YliKoo
Greatest Leader
Ilman tarkoitukseen sopivia nostureita homman nopeudesta ei voi puhua, vaan hitaus on ääretön. Eikä tavallisiin vaunuihin voi vaihtaa telejä, vaan siihen pitää olla omat vaunut.Nopeus on myös siitä riippuvaista, että millaiset tilat ja laitteet telinvaihtoa varten on käytettävissä. Sellaisissa paikoissa ulkomailla missä telienvaihtoa paljon tehdään on sitä varten isot hallit kiinteine nostureineen. Torniossa tai Haaparannassa ei tällaista suurta infraa telinvaihtoon ole.
Tuo neliraidetekniikka näyttää olevan jo olemassa ja käytössä, eikä junien mahtumista tunneleihin, leikkauksiin tai pylväiden väliin tule haittaamaan se, että "tuontivaunut" olisivat leveämpiä. Tuskinpa on mahdollista tai ainakaan kannattavaa yrittää tunkea toisia pölkkyjä väliin kapeampia kiskoja varten. Koko nippu ylös ja uudet tilalle.
Johdinkorkeusista(kaan) minulla ei ole mitään käsitystä, joutuuko kapearaiteinen käyttämään ensin dieselvetureita, vai voisiko leveäraiteinen veruri kiskoa sivussa olevia vaunuja vähän epäsymmetrisesti. Tai pitääkö olla omat modatut kapearaiteiset veturit, joissa on ajojohtimiin sopivat virroittimet.
Tämähän on vain hauskaa pohdintaa, jossa useimmat meistä oppivat jotakin, ei kai tämä(kään) niin vakavaa ole vaikka joku inttääkin jotain merkillistä. Kuten itse sanoin, kammoksun aina kun joku kertoo että näin asia on, eikä vaihtoehtoja ole. Yleensä on, ja yleensä huonompia.
Joskus tää on vaikeempaa ku aina.