Rautatiet sotilaskäytössä ja huoltovarmuudessa

Meillä on Suomessa(kin) joukko höyryharrastajia, jotka osaavat käyttää höyryvetureita. Höyryveturin lämmittämiseen sopii kuka tahansa hyväkuntoinen ja normaalijärkinen. Ja Suomessakin on kokeiltu hakkeen käyttöä mekaanisen stokerin avulla.
Kuinka monta itsenäisesti liikkuvaa harrastajaa meillä on?
Siis sellaista jotka kykenisivät itsenäisesti parin tavan ihmisen avulla pitämään junan liikkeellä ja ennen kaikkea saamaan sen liikkeelle vuosien varastoinnin jälkeen?
Varmasti löytyy useampi, mutta ei niin montaa, että kannattaisi ylläpitää kalustoa ja tarvittavaa infraa. Tämähän vertautuu hevosiin, eikä kukaan niitäkään halua takaisin.
 
Meillä on Suomessa(kin) joukko höyryharrastajia, jotka osaavat käyttää höyryvetureita. Höyryveturin lämmittämiseen sopii kuka tahansa hyväkuntoinen ja normaalijärkinen. Ja Suomessakin on kokeiltu hakkeen käyttöä mekaanisen stokerin avulla.
Suomessa on myös hevosharrastajia, ja varmasti tuhatkertainen määrä. Kukaan ei silti esitä hevosten käyttöä huoltovarmuusmielessä. Puhumattakaan siitä, että ne sadat höyryveturit pitäisi myös mm. valmistaa.
 
Tämä ketju tuli tuolla toisessa ketjussa vastaan ja pitääkö päivittää tilannetta: Sr2:iakin menossa poistoon, että 6 taitaako jäädä varaosalähteiksi muille. Operailhan on nyt North Rail ja niitä Dr20:ia on 9 ja Dr21:ia (näistä yksi oma ja kaksi leasingilla). Fenniarailillahan on 6 Dr18:ia ja syksyllä tuli Sr3 sähköveturi, johon optio neljään muuhun. VR:hän on myös kertonut, että Dr16:ia ja Dv12 menee myyntiin, saas nähdä innostuuko jompikumpi kilpailija hankkimaan tai vaihtotyöoperaattorit ratapihoilla vai odottaako romuttamo. Uusi Dr19 on tehokkaampi kuin Dv12 ja ratojenkin sähköistyksiä tulossa, että eiköhän kasapäin Dv12:ia ja Dr16:t poistu.

Puolustusvoimien sopimus VR:n kanssa kuljetuksista taitaa jatkua kahdella optio vuodella, katsoin että edellinen sopimus päättyisi tämän vuoden lopulla, jos ei optiota käytettäisi. Ehkä menee vuosia, että jollakin muulla on mahdollisuus tarjota kuljetuksia näihin, nämä nyt on aika epäsäännöllisiä kuljetuksia mihin tarvitaan paljon vaunuja. Jollei lähdetä vielä enemmän palastelemaan kuljetustarjouspyyntöjä enemmän yksittäisiin juniin. Ja tietysti kasvaako sotilasjunien määrä kun ollaan Natossa ja on DCA-sopimus.
 
Minusta noita vanhoja diesel vetureita pitäisi katoksen alle rasvoissa odottamaan varalla. Sähköt meillä helposti saadaan pois verrattuna diesel toimituksiin.. kyse ei ole pelkän rataverkon sähköjohdoista vaan sähköntuotannosta.
 
Minusta noita vanhoja diesel vetureita pitäisi katoksen alle rasvoissa odottamaan varalla. Sähköt meillä helposti saadaan pois verrattuna diesel toimituksiin.. kyse ei ole pelkän rataverkon sähköjohdoista vaan sähköntuotannosta.
Ilman sähköä ei liiku yksikään juna kun on JKV (tai ETCS) alhaalla.

Diesel tietysti on immuuni ajolankavaurioille, jotka ihan syvän rauhan oloissakin ovat sangen yleinen syy liikennekatkoksille. VR on tilannut 80 yksikköä Dr19:ää korvaamaan Dv12-sarjaa, ja muistaakseni toisesta 80 kappaleen sarjasta on optio. Yksityiset operaattorit sitten ajavatkin melkeinpä yksinomaan dieselillä, Fenniaraililla on se 1 Vectron, tosin VR:llä on pelkkiä vaihtotyövetureita enemmän kuin yksityisillä operaattoreita vetokalustoa yhteensä. Toivon tietysti tämän muuttuvan tulevaisuudessa, kun henkilöliikennekin viimein avataan kilpailulle. Keskiraskaalle (kansainvälisessä mitassa melkeinpä kevyelle) dieselsähköiselle veturille on varmasti tilausta tulevaisuudessakin.

