Rajavartiolaitos

En itse ainakaan väittänyt niin että miehittämätön tulisi halvemmaksi. Se kuitenkin tarjoaa erilaista suorituskykyä mitä miehitetty. Vuorokauden toiminta-aika itsessään on jo aikamoinen.
Toiminta-ajassa miehittämättömät järjestelmät ovat ylivertaisia. Rajan kotimaan tehtävät ovat kuitenkin niin lähellä lentokenttiä että ei kai merellä tilanne kauheasti muutu, jos kaksi tai kolme kertaa vuorokaudessa käy kaksi tuntia tankkaamassa ja vaihtamassa miehistöä.
 
En itse ainakaan väittänyt niin että miehittämätön tulisi halvemmaksi. Se kuitenkin tarjoaa erilaista suorituskykyä mitä miehitetty. Vuorokauden toiminta-aika itsessään on jo aikamoinen.
Kun en ole tuolla edellä mainitsemiesi muiden maiden tilanteesta perillä niin onko miehitetyt koneet miten monessa maassa korvattu kokonaan miehittämättömillä? Vai onko tilanne kuitenkin se että miehittämättömiä vehkeitä on otettu perinteisen kaluston rinnalle?
 
Viimeksi muokattu:
En itse ainakaan väittänyt niin että miehittämätön tulisi halvemmaksi. Se kuitenkin tarjoaa erilaista suorituskykyä mitä miehitetty. Vuorokauden toiminta-aika itsessään on jo aikamoinen.
Toiminta-ajassa miehittämättömät järjestelmät ovat ylivertaisia. Rajan kotimaan tehtävät ovat kuitenkin niin lähellä lentokenttiä että ei kai merellä tilanne kauheasti muutu, jos kaksi tai kolme kertaa vuorokaudessa käy kaksi tuntia tankkaamassa ja vaihtamassa miehistöä.
Rajahan koko ajan listasi julkisuudessa vaatimuksiinsa Dornieria paremman kuljetuskyvyn. Sellaista dronea ei ole vielä julkisuudessa nähty joka ottaisi matkustajaksi puolenkymmentä raavasta rajajääkäriä. Tai edes yhden matkustajan ja kunnollisen sensoripaketin.
 
Rajahan koko ajan listasi julkisuudessa vaatimuksiinsa Dornieria paremman kuljetuskyvyn. Sellaista dronea ei ole vielä julkisuudessa nähty joka ottaisi matkustajaksi puolenkymmentä raavasta rajajääkäriä. Tai edes yhden matkustajan ja kunnollisen sensoripaketin.
Kuljetuskykyä tarvitaan jo laitteille jos Dornieria ei nykykokoonpanolla voi tankata kuin puolilleen tai kone ei enää nouse kentältä.
 
Ai jaa no hälytys ohi, se vaan näytti niin pieneltä rajamiehen isoissa kourissa..
Mulla traumoja että 60 milliset jäi pois polkupyöräjoukkojen työkalupakista, joskus nousee pinnalle..
Onko 60-millisiä heittimiä siis ollut Suomessa kokoonpanoissa?
 
Kun en ole tuolla edellä mainitsemiesi muiden maiden tilanteesta perillä niin onko miehitetyt koneet miten monessa maassa korvattu kokonaan miehittämättömillä? Vai onko tilanne kuitenkin se että miehittämättömiä vehkeitä on otettu perinteisen kaluston rinnalle?
En tiedä ja en usko, että kovinkaan monessa maassa miehittämätön olisi ainut järjestelmä. Lähinnä siis huomio tuohon, että kun nyt päätettiin hankkia uuden miehitetyt koneet niin samaan syssyyn olisi voitu käydä läpi myös miehittämättömiä vaihtoehtoja. Ei korvaamaan vaan lisäksi. Ei tuo naapuri tuosta mihinkään häviä ja liikennekin tuossa lätäkössä on aikamoinen. Luulisi, että pitkästä toiminta-ajasta olisi hyötyä vaikka öljyläiskien seurannassa jossa ei muussa.
 
Rajahan koko ajan listasi julkisuudessa vaatimuksiinsa Dornieria paremman kuljetuskyvyn. Sellaista dronea ei ole vielä julkisuudessa nähty joka ottaisi matkustajaksi puolenkymmentä raavasta rajajääkäriä. Tai edes yhden matkustajan ja kunnollisen sensoripaketin.
Mihin rajan täytyy kuljettaa puolenkymmentä jääkäriä itsenäisesti? Tuo kone vaatii lentokentän laskeutuakseen ja tuskin sieltä hyppäämäänkään pystyy. Meillä on kuljetuskalusto erikseen ja nuo on käsittääkseni ainakin tarkoitettu valvontaan, eli kabiini on laitteita täynnä.
 
