Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Poliitikot joo, kaikenlaista roskaa pääsee heidän suustaan, mutta siihen riittää yksikin tomppeli. Kun mietitään nykyisen hallituksen temppuja koronan kanssa, niin ehkäpä tosiasioiden tullessa eteen, järki palaa päähän affenallakin.
Ahvenanmaalla on muutama erikoisetu rauhan aikana, ja jos yhdestä tinkii, niin joutuuko tinkimään muistakin, ja siinä onkin jo rahasammoista kyse. Näin voisin kuvitella keskivertopoliitikon ajattelevan.

Se mikä minua on aina kiinnostanut, niin mitä tavallinen kansa asiasta ajattelee asiasta. Kun kauriinmetsästysseura kokoontuu hylkeennylkykodalle juomaan akvaviittia kauden päättyessä jne., niin milläköhän sävyllä Itämeren sotilaspoliittisesta tilanteesta keskustellaan? En millään jaksa uskoa, että koko porukka on yksituumaisen nogo puolustustoimille.

Mikäs tämä oli se kirja Ruotsin valmistautumisesta Ahvenanmaan puolustukseen kylmän sodan aikana. Siinä kuvattiin jotain väylien tiedustelusta ja matkustajalauttojen ottamisesta Ruotsin merivoimien kuljetuskäyttöön kriisin aikana. Eiköhän tästäkin ole huhupuhetta levinnyt saarelaisten keskuuteen, ja olivatko takajaloillaan vai ei. Veikkaan, että eivät.
Jospa Ruotsi tulisi apuun nytkin. Minulle sopisi.

Yksi juttu vielä. Nykyisen infovaikuttamisen aikana, niin onko kukaan huomannut mitään ahvenanmaalaisille erikseen suunnattu informaatiosodankäyntiä? Luulisi, että bekmannilaiset korostaisivat sinne aktiivisesti erikseen, miten kriisistä pysytään erossa kamppailemalla kaikin voimin Suomen ja Ruotsin sotilaallista toimintaa vastaan ja että separatismi ja muu hämmennys auttaa tässä.
Kriisin alkuvaiheissa voisi Venäjä tulkita sopimuksia sopivalla tavalla väärin ja luoda kuvaa kv. sopimusten rikkomisesta, mikäli raja alkaisi toimia siellä ennakoiden. Kyllä niillä röyhkeys siihen riittäisi, kuten nyt näissä lelupommeissakin nähdään.
 
Minä tunnen vain yhden Ahvenanmaalla asuvan ja hänkin on muuttolintu eli Kokkolasta muutti sinne muutamia vuosia sitten.

Eikös A-maalta löydy aktiivinen(ainakin yksi hlö) alueen itsenäisyyttä ajava ryhmä. Vapaus, ja puolustusratkaisuna turvallisuuden ulkoistaminen esim yhdelle valtiolle, jolla jo on konsulaatin kaltainen toimija alueella... Eiköhän asiaa seurata.
 
Jos olen oikein tavannut Ahvenanmaan demilitarisointi sopimukset. Niin Ahvenanmaalle saisi perustaa sisäministeriön alaisen varusmieskoulutusyksikön.

Jonka takia välillä ehdottelin/ehdottelen, että Ahvenanmaalle pitäisi perustaa Rajan merivartiokomppania.

Samaa mieltä että varusmieskoulutus pitäisi aloittaa Maarianhaminassa, siellähän on merivartioasema ja kansainvälisiä rajanylityspaikkoja satamassa ja lentokentällä.
Samoin laaja kampanja vapaaehtoisen palveluksen puolesta jotta mahdollisimman moni paikallinenkin osallistuisi.
Koulutus olisi meritiedustelua ja erikoisjoukkojen vastaista toimintaa.
 
Samaa mieltä että varusmieskoulutus pitäisi aloittaa Maarianhaminassa, siellähän on merivartioasema ja kansainvälisiä rajanylityspaikkoja satamassa ja lentokentällä.
Samoin laaja kampanja vapaaehtoisen palveluksen puolesta jotta mahdollisimman moni paikallinenkin osallistuisi.
Koulutus olisi meritiedustelua ja erikoisjoukkojen vastaista toimintaa.

Käsittääkseni yllättävän moni a-maalainen suorittaa vapaaehtoisen asepalveluksen esim juuri Tammisaaressa.
 
Samaa mieltä että varusmieskoulutus pitäisi aloittaa Maarianhaminassa, siellähän on merivartioasema ja kansainvälisiä rajanylityspaikkoja satamassa ja lentokentällä.
Samoin laaja kampanja vapaaehtoisen palveluksen puolesta jotta mahdollisimman moni paikallinenkin osallistuisi.
Koulutus olisi meritiedustelua ja erikoisjoukkojen vastaista toimintaa.
Kuulemani mukaan menneinä vuosikymmeninä saarelta osallistui enempi poikia varusmiespalvelukseen. Nykyään kiinostus on lopahtanut.
 
Samaa mieltä että varusmieskoulutus pitäisi aloittaa Maarianhaminassa, siellähän on merivartioasema ja kansainvälisiä rajanylityspaikkoja satamassa ja lentokentällä.
Samoin laaja kampanja vapaaehtoisen palveluksen puolesta jotta mahdollisimman moni paikallinenkin osallistuisi.
Koulutus olisi meritiedustelua ja erikoisjoukkojen vastaista toimintaa.

Ja kun koulutus olisi ruotsiksi, niin se edistäisi vähemmistöjen tasa-arvoa.
 
Mielenkiintoista että Karhuryhmä sarjassa autenttiset otokset heko tehtävistä ovat ainostaan NH90 kopterista. Rajaheko 200 pääasiassa kuitenkin toimii taksina.

