Rautatiet sotilaskäytössä ja huoltovarmuudessa

Mitä jos akselin toinen pyörä olisi 89mm leveämpi joka silloin sopisi kumpaakin raideleveyteen??
Pitäs varmaan olla molempien puolien pyörät leveämpiä, taitaa pudota toinen kirkolta jos vain toinen puoli on leveämpi. :unsure:
Vois kyllä kyyti olla mielen kiintoista kun vaunu pääsis sivusuunassa luistelemaan. ;)

Edit. Jos on asiantuntioita paikalla, Mitenkäs toimis sellainen pyörä joka olis tarpeeksi leveä molemmille leveyksille.
Pyörässä olisi laippa molemmelilla sivuilla, niin että kapealla radalla laippaa vastais kiskon sisäreunaan ja leveällä radalla kiskon ulkoreunaan?
Näin ei pääsis tulemaan sivuttain väljyyttä ja siirtyminen radalta toiselle menisi sujuvasti kun vai kiskojen välinen leveys hitaasti muuttus, juna vain hidasta siinäkohtaa vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäs varmaan olla molempien puolien pyörät leveämpiä, taitaa pudota toinen kirkolta jos vain toinen puoli on leveämpi. :unsure:
Vois kyllä kyyti olla mielen kiintoista kun vaunu pääsis sivusuunassa luistelemaan. ;)

Edit. Jos on asiantuntioita paikalla, Mitenkäs toimis sellainen pyörä joka olis tarpeeksi leveä molemmille leveyksille.
Pyörässä olisi laippa molemmelilla sivuilla, niin että kapealla radalla laippaa vastais kiskon sisäreunaan ja leveällä radalla kiskon ulkoreunaan?
Näin ei pääsis tulemaan sivuttain väljyyttä ja siirtyminen radalta toiselle menisi sujuvasti kun vai kiskojen välinen leveys hitaasti muuttus, juna vain hidasta siinäkohtaa vauhtia.
Junassa laipat ovat enemmänkin lisävarmistus eikä niiden varassa normaalisti ajella. Pyöräparin molemmat pyörät ovat kartiokkaita, mikä pitää junan kiskoilla. Mutkaan ajettaessa pyöräparin kuuluukin päästä liikkumaan sivusuunnassa: sisemmän pyörän efektiivinen halkaisia pienenee ja ulomman kasvaa, minkä ansiosta tasauspyörästöä ei tarvita.

 
Junassa laipat ovat enemmänkin lisävarmistus eikä niiden varassa normaalisti ajella. Pyöräparin molemmat pyörät ovat kartiokkaita, mikä pitää junan kiskoilla. Mutkaan ajettaessa pyöräparin kuuluukin päästä liikkumaan sivusuunnassa: sisemmän pyörän efektiivinen halkaisia pienenee ja ulomman kasvaa, minkä ansiosta tasauspyörästöä ei tarvita.

Näin tyhmänä maalaisena, tuolla logiikalla siis riittää kun akselin molemmat pyörät ovat tarpeeksi levitä niin pystyy ajamaan erileveyksellisillä radoilla :rolleyes:
Sitten vaan varmistukseksi pyörien molemmille reunoille noi laipat varmistamaan, miksi sitten näin ei tehdä? Kai on viellä jokin syy siihen.
 
Piirtelin neljällä kiskolla toteutetun raiteen, jossa toinen raidepari on eurooppalainen ja toinen meikäläinen. Sillä saa ratkaistua kuormaulottuman ja junan etäisyyden laituriin lähes täydellisesti. Meidän nykyinen vaunu jäisi kuutisen senttiä kauemmas laiturista kuin se nykyisin on. Eli laiturin puoleset kiskot mahtuvat rinnakkain, mutta laippa ja välykset työntävät meikäläisen leveyden kiskoa vähän ulommas.
 
