Rautatiet sotilaskäytössä ja huoltovarmuudessa


Raiteilla ei kulkisi pelkästää aseita vaan potilaita:
Koko sivun verran olis tässä ketjussa tarjolla mun vastauksia tohon pelleilyyn. Pitääkö mun kirjottaa hitaammin?

En muutenkaan nää ihan hirveenä pointtia tällasessa kokoelmassa aluepoliitikkojen iskulauseita (esmes Lapin liitolla näyttää olevan jokin mielihalu sulkea kotimaan teollisuus ja turistit ulos Lapin markkinoilta, PV:llä myös sulkea Lappi kotimaisen rautatielogistiikan ulkopuolelle. Luotto yksinomaan länsiapuun on selvästi kova) vailla mitään omaa viestiä tai pohdintaa.
 
Koko sivun verran olis tässä ketjussa tarjolla mun vastauksia tohon pelleilyyn. Pitääkö mun kirjottaa hitaammin?

En muutenkaan nää ihan hirveenä pointtia tällasessa kokoelmassa aluepoliitikkojen iskulauseita (esmes Lapin liitolla näyttää olevan jokin mielihalu sulkea kotimaan teollisuus ja turistit ulos Lapin markkinoilta, PV:llä myös sulkea Lappi kotimaisen rautatielogistiikan ulkopuolelle. Luotto yksinomaan länsiapuun on selvästi kova) vailla mitään omaa viestiä tai pohdintaa.

No sori! Ajattelin nyt nostaa noissa kekkereissä heitettyjä iskulauseita irti artikkelista. Ettei välttämättä tarvitse linkkiä avata nähdäkseen mitä siellä on höpötelty.
 
Koko sivun verran olis tässä ketjussa tarjolla mun vastauksia tohon pelleilyyn. Pitääkö mun kirjottaa hitaammin?

En muutenkaan nää ihan hirveenä pointtia tällasessa kokoelmassa aluepoliitikkojen iskulauseita (esmes Lapin liitolla näyttää olevan jokin mielihalu sulkea kotimaan teollisuus ja turistit ulos Lapin markkinoilta, PV:llä myös sulkea Lappi kotimaisen rautatielogistiikan ulkopuolelle. Luotto yksinomaan länsiapuun on selvästi kova) vailla mitään omaa viestiä tai pohdintaa.
Jos tuota länsimitoituksella olevaa rataa aiotaan rakentaa, niin minusta ne pitää rakentaa ihan omina ratoina (aluksi dieselveturien operoimina) , suomalaisen leveyden ratojen lisäksi.
 
Jos tuota länsimitoituksella olevaa rataa aiotaan rakentaa, niin minusta ne pitää rakentaa ihan omina ratoina (aluksi dieselveturien operoimina) , suomalaisen leveyden ratojen lisäksi.
Kustannukset ainakin pomppaa taivaisiin jos raideleveyttä aletaan muuttaa...
 
Kustannukset ainakin pomppaa taivaisiin jos raideleveyttä aletaan muuttaa...
Jotenkin tuota rautateiden kautta tapahtuvaa joukkojen ja tavaran siirtyvyyttä pitäis parantaa, vie aikaa ja hikeä jos kontit ja ajoneuvot siisetään siirretään vaunusta toiseen.
Jos saadaan muuttuva levyiset telit vaunuihin jotka toimivat varmasti pakkasessa ja lumessa niin hyvä niin.
 
Jotenkin tuota rautateiden kautta tapahtuvaa joukkojen ja tavaran siirtyvyyttä pitäis parantaa, vie aikaa ja hikeä jos kontit ja ajoneuvot siisetään siirretään vaunusta toiseen.
Jos saadaan muuttuva levyiset telit vaunuihin jotka toimivat varmasti pakkasessa ja lumessa niin hyvä niin.
Onhan olemassa ihan ajaessa vaihdettava raideleveys akselilla..
 
Mitkään kalliit vaihtuvaleveyksiset telit eivät edelleenkään ratkaise sitä pulmaa, ettei 3400 mm leveä kalusto mahdu 3150 mm kapeuteen mitoitetulle rataverkolle.

Miksi edes vaivaudun? Enhän minä tässä ole se, joka päätään siihen laituriin lyö.
 
Olisi kyllä kiva tietää, että onko noita vaihtuvanraideleveyden vaunuja oikeasti kunnolla testattu Torniossa. Ei ainakaan itselle ole tullut vastaan netissä minkälaisten vaunujen kanssa sitä on kokeiltu. Voitaisiinko talviongelmaa ratkaista, jos oikeasti olisi halu kehittää tuota systeemiä, jos sellainen siellä olisi.
Kommentti vuodelta 2010 kun kuului:
- Torniossa on saksalainen laitteisto, mutta se ei ole koeliikennekäytössä. Ilmeisesti saksalaisella omistajalla hieman herpaantui kiinnostus, mutta laitteisto sinänsä on kunnossa ja toki myös erikoisvaunutkin, toteaa Nummelin.

Mutta joo, muitakin haasteita on kuten tuo leveä kalusto.
 
Mitkään kalliit vaihtuvaleveyksiset telit eivät edelleenkään ratkaise sitä pulmaa, ettei 3400 mm leveä kalusto mahdu 3150 mm kapeuteen mitoitetulle rataverkolle.

Miksi edes vaivaudun? Enhän minä tässä ole se, joka päätään siihen laituriin lyö.
Niin, mutta 3150 mm kalusto mahtuu 3400 mm rataverkolle, mutta edelleen toimiiko tuollainen vaihtuvaleveys kovassa pakkasesa tai kun muodostuu jäätä vaunujen alle, varsinkin jos päällä on 70 tonnia terästä.
 
Kriittisiin paikkoihin lämpövastukset ja pyritään rakenne suojaamaan ettei lentäisi jäätä altapäin? Sveitsin esimerkkihän oli 1000mm -> 1435mm, mutta voisiko 1435mm -> 1524mm muutoksessa raideleveyden muunnos olla helpommin järjestettävissä..

No pistetään nyt video miten Talgo olisi tuon toteuttanut matkustajajunassa:
 
Espanjassa on käytössä noita raideleveydenvaihtolaitteistoja henkilöliikenteessä, mutta tavaraliikenteen osalta tekniikka on siellä vasta kehitteillä. Voi olla, että menee aikaa ennen kuin käyttöön ilmaantuu varsinkaan sellainen tekniikka joka toimii luotettavasti talvioloissa.
 
Muutenkin muuttuvaleveyksiset telit ovat kömpelö ja kallis ratkaisu, eivätkä ratkaise eri kuormaulottumien aiheuttamaa yhteensopimattomuutta. Joihinkin erityistilanteisiin ne toki soveltuvat.
 
Muutenkin muuttuvaleveyksiset telit ovat kömpelö ja kallis ratkaisu, eivätkä ratkaise eri kuormaulottumien aiheuttamaa yhteensopimattomuutta. Joihinkin erityistilanteisiin ne toki soveltuvat.
Taitaisivat kuitenkin toimiessaan halvin ratkaisu. Käytännöllisin olis erillisraide Haaparannasta Rovaniemelle ehkä jopa Sodankylään asti ja toinen raide Ajokseen myöhemmin ehkä Ouluun.

Noihin vois ehkä saada rahoitusta EU:lta
 
Taitaisivat kuitenkin toimiessaan halvin ratkaisu. Käytännöllisin olis erillisraide Haaparannasta Rovaniemelle ehkä jopa Sodankylään asti ja toinen raide Ajokseen myöhemmin ehkä Ouluun.

Noihin vois ehkä saada rahoitusta EU:lta
Jos vaikka laittaisi kolmannen kiskon olemassaolevien viereen
 
Back
Top