En ole sarjaa vielä katsonut, mutta ainakin jossain trailerissa näkyy Rajan AB 412. Ja sama kopterimalli esiintyy myös Gustafsbergin kirjan valokuvaliitteessä. Karhun miehet suorittavat köysilaskeutumista hekosta.
 
Onpa ikävä uutinen.
Hirveä paniikki kun vettä alkaa tulvimaan aluksen sisälle ja ulos ei pääse.
Enpä muista milloinka viimeksi raja- taikka merivartija on meillä menehtynyt virantoimituksessa.


Merivartioston partiovene upposi juhannuspäivänä – yksi merivartija menehtyi
Partioveneessä oli kolmen hengen miehistö.

Suomenlahden merivartioston vartiolaiva Turvan partiovene upposi saatuaan pohjakosketuksen Loviisan edustalla juhannuspäivän iltana, kertoo Suomenlahden merivartiosto.

Pohjakosketuksesta aiheutui runsas vuoto, jonka seurauksena partiovene upposi siten, että vain veneen keula jäi pinnalle.

Paikalle hälytettiin Suomenlahden merivartioston venepartioita, Rajavartiolaitoksen meripelastushelikopteri sekä ensihoidon, poliisin ja pelastuslaitoksen yksiköitä.

Partioveneessä oli kolmen hengen miehistö, joista kahden onnistui pelastautua. Yksi merivartija jäi sisään vedellä täyttyvään veneeseen.

Merivartija saatiin lopulta pois veneestä ja kuljetettiin Rajavartiolaitoksen helikopterilla Meilahden sairaalaan.

Suomenlahden merivartioston johtokeskuksen päällikkön Petteri Blomvallin mukaan merivartija todettiin menehtyneeksi sairaalassa.

Uponnut partiovene oli noin 10-metrinen vene, jota käytetään erilaisissa merivartioston tehtävissä, Blomvall kertoo.
 
Turvan partiovene? Onko Turvalla mukana myös kopillinen vene? Olen ajatellut, että mukana olisi vain rip veneitä. Seuraava kysymys onkin, että miksei tämä kopillinen vene ollut suojattu mm. kaatumiselta eli ns. vesitiivis kabiini jossa olisi voinut olla paineilmalaitteet? Tuossa jokunen vuosihan sitten luotsivene upposi ja siinä kävi vähän samalla tavalla eli luotsit jäivät vangiksi kabiiniin. Toivottavasti noiden veneiden rakennetta tulevaisuudessa muutetaan. Nyt ei kuitenkaan ollut edes mitään ihmeempää myrskyä. Veneen on tarvinnut upota todella nopeasti jos ei ole ehditty pelastautumaan.
 
Turvan partiovene? Onko Turvalla mukana myös kopillinen vene? Olen ajatellut, että mukana olisi vain rip veneitä. Seuraava kysymys onkin, että miksei tämä kopillinen vene ollut suojattu mm. kaatumiselta eli ns. vesitiivis kabiini jossa olisi voinut olla paineilmalaitteet? Tuossa jokunen vuosihan sitten luotsivene upposi ja siinä kävi vähän samalla tavalla eli luotsit jäivät vangiksi kabiiniin. Toivottavasti noiden veneiden rakennetta tulevaisuudessa muutetaan. Nyt ei kuitenkaan ollut edes mitään ihmeempää myrskyä. Veneen on tarvinnut upota todella nopeasti jos ei ole ehditty pelastautumaan.
Kyllä siinä oli ohjaamollinen vene. Nyt se on siis menetetty. Semmoisen ohjaamon tekeminen vesitiiviiksi uppoamista vastaan on teknisesti mahdotonta. Se sijaan itseoikaiseva se voi olla, jos vesitiiveys yleisesti säilyy (vain hetken aikaa ohjaamo veden alla). Vaurion on pitänyt olla aika laaja tuossa tapauksessa eli kiville on menty vauhdilla.
 
Kyllä siinä oli ohjaamollinen vene. Nyt se on siis menetetty. Semmoisen ohjaamon tekeminen vesitiiviiksi uppoamista vastaan on teknisesti mahdotonta. Se sijaan itseoikaiseva se voi olla, jos vesitiiveys yleisesti säilyy (vain hetken aikaa ohjaamo veden alla).
Ok, mutta olen ymmärtänyt, että mm. luotsiveneissä ohjaamo on tiivis? Toinen vaihtoehtohan olisi, että noissa olisi paienilmalaitteet hätätilanteita varten. Suomessa noiden toiminta-alueilla varmasti apua on suhteellisen nopeasti saatavilla.
 
Ok, mutta olen ymmärtänyt, että mm. luotsiveneissä ohjaamo on tiivis? Toinen vaihtoehtohan olisi, että noissa olisi paienilmalaitteet hätätilanteita varten. Suomessa noiden toiminta-alueilla varmasti apua on suhteellisen nopeasti saatavilla.
Ohjaamo on "tiivis", mutta ei enää muutaman metrinkään syvyydessä. Tiiveys on semmoinen, että se ei veneen kaatuessa hetkessä hörppää niin paljon vettä, ettei vene kääntyisi enää oikeaan asentoon. Jo muutaman metrin syvyydessä paine murskaa ikkunat tai työntää luukut sisälle. Oikeat paineilmalaitteet on liian hankala ratkaisu, huolto ja ylläpito on aika vaivalloista. Ehkä ennemmin semmoinen sukellusveneen pakonaamari? Siitä saa ilmaa muutaman minuutin ajan.
 
Back
Top