Rajavartiolaitos

Ylle linkitetystä Lentopostin jutusta:

"Miehitetty ratkaisu on edelleen paras vaihtoehto ja lentokone on kustannustehokas verrattuna helikopteriin. Lisäksi miehittämättömän järjestelmän ja lentokoneen miehistötarpeessa ei ole käytännön eroja hankinnan kohteena olevan ilma-aluksen kokoluokassa", avasi Tolppanen päätymistä perinteiseen lentokoneeseen.

Avainsanat ovat "lentokone on kustannustehokas verrattuna helikopteriin". Voitte siis unohtaa C-295:n ja käytetyt Embraerit. Kevyempää alustaa tässä selkeästi haetaan.
 
Käytetty ATR oli toki haussa, vaikka mechanicus otti esimerkiksi Embraerin.

Mutta onko sekään riittävän halpa? Ei varmaan lennetä 1000 tuntia vuodessa rajan valvontakoneilla...

Operating Cost

The average operating cost per block hour can vary widely depending on how much the plane is used during a given year. If the ATR 42-500 is only flow for around 100 hours a year, then the operating costs will be higher, around $6669 per block hour. Flying the plan for 1000 hours a year drops the average hourly cost closer to $2824.

 
Mutta onko sekään riittävän halpa? Ei varmaan lennetä 1000 tuntia vuodessa rajan valvontakoneilla...
No eihän se varmaan ole helposti perusteltavissa jos Dornieriin verrattuna on yli tuplat. Eli se King Air saattaa Viron mallin mukaan olla lopulta realismia.

Toisaalta yllä oleva ATR-42 kulut voi olla yliarvioitu.
"A report published in 2015 by the RAND corporation think tank entitled Metric to Compare Aircraft Operating and Support Costs in the Department of Defence, stated that the hourly operating costs for a P-8A were in the region of $4200." https://armadainternational.com/2017/06/maritime-patrol-aircraft-cost-versus-credibility/

Toki tuossa 4200:ssa on jo merkittävästi eroa 2824:ään.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta onko sekään riittävän halpa? Ei varmaan lennetä 1000 tuntia vuodessa rajan valvontakoneilla...




Eheheheh! Kävi freudilaiset... :ROFLMAO:

Kolmen tilalle kaksi

Rajavartiolaitoksella on käytössään kaksi Dornier 228 -valvontalentokonetta. Ne on valmistettu vuonna 1995, joten koneet täyttävät viiden vuoden kuluttua 30 vuotta.

Molemmilla lentokoneilla lennetään noin 1 000 tuntia vuodessa.

 
No eihän se varmaan ole helposti perusteltavissa jos Dornieriin verrattuna on yli tuplat. Eli se King Air saattaa Viron mallin mukaan olla lopulta realismia.

Toisaalta yllä oleva ATR-42 kulut voi olla yliarvioitu.
"A report published in 2015 by the RAND corporation think tank entitled Metric to Compare Aircraft Operating and Support Costs in the Department of Defence, stated that the hourly operating costs for a P-8A were in the region of $4200." https://armadainternational.com/2017/06/maritime-patrol-aircraft-cost-versus-credibility/

Toki tuossa 4200:ssa on jo merkittävästi eroa 2824:ään.

Ootas, kun Poseidon tulee miehen ikään... Rahojen pitää muutenkin laskea riittävän myös sensorivarustuksen huoltoon koneen lisäksi.
 
Asiantuntevaa kommentointia tuolla Aamulehden sivuilla... :D

Lukija
182 päivää sitten
Mikäli rajan tehtävä on puhtaasti tarkkailla ja valvoa ilmasta käsin, soveltuisi vanhentuvat puolustusvoimien hävittäjät tähän yhtälöön oikein mainiosti. Hornetit hyötykäyttöön, monella maalla on vielä vanhempaa kalustoa jopa maan armeijan operatiivisessa käytössä.
 
