Rajavartiolaitos

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MoRsE
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Yleensä rajan partiot on voimankäyttövälineillä varustettuja. En näe syytä miksi kulkuneuvo vaikuttaisi asiaan.
Turun edustalla lauttojen takana eräs mies mätki mökillään vaimoaan kännissä turpaan. Super Puma sinne poliisipartion kuljetti. En siis usko itse, että kovin herkästi lähtisi kopterin miehistö vääntämään.
 
En edelleenkään ymmärrä, miksi lennokki ei voisi lentää huonossa säässä, mutta miehitetty pienkone voi. Jos avaat enemmän tätä ajatustasi, niin pääsemme ehkä keskustelussa eteenpäin.

Noin yleisesti ottaen markkinoilla on hyvinkin suorituskykyisiä lennokkeja. Global Hawkista löytynee huomattavasti paremmat sensorit kuin Diamondistasi.
Jos sinulle lennokki = lennokki kun puhutaan Global Hawkista ja Phantomista niin ehkä kannattaa hieman tutustua ko. laitteisiin ennen jatkokeskustelua. Lennokeita koskee myös sellaiset lainsäädännölliset rajoitukset rauhanajan valvonnassa kuin LOS vaatimus lennättämisessä, joka rajoittaa lentämisen n. 1 km korkeintaan ja pimeällä ei juuri lentää voi. Pienet lennokit ovat myös hyödyttömiä jos GPS häiriintyy. Isommissa sotilasvärkeissä on Inertiapaikannus myös tukemassa että lennokki löytää suunnan ja tukikohdan yms.
Lisäksi radiotaajuuslinkki ei kanna pienissä lennokeissä montaa kilometriä. Edes pv:n Orbiter 2 B ei kykene ilman lisätehoa ja antenneja operoimaan 15 kilometriä kauempana ohjaajasta. Lisävärkeillä kantamaa on toki mahdollista kasvattaa 80 km saakka, mutta on selvää että tälläinenkin kantama jää kauaksi lentokoneen toimintasäteestä (esim. Diamond). Samalla systeemin hinta pompsahtanee roimasti.

Pienissä lennokeissa on lisäksi rajoituksia tuuliolosuhteiden osalta aika paljon sekä osaa ei voi lennättää edes sateella jos puhutaan siis vanhasta Phantomista. Allekirjoittanut on lennättänyt kerran - pari sellaista ja nähnyt miten vaikeaa se on puuskaisessa tuulessa. Isommat lentävät jo turvallisemmin, mutta esim. 15-20 k hintaluokan droneissakin on akkujen kanssa epävarmuustekijöitä, jotka rajoittavat lentämistä asutun alueen päällä.

Camcopter S-100 tyyppiset koneet ovat jo aika laadukkaita ja niillä voi operoida hankalissakin olosuhteissa (25kNts tuuli). Siinä on myös hyvät sensorioptiot, mutta 50 kg maksimihyötykuorma jää lentokoneesta kauas ja esim 360 asteen valvontatutkaa ei siihen saa. Lennokki soveltuu siis paremmin pienen alueen täsmä tiedusteluun, tunnistamiseen ja tulenjohtoon etäältä.
Nyt tungen nenäni ehkä sopimattomaan paikkaan mutta kenties puhutte toistenne ohi. Kaikille ei tule lennokki mieleen Global Hawkista.
Osuit naulan kantaan. Phantomista hypättiin Global Hawkiin ja yleistyksiin ilman perusteluita. RVL tuskin sellaisia tilailee kovin montaa;)
 
Jos sinulle lennokki = lennokki kun puhutaan Global Hawkista ja Phantomista niin ehkä kannattaa hieman tutustua ko. laitteisiin ennen jatkokeskustelua. Lennokeita koskee myös sellaiset lainsäädännölliset rajoitukset rauhanajan valvonnassa kuin LOS vaatimus lennättämisessä, joka rajoittaa lentämisen n. 1 km korkeintaan ja pimeällä ei juuri lentää voi. Pienet lennokit ovat myös hyödyttömiä jos GPS häiriintyy. Isommissa sotilasvärkeissä on Inertiapaikannus myös tukemassa että lennokki löytää suunnan ja tukikohdan yms.
Lisäksi radiotaajuuslinkki ei kanna pienissä lennokeissä montaa kilometriä. Edes pv:n Orbiter 2 B ei kykene ilman lisätehoa ja antenneja operoimaan 15 kilometriä kauempana ohjaajasta. Lisävärkeillä kantamaa on toki mahdollista kasvattaa 80 km saakka, mutta on selvää että tälläinenkin kantama jää kauaksi lentokoneen toimintasäteestä (esim. Diamond). Samalla systeemin hinta pompsahtanee roimasti.

