Mitä jos akselin toinen pyörä olisi 89mm leveämpi joka silloin sopisi kumpaakin raideleveyteen??Annan kotitehtävän: 1524 mm - 1435 mm = ? mm
Mahtuuko tähän ? mm väliin A) kisko B ) pyörän laippa välyksineen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä jos akselin toinen pyörä olisi 89mm leveämpi joka silloin sopisi kumpaakin raideleveyteen??Annan kotitehtävän: 1524 mm - 1435 mm = ? mm
Mahtuuko tähän ? mm väliin A) kisko B ) pyörän laippa välyksineen?
Pitäs varmaan olla molempien puolien pyörät leveämpiä, taitaa pudota toinen kirkolta jos vain toinen puoli on leveämpi.Mitä jos akselin toinen pyörä olisi 89mm leveämpi joka silloin sopisi kumpaakin raideleveyteen??
Junassa laipat ovat enemmänkin lisävarmistus eikä niiden varassa normaalisti ajella. Pyöräparin molemmat pyörät ovat kartiokkaita, mikä pitää junan kiskoilla. Mutkaan ajettaessa pyöräparin kuuluukin päästä liikkumaan sivusuunnassa: sisemmän pyörän efektiivinen halkaisia pienenee ja ulomman kasvaa, minkä ansiosta tasauspyörästöä ei tarvita.Pitäs varmaan olla molempien puolien pyörät leveämpiä, taitaa pudota toinen kirkolta jos vain toinen puoli on leveämpi.
Vois kyllä kyyti olla mielen kiintoista kun vaunu pääsis sivusuunassa luistelemaan.
Edit. Jos on asiantuntioita paikalla, Mitenkäs toimis sellainen pyörä joka olis tarpeeksi leveä molemmille leveyksille.
Pyörässä olisi laippa molemmelilla sivuilla, niin että kapealla radalla laippaa vastais kiskon sisäreunaan ja leveällä radalla kiskon ulkoreunaan?
Näin ei pääsis tulemaan sivuttain väljyyttä ja siirtyminen radalta toiselle menisi sujuvasti kun vai kiskojen välinen leveys hitaasti muuttus, juna vain hidasta siinäkohtaa vauhtia.
Kai tämä on jotain juoppohullun unta?Mitä jos akselin toinen pyörä olisi 89mm leveämpi joka silloin sopisi kumpaakin raideleveyteen??
Näin tyhmänä maalaisena, tuolla logiikalla siis riittää kun akselin molemmat pyörät ovat tarpeeksi levitä niin pystyy ajamaan erileveyksellisillä radoillaJunassa laipat ovat enemmänkin lisävarmistus eikä niiden varassa normaalisti ajella. Pyöräparin molemmat pyörät ovat kartiokkaita, mikä pitää junan kiskoilla. Mutkaan ajettaessa pyöräparin kuuluukin päästä liikkumaan sivusuunnassa: sisemmän pyörän efektiivinen halkaisia pienenee ja ulomman kasvaa, minkä ansiosta tasauspyörästöä ei tarvita.
Kirjoitin viereen, en väliin, saadaan ikäänkuin kaksi rautatietä kolmella kiskolla, toinen väli kotimaisella, toinen ihan millä vaan. Jos ajatuksena on militääriraiteet pohjoisessaJos vaikka laittaisi kolmannen kiskon olemassaolevien viereen
Toi ei onnistu, edellä leikittelin että neljällä kiskolla onnistuisi, ja molempien vaunuleveyksien etäisyydet laituriin hoituisi samalla.Kirjoitin viereen, en väliin, saadaan ikäänkuin kaksi rautatietä kolmella kiskolla, toinen väli kotimaisella, toinen ihan millä vaan. Jos ajatuksena on militääriraiteet pohjoisessa
Varmaan toimisi neljälläkin kiskolla. Ja mitä tulee laiturietäisyyksiin, insinöörit on sitä varten ja josseivät kykene haetaan kustaankartanosta uudet miehetToi ei onnistu, edellä leikittelin että neljällä kiskolla onnistuisi, ja molempien vaunuleveyksien etäisyydet laituriin hoituisi samalla.
Suorien kiskojen lisäksi telien ja pyöräparien pitäisi selviytyä myös esimerkiksi vaihteista. Kuvassa näkyy monenlaista erikoiskiskoa jotka eivät toimi suunnitellusti, jos pyörien laipoissa on liikaa klappia:Näin tyhmänä maalaisena, tuolla logiikalla siis riittää kun akselin molemmat pyörät ovat tarpeeksi levitä niin pystyy ajamaan erileveyksellisillä radoilla
Sitten vaan varmistukseksi pyörien molemmille reunoille noi laipat varmistamaan, miksi sitten näin ei tehdä? Kai on viellä jokin syy siihen.
Kai tämä on jotain juoppohullun unta?
Piirtelin neljällä kiskolla toteutetun raiteen, jossa toinen raidepari on eurooppalainen ja toinen meikäläinen. Sillä saa ratkaistua kuormaulottuman ja junan etäisyyden laituriin lähes täydellisesti. Meidän nykyinen vaunu jäisi kuutisen senttiä kauemmas laiturista kuin se nykyisin on. Eli laiturin puoleset kiskot mahtuvat rinnakkain, mutta laippa ja välykset työntävät meikäläisen leveyden kiskoa vähän ulommas.
