Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Toivon että luetelluista valinta osuisi Airbus C-295MPA:n.
 
Mainittu:
Saab Swordfish / Global eye (DHC-8-Q400 / Global 6000)
C295MPA
ATR-72MP
A320M3A
P-8

Näistä A320 ja P-8 ovat selvästi kalleimmat ja oikeasti tarkoitettu aavalle merelle ja asevaikutuksen toimittamiseen - ei jatkoon.

Jäljelle jäävästä kolmikosta C295MPA on ainoa, jolle mainostetaan ASW-kykyä (MAD + torpedot ainakin, ehkä myös sonarpoijut). MAD + poijut olisi kyllä hieno suorituskyky, vaikka raja tietenkään ei torpedoita hanki.
 
C295MPA olisi järkevä hankinta, kun puolustusvoimilla taitaa olla myös noita.

A320M31 ja P-8 ovat omituinen lisäys listaa, liian isoja ja kalliita.
 
P-8 vuosisadan vitsi. Edes PV:llä ei ole varaa.

Se ja A320 on mainittu Bundeswehrin P-3:n korvauksen yhteydessä ja kun sen yhteydessä olevalla shortlistilla on mainittu myös C295 niin sillä verukkeella kai joku katsoo olevan aiheellista mainita meillä?
Ei vain tule kesää kun ei ole ollut P-3:n tapaista tehtävää eikä rahoitusta. Silloin pitää jättäytyä unelmoinnissa C295:hin ja siihenkin vain sen takia koska PV:llä on niitä. Muuten C235 olisi luonnollisempi.

Vielä pari vuotta sitten kun kyselin rajan isokengältä lennokkiratkaisun ajankohtaisuudesta, niin mainitsi jopa Viron King Airin, joka on todellinen toinen ääripää. Halvalla vaatimatonta.
 
Viimeksi muokattu:
Mainittu:
Saab Swordfish / Global eye (DHC-8-Q400 / Global 6000)
C295MPA
ATR-72MP
A320M3A
P-8

Näistä A320 ja P-8 ovat selvästi kalleimmat ja oikeasti tarkoitettu aavalle merelle ja asevaikutuksen toimittamiseen - ei jatkoon.

Jäljelle jäävästä kolmikosta C295MPA on ainoa, jolle mainostetaan ASW-kykyä (MAD + torpedot ainakin, ehkä myös sonarpoijut). MAD + poijut olisi kyllä hieno suorituskyky, vaikka raja tietenkään ei torpedoita hanki.
Näköjään Swordfish olisi myös ASW-kykyinen, mutta olemassa vain konseptina ja SAAB keskittyy nykyään Globaleyen kehittämiseen.

 
Laitan esittely videoita muista turboprop-MPA ehdokkaista tuon AIrbus C-295 lisäksi:
ATR 72MP
Saab Swordfish MPA
Diamond DA62 MSA

Lyhyesti:

Odottaisin että Vartiolentolaivueen kykyä hieman lisättäisiin joko hankkimalla 3 konetta kahden sijasta tai sitten niin että kaksi uutta ovat kookkaampia ja kyvykkäämpiä kuin Dornier.
Listatuista häntäpäässä ovat "budjettiratkaisut", joilla tuotetaan välttämättömin valvontakyky ilman uusia ominaisuuksia. Do 228NG on edullinen käyttää, mutta sen rajoituksena on tilan ahtaus suurempiin verrattuna ja matkustamon painorajoitus sensoripöydille ja matkustajille. Lisäksi toiminta-aika ei ole aivan C-295 luokkaa, vaikka 7 tuntia meneekin mukavasti ilmassa. Matkanopeus on heikkous. Isoon koneeseen saadaan lisäksi kuuntelupoijuja, joita kannattaisi hankkia koneeseen nyt kun SUTOa parannetaan. Aseita tuskin tulee, mutta poijut lisäisivät MPA/MSA koneen hyötyä valvoa pinnanaltakin. Jos poijuilla saataisiin havainto, kone voisi välittää tiedon nopeasti pinta-aluksille lähistöllä.

Diamond DA 62MSA esiteltiin vaihtoehtona Siivet-lehdessä ja vaikka kyseessä on aika mopo valvontakoneeksi, se on aika uniikki markkinoilla. Koneen kustannus lentotuntia kohden on vain 150 euroa! Tietysti sillä ei lennellä Frontexin operaatioihin välimerelle ihan tosta vaan.