Ylle linkitetystä Lentopostin jutusta:

Avainsanat ovat "lentokone on kustannustehokas verrattuna helikopteriin". Voitte siis unohtaa C-295:n ja käytetyt Embraerit. Kevyempää alustaa tässä selkeästi haetaan.
Kannattaa lukea ne itse linkitetyt jutut huolella:
Rajavartiolaitoksen nykyisten Dornier 228 -valvontakoneiden täysimääräisen suorituskyvyn korvaava MVX-hanke etenee itsenäisesti. Tavoitteena on hankkia kaksi aiempaa suurempaa lentokonetta vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön haasteisiin. Hankintabudjetiksi Rajavartiolaitos on esittänyt 60 miljoonaa euroa. http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra...naa_euroa_laaja_tarve_uudelle_suorituskyvylle

En muutenkaan ymmärrä (taaskaan) sinun ajatuksiasi että miten keksit että vertailtaessa hekoa ja lentokonetta ymmärsit asian niin että nyt halutaan samanlaista kuin aikaisemmin. Viime väännössä halusit lennokkeja enemmän lentokoneiden sijaan:rolleyes:.

Haasteet on kasvaneet ja kaikki sisäisen turvallisuuden viranomaiset nojaavat Rajan koneisiin virka-avussa. Itämeri on yhä aktiivisempi sotilaallisesti ja parempaa valvontakykyä tarvitaan. Esimerkiksi vedenalaisen valvonnan parantaminen lisäisi merivoimien kykyä havaita ja torjua sukellusveneitä yhdessä torpedojen ja uusien sonarien kanssa.
 
Kyllä Dornierissa loppuu tila kesken. Jos muistan oikein niin 3 operaattoria saadaan sisälle mutta sitten tekee jo tiukkaa. Kahdella ukolla on hankalaa taas tehdä kaikkea. Tarvitaan siis isompi kone pidemmällä toiminta-ajalla.
 
Kannattaa lukea ne itse linkitetyt jutut huolella:
Rajavartiolaitoksen nykyisten Dornier 228 -valvontakoneiden täysimääräisen suorituskyvyn korvaava MVX-hanke etenee itsenäisesti. Tavoitteena on hankkia kaksi aiempaa suurempaa lentokonetta vastaamaan muuttuneen toimintaympäristön haasteisiin. Hankintabudjetiksi Rajavartiolaitos on esittänyt 60 miljoonaa euroa. http://www.lentoposti.fi/uutiset/ra...naa_euroa_laaja_tarve_uudelle_suorituskyvylle

En muutenkaan ymmärrä (taaskaan) sinun ajatuksiasi että miten keksit että vertailtaessa hekoa ja lentokonetta ymmärsit asian niin että nyt halutaan samanlaista kuin aikaisemmin. Viime väännössä halusit lennokkeja enemmän lentokoneiden sijaan:rolleyes:.

Haasteet on kasvaneet ja kaikki sisäisen turvallisuuden viranomaiset nojaavat Rajan koneisiin virka-avussa. Itämeri on yhä aktiivisempi sotilaallisesti ja parempaa valvontakykyä tarvitaan. Esimerkiksi vedenalaisen valvonnan parantaminen lisäisi merivoimien kykyä havaita ja torjua sukellusveneitä yhdessä torpedojen ja uusien sonarien kanssa.

En minä sitä linkittänyt, @gekados sen linkitti. Silmäilin vain nopeasti läpi ja tuo kustannustehokkuus-asia tarttui silmiin, joten nostin sen esiin.

Niin, mieluummin lennokkeja kuin niitä sinun Diamondejasi. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos hankitaan Poseidonit tai vaikka ATR-42:t täynnä sensoria. Mutta jos niiden rinnalle hankittaisiin jotakin kevyempää, kuten sinä haaveilit, niin mieluummin sitten lennokkeja kuin Diamondeja. Diamond MPA on vähän kuin Cessna 172, johon pultattaisiin lämpökamera. Se larppaa merivalvontalentokonetta enemmän kuin on sellainen.
 
Kyllä Dornierissa loppuu tila kesken. Jos muistan oikein niin 3 operaattoria saadaan sisälle mutta sitten tekee jo tiukkaa. Kahdella ukolla on hankalaa taas tehdä kaikkea. Tarvitaan siis isompi kone pidemmällä toiminta-ajalla.

Tai älykkäämmät systeemit, joita ihmisen ei tarvitse paapoa yhtä paljon? Vertaa ongelmat AN/ALQ-99:n operoimisessa Growlerin kahden hengen miehistöllä - NGJ:n pitäisi korjata tämä ongelma.
 
