Samovarius
Ylipäällikkö
Ramboll aikanaan tätä tutki, kun Jäämeren radan kannattavuutta arvioitiin. Eivät löytäneet tarpeeksi käyttäjiä, tosin kannattavuusrajasta jäätiin muistaakseni noin kolmannes eli ei ihan mahdottomasti ja tämä oli ennen Ukrainan sotaa. Kannattaa tietysti muistaa, että tässä kartoitettiin pohjois-Suomen teollisuuden tarpeita ajaa Jäämerelle (jonka satamista merirahti ajaa Amerikan mantereelle noin vuorokautta nopeammin, ja teollisuus joutuu rautatiekuljetuksiin nojaamaan joka tapauksessa, vain määränpää vaihtuu), etelä-Suomesta etelä-Ruotsiin ei missään tapauksessa kannata rautateitse ajaa käytännössä yhtään mitään, merirahti on niin paljon halvempaa ja volyymi suurempaa.Ja en minäkään usko, että Etelä-Suomen teollisuus kiinnostuisi Haaparannan kautta tavaraa viemään. Ja kuinka paljon niitä firmoja pohjoisessakaan olisi mitä veisi tuota kautta. Saas nähdä mikä on Nurmisen konttijunien tulevaisuuskin Haaparanta-Göteborg.
Mikäli sitä huoltovarmuutta haluaa, niin tässähän se on se ratkaisu. 1524 mm rata Kolarin radalta Ruotsin Malmbanaanille ja sitä pitkin edelleen Narvikiin, minne rakennetaan 1524 mm konttilaituri. Hintalappu noin 2 miljardia, millä ei saisi raideleveyden vaihdossa edes veturikalustoa. Vain hieman kalliimpi kuin Orpon puolentoista tunnin juna Turkuun, jolla ei saavuteta juuri mitään.