Sensijaan voisi ajatella että Vartiolentolaivueen kykyä valvoa Lappia, Pohjois-Karjalaa/Pohjois-Suomea voisi parantaa hankkimalla pari Diamondia ja sitten suomenlahdelle pari isompaa valvontakonetta. Diamond ei maksa paljon ja se pääsee ilmaan hyvin pieniltä kentiltä. Lisäksi siitä löytyy herkut pienessä koossa: tutka, FLIR ja datalinkit tiedonsiirtoon reaaliajassa maayksiköille ja johtokeskuksiin. Diamond lentää valvontatehtävillä paljon edullisemmin kuin yksikään heko ja nopeammin. Lennokitkaan eivät korvaa tuota konetta, koska se voi lentää huonossakin kelissä ja näköetäisyyden ulkopuolelle. GPS-häirintäkään ei ole ongelma lentokoneelle, jota tuntuu esiintyvän napapiirin alueella silloin tällöin.
 
Diamond DA 62MSA esiteltiin vaihtoehtona Siivet-lehdessä ja vaikka kyseessä on aika mopo valvontakoneeksi, se on aika uniikki markkinoilla. Koneen kustannus lentotuntia kohden on vain 150 euroa!
Ja otit moisen todesta? :sneaky:
(pelkkä bensa voi tosiaan maksaa alle 500/h, halpa vekotin on)

Tuo olisi melko erikoinen veto.
 
Viimeksi muokattu:
Ja otit moisen todesta? :sneaky:
(pelkkä bensa voi tosiaan maksaa alle 500/h, halpa vekotin on)

Tuo olisi melko erikoinen veto.
Tuo ei käytä lentobensiiniä jos et huomannut. Moottorit käyttävät JET A1 kerosiinia tms. jota saa Suomestakin Nesteeltä. Sensijaan lentokonebensiiä ei Neste valmista lainkaan.

Tehtaan mukaan kaksi DA 62:n 180 hp:n AE330 moottoria kuluttavat 44,7 litraa tunnissa kerosiiniä 60% lentotehoilla: https://www.diamondaircraft.com/en/about-diamond/newsroom/downloads/
Kerosiinin hinta euroissa on alle euron/litra, tämän mukaan elokuun alussa 0,606 euroa: https://fi.globalpetrolprices.com/Belize/kerosene_prices/

Siihen mukaan tsekit ja öljyt sekä suodattimia jne. pientä mitä nuo dieselit ja kone muuten tarvitsee niin "do the math"! Tuota ei voi verrata suihkuturbiiniin.

edit. Väärä maa ja hinta. Oikea Jet A-1 hinta malmilla on 0,992 (1.8.2020). https://www.kanair.fi/category/10/polttoaineet
Eli kustannus hieman korkeampi (0,992x45 litraa= 44,64 euroa/tunti on kulutus). Eipä silti päätä huimaa!
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa siihen lentotunnin hintoihin pitäisi laskea huollotkin... en tiedä mutta kuullut olen että niitä lentovehkeitä tulisi huoltaa vähän enemmän kuin sitä vanhaa Corollaa ennen leimalle viemistä...
 
Vartiolaiva Valppaan pienoismalli Merikeskus Vellamossa. Muuan tuttavani palveli aluksella sangen pitkään eri tehtävissä. Kysyin häneltä aluksen aseistuksesta.

Katso liite: 42540

20mm Madsen, ruumassa jokunen Rk ja muutamia käsisyvyyspommeja. Viimeksi mainitut olivat hernekeittopurkin kokoisia ja painoisia käsiranaatteja, joilla tarvittaessa kommunikoitiin sukellusveneiden kanssa. Tosin yleensä keulatykki pidettiin ammusruumassa kevyessä rasvassa ja keulakannella, pressun alla oli laudanpätkistä kyhätty rakennelma, joka kauempaa katsoen muistutti tykkiä.

Kerran eräs amiraali melkein nojasi rakennelmaan mutta viime hetkellä hänen mielenkiintonsa saatiin kohdistettua muualle. Laudanpätkäviritys johtui siitä, että oikea tykki olisi pitänyt säilyttää keulakannella merivesiroiskeiden takia hyvin tukevassa aserasvassa ja ampumakuntoon laitto olisi kestänyt monta tuntia. Nyt ase oli nostettavissa ammuskuilua myöten paikalleen sangen nopeasti.
Sota-ajan aseistuksena muistaakseni oli 40mm Bofors ja RBU 1200 syvyysraketinheittimet keulakannella. Peräkannelle olisi voitu asentaa syvyyspomminpudottimet mutta se olisi vaatinut pieniä muutostöitä reelinkiin.