Kirjoitin viereen, en väliin, saadaan ikäänkuin kaksi rautatietä kolmella kiskolla, toinen väli kotimaisella, toinen ihan millä vaan. Jos ajatuksena on militääriraiteet pohjoisessa
Toi ei onnistu, edellä leikittelin että neljällä kiskolla onnistuisi, ja molempien vaunuleveyksien etäisyydet laituriin hoituisi samalla.
 
Toi ei onnistu, edellä leikittelin että neljällä kiskolla onnistuisi, ja molempien vaunuleveyksien etäisyydet laituriin hoituisi samalla.
Varmaan toimisi neljälläkin kiskolla. Ja mitä tulee laiturietäisyyksiin, insinöörit on sitä varten ja josseivät kykene haetaan kustaankartanosta uudet miehet
 
Näin tyhmänä maalaisena, tuolla logiikalla siis riittää kun akselin molemmat pyörät ovat tarpeeksi levitä niin pystyy ajamaan erileveyksellisillä radoilla :rolleyes:
Sitten vaan varmistukseksi pyörien molemmille reunoille noi laipat varmistamaan, miksi sitten näin ei tehdä? Kai on viellä jokin syy siihen.
Suorien kiskojen lisäksi telien ja pyöräparien pitäisi selviytyä myös esimerkiksi vaihteista. Kuvassa näkyy monenlaista erikoiskiskoa jotka eivät toimi suunnitellusti, jos pyörien laipoissa on liikaa klappia:
rails.webp

Kun yksi rataverkko on suunniteltu yhden raideleveyden ympärille ja toinen ihan kokonaan toiselle, niin ei sellaista pyörägeometriaa olekaan, mikä toimisi molemmissa. Ei niitä muuttuvaleveyksisiä telejä ole kukaan huvikseen kehittänyt.
 
Niin, kolmi- ja nelikiskoradat ovat erikoisratkaisuja erikoistilanteisiin kuten siltoihin ja tunneleihin.
 
Kai tämä on jotain juoppohullun unta?

Ottaen huomioon, että autossa voi olla erilevyiset pyörät akselilla, niin ei se nyt aivan hullu ajatus ole. (En tiedä, onko se katsastuslaillinen ratkaisu, mutta vararengas on nykyään yleensä tuollainen miniatyyrikokoinen.)

Piirtelin neljällä kiskolla toteutetun raiteen, jossa toinen raidepari on eurooppalainen ja toinen meikäläinen. Sillä saa ratkaistua kuormaulottuman ja junan etäisyyden laituriin lähes täydellisesti. Meidän nykyinen vaunu jäisi kuutisen senttiä kauemmas laiturista kuin se nykyisin on. Eli laiturin puoleset kiskot mahtuvat rinnakkain, mutta laippa ja välykset työntävät meikäläisen leveyden kiskoa vähän ulommas.

Onko tuossa riittävästi tilaa kiskojen lämpölaajenemiselle? Ja yritätkö kuvan postaamatta jättämisellä kertoa minulle, että piirsit tupakka-askin kanteen etkä Autocadillä?
 
Onko tuossa riittävästi tilaa kiskojen lämpölaajenemiselle? Ja yritätkö kuvan postaamatta jättämisellä kertoa minulle, että piirsit tupakka-askin kanteen etkä Autocadillä?
Kuten sanoin, yhdessä mitassa joutuu vähän fuskaamaan, eli suomalaista raideleveyttä siirtämään kuutisen senttiä poispäin laiturista. Siihen voi lisätä tarvittavat millit tai sentit lämpölaajenemista varten. Jos tuo rako on ongelma, niin sitten on. Ymmärsin kuitenkin niin, että tässä on kyse ensi vaiheessa kriisiajan huoltoradoista, joilla tuollaisesta rakosesta voi harpata yli.

