Huhta
Greatest Leader
Laitan esittely videoita muista turboprop-MPA ehdokkaista tuon AIrbus C-295 lisäksi:
ATR 72MP
Saab Swordfish MPA
Diamond DA62 MSA
Lyhyesti:
Odottaisin että Vartiolentolaivueen kykyä hieman lisättäisiin joko hankkimalla 3 konetta kahden sijasta tai sitten niin että kaksi uutta ovat kookkaampia ja kyvykkäämpiä kuin Dornier.
Listatuista häntäpäässä ovat "budjettiratkaisut", joilla tuotetaan välttämättömin valvontakyky ilman uusia ominaisuuksia. Do 228NG on edullinen käyttää, mutta sen rajoituksena on tilan ahtaus suurempiin verrattuna ja matkustamon painorajoitus sensoripöydille ja matkustajille. Lisäksi toiminta-aika ei ole aivan C-295 luokkaa, vaikka 7 tuntia meneekin mukavasti ilmassa. Matkanopeus on heikkous. Isoon koneeseen saadaan lisäksi kuuntelupoijuja, joita kannattaisi hankkia koneeseen nyt kun SUTOa parannetaan. Aseita tuskin tulee, mutta poijut lisäisivät MPA/MSA koneen hyötyä valvoa pinnanaltakin. Jos poijuilla saataisiin havainto, kone voisi välittää tiedon nopeasti pinta-aluksille lähistöllä.
Diamond DA 62MSA esiteltiin vaihtoehtona Siivet-lehdessä ja vaikka kyseessä on aika mopo valvontakoneeksi, se on aika uniikki markkinoilla. Koneen kustannus lentotuntia kohden on vain 150 euroa! Tietysti sillä ei lennellä Frontexin operaatioihin välimerelle ihan tosta vaan.
Sensijaan voisi ajatella että Vartiolentolaivueen kykyä valvoa Lappia, Pohjois-Karjalaa/Pohjois-Suomea voisi parantaa hankkimalla pari Diamondia ja sitten suomenlahdelle pari isompaa valvontakonetta. Diamond ei maksa paljon ja se pääsee ilmaan hyvin pieniltä kentiltä. Lisäksi siitä löytyy herkut pienessä koossa: tutka, FLIR ja datalinkit tiedonsiirtoon reaaliajassa maayksiköille ja johtokeskuksiin. Diamond lentää valvontatehtävillä paljon edullisemmin kuin yksikään heko ja nopeammin. Lennokitkaan eivät korvaa tuota konetta, koska se voi lentää huonossakin kelissä ja näköetäisyyden ulkopuolelle. GPS-häirintäkään ei ole ongelma lentokoneelle, jota tuntuu esiintyvän napapiirin alueella silloin tällöin.
Poijuilla lienee jonkin verran käyttörajoitteita saaristossa ja rannikon matalissa vesissä? Lisäksi jääpeitteen vallitessa ne ovat käyttökelvottomia. Sinänsä poijut kyllä täydentäisivät kiinteän valvontaverkon suorituskykyä, kriisiaikana niillä voisi laajentaa valvontaa ja täydentää katveita kiinteän hydrofoniverkon kärsiessä vaurioita. Mutta saadaanko rahalle vastinetta ja onko rajavartiolaitoksella rahaa sodan oloissa merkityksellisten määrien hankintaan?
Diamondeihin suhtaudun kriittisesti. Argumenttia lennokkeja paremmasta toimintakyvystä huonolla säällä en aivan ymmärrä. Jotain DJI Phantomia ei ehkä voi lentää hirmu kovassa tuulessa, mutta mikä estää oikean lennokin käytön huonossa säässä ylipäätään? Saa kai lennokkejakin tehokkailla moottoreilla ja kestävällä rakenteella. Pikemminkin lennokin suorituskyky on noissa olosuhteissa parempi, kun operaattori on maanpinnalla näytön edessä mukavasti kahvikuppi kädessä eikä koneessa huonovointisena ja oksennuspussi kädessä.