Rajavartiolaitos

Rajavartiolaitos on saamassa kuuden miljoonan euron lisärahoituksen tulevaa itärajan raja-aitaa varten. Tällä saadaan toteutettua kokeilupätkä raja-aitaa Kaakkois-Suomeen. Pystyttäminen kokeita varten on tarkoitus aloittaa vielä tämän vuoden aikana.

Mitäköhän tuolla aidalla oikein kokeillaan? En oikein pääse ajatukseen sisälle. Kokeillaan pääseekö aidasta läpi? Estääkö aita liikettä? Vaikeuttaako se turvapaikan hakemista? Mitä? Aita on aita ja aidan tarkoitus on erottaa kaksi aluetta toisistaan ja vaikeuttaa toiselta alueelta toiselle tapahtuvaa liikettä. Aita on lähinnä hidaste eikä varsinainen este pääsääntöisesti.
On jotenkin niin suomalaista, että tutkitaan, että mikä ihme se sellainen aita oikein :D Mitä sillä voidaan tehdä ja mitä sillä voidaan saavuttaa. En yhtään ihmettele, että täällä on kaikki päätöksenteko vaikeaa kun joudutaan raja-aidastakin lähtemään liikkeelle aivan perusteista. Onneksi täällä on jo pyörä keksitty, ettei sitä sentään tarvitse uudelleen keksiä.
 
Tosiaan, näyttäisi että tulivoimaa kasvatetaan Turvasta.

Katselisin tälläisten suuntaan:
F125 Baden-Wurttenberg fregatilta löytyy näitä:
 
Tosiaan, näyttäisi että tulivoimaa kasvatetaan Turvasta.

Katselisin tälläisten suuntaan:
F125 Baden-Wurttenberg fregatilta löytyy näitä:
Vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta, vaikka 27mm taitaakin olla harvinaisempi kaliiberi meillä (?). Voisiko merivoimille olla myös käyttöä tälle? En tiedä saisiko tuota enää Saab Trackfire RWS:ien kaveriksi Pohjanmaa luokan korveteille, mutta tuo voisi olla asiallinen omasuoja ja sarvimiinojen ”kurmuttaja” uusille miinanraivaajille, joita tällä vuosikymmenellä on ilmeisesti tarkoitus hankkia…
 
Vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta, vaikka 27mm taitaakin olla harvinaisempi kaliiberi meillä (?). Voisiko merivoimille olla myös käyttöä tälle? En tiedä saisiko tuota enää Saab Trackfire RWS:ien kaveriksi Pohjanmaa luokan korveteille, mutta tuo voisi olla asiallinen omasuoja ja sarvimiinojen ”kurmuttaja” uusille miinanraivaajille, joita tällä vuosikymmenellä on ilmeisesti tarkoitus hankkia…
Jos ajattelee Rajan puolisotilaallista tehtävää ja laivojen rajallista kykyä toimia totaalisessa sodassa niin kompaktina tulivoiman lisääjänä tuo MLG 27 olisi hyvä vaihtoehto. Turvalla ei pyritä torjumaan ohjuksia, vaan puolustamaan alusta todennäköisimmin pieniltä veneiltä, kuten Raptor, lennokeilta ja lähellä lentäviltä helikoptereilta jne.

Pohjanmaillehan moni meistä olisi halunnut parempaa 360 suojaa ilmasta niin että olisi ollut 2 torjuntakehää elson lisäksi: 1. Ito2020 ESSM ja 2. ABM-kykyiset it-tykit. Nyt peräkannelle tulevat rws-järjestelmät eivät kykene samaan. Sinne olisin katsellut 35mmx228 Oerlikonin Millenniumguneja.