Tai älykkäämmät systeemit, joita ihmisen ei tarvitse paapoa yhtä paljon? Vertaa ongelmat AN/ALQ-99:n operoimisessa Growlerin kahden hengen miehistöllä - NGJ:n pitäisi korjata tämä ongelma.
Kommenttini perustui Dornierin miehistön minulle kertomaan tietoon näytöksessä. Varmasti moderni systeemi on helpompi operoida kuten kirjoitit. Mikä kone sveduilla hoitaa samaa duunia?
 
Niin, mieluummin lennokkeja kuin niitä sinun Diamondejasi. Ei minulla ole mitään sitä vastaan, jos hankitaan Poseidonit tai vaikka ATR-42:t täynnä sensoria. Mutta jos niiden rinnalle hankittaisiin jotakin kevyempää, kuten sinä haaveilit, niin mieluummin sitten lennokkeja kuin Diamondeja. Diamond MPA on vähän kuin Cessna 172, johon pultattaisiin lämpökamera. Se larppaa merivalvontalentokonetta enemmän kuin on sellainen.
Sinä et tiedä noista niin paljon että voisit vertailla pienkoneita. Et taida ymmärtää lennokeistakaan kun sinun mielestäsi vanha Phantom vertautuu Diamondiin käytettävyydessä. Se Diamond voisi olla järkevä ratkaisu maarajojen valvontaan, kuten sanoin. Sillä voi valvoa myös merialueita, vaikka se ei ole ison MS/MPA-koneen vertainen. Siitä huolimatta sen sensorit ja operatiivinen käyttöturvallisuus sekä ilmailutekniset järjestelmät ovat lentokoneen tasoa, ei minilennokin.

Diamondin käyttökustannukset ovat vaikkapa AW-119 Koalaan verrattuna pienet, joten se voisi tuoda jopa säästöä ja paikata merivalvontaakin silloin kun yksi isompi MPA/MS-kone lennätetään Frontexin operaatioihin ulkomaille.

Enempää en jaksa enää tästä mainita, koska et ymmärrä ilmailusta sen vertaa että viitsisi väitellä. Tutustu itse noihin koneisiin ja järjestelmiin ennen väittelyä. Ja vielä: Rajalle hankitaan Dornieria suurempia koneita melko varmasti.
 
Rajavartiolaitoksen komentaja Päällystölehdessä 4/2020 ( sivu 5 )

Useita kehittämishankkeita vireillä

Rajavartiolaitoksella on kolme ulkovartiolaivaa, jotka operoivat merellä kahden miehistön voimin noin 330 vuorokautta vuodessa. Näistä vartiolaiva Turva on modernein ja suorituskykyisin. Kaksi muuta täyttävät kohta 40 vuotta, ja ne on korvattava uusilla aluksilla. - Tarkoituksenamme on päivittää Turvan konsepti ja hankkia kaksi uutta Turva-luokan monitoimialusta. Odotamme, että saamme laivoille tilausvaltuuden syksyn aikana.

Laivojen ohella myös laitoksen monikäyttöiset Dornier-valvontalentokoneet ikääntyvät ja tulevat elinkaarensa päähän. Takaraja tulee vastaan vuonna 2025, mihin mennessä koneet on korvattava uusilla. - Valvontakonehanke on kirjattu hallitusohjelmaan, ja odotamme, että saamme tällekin tilausvaltuuden ja rahoituksen syksyllä, luottaa Kostamovaara.

Laiva- ja lentokonehankkeiden ohella Rajavartiolaitoksen toimintaa kehitetään uudistamalla teknisiä valvontajärjestelmiä sekä itärajalla että merellä. - Laaja hanke kattaa koko laitoksen teknisen valvontajärjestelmän modernisoinnin. Käyttöön otetaan mm. uutta sensoritekniikkaa ja tekoälyä hyödynnetään tietojen analysoinnissa. Liikkuvat yksikkömme liitetään kokonaisjärjestelmään, mikä parantaa niiden suorituskykyä. Muuttuviin tilanteisiin pystytään jatkossa reagoimaan paremmin, kuvailee Kostamovaara tulevan järjestelmän hyötyjä.
 
Back
Top