämä nykyinen työsuhdepyöräetuilu on sellainen veronkiertohimmeli ettei mitään rajaa:
  • työntekijä valitsee mieleisensä pyörän
  • työnantaja hankkii pyörän leasing-sopimuksella
  • pyörän omistusoikeus säilyy yrityksellä, jolta se liisataan
  • leasing-sopimukseen voi sisällyttää huoltopalvelut, täysturvavakuutuksen sekä lisävarusteet
  • leasing-sopimuksen jälkeisestä lunastamisesta ei muodostu työntekijälle veronalaista etua
Paljon yksinkertaisempaa ja rehellisempää olisi antaa kaikille halukkaille 40€/kk lahjakortti lähimpään fillarikauppaan.
 
Mulle olisi ihan sama millä tavalla homma toteutuu kunhan se menisi suoraan palkasta 100€/kk tjsp. Maksoin omastani saman millä kauppa sitä möi. Ei hajuakaan mitä "veroetua" sain. Varmaan se veroetu meni sitten firmalle, kun eihän nuo ikinä mitään hyvää hyvyyttään tee.
 
Mulle olisi ihan sama millä tavalla homma toteutuu kunhan se menisi suoraan palkasta 100€/kk tjsp. Maksoin omastani saman millä kauppa sitä möi. Ei hajuakaan mitä "veroetua" sain. Varmaan se veroetu meni sitten firmalle, kun eihän nuo ikinä mitään hyvää hyvyyttään tee.
Jos oletetaan marginaaliveroasteeksi 50%, niin bruttopalkan laskiessa 100€/kk nettopalkka pienenee vain 50€/kk. Lisäksi oletetaan 3 vuoden eli 36kk leasing-sopimus. Tällöin leasing-firma saa sinun työnantajaltasi 3600€ mutta sinä menetät vain 1800€ koska verottaja menettää myös 1800€. Saat käyttöösi 3000€ fillarin, koska leasing-firma vetää välistä 600€. Sopimuskauden lopuksi maksat vielä 5% eli 150€ leasing-firmalle, jos haluat lunastaa fillarin itsellesi. Lopputulos on, että olet maksanut 3000€ fillarista 1950€ eli säästit juuri 1050€, lihotit leasing-firmaa noin 750€:lla sekä riistit verokarhulta 1800€!
 
Jos oletetaan marginaaliveroasteeksi 50%, niin bruttopalkan laskiessa 100€/kk nettopalkka pienenee vain 50€/kk. Lisäksi oletetaan 3 vuoden eli 36kk leasing-sopimus. Tällöin leasing-firma saa sinun työnantajaltasi 3600€ mutta sinä menetät vain 1800€ koska verottaja menettää myös 1800€. Saat käyttöösi 3000€ fillarin, koska leasing-firma vetää välistä 600€. Sopimuskauden lopuksi maksat vielä 5% eli 150€ leasing-firmalle, jos haluat lunastaa fillarin itsellesi. Lopputulos on, että olet maksanut 3000€ fillarista 1950€ eli säästit juuri 1050€, lihotit leasing-firmaa noin 750€:lla sekä riistit verokarhulta 1800€!
Varmaan tämän verovähennyksen tarkoitus ei ollut että ostetaan yksi kallis pyörä lisää vaikka pyöräillään jo muutenkin.
 
Back
Top