Turva ja Valpas olivat muistaakseni esimmäiset Simradin sonareilla varustetut vartiolaivamme. Ja sotaa varten oli sitten varastoituna syvyysraketinheittimet, sekä it-tykit. Ongelmana oli se, ettei sonareita pystynyt kunnolla käyttämään SRH:n tulenjohtoon, koska ne olivat käytännössä alkujaan kalastuskäyttöön tehtyjen sonarien jatkokehitelmiä ilman kummoisia laskentaominaisuuksia. Saatiin vain vilkkuva täppä näytölle. Samanlaisilla kalastussonareilla on jatkettu sittemmin Tursaan ja Uiskon, sekä Merikarhun kohdalla. Ja rajavartiolaitoksen nykyisellä sodanajan ambitiotasolla k.o. välineet ovat varmasti täysin riittäviä. Vaan eipä ole Norjallakaan omassa Nordkapp-luokassaan tuon kummempaa sonaria.

- typo korjattu -
 
Viimeksi muokattu:
Kaipa siihen lentotunnin hintoihin pitäisi laskea huollotkin... en tiedä mutta kuullut olen että niitä lentovehkeitä tulisi huoltaa vähän enemmän kuin sitä vanhaa Corollaa ennen leimalle viemistä...
Tuskin dieselkoneen huoltoihin kuluu ihan kauheasti ropoja jos vertaa turbiineihin. Vai meinaatko että 180 hp. kone ei ole merkittävästi edullisempi huoltaa ja tarkastaa kuin 1000+ hp. kehittävä kaasuturbiini sekä isomman koneen tekniikka? Perustarkastukset tiettyjen tuntien välissä ja suodattimien sekä öljyjen vaihtot lienevät perusjuttuja. Siihen ei montaa mekaanikkoa tarvita, eikä se työpäivää vie.

Tällä logiikalla suomessa ei olisi siviili-ilmailua kerhoissa juurikaan, vaan vain kaupallisesti. DA 62 on pienkone, ei kuljetuskone. Siinä se ero.
 
Entistä isompi kone ja lisäkykyjä hakusessa Dornierin korvaajalle.

 
Kopterikalusto alkaa taas olla kondiksessa. Pitkäikäisiä vehkeitä vaikka ei noissa taida olla alkuperäistä enää muu kuin runko.

 
Kopterikalusto alkaa taas olla kondiksessa. Pitkäikäisiä vehkeitä vaikka ei noissa taida olla alkuperäistä enää muu kuin runko.

Toivottavasti tekivät hyvää työtä Romaniassa;).

AS332L1(e) ei saanut uusia moottoreita esimerkiksi vaan varmaan muuten täyden overhaulin. Kysyin tästä twitterissä taannoin Rajan tiedottajalta ja sanoi että eivät edes halua uusia moottoreita.
Vinssi varmaan uusittiin uuteen ja nopeampaan sekä johdotukset, eristeet ja avioniikka sensoreineen.
Koko runko varmaan käytiin läpi tsekissä ja tehtiin vahvistukset + korjaukset sekä oletettavasti korroosiosuojaus uusittiin.

AB 412:t sentään uusittiin Patrialla, Arlandan kentällä.
 
Toivottavasti tekivät hyvää työtä Romaniassa;).

AS332L1(e) ei saanut uusia moottoreita esimerkiksi vaan varmaan muuten täyden overhaulin. Kysyin tästä twitterissä taannoin Rajan tiedottajalta ja sanoi että eivät edes halua uusia moottoreita.
Vinssi varmaan uusittiin uuteen ja nopeampaan sekä johdotukset, eristeet ja avioniikka sensoreineen.
Koko runko varmaan käytiin läpi tsekissä ja tehtiin vahvistukset + korjaukset sekä oletettavasti korroosiosuojaus uusittiin.

AB 412:t sentään uusittiin Patrialla, Arlandan kentällä.

Onhan ne Romaniassa rakentanut ranskisten koptereita mm. Pumaa jo Varsovan liiton vuosina. Paljon kokeneempia tekijöitä kuin Patrialla. En ole huolissani.
 
Back
Top