Reserviläiset voidaan pian käskeä kertausharjoituksiin välittömästi

:facepalm: Tässä alkuperäinen Keskisuomalaisen juttu.
Sanattomaksi vetää. Tähän on tultu, että vihreitä miehiä torjuttaessa välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat, ei vihollista vastaan, vaan perusoikeuksia vastaan. :mad::mad::mad:
Nyt oikeasti masentaa, ihan oikeasti. Kunhan tästä toivun, saavat poliitikot taas palautetta...
"Lisäksi oikeusministeriö katsoo, että välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat perusoikeuksia vastaan. Oikeusministeriö haluaakin lakiesityksestä perustuslakivaliokunnan lausunnon."

Puolustusvoimain komentajan käskyvallasta syntyi närää

Päätös valmiutta kohottavista kertausharjoituksista halutaan valtioneuvostoon.

Hallituksen esitys asevelvollisuuslain muuttamisesta on vastatuulessa. Valtioneuvoston kanslia ja oikeusministeriö torjuvat esityksen, joka antaisi yksin Puolustusvoimain komentajalle valtuuden määrätä heti enintään 25 000 asevelvollista valmiuden joustavaan kohottamiseen tarkoitettuun kertausharjoitukseen.

Komentajan määräysvallan laajentamista on perusteltu turvallisuusympäristön muutoksilla ja sillä, että Puolustusvoimat tarvitsee nopeampaa reagointia Suomeen kohdistuviin uhkiin.

Hallituksen esityksen mukaan Puolustusvoimain komentajan määräys tulisi voimaan välittömästi. Nykyisin käsky kertausharjoituksiin lähetetään vähintään kolme kuukautta ennen harjoitusta. Valmiusharjoituksesta ei voisi hakea vapautusta, ja palvelusmääräys pantaisiin täytäntöön oikaisuvaatimuksesta huolimatta.

Valtioneuvoston kanslia esittää vastavetