Ranskan presidentinvaali 2017

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huhta
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Kuka on Ranskan seuraava presidentti?

  • Benoît Hamon

    Ääniä: 0 0.0%
  • Jean-Luc Mélenchon

    Ääniä: 0 0.0%
  • Joku muu ehdokas

    Ääniä: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    42
  • Äänestys suljettu .
Hieman tulee usan vaalit mieleen kun kaikki naapurimaiden, eu:n ja suomenkin tapit sekä media hehkuttaa täysillä Macronia..toivottavasti ranskalaiset ei äänestä väärin..
 
Nyt olivat gallupitkin kohtuu hyvin kartalla. Le Pen ehkä joutui hiukan pettymään ainakin suhteessa alkuvuoden ennusteisiin mutta tulosta voi pitää ennakoituna. Mielenkiintoista nähdä mihin homma kääntyy kahden viikon aikana. Äänestetäänkö lopulta yhden puolesta vai toista vastaan? Le Penin perheen ennätys toisella kierroksella on muistaakseni alle 20% joten ainakin se on hyvin haarukassa.

Ranskan vaalijärjestelmä on toki jostain toisesta poiketen sikäli hankala potentiaalisille yllättäjille että voittaakseen pitäisi saada vastustajaa enemmän ääniä :)
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että Le Penin potti jää n. 40-45% annetuista äänistä, vaikka media tietysti tekee parhaansa hehkutuksellaan kerätäkseen ärtyneiden ihmisten vastareaktiota... :)
 
No, Venäjän lehdistö sentään pitää Le Penin puolta. Sputnikin mukaan Macron on piilohomo ja amerikkalaisten pankkiirien kätyri. Saa nähdä, mitä vielä keksivät. :rolleyes:

Venäjän lehdistö sentään pitää de facto Macronin puolta :D

Ehkäpä tuohon pakettiin kuuluisi jokin NWO- tai Soros-hommeli vielä. Ja ehkäpä jokin omituinen väite jostain pedofiiliringeistä, jos oikein kovaa halutaan pelata.
 
Nyt olivat gallupitkin kohtuu hyvin kartalla. Le Pen ehkä joutui hiukan pettymään ainakin suhteessa alkuvuoden ennusteisiin mutta tulosta voi pitää ennakoituna. Mielenkiintoista nähdä mihin homma kääntyy kahden viikon aikana. Äänestetäänkö lopulta yhden puolesta vai toista vastaan? Le Penin perheen ennätys toisella kierroksella on muistaakseni alle 20% joten ainakin se on hyvin haarukassa.

Ranskan vaalijärjestelmä on toki jostain toisesta poiketen sikäli hankala potentiaalisille yllättäjille että voittaakseen pitäisi saada vastustajaa enemmän ääniä :)

Hyvä muistutus. 2002 toiselle kierrokselle Chirac ja isä-Le Pen. Chirac presidentiksi n. 80/20 äänijaolla. Eli ei ole ensimmäistä kertaa Le Pen jatkossa.
 
Yle: "Riippumaton Macron ja ääripopulistinen Le Pen"

:D

Hieman huvittaa adjektiivit, "ääri" keksitty populismin eteen. Ja näyttäkää mulle "riippumaton" ranskalaispoliitikko tuolla tasolla niin näytän vastineeksi Jari Sillanpään tyttöystävän.

Täysin samaa mieltä. Koko oikeisto-vasemmistomäärittely alkaa olla koko lailla vanhentunut, mitä sillä edes tarkoitetaan? Hurja ehdotus: mitä jos ehdokkaat nimettäisiin heidän edustamiensa puolueiden kautta. Kansallisen Rintaman Le Pen ja Eteenpäin-puolueen Macron :eek:
 
Hiukan mietityttää... milläköhän lihaksilla Le Pen hoitaisi kaikki lupaamansa hommat euroerosta alkaen, kun Front Nationalilla on kaksi paikkaa kansalliskokouksessa eikä ilmeisesti yhtään senaatissa?

Tuskinpa on edes oikeasti tarkoitus tehdä kaikkea. Trumpilla on paljon enemmän lihaksia, mutta ei silti tule tekemään läheskään kaikkea lupaamaansa, ainakaan ihan oikeasti (tietysti esim. muurin tilalle voidaan tehdä joku kanaverkkoaita että voi sanoa että tein mitä lupasin).
 
Hiukan mietityttää... milläköhän lihaksilla Le Pen hoitaisi kaikki lupaamansa hommat euroerosta alkaen, kun Front Nationalilla on kaksi paikkaa kansalliskokouksessa eikä ilmeisesti yhtään senaatissa?

Ja onko niin että Macronilla on peräti 1 paikka... ???

Muoks: siis mies itse ja perustamansa "puolue".
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä muistutus. 2002 toiselle kierrokselle Chirac ja isä-Le Pen. Chirac presidentiksi n. 80/20 äänijaolla. Eli ei ole ensimmäistä kertaa Le Pen jatkossa.

Muistan että Chiracin kannattajat kantoivat tuolloin banderollia: "Mieluummin roisto kuin rasisti". Silloin se oli ihan hyvin sanottu mielestäni, ei ollut vielä tuo "rasisti" sana niin politisoitu että olisi ärsyttänyt joka kerta kun kuulee sen.

Ja isä Le Pen kommentoi myös aika sattuvasti: "Minä yhdistin Ranskan - äänestämään itseäni vastaan". tms
 
Hyvä muistutus. 2002 toiselle kierrokselle Chirac ja isä-Le Pen. Chirac presidentiksi n. 80/20 äänijaolla. Eli ei ole ensimmäistä kertaa Le Pen jatkossa.

Silloin taisi käydä jokseenkin niin että Le Pen sai toisella kierroksella samat äänet kuin ensimmäisellä jokseenkin kaikkien muiden siirtyessä Chiracin taakse. Nuorempi Le Pen pärjännee tässä suhteessa paremmin mutta äänten enemmistö voi edelleen olla tiukassa.
 
Suomi on kyllä joutumassa huonoon rakoon...toisella puolella on hajoava EU ja toisella puolella pullisteleva Moskova :D
Tästä voimasuhteiden muutoksesta tuli mieleen tälläinen sidekick, oliskohan nyt aika Suomen harkita OTAN:ko NATO:n ihan oikeasti? Venäjä on kai saanut haluamansa, huojuvan EU:n...
 
Hiukan mietityttää... milläköhän lihaksilla Le Pen hoitaisi kaikki lupaamansa hommat euroerosta alkaen, kun Front Nationalilla on kaksi paikkaa kansalliskokouksessa eikä ilmeisesti yhtään senaatissa?

Ei millään. Ei tuolla keisaria valita.

Eihän Suomessa edes hallituspuolueetkaan kykene ikinä kaikkea lupaamaansa toteuttamaan. Nuo lupaukset ovat ikäänkuin toivomuslista, tai äänestäjien vokottelua (kusetusta), katsanto kannasta riippuen.
 
Ei millään. Ei tuolla keisaria valita.

Eihän Suomessa edes hallituspuolueetkaan kykene ikinä kaikkea lupaamaansa toteuttamaan. Nuo lupaukset ovat ikäänkuin toivomuslista, tai äänestäjien vokottelua (kusetusta), katsanto kannasta riippuen.

Tai sitten voi tehdä niin kuin Trump. Lupaa että kaikki muuttuu mutta hoitaakin homman niin että muuttaa ainoastaan puheitaan ja mielipiteitään. Näin vaalilupaus on pidetty ja voi hyvillä mielin lähteä vaikka Floridaan golfaamaan :D
 
Silloin taisi käydä jokseenkin niin että Le Pen sai toisella kierroksella samat äänet kuin ensimmäisellä jokseenkin kaikkien muiden siirtyessä Chiracin taakse. Nuorempi Le Pen pärjännee tässä suhteessa paremmin mutta äänten enemmistö voi edelleen olla tiukassa.

Uutisia lukiessa huomasin vertailun Kansallisen Rintaman menestymiseen EU-vaaleissa (27%) ja pressan vaaleissa (22%). Mihin katosi 5% äänestäjistä?

Muoks: kävin katsomassa tulokset itse, FN sai EU-vaaleissa 2014 24.9 äänistä, eli takapakkia vähemmän kuin mitä yllä kirjoitin.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat presidenttiehdokkaat ajavat Ranskaan (lyhyttä) yleistä asevelvollisuutta:

Macron (G-käännös):

PROPOSALS
The challenge is threefold: we must give our armies the means to ensure our sovereignty, mobilize us for a defense Europe, and strengthen the ties between the army and the nation.

  • Objective 1: To give the armies the means to ensure the strategic sovereignty of France.
Our armed forces intervene all over the world to ensure the security and maintain the sovereignty of France. This security and sovereignty, they have no price, but they have a cost. We have to assume it.

  • We will gradually increase the defense budget to 2% of GDP by 2025. This effort is necessary to cope with the reinforcement of the post-terrorist forces and to modernize our equipment, mobilized on several fronts.

  • We will undertake the modernization of the nuclear deterrent force, which guarantees the security of France. This effort will concern its underwater and airborne components.
  • We will continue to renew conventional equipment in order to preserve our autonomy, our efficiency and the safety of our soldiers. All forces are concerned: drones and satellites for intelligence, transport aircraft, maritime patrol boats, combat vehicles.
  • We will maintain the ground operational force at 77,000 manpower, necessary to maintain the current level of commitment of our troops, while leaving the necessary time for training and rest.
  • We will strengthen the priority for cyber defense and cyber security. As we saw in the US elections, the Internet is a new terrain of conflict and tension. So is our sovereignty.
  • Intelligence and investigation missions: better identify our flaws, detect hostile actions.
  • Missions of protection and defense: building walls, patrolling in cyberspace.
  • Response and neutralization missions: hinder the actions of cyber attackers, neutralize infrastructures used to cause damage to France.
  • Objective 2: Acting for a defense Europe that has become indispensable.
"Our borders are now external. We must think of the European army. "
- Patrick, surgeon, Finistère - La Grande Marche
The uncertain position of the United Kingdom, the continuing American disengagement and the strengthening of Germany's role: we must prepare France for the strategic changes that are taking shape in Europe.

  • We will develop (really) the Europe of defense.
  • We will strengthen the coordination of our operations with our European allies with a permanent European Headquarters for the planning and monitoring of operations, in connection with national and NATO command centers.
  • We will create a European Security Council, composed of military, diplomats and intelligence experts, to advise European decision-makers.
  • We will activate the battle groups.
These multinational forces were set up more than 10 years ago but have never been deployed on the ground. This will allow for joint European interventions in the field, in external operations.
  • We will support the creation of a European Defense Fund to finance joint programs such as a European UAV.
To continue to innovate in the face of American or Chinese giants and the increasing costs of armaments programs, a joint effort is key.

  • Objective 3: Strengthen the links between the nation and the armed forces.
In a period marked by external instability but also by the distrust of a part of the population vis-à-vis our institutions, we must strengthen the links between the army and the citizens.

  • We will revitalize the operational reserve and the national guard.
We will bring the national guard to 85,000 volunteers in 2018. It will bring together all the reservists (armed forces, gendarmerie, firemen, police, civil security). The development of the National Guard will be encouraged through the assumption of the expenses incurred, the pension bonuses for the commitment periods; And the validation of experience.

  • We will create a mandatory, universal military service of one month.
It will address young women and men fit for a whole age class and will have to intervene within 3 years after their eighteenth birthday. Access to the defense professions as active soldiers or in the National Guard will be facilitated. This will also make it possible, in the event of a crisis, to have a mobilizable tank complementary to the National Guard.

  • We will gradually adapt Operation Sentinel, based on the assessment of the terrorist threat on the territory.



LE KYNÄ


VI - A POWERFUL FRANCE
RESPECTING FRANCE
118. Leave the integrated military command of NATO so that France is not drawn into wars which are not its own.

119. Ensure an autonomous defense capacity in all areas.

120. Reconstitute a French industrial offer in all areas of defense to meet the needs of our armies and guarantee our strategic independence.

121. Increase the defense budget to 2% of GDP in the first year of the mandate and then to 3% by the end of the five-year period. These minimum 2% will be enshrined in the Constitution. This substantial effort will make it possible to finance:
- a second aircraft carrier called "Richelieu", essential to the permanence at sea of our carrier group;
- increasing the number of personnel (to replenish them at their 2007 level, ie an additional 50,000 military personnel);
- the sustainability of our nuclear deterrent force ;
- the general increase in our army format (more aircraft, ships, Armored vehicles) and modernization of equipment;
- the gradual re-establishment of military service (mandatory minimum 3 months).
 
Molemmat presidenttiehdokkaat ajavat Ranskaan (lyhyttä) yleistä asevelvollisuutta:

Macron (G-käännös):

PROPOSALS
The challenge is threefold: we must give our armies the means to ensure our sovereignty, mobilize us for a defense Europe, and strengthen the ties between the army and the nation.

  • Objective 1: To give the armies the means to ensure the strategic sovereignty of France.
Our armed forces intervene all over the world to ensure the security and maintain the sovereignty of France. This security and sovereignty, they have no price, but they have a cost. We have to assume it.

  • We will gradually increase the defense budget to 2% of GDP by 2025. This effort is necessary to cope with the reinforcement of the post-terrorist forces and to modernize our equipment, mobilized on several fronts.