Pienissä lennokeissa on lisäksi rajoituksia tuuliolosuhteiden osalta aika paljon sekä osaa ei voi lennättää edes sateella jos puhutaan siis vanhasta Phantomista. Allekirjoittanut on lennättänyt kerran - pari sellaista ja nähnyt miten vaikeaa se on puuskaisessa tuulessa. Isommat lentävät jo turvallisemmin, mutta esim. 15-20 k hintaluokan droneissakin on akkujen kanssa epävarmuustekijöitä, jotka rajoittavat lentämistä asutun alueen päällä.

Camcopter S-100 tyyppiset koneet ovat jo aika laadukkaita ja niillä voi operoida hankalissakin olosuhteissa (25kNts tuuli). Siinä on myös hyvät sensorioptiot, mutta 50 kg maksimihyötykuorma jää lentokoneesta kauas ja esim 360 asteen valvontatutkaa ei siihen saa. Lennokki soveltuu siis paremmin pienen alueen täsmä tiedusteluun, tunnistamiseen ja tulenjohtoon etäältä.

Osuit naulan kantaan. Phantomista hypättiin Global Hawkiin ja yleistyksiin ilman perusteluita. RVL tuskin sellaisia tilailee kovin montaa;)

Mulle on tosiaan lennokki kuin lennokki. Myös Yle uutisoi Yhdysvaltojen lennokki-iskuista - arvaat varmaan, ettei ihan Phantomeista ole kyse.

Vaatimukset visuaalisesta näköyhteydestä koskevat lähinnä siviilidroneja. Esim. Ranger 2 on lentänyt Suomessakin monesti näköyhteyden ulkopuolella. Eiköhän tarvittavat sertifioinnit onnistu muillekin haluttaessa.

Elbitin Hermes 450 voisi olla aika jees meikäläisiinkin rajavalvontatarkoituksiin. Paljon operaattoreita ja mm. US CBP käyttää kyseistä laitetta. Kahdesta tukikohdasta operoituna kattaisi koko itärajan.

Orbiterin valmistajalta saisi muuten miehittämättömänä sitä sinun Diamondiasi ja hyötykuorma vain lisääntyy, kun ei ole ihmisiä kyydissä tuomassa turhaa painoa. Kelpaako?

 
Poijuilla lienee jonkin verran käyttörajoitteita saaristossa ja rannikon matalissa vesissä? Lisäksi jääpeitteen vallitessa ne ovat käyttökelvottomia. Sinänsä poijut kyllä täydentäisivät kiinteän valvontaverkon suorituskykyä, kriisiaikana niillä voisi laajentaa valvontaa ja täydentää katveita kiinteän hydrofoniverkon kärsiessä vaurioita. Mutta saadaanko rahalle vastinetta ja onko rajavartiolaitoksella rahaa sodan oloissa merkityksellisten määrien hankintaan?

Diamondeihin suhtaudun kriittisesti. Argumenttia lennokkeja paremmasta toimintakyvystä huonolla säällä en aivan ymmärrä. Jotain DJI Phantomia ei ehkä voi lentää hirmu kovassa tuulessa, mutta mikä estää oikean lennokin käytön huonossa säässä ylipäätään? Saa kai lennokkejakin tehokkailla moottoreilla ja kestävällä rakenteella. Pikemminkin lennokin suorituskyky on noissa olosuhteissa parempi, kun operaattori on maanpinnalla näytön edessä mukavasti kahvikuppi kädessä eikä koneessa huonovointisena ja oksennuspussi kädessä.

RVL ei ole käytännössä itse koskaan hankkinut mitään sodankäynnissä tarvittavaa materiaalia. Kaikki on tullut PV:n puolelta!
 

 

Haiskahtaa kyllä King Airilta tämä MVX, täyttää aika monta raksia ja mahtuu budjettiin. Lentoposti mielestäni aliarvioi erikoisvarustellun koneen hintaa, veikkaan että C-295 ja vastaavat ovat budjetin ulkopuolella. CN-235, ATR-42 tai pienempi business jetti kuten Citation CJ4 voisi myös olla mahdollisia.
 
RVL ei ole käytännössä itse koskaan hankkinut mitään sodankäynnissä tarvittavaa materiaalia. Kaikki on tullut PV:n puolelta!

Pv on tosiaan maksanut sonarit niin aluksiin, kuin helikoptereihinkin. Ja Pv hommaa sekä jemmaa aluksille kaavaillut aseet.
 
On se King Air viriili vanhus. Vaikka edustaa yli 15v Dornier 228:a vanhempaa peruskonseptia, viime vuonna toimitettiin ilmeisesti edelleen 85 konetta. Ja uutta päivitystä pukkaa:

Ei kyllä vastaa RVL:n huutoon isommista koneista. Kabiini saattaa olla jopa pienempi ja ei-ER malliin verrattuna suunnilleen sama MTOW, ER tuo sitten reilut 1000 kg lisää.
 