En tiedä ja en usko, että kovinkaan monessa maassa miehittämätön olisi ainut järjestelmä. Lähinnä siis huomio tuohon, että kun nyt päätettiin hankkia uuden miehitetyt koneet niin samaan syssyyn olisi voitu käydä läpi myös miehittämättömiä vaihtoehtoja. Ei korvaamaan vaan lisäksi. Ei tuo naapuri tuosta mihinkään häviä ja liikennekin tuossa lätäkössä on aikamoinen. Luulisi, että pitkästä toiminta-ajasta olisi hyötyä vaikka öljyläiskien seurannassa jossa ei muussa.
Onhan rajalla jo vuosia testattu laajoissa kenttäkokeissakin miehittämättömiä laitteita. Kyllä nekin ovat kuvassa mukana.
 
Onhan rajalla jo vuosia testattu laajoissa kenttäkokeissakin miehittämättömiä laitteita. Kyllä nekin ovat kuvassa mukana.
On toki eikä ole edes pitkää aikaa mutta ovat ehkä olleet näitä keveitä lähellä tapahtuvaan valvontaan tarkoitettuja vehkeitä.
 
On toki eikä ole edes pitkää aikaa mutta ovat ehkä olleet näitä keveitä lähellä tapahtuvaan valvontaan tarkoitettuja vehkeitä.
Ehkä tarve on ennen kaikkea toisiaan täydentäville eikä rinnakkain samaa tehtävää hoitaville laitteille? Budjettikin asettaa rajansa. Eikä nyt käsittääkseni olla rakentamassa järjestelmää jossa on valvontakone 24/7/365 ilmassa.
 
Mihin rajan täytyy kuljettaa puolenkymmentä jääkäriä itsenäisesti? Tuo kone vaatii lentokentän laskeutuakseen ja tuskin sieltä hyppäämäänkään pystyy. Meillä on kuljetuskalusto erikseen ja nuo on käsittääkseni ainakin tarkoitettu valvontaan, eli kabiini on laitteita täynnä.
Sitä sun täytyy kysyä RVL:n suunnalta. Ei niissä jutuissa edes tarkennettu minkälaista kuljetuskykyä Raja kokee tarvitsevansa. Sen vain sanoivat että merkittävästi parempaa kuin Dornierilla. Viisi jääkäriä oli mun veikkaus mitä suuruusluokkaa se voisi olla. Dornier muuten jo sekin kuljettaa paljon enemmän pidemmälle kuin mikään markkinoilla oleva miehittämätön laite.
 
Validi kysymys voisi olla, että onko suihkukone oikeasti perusteltua, vai selvittäisiinkö potkuriturbiinilla jatkossakin?
 
Validi kysymys voisi olla, että onko suihkukone oikeasti perusteltua, vai selvittäisiinkö potkuriturbiinilla jatkossakin?
Mitä etuja potkurikone mielestäsi toisi? Eli miltä osin hankepäällikkö on harhautunut puhumaan pehmeitä?

"Tiedonhankinnan, demolentojen ja TRFI-vastausten perusteella on tultu tulokseen, että tietopyynnöissä esitetyt suihkukoneet ovat suorituskykyisempiä, taloudellisempia ja turvallisempia ratkaisuja suunniteltuun tehtäväprofiiliin ja toimintaympäristöön kuin esitetyt potkurikoneet, kertoo hankepäällikkö majuri Kenneth Rosenqvist."

 
Mitä etuja potkurikone mielestäsi toisi? Eli miltä osin hankepäällikkö on harhautunut puhumaan pehmeitä?

"Tiedonhankinnan, demolentojen ja TRFI-vastausten perusteella on tultu tulokseen, että tietopyynnöissä esitetyt suihkukoneet ovat suorituskykyisempiä, taloudellisempia ja turvallisempia ratkaisuja suunniteltuun tehtäväprofiiliin ja toimintaympäristöön kuin esitetyt potkurikoneet, kertoo hankepäällikkö majuri Kenneth Rosenqvist."

Joku syy täytyy olla että potkutikoneita käyttää mm Finnair maan sisäisillä lennoilla. Huolto lienee ainakin halvempaa.
 
Sitä sun täytyy kysyä RVL:n suunnalta. Ei niissä jutuissa edes tarkennettu minkälaista kuljetuskykyä Raja kokee tarvitsevansa. Sen vain sanoivat että merkittävästi parempaa kuin Dornierilla. Viisi jääkäriä oli mun veikkaus mitä suuruusluokkaa se voisi olla. Dornier muuten jo sekin kuljettaa paljon enemmän pidemmälle kuin mikään markkinoilla oleva miehittämätön laite.
Miksi täytyisi kuskata viisi jääkäriä suihkukoneella kun se onnistuu rajan kopterillakin.

En liene väittänyt missään kohtaa miehittämättömiä koneita kuljetuskoneiksi? Kuten kirjoitin niin rinnalle ei korvaamaan mutta järkevää olisi omastamielestä ollut ottaa miehittämättömät vaihtoehtona tai lisäkyksenä rinnalle mukaan. Olisi saatu vertailtuna ja tietoa samalla.
 
Back
Top