Reserviläiset täyttävät sivarikeskuksen

Vau. Olisin siis karkuri jos kieltäydyn taistelemasta niin monta kertaa että lopulta tulee osuma? Kuinka monta tulitaistelua pitää ihmisen sinun mielestä käydä jotta hän on oikeutettu astumaan pois sodasta, ilman että hän on sinun silmissä karkuri?

Ehdoton enemmistö sotilaista ei kaadu eikä edes haavoitu sodissa. Sota loppuu sitten aikanaan.

Varusmiesajan koulutusvalinnoilla voi hieman vaikuttaa tuohon kaatumisen todennäköisyyteen, jos silloin parikymppisenä sellaisia ajattelisi.


Edit: Tai vastaavasti, millaisesta tulitaistelusta hänen tulee selvitä, jotta ansaitsee vapautuksen sodasta?

Olet katsonut liikaa elokuvia. Ei asevelvollisuusarmeijasta vapauteta tulitaistelujen lukumäärän perusteella.
 
En minä normivenäläisiä vihaa enkä pelkää. Mukavaa, aivan tavallista porukkaa joista monilla on yllättävän samanlainen kulttuuri, tavat ja huumorintaju kuin meilläkin. Toivoisin myös että nk. normivenäläinen oppisi vieraita kieliä voidakseen lukea ajatuksella myös ulkomaisten medioiden juttuja. Toki venäläiset ovat tervetulleita turisteina ja ne joilla annettavaa on, mikseivät myös maahanmuuttajina.
Kaikenlaisen sotakeskustelun keskellä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja palauttaa mieleen juuri tämä ihmisyyden ajatus, jonka se ihan tavallinen venäläinen suomalaiselta saa. Tavallisen venäläisen kanssa on ihan hyvä olla tekemisissä. Korostetaan tätä.

Kyseisen maan johtoon en sen sijaan luota pätkääkään
Mulkkuja jotka pilaa ruohonjuuritason hyvän yhteiselon. Korostetaan myös tätäkin.


.
 
Kaikenlaisen sotakeskustelun keskellä on hyvä pysähtyä hetkeksi ja palauttaa mieleen juuri tämä ihmisyyden ajatus, jonka se ihan tavallinen venäläinen suomalaiselta saa. Tavallisen venäläisen kanssa on ihan hyvä olla tekemisissä. Korostetaan tätä.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että Venäjästä tekee vaarallisen nimenomaan kansa: ne mukavat tavalliset venäläiset, joihin saattaa törmätä vaikkapa kalastusreissulla Saimaalla.
 
Kannattaa kuitenkin muistaa, että Venäjästä tekee vaarallisen nimenomaan kansa: ne mukavat tavalliset venäläiset, joihin saattaa törmätä vaikkapa kalastusreissulla Saimaalla.

No mitä nyt taas? On totta, että kansa luo väkivaltapotentiaalin, mutta vaatii käskytystä, että kansasta tulee vaarallinen.
 
No mitä nyt taas? On totta, että kansa luo väkivaltapotentiaalin, mutta vaatii käskytystä, että kansasta tulee vaarallinen.

Juuri siksi Venäjän kansa onkin vaarallinen. Venäläiset ovat tottuneet olemaan milloin minkäkin diktaattorin komennettavina. Vaikuttaa siltä, että he jopa haluavat itse tällaista hallintomallia.
 
Juuri siksi Venäjän kansa onkin vaarallinen. Venäläiset ovat tottuneet olemaan milloin minkäkin diktaattorin komennettavina. Vaikuttaa siltä, että he jopa haluavat itse tällaista hallintomallia.

Jos kansoista puhutaan, niin eipä Suomen kansalla ole varaa paljoa henkseleitä paukuttaa. Olimme sentään natsien liittolaisia ja hyökkäsimme Neuvostoliittoon. Ei toki kansana, mutta kansa seurasi johtajiaan.
 
Sanonpahan vain että minua eivät mitkään nopeatempoiset räiskintäpelit ole ikinä kiinnostaneet,
Itse olet jossain ketjussa sanonut että olet ammuntapelejä pelannut. Se oli joku ketju jossa väiteltiin että millaisella kokemuksella on saumaa tulla väittämään jotain sodankäynnistä. Sen tarkempaa en muista.
 
Sanonpahan vain että minua eivät mitkään nopeatempoiset räiskintäpelit ole ikinä kiinnostaneet, sen enempää kuin energiajuomat tai pizzatkaan.

Pelkkää henkilökohtaisuuksiin menemistä ja tahallista väärinymmärtämistä... Tsiisus.

Hei gamoon. Tuo oli wanha heitto susi.netin aikakaudelta. Muistaakseni jäsen kumitassu lanseerasi tuon.

Minulla hlökoht. ei ole mitään sitä vastaan, että joku tai jotkut kyseenalaistavat valmiita totuuksia ja pakottavat hieman pohtimaan syntyjä syviä. Vaikka olenkin eri mieltä, olen ihan valmis lukemaan ajatuksia, jotka eivät ole omiani.

Yhteiskunnat ja yksilöt muuttuvat, asenteet elävät ja muuttuvat, vain vuoret pysyvät. Muutos on ainoa varma asia. Sinun mielipiteesi tai teesisi eivät edusta valtavirtaa....vielä. Piru tietää tulevan...minä en tiedä.
 