Vertailussa tuo MLG 27 on paljon kevyempi ja riittävä ratkaisu Rajan aluksiin, joka silti lisää tulivoimaa paljon 12,7mm kk:n nähden aluksen ympärillä, myös ilmaan. MLG 27 painaa mountilla alle 1000kg ja esimerkiksi Millenniumgun 2,6-5,2 tonnia. Eroa siis on ja tuo Mauser BK-27 on alkujaan lentokoneisiin kehitetty (käytössä Typhoon ja Gripen) ja siksi kevyt + tulivoimainen.

http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_35mm-1000_Millennium.php
https://weaponsystems.net/system/881-27mm MLG 27
 
Näköjään MVX etenee ja valinta on jo tehty:

Dassault Falcon 900MPA/ 2000MRA lienee konetyyppi ja ELTAn SIGINT sekä jotakin L3 Harris ESM kamaa tulossa. Eli suihkukonetta pukkaa...

Rajavartiolaitos hankkii 163 miljoonalla uudet valvontakoneet vanhojen potkurikoneiden tilalle – itärajan valvonta ja merioperaatiot tehostuvat​

Rajavartiolaitos aikoo hankkia tehokkaita suihkukoneita, joiden suorituskyky on tuntuvasti nykyisiä Dornier 228-koneita parempi. Venäjän hyökkäyssota on muuttanut suorituskykyvaatimuksia.

MVX-hankkeessa jatkoneuvotteluihin on valittu seuraavat yhdeksän toimittajaa:​

  • Dassault Aviation
  • Elbit Systems LTD
  • ELTA Systems
  • Field Aerospace
  • General Dynamics Mission Systems-Canada
  • L3Harris Technologies
  • PAL Aerospace Ltd.
  • Sierra Nevada Corporation
  • ST Airborne Systems AB
https://yle.fi/uutiset/3-12657861
https://www.dassault-aviation.com/en/defense/multi-mission-falcon/falcon-900-mpa/
https://www.dassault-aviation.com/en/defense/multi-mission-falcon/falcon-2000-mra/
 
Mitähän 2 kpl Saab-GlobalEye :cool: ;) konetta ilman Erieye ER (Extended Range) -tutkaa maksais? ( Tietysti jälkiasennus mahdollisuus huomioitava )
Saab toimittaa tuohon koneeseen laitteiston. Itse lentokonettahan ei Saab rakenna, mutta ei ollut jatkoon menneissä kyseistä vaihtoehtoa lainkaan.
 
Ylellä mainittiin että suihkukone tulee olemaan. Vastaus on siis ei ole mukana.
Ettei olisi Ylen toimittajan oma päätelmä?

Rajan omasta tiedotteesta:
"Uusien koneiden suunnittelussa huomioidaan myös kasvava tarve itärajan valvonnan ja sen yhteydessä tehtävän Suomen alueellisen koskemattomuuden valvonnan tehostamiseen.

Valvontalentokoneiden tärkeimmät tehtävät ovat rajojen valvonta maalla ja merellä, merihätään joutuneiden pelastamisen tukeminen, merellisten ympäristövahinkojen havaitseminen ja niiden torjuntaoperaatioissa tukeminen. Lisäksi lentokoneilla osallistutaan Suomen alueellisen koskemattomuuden valvontaan ja tuetaan ympäristöviranomaisia Itämeren tilan seurannassa."

Suihkukoneilla matalalento itärajalla, tai hidaslento-ominaisuudet öljyntorjuntatehtävissä lienee potkurikoneita haastavampaa.
 
Suihkukoneilla matalalento itärajalla, tai hidaslento-ominaisuudet öljyntorjuntatehtävissä lienee potkurikoneita haastavampaa.
Enpä tiedä tuosta. Nykyisiä lentokoneita ohjataan kehittyneillä FCS-järjestelmillä ja apuna on paljon automaatiota sekä huippumoderni ohjaamo. Ajat ovat aika toisenlaisia kuin silloin 90-luvun alussa kun Dornierit hankittiin. Falcon on erittäin kehittynyt kone ja jos valitaan 3-moottorinen versio, sen luotettavuus sekä suorituskyky ovat kyllä ihan eri tasolla kuin potkurikoneessa.