Ilmainen SketchUp on kätevä simppeleissä hommissa simppeleille ihmisille. Olen suunnitellut ja piirtänyt tuolla useamman rakennuksen, jotka arkkitehti on sellaisenaan piirtänyt puhtaaksi ja sitten rakennettu. Yritti piru muuttaa salaa päiten, mutta minä sille näytin, mistäpäin tuuli käy! Muitakin rakenteita, joissa on tiukkaa sovitusten kanssa olen piirrellyt. On mulla CAD koneella, mutta sen käyttöä en ole koskaan kunnolla opetellut. Käytän sitä etupäässä readerina ja piirtelen joitakin muutosehdotuksia suunnittelijoille.

Laitan tuohon pikku palan piirroksista, koska en jaksa niitä viimeistellä sellaisiksi että niitä voisi esitella, ja joku niistä jotakin ymmärtäisi. Käytän tuota metri-templatea, koska se on aivan sama ja sillä saa millit palasteltua vähän selkeämmin, itseä se ei haittaa. Jos kokeilet, niin imuroi vanha ennen 2016 julkaistu versio, nämä webbipohjaiset on ihan pyllystä. En tiedä löytyykö tuota vanhaa enää, olen sitä säästellyt koska se on hyvä.

1725939248818.webp
 
Ottaen huomioon, että autossa voi olla erilevyiset pyörät akselilla, niin ei se nyt aivan hullu ajatus ole. (En tiedä, onko se katsastuslaillinen ratkaisu, mutta vararengas on nykyään yleensä tuollainen miniatyyrikokoinen.)

Mulla on taas sellanen olo ku Hitlerillä kartan ääressä että mistä mä alotan, kun pitäis selittää ajatuksen typeryys. Alotetaanko vaikka siitä, että kun raideleveyksien erotus on 89 mm, niin miten tähän väliin mahdutetaan A) se sisempi kisko B) sen leveämmän raideleveyden pyörän laippa kulkuvälyksineen? Netti on täynnä animaatiota miten kartiomalliset pyörät ja laipat toimivat kaarteissa, tuossa ylempänäkin on yksi. Mutta leikitäänpä hetki että on kehitetty taikakisko joka mahtuu tilaan jota ei ole.

Oliko tarkoitus kiertää koko ongelma jollain ylileveällä pyörällä? Miten? Mitä se ylileveys vaikuttaa mihinkään, kun laipat ovat edelleen sitä kapeampaa raideleveyttä vasten? Mitä virkaa sillä sisemmällä kiskolla on, jos tällainen taikapyörä kehitetään? Miksi tarvitaan se kolmas kisko ja millasia säästöjä saavutetaan sillä, että kaikkeen kiskokalustoon asennetaan taikapyörät?

Mitä ilmeisimmin ajatuksen esittäjä ei ole vain ymmärtänyt, miten rautatiet toimivat, ja on lapsenomaisesti kuvitellut ettei pyörissä ole laippoja vaan että ne vain jotenkin maagisesti tanssahtelevat kiskon päällä itsekseen tai että veturinkuljettajan tehtävä on pienellä ratilla ohjailla veturin telejä ja näin tasapainoiltava kiskojen päällä.
 
Ei noi nyt niin käsittämättömän ihmeellisiä asioita ole. Tuo mun ajatusharjoitus lähti siitä, että saataisiin sopimaan eri levyiset vaunut laituriin ainakin niin, että eivät kolisisi ja pysytyisi myös käyttämään. Siksi epäsymmetrinen sijoittelu.

1725954915066.webp
1435/1520 mm kaksoisraide Liettuassa
 
Mulla on taas sellanen olo ku Hitlerillä kartan ääressä että mistä mä alotan, kun pitäis selittää ajatuksen typeryys. Alotetaanko vaikka siitä, että kun raideleveyksien erotus on 89 mm, niin miten tähän väliin mahdutetaan A) se sisempi kisko B) sen leveämmän raideleveyden pyörän laippa kulkuvälyksineen? Netti on täynnä animaatiota miten kartiomalliset pyörät ja laipat toimivat kaarteissa, tuossa ylempänäkin on yksi. Mutta leikitäänpä hetki että on kehitetty taikakisko joka mahtuu tilaan jota ei ole.