Puolustusvoimat: Pohjois-Suomeen tarvitaan eurooppalainen raideleveys sotatilanteen varalle – syy vetää vakavaksi
Huoltovarmuus Nato-Suomessa oli puheenaiheena Oulun turvallisuus- ja talousfoorumissa.www.tivi.fi
Raiteilla ei kulkisi pelkästää aseita vaan potilaita:
Kuten sanoin, yhdessä mitassa joutuu vähän fuskaamaan, eli suomalaista raideleveyttä siirtämään kuutisen senttiä poispäin laiturista. Siihen voi lisätä tarvittavat millit tai sentit lämpölaajenemista varten. Jos tuo rako on ongelma, niin sitten on. Ymmärsin kuitenkin niin, että tässä on kyse ensi vaiheessa kriisiajan huoltoradoista, joilla tuollaisesta rakosesta voi harpata yli.Onko tuossa riittävästi tilaa kiskojen lämpölaajenemiselle? Ja yritätkö kuvan postaamatta jättämisellä kertoa minulle, että piirsit tupakka-askin kanteen etkä Autocadillä?
Ottaen huomioon, että autossa voi olla erilevyiset pyörät akselilla, niin ei se nyt aivan hullu ajatus ole. (En tiedä, onko se katsastuslaillinen ratkaisu, mutta vararengas on nykyään yleensä tuollainen miniatyyrikokoinen.)
Ei, et vaan ymmärtänyt. Ei tarvita kolmatta kiskoparia kun se leveämpi pyörä pystyy kulkemaan kummallakin raidevälillä. Laipattomista pyöristä en ole puhunut, tuohon "taikapyörään" tulee myös laippa ulkopuolelle.Mulla on taas sellanen olo ku Hitlerillä kartan ääressä että mistä mä alotan, kun pitäis selittää ajatuksen typeryys. Alotetaanko vaikka siitä, että kun raideleveyksien erotus on 89 mm, niin miten tähän väliin mahdutetaan A) se sisempi kisko B) sen leveämmän raideleveyden pyörän laippa kulkuvälyksineen? Netti on täynnä animaatiota miten kartiomalliset pyörät ja laipat toimivat kaarteissa, tuossa ylempänäkin on yksi. Mutta leikitäänpä hetki että on kehitetty taikakisko joka mahtuu tilaan jota ei ole.
Oliko tarkoitus kiertää koko ongelma jollain ylileveällä pyörällä? Miten? Mitä se ylileveys vaikuttaa mihinkään, kun laipat ovat edelleen sitä kapeampaa raideleveyttä vasten? Mitä virkaa sillä sisemmällä kiskolla on, jos tällainen taikapyörä kehitetään? Miksi tarvitaan se kolmas kisko ja millasia säästöjä saavutetaan sillä, että kaikkeen kiskokalustoon asennetaan taikapyörät?
Mitä ilmeisimmin ajatuksen esittäjä ei ole vain ymmärtänyt, miten rautatiet toimivat, ja on lapsenomaisesti kuvitellut ettei pyörissä ole laippoja vaan että ne vain jotenkin maagisesti tanssahtelevat kiskon päällä itsekseen tai että veturinkuljettajan tehtävä on pienellä ratilla ohjailla veturin telejä ja näin tasapainoiltava kiskojen päällä.
Ymmärtäisin tuon kuvan niin, että1 ja 3 kisko kuuluu samalle kapeammalle leveydelle kun taas 2 ja 4 kisko taas hiukan leveämmälle raiteille.Ei noi nyt niin käsittämättömän ihmeellisiä asioita ole. Tuo mun ajatusharjoitus lähti siitä, että saataisiin sopimaan eri levyiset vaunut laituriin ainakin niin, että eivät kolisisi ja pysytyisi myös käyttämään. Siksi epäsymmetrinen sijoittelu.
Katso liite: 103848
Kun oon katsonut noita radan vaihteita niin tuosta ulkoreunassa olevasta laipasta tulee ongelmia. Ehkä jos vaihteita muokattas niin että kiskot liikkuvat enemmä jolloin tulee enemmän tilaa välykselle, ja pitäydyttäis mahdollisimman yksinkertaisissa vaihderatkaisuissa, (yksi raide jakauttuu kahdeksi) voisi leveän pyörän saada toimimaan.Ei, et vaan ymmärtänyt. Ei tarvita kolmatta kiskoparia kun se leveämpi pyörä pystyy kulkemaan kummallakin raidevälillä. Laipattomista pyöristä en ole puhunut, tuohon "taikapyörään" tulee myös laippa ulkopuolelle.
Ei, et vaan ymmärtänyt. Ei tarvita kolmatta kiskoparia kun se leveämpi pyörä pystyy kulkemaan kummallakin raidevälillä. Laipattomista pyöristä en ole puhunut, tuohon "taikapyörään" tulee myös laippa ulkopuolelle.