Dr16 on sellainen ysärin erikoinen lumihiutale, jonka ATK:n varaosat on jouduttu jo pitkään etsimään melkeinpä museoista, etten (ikävä kyllä) näe sille tulevaisuutta. Asiasta taisi olla Resiinassa juttuakin, olen käsityksessä että Valakot hylätään sitä mukaa kun niihin ilmenee vakavampia vaurioita. Hylättyjä yksiköitä oli jo muutama vuosi sitten melkoinen osa sarjasta, olikohan nykyään jo puolet?
 
Miten niin ei liiku? Kyllä poikkeustilanteisiin on ihan omat sääntönsä ja sillon ei paljoa jkv/etcs päällä ajeta.
No ilman sähköä eivät liiku myöskään vaihteet tai opastimet näytä valoa. ETCS II:ssa opastimista luovutaan jo ilmeisesti tykkänään.
JKV:n ulkopuolella kyllä toki liikennöidään normaalioloissakin ja etäohjatut vaihteet voidaan tietääkseni kääntää myös käsikäytöllä, mutta nopeusrajoitus on tällöin alhainen (ymmärtääkseni vaihtotyön 35 km/h) ja liikenne toivottoman hidasta ja vaatii runsaasti henkilökuntaa ihan jo niitä vaihteita kääntämään. Kyllä mä lähden rohkeasti siitä liikkeelle, että rautatieinfrastruktuuri on käytännössä sähköstä riippuvainen, koska sen automaatio on.
 
60 tulee Dr19:iä nykyisen tiedon mukaan, 80 oli taas niiden Sr3 Vectronien tuleva määrä jollei optiota käytetä. Eiköhän Dr19 myötä mene myös Dr16:t poistoon. 23 niitä oli ja taitaa jo puolet olla hylättynä ja kaksi näyttää olevan menossa myyntiin. Odotetaanko vielä Kolarin radan sähköistystä Dr16:n suhteen (siellä kun pitää käyttää agregaattivaunua IC-makuuvaunuihin) ja jos se temppuisi niin Dr16:sta saa 1500V virtaa. Sitä mahdollisuutta ei Dr19:ssä ole.

Tietysti vaihtotyövetureita edelleen kaivataan, mutta aavistus niiden työ vähentynyt kun VR:llä ei enää idän liikennettä, eikä tarvitse esimerkiksi Vainikkalassa pitää vaihtotyövetureita. Saati nyt Sr3:n diesel mahdollistaa sen, että vaunuja voidaan hakea sähköistämättömiltä raiteilta sillä eikä tarvitse dieselveturia välttämättä käyttää välissä kuten ennen joissain paikoissa..

Tiedä sitten voisiko missään poikkeustilanteessa ajattaa kaksiraiteisilla osuuksilla kunnon nopeuksilla junia ilman opasteita vanhaan tyyliin. Jolloinka vaihteiden kanssa pitäisi pelata esimerkiksi Riihimäki-Tampere osuudella vaikka vain näissä paikoissa. (ja rajoitettaisiin tavarajunat yöhön) ja kenties olisi joku miehitys Hämeenlinnassa ja Toijalassa ilmoittamassa junien kulut manuaalisesti)
 

Olisi mukava tietää minkälainen systeemi tuohon on kehitelty miten raideleveys vaihtuu. Voisi auttaa tuolla Tornio/Haaparanta -akselillakin.
Onhan siellä näitä vaihtuvaleveyksisiä vaunun telejä testattu, mutta kaikissa on tainnut olla samat ominaisuudet kuin alkupään Pendolinoissa. Eli toimivat vain kesällä.
 
Minusta noita vanhoja diesel vetureita pitäisi katoksen alle rasvoissa odottamaan varalla. Sähköt meillä helposti saadaan pois verrattuna diesel toimituksiin.. kyse ei ole pelkän rataverkon sähköjohdoista vaan sähköntuotannosta.

Korotan: onneksi meillä on Hyvinkäällä paljon höyryvetureita ajokunnossa. Ylipäällikölle löytyy jopa oma juna salonkivaunuineen.

Polttoainetta riittää.
 
Alustan sulattaminen kaikesta sinne kertyneestä jäästä siihen kuntoon, että raideleveyden vaihto onnistuu vie niin paljon aikaa, ettei homma kannata.
Itse ajattelen, että tuollainen raideleveyden muuttaminen on monimutkaista ja kallista teknologiaa ylläpitää ja huoltaa. Yksinkertaisinta olisi vain konttien nostaminen alustalta toiselle. Kontii tai mikä vain tavaran- tai nesteenkuljetusväline voisi myös olla itsekantava kori, jonka alle vaihdetaan toinen teli raideleveyden mukaan. Näitä tiettävästi on käytössä.
 