Oliko tarkoitus kiertää koko ongelma jollain ylileveällä pyörällä? Miten? Mitä se ylileveys vaikuttaa mihinkään, kun laipat ovat edelleen sitä kapeampaa raideleveyttä vasten? Mitä virkaa sillä sisemmällä kiskolla on, jos tällainen taikapyörä kehitetään? Miksi tarvitaan se kolmas kisko ja millasia säästöjä saavutetaan sillä, että kaikkeen kiskokalustoon asennetaan taikapyörät?

Mitä ilmeisimmin ajatuksen esittäjä ei ole vain ymmärtänyt, miten rautatiet toimivat, ja on lapsenomaisesti kuvitellut ettei pyörissä ole laippoja vaan että ne vain jotenkin maagisesti tanssahtelevat kiskon päällä itsekseen tai että veturinkuljettajan tehtävä on pienellä ratilla ohjailla veturin telejä ja näin tasapainoiltava kiskojen päällä.
Ei, et vaan ymmärtänyt. Ei tarvita kolmatta kiskoparia kun se leveämpi pyörä pystyy kulkemaan kummallakin raidevälillä. Laipattomista pyöristä en ole puhunut, tuohon "taikapyörään" tulee myös laippa ulkopuolelle.
 
Ei noi nyt niin käsittämättömän ihmeellisiä asioita ole. Tuo mun ajatusharjoitus lähti siitä, että saataisiin sopimaan eri levyiset vaunut laituriin ainakin niin, että eivät kolisisi ja pysytyisi myös käyttämään. Siksi epäsymmetrinen sijoittelu.

Katso liite: 103848
Ymmärtäisin tuon kuvan niin, että1 ja 3 kisko kuuluu samalle kapeammalle leveydelle kun taas 2 ja 4 kisko taas hiukan leveämmälle raiteille.
 
Ei, et vaan ymmärtänyt. Ei tarvita kolmatta kiskoparia kun se leveämpi pyörä pystyy kulkemaan kummallakin raidevälillä. Laipattomista pyöristä en ole puhunut, tuohon "taikapyörään" tulee myös laippa ulkopuolelle.
Kun oon katsonut noita radan vaihteita niin tuosta ulkoreunassa olevasta laipasta tulee ongelmia. Ehkä jos vaihteita muokattas niin että kiskot liikkuvat enemmä jolloin tulee enemmän tilaa välykselle, ja pitäydyttäis mahdollisimman yksinkertaisissa vaihderatkaisuissa, (yksi raide jakauttuu kahdeksi) voisi leveän pyörän saada toimimaan.

Mutta tuo kaksoisraide vaikuttaa toimivalta ratkaisulta Haaparannan ja Rovaniemen välille.

Mikkainen vaan lie tuon kaksoisraiteen vaihde, olisi mielen kiin toista nähdä.
 
Ei, et vaan ymmärtänyt. Ei tarvita kolmatta kiskoparia kun se leveämpi pyörä pystyy kulkemaan kummallakin raidevälillä. Laipattomista pyöristä en ole puhunut, tuohon "taikapyörään" tulee myös laippa ulkopuolelle.

Ei tuo toimi jo siitä syystä, että pyöräkerran molempien pyörien pitää olla samanlaisia jotta pyörien kartiomuoto toimii tarkoitetulla tavalla ja pyörät ohjautuvat oikein kulkiessaan raiteella. Laippa ei myöskään voi olla ulkopuolella vaan sen on oltava sisäpuolella kartiomuodon "jatkona". Vääränmuotoiset pyörät suistuvat kiskoilta koska niihin kohdistuu vääränlaiset voimat.
 
Back
Top