Baikal on tosin kohti katumuskymmeniä vaeltava köpöttelijä, vaan muistinsa on terävämpi kuin marketin huono partaterä pl. Gillette. Onneksi tässä kohtaa Herman30 oli se, joka palautti mieliimme Beerfectin lähes ammoisen kirjoituksen. Jokaisesta Teistä kirjoittajista minulla on mielikuva, joka on pusertunut lähes isällisellä tavalla mieleeni....ja se ei erehdy, eikä unohda mitään oleellista. :salut:
 
Pakko tunnustaa, että minullakin ensimmäinen reaktio oli reserviläiskirjeen saavuttua, että pitäköön PV tunkkinsa ja menen vaikka vieraan vallan palvelukseen kertomaan, mitä tiedän, jos osaamistani ei arvosteta, kun huomasin, ettei minulla enää ollut sijoitusta. En siis yhtään ihmettele, jos tästä johtuen muutkin ovat tehneet johtopäätöksensä ja laittaneet paperit vetämään.

Omalla kohdalla onneksi jaksoin miettiä hetken ja olen nyt sitoutunut niin paikalliseen MPK:n KOTU:öön kuin maakuntakomppaniaan ja liittynyt paikalliseen reserviläisyhdistykseen.

Taitaa monella olla takana tämä pv:n kirje. Ei se hirvittävästi motivoi, jos ilmoitetaan, että sinulle ei ole käyttöä reservissä. Kirjeen olisi ehkä joku propellihattu/hatut jotka ovat pähkäilleet soveltuvuuskokeidenkin parissa voineet miettiä vähän paremmin. Vaikka vain kovin kulahtaneelta kuullostava lause, kuten "Sinunkin panostasi tarvitaan" tyyliin tai jotain. Nämä kirjeet olivat kuitenkin osalle porukasta sama, kuin irtisanottaisiin duunista.
 
Pakko tunnustaa, että minullakin ensimmäinen reaktio oli reserviläiskirjeen saavuttua, että pitäköön PV tunkkinsa ja menen vaikka vieraan vallan palvelukseen kertomaan, mitä tiedän, jos osaamistani ei arvosteta, kun huomasin, ettei minulla enää ollut sijoitusta. En siis yhtään ihmettele, jos tästä johtuen muutkin ovat tehneet johtopäätöksensä ja laittaneet paperit vetämään.

Omalla kohdalla onneksi jaksoin miettiä hetken ja olen nyt sitoutunut niin paikalliseen MPK:n KOTU:öön kuin maakuntakomppaniaan ja liittynyt paikalliseen reserviläisyhdistykseen.

Tietyllä tapaa normaali reaktio.
Varsinkin jos ikä ei ole se selvin syy, tai iästä huolimatta kokee olevansa kenttäkelpoinen.
Hienoita kuitenkin on lopputulos, osoittaa erityistä maanpuolustushenkeä. Toivottavasti moni kirjeestä pahastunut osaisi ajatella ja toimia samoin.
 
Ei siitä kannata harmistua jos ei ole sijoitusta. Sopivan ikäisiä, koulutettuja ukkoja on melkein miljoona, kalustoa hädin tuskin viidesosalle. Täydennyksiä tullaan tarvitsemaan ja ennen kaikkea on hyvä ymmärtää että 230 000 vahvuus on tämän hetken suunnitelma. Suunnitelmilla on tapana romuttua taistelukosketuksessa, jolloin tehdään uusi suunnitelma.
 
Ei siitä kannata harmistua jos ei ole sijoitusta. Sopivan ikäisiä, koulutettuja ukkoja on melkein miljoona, kalustoa hädin tuskin viidesosalle. Täydennyksiä tullaan tarvitsemaan ja ennen kaikkea on hyvä ymmärtää että 230 000 vahvuus on tämän hetken suunnitelma. Suunnitelmilla on tapana romuttua taistelukosketuksessa, jolloin tehdään uusi suunnitelma.

Niin. Vastustaja ei välttämättä pysy siinä lapasessa, jonka ra-aikainen "asettamamme mitoitus" hallitsee. Hallitseeko mikään mitoitus? Parhaatkin kalvosulkeiset, mitoitukset, suunnitelmat ja arviot saattavat heittää kirkkaasti ns. häränpyllyä. Sodan tai siihen vertautuvan kriisin mittaakaan emme voi säädellä muutoin kuin antautumalla ehdoitta. Ja jos oikein käsitän, hyvin harva suomalainen on valmis sille tielle lähtemään, niin vaihtoehdoksi jää kriisin hallitseminen erilaisin metodein, joista sotavoiman käyttäminen ja siihen valmistautuminen ei ollene vähäisin.

Yksikään mehevä kestoltaan vähänkään jatkuva sota ei ole kaatunut vehkeiden puutteeseen. Käynnistynyt kriisi ei suinkaan lopeta materiaalihankintoja, jos sotia meinataan ja jos ei täysin eristettynä olla.

Lihavoimalla aika moni isompi sota edelleen käydään. Lihavoimin toimitettavia sotatemppuja harrastetaan varsin hankittavilla ja kuljetettavilla peleillä, joiden käyttöönotto ei kestä sotavaltiolle tyypillisesti 8:aa vuotta, kun on tarvis. Stingerein, pst-ohjuksin, singoin, miinoin ja kivääriasein toimitetaan edelleen paljon maapallon taisteluista. Nykyään muodissa näyttää olevan sekin, että tukijoukot toimittavat epäsuorantulenvirkaa ilmaiskuin. Nämä ovat niitä liittolaisia sitten. Samoin meritoimintaan liittyy selvästi liittolaisten läsnäolo.

Metiat on kyllästetty erilaisilla metiaseksikkäillä suihkuttelevilla ja puhaltelevilla vehkeillä, joiden tarkkuutta ja ylivoimaisuutta on opittu ällistelemään suut niin auki, että amalgaamirivistöt häikäisevät ylilentäviä lintuja kiusallisesti. En vähättele niiden merkitystä, mutta koko sodan kuvaksi niistä ei edelleenkään ole.
 
Back
Top