No ilman sähköä eivät liiku myöskään vaihteet tai opastimet näytä valoa. ETCS II:ssa opastimista luovutaan jo ilmeisesti tykkänään.
JKV:n ulkopuolella kyllä toki liikennöidään normaalioloissakin ja etäohjatut vaihteet voidaan tietääkseni kääntää myös käsikäytöllä, mutta nopeusrajoitus on tällöin alhainen (ymmärtääkseni vaihtotyön 35 km/h) ja liikenne toivottoman hidasta ja vaatii runsaasti henkilökuntaa ihan jo niitä vaihteita kääntämään. Kyllä mä lähden rohkeasti siitä liikkeelle, että rautatieinfrastruktuuri on käytännössä sähköstä riippuvainen, koska sen automaatio on.
Ihan oikeastiko me olemme rakentamassa, rautateitä ja niiden kuljetuskalustoa Ilman vaihtoehtoa sähkölle poikkeusoloihin? Mikä amatööri porukka!!!
Eikös näihin hommiin juuri siviilipalvelusmiehiä voisi kouluttaa vaihteen vaihtoon ja puomin laskuun. Tässä on sama pelko kuin tuolla Fingridin kanssa Omat kusee siviilipuolen varautumisen.
 
No päivitetään tätä sen verran, että Fenniarail tilasi kaksi sähköveturia lisää ja tuleeko ne ensi vuoden lopulla. Ja koska tuossa Vectronissa on pieni diesel niin sillä ajettu muunmuassa Porissa muutaman kilometrin lenkki Porin ratapihalta UPM Seikulle dieselin voimin. North Raililla kaluston suhteen ei muutoksia (saas nähdä voisiko Nurminen ostaa Viron valtion tavarapuolen firman Operailin kokonaan kun se laitettu myyntiin. (Kulkeekohan sotilaskalusto vakituisesti junan päällä Virossa edes kuin Suomessa kulkee harjoituksiin). VR:hän yritti myydä vanhoja dieseleitä, mutta menikö vain yksi Dr16 kaupan. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...raosat-karkoittivat-ostajat/8956134#gs.ap8weo
Dr19:ia tainnut tulla nyt 18 kpl, 63:ko on Vectroneita tullut VR:lle ja Allegrot laitetaan kotimaan liikenteeseen seisonnasta ensi vuonna. Muutenhan tuntuu, että VR:n osalta enemmän uutisia tulee Ruotsista kun siellä voitetaan tai hävitään ostoliikennettä ja nythän ostivat MTRX:n kaukoliikennetoiminnot Tukholma-Göteborg.

Kun muuten katselee rautatiemarkkinaa yleisesti niin valmistajilla yleistyneet mallit missä on samassa veturissa sekä diesel että sähkökoneisto. Vectronin lisäksi muunmuassa Stadler Eurodual, Alstom Traxx, ja näyttää Dr18 ja Dr21:n valmistaneella CZ Lokollakin olevan Dualshunter 2000 veturi. Tietysti mallista riippuu miten tehokas dieselkoneisto on, mennäänkö dieselillä normaalivauhtia vai vain vaihtotöitä silmälläpitäen.
 
Eikös Dr19 suunniteltu käyttämään myös biopolttoaineita?
Dieselkoneet käyvät ilman erillistä suunnittelua esim. Nesteen MY:llä, joka on uusiutuvista raaka-aineista tehtyä dieseliä.

Kaikki valmistajat eivät ole sitä hyväksyneet polttoaineeksi, mutta kyllä nekin moottorit sillä käyvät.
 
VR:n sivuilta: "Dr19-veturissa on kaksi moottoria, jolloin se tuottaa vähemmän päästöjä kuin yksi suurempi moottori ja kevyempiä kuljetuksia on mahdollista liikennöidä vain yhdellä moottorilla. Dr19 on varustettu DOC-suodattimella (Diesel Oxidation Catalyst), jonka ansiosta sen pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhemmassa dieselkalustossa. Veturin ominaisuuksiin kuuluu myös start/stop-tekniikka, joka säästää polttoainetta ja luontoa. Uusiin vetureihin soveltuu polttoaineeksi myös biodiesel.

Dr19-veturien ominaisuuksia pystytään päivittämään sen elinkaaren aikana, teknologian ja energiaratkaisujen kehittyessä tulevaisuudessa. Nykyiset dieselmoottorit pyörittävät generaattoria, joka antaa virran teleihin sijoitetuille sähköisille ajomoottoreille. Näin vetureiden energialähde on mahdollista vaihtaa tulevaisuudessa ilmastoystävällisempään vaihtoehtoon, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ratkaisuja."

Mielenkiintoinen asia riittääkö VR:lle 60 Dr19:a vai tilataanko optioita.. Ottaen huomioon tavaraliikenteen hiljalleen kiristyvän kilpailun(joka ehkä kiristyisi vielä enemmän jos North Railia alkaisi kiinnostaa Suomen sisäisetkin rahdit) ja ratojen sähköistykset. Uskon, että Vectroneita saattaa tulla enemmän kuin 80, vanhoja Sr1:ia liikenteessä vielä paljon) Kolarin rata taitaa saada seuraavaksi sähköt kun nyt Haaparannan suuntaan jo rakenteilla. Haapamäen radoille tulossa sähköistyksen selvitystä, että onko seuraava..
 
Back
Top