Haiskahtaa kyllä King Airilta tämä MVX, täyttää aika monta raksia ja mahtuu budjettiin. Lentoposti mielestäni aliarvioi erikoisvarustellun koneen hintaa, veikkaan että C-295 ja vastaavat ovat budjetin ulkopuolella. CN-235, ATR-42 tai pienempi business jetti kuten Citation CJ4 voisi myös olla mahdollisia.
Kun Pv lunasti 3. option C-295M koneesta ELINT-käyttöön, sen hinta oli muistaakseni ilman varustusta 27 miljoonaa ja Dragon Shield järjestelmän kaikkineen 85 miljoonaa. Valuutan kurssinmuutokset ja kallistuminen vaikuttavat asiaan, mutta pidä hankintaa mahdottomana. Tietysti sensorit maksavat aikalailla lisää. Nokkela keinot keksii kyllä.

Edit. niille jotka esittelevät lennokkeja korvaamaan näitä koneita, kannattaa lukea juttu linkin takaa.
 
On se King Air viriili vanhus. Vaikka edustaa yli 15v Dornier 228:a vanhempaa peruskonseptia, viime vuonna toimitettiin ilmeisesti edelleen 85 konetta. Ja uutta päivitystä pukkaa:

Ei kyllä vastaa RVL:n huutoon isommista koneista. Kabiini saattaa olla jopa pienempi ja ei-ER malliin verrattuna suunnilleen sama MTOW, ER tuo sitten reilut 1000 kg lisää.
Sitten tuolla Lentopostin jutussa ollut MVX-kaavio piti sisällään kehityskohteita, joista pyydetään tietoa. Siinä mainittiin "muiden viranomaisten tarvitsemat suorituskyvyt ja sensorit". Katsotaan mitä tulee. En usko kuitenkaan mihinkään mopoon, koska koneiden käyttöaste ja siirtolennot muualle tuskin vähenevät vaan päinvastoin.
 
Kun Pv lunasti 3. option C-295M koneesta ELINT-käyttöön, sen hinta oli muistaakseni ilman varustusta 27 miljoonaa ja Dragon Shield järjestelmän kaikkineen 85 miljoonaa. Valuutan kurssinmuutokset ja kallistuminen vaikuttavat asiaan, mutta pidä hankintaa mahdottomana. Tietysti sensorit maksavat aikalailla lisää. Nokkela keinot keksii kyllä.
Eli ei riitä lähellekään jos 60:lla pitää saada kaksi järjestelmineen.
Tuo halu saada Dornieria isompi voikin sikäli huonolla tuurilla muuttua päinvastaiseksi jos King Airiin päätyvät.

Luulen myös, että Frontex-tehtävät ei ainakaan vähene.
 
Tuo halu saada Dornieria isompi voikin sikäli huonolla tuurilla muuttua päinvastaiseksi jos King Airiin päätyvät.

King Air on varmaankin kabiinin tilavuudeltaan pienempi, mutta kone täyttää monelta osin niitä isomman koneen vaatimuksia. Pidempi toiminta-aika, painestettu kabiini ja suurempi hyötykuorma. Veikkaan, että Dorniereiden kanssa ollaan oltu aika tiukoilla painon suhteen, kun toiminta-aikakin on ollut 3-5 tuntia. Kuljetuskyvyn osalta mainittiin lisämatkustajat ja MEDEVAC, ehkä siinäkin on ollut ongelmana enemmän paino kuin tila? Mutta tottahan se on, että aika mopo King Air on vaikka Casaan verrattuna.
 
Vaikea on tuohon hintaraamiin mitään isompaa saada mahtumaan. Vuonna 2007 on 2 kpl ATR-42 MP maksanut 73 MUSD.

Ehkä noita voisi saada vaikka inflaatio huomioidaan kun jätetään lahjukset pois ja kehityskustannukset on jo maksettu.

 
Entäs vähän käytettyä? Nythän on lentoyhtiöt ihan sekaisin. Tosin pitäisi olla muheva ale ostohintaan nähden, että kannattaa ajaa pajalle jo elinkaareltaan kulutettua. Silti onhan Hawkista, Grobista jne. lähtien hankittu näin.
 
Entäs vähän käytettyä? Nythän on lentoyhtiöt ihan sekaisin. Tosin pitäisi olla muheva ale ostohintaan nähden, että kannattaa ajaa pajalle jo elinkaareltaan kulutettua. Silti onhan Hawkista, Grobista jne. lähtien hankittu näin.

Airbus 380:sta lähtien kalustoa saisi edullisesti, totta. ATR olisi tässä tapauksessa varmaan se ykkösoptio. Mitään uniikkia lumihiutasta ei kannattaisi hankkia, vaan kone johon tehtävät modifikaatiot on valmiiksi mietitty.

Liikesuihkarien käyttöaste on ilmeisesti jopa kasvanut, kun maksukykyiset asiakkaat haluavat liikkua turvallisuus edellä.
 
Back
Top