  • We will undertake the modernization of the nuclear deterrent force, which guarantees the security of France. This effort will concern its underwater and airborne components.
  • We will continue to renew conventional equipment in order to preserve our autonomy, our efficiency and the safety of our soldiers. All forces are concerned: drones and satellites for intelligence, transport aircraft, maritime patrol boats, combat vehicles.
  • We will maintain the ground operational force at 77,000 manpower, necessary to maintain the current level of commitment of our troops, while leaving the necessary time for training and rest.
  • We will strengthen the priority for cyber defense and cyber security. As we saw in the US elections, the Internet is a new terrain of conflict and tension. So is our sovereignty.
  • Intelligence and investigation missions: better identify our flaws, detect hostile actions.
  • Missions of protection and defense: building walls, patrolling in cyberspace.
  • Response and neutralization missions: hinder the actions of cyber attackers, neutralize infrastructures used to cause damage to France.
  • Objective 2: Acting for a defense Europe that has become indispensable.
"Our borders are now external. We must think of the European army. "
- Patrick, surgeon, Finistère - La Grande Marche
The uncertain position of the United Kingdom, the continuing American disengagement and the strengthening of Germany's role: we must prepare France for the strategic changes that are taking shape in Europe.

  • We will develop (really) the Europe of defense.
  • We will strengthen the coordination of our operations with our European allies with a permanent European Headquarters for the planning and monitoring of operations, in connection with national and NATO command centers.
  • We will create a European Security Council, composed of military, diplomats and intelligence experts, to advise European decision-makers.
  • We will activate the battle groups.
These multinational forces were set up more than 10 years ago but have never been deployed on the ground. This will allow for joint European interventions in the field, in external operations.
  • We will support the creation of a European Defense Fund to finance joint programs such as a European UAV.
To continue to innovate in the face of American or Chinese giants and the increasing costs of armaments programs, a joint effort is key.

  • Objective 3: Strengthen the links between the nation and the armed forces.
In a period marked by external instability but also by the distrust of a part of the population vis-à-vis our institutions, we must strengthen the links between the army and the citizens.

  • We will revitalize the operational reserve and the national guard.
We will bring the national guard to 85,000 volunteers in 2018. It will bring together all the reservists (armed forces, gendarmerie, firemen, police, civil security). The development of the National Guard will be encouraged through the assumption of the expenses incurred, the pension bonuses for the commitment periods; And the validation of experience.

  • We will create a mandatory, universal military service of one month.
It will address young women and men fit for a whole age class and will have to intervene within 3 years after their eighteenth birthday. Access to the defense professions as active soldiers or in the National Guard will be facilitated. This will also make it possible, in the event of a crisis, to have a mobilizable tank complementary to the National Guard.

  • We will gradually adapt Operation Sentinel, based on the assessment of the terrorist threat on the territory.



LE KYNÄ


VI - A POWERFUL FRANCE
RESPECTING FRANCE
118. Leave the integrated military command of NATO so that France is not drawn into wars which are not its own.

119. Ensure an autonomous defense capacity in all areas.

120. Reconstitute a French industrial offer in all areas of defense to meet the needs of our armies and guarantee our strategic independence.

121. Increase the defense budget to 2% of GDP in the first year of the mandate and then to 3% by the end of the five-year period. These minimum 2% will be enshrined in the Constitution. This substantial effort will make it possible to finance:
- a second aircraft carrier called "Richelieu", essential to the permanence at sea of our carrier group;
- increasing the number of personnel (to replenish them at their 2007 level, ie an additional 50,000 military personnel);
- the sustainability of our nuclear deterrent force ;
- the general increase in our army format (more aircraft, ships, Armored vehicles) and modernization of equipment;
- the gradual re-establishment of military service (mandatory minimum 3 months).

Macronin turpo-näkemyksen luulisi istuvan hyvin NATO-kammoisen pienen Suomen pirtaan. Saataisiin konkreettista turvaa EU:n kautta, mitä haettiin. Le "Kynä" on selkeästi enemmän (paremman sanan puutteessa) isolationisti, mikä toki jo tiedettiin. Sen sijaan nämä Macronin näkemykset ovat minulle uutta.
 

Juuri näin. Tämä "äärioikeistolaisuus" menee kyllä tämän päivän politiikassa niin pahasti metsään, että sen käytöstä pitäisi luopua. Le Penin näkemys on talouspolitiikaltaan hyvin vasemmistolaisia näkemyksiä sisältävä, ja varmasti saa ääniä siltä laidalta. Lisäksi se on hyvin(kin) konservatiivinen, joten sieltä laidalta pitäisi tulla myös ääniä.

Le Pen - vasemmistokonservatiivi?
Macron - oikeistoliberaali? Muoks: piti kirjoittaa keskustaliberaali.

Paremmin osuu kohdalleen joka tapauksessa kun mikään leimaava "äärioikeisto".
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top