En tiedä onko tuohon hidaslentoon edes sellaista tarvetta edistyksellisillä sensoreilla ja kuten sanottu, riittävät ominaisuudet voidaan saavuttaa suihkukoneellakin. Sensijaan jetillä päästään nopeasti paikalle ja tehtävässä voidaan kattaa laajempi alue nopeammin. Sensorit ratkaisevat aika paljon. Jetti kykenee myös poistumaan paikalta nopeammin jos jotakin yllättävää tapahtuisi.
 
Näköjään MVX etenee ja valinta on jo tehty:

Dassault Falcon 900MPA/ 2000MRA lienee konetyyppi

Pitkä lista toimittajia ja kaikkia en jaksaisi kollata läpi. Onko niin, että Dassault on ainoa potentiaalinen konetoimittaja listassa?
 
Pitkä lista toimittajia ja kaikkia en jaksaisi kollata läpi. Onko niin, että Dassault on ainoa potentiaalinen konetoimittaja listassa?
Ainoa joka valmistaa ja toimittaa lentokoneita tuossa listassa on Dassault. Dassault on vastannut lisäksi tietopyyntöön ja se koski Falcon 2000LXS versiota.

Otin selvää puolestasi ja listan puolesta konsepti olisi :
- Dassault- Falcon 2000LXS? (Pratt & Whitney Canada- moottorit?) https://www.dassaultfalcon.com/en/Aircraft/Models/2000LXS/Pages/overview.aspx#
- Elbit- Istar, SLAR ja EW, taktiset radiot sotilaskäyttöönhttps://elbitsystems.com/pdf-category/company-brochures/electro-optics/istar/
- ELTA - ELINT / COMINT (tiedustelu, omasuoja?)https://www.iai.co.il/defense/air/airborne-sigint-electronic-warfare-ew
- Field Aerospace- kabiinin suunnittelu (työasemat, varustus?)http://www.fieldaero.com/services/aircraft-integration-modifications/interior-modification/
- General Dynamics Canada - valvonnan ja tiedustelun tietojärjestelmä, datalinkit ja ilmaliikenteen VHF/UHF, satcom?https://gdmissionsystems.ca/airborne-mission-management
- L 3 Harris Wescam flir, omasuojajärjestelmät https://www.l3harris.com/capabilities/air
- PAL Aerospace- lentotekninen huolto ja ylläpitosopimushttps://palaerospace.com/en
- Sierra Nevada Corporation - tämä onkin jännin näistä, koska kyseinen firma varustelee US SOCOM - koneita erikoisoperaatioihin. Esimerkkeinä MC-130J ja AC-130J Ghostrider, eli ei hajuakaan!https://www.sncorp.com/
- ST Airborne Systems - ruotsalainen firma joka toimittaa integroituja valvontajäräjestelmiä (MSS 6000 ja 7000). Voi olla myös tiedustelun kokonaisjärjestelmän integroija jos sensorit toimittaa muut https://airbornesystems.se/products/sensors/

Mutuna tällaisia arvioita ja voipi olla että kaikki nuo eivät ole toimittajia loppupeleissa, vaan kilpailevat. Konetyyppi on kyllä mielestäni valittu jo eli 2-moottorinen Dassault Falcon 2000LXS.
Varmasti erinomainen vaihtoehto, koska kykenee liikelentokorkeuksiin(matkustajakoneiden yläpuolella), toimii 1,5 km kentiltä ja yli 7000 km toimintasäde.

Kyllä Rajan pilotit kusevat hunajaa kun nämä tulevat....;)
 
Uusissa laivoissa puhutaan kuitenkin melko pienikaliiberisista aseista: noin 30 millimetriin asti, mutta ei siitä suuremmaksi.
En minä kutsuisi 30mm konetykkiä mitenkään melko pienikaliperiseksi. Sillähän voi jopa taistelupanssarin rampauttaa (jos nyt ei suoraan edesta) siihen sopivalla ammuksella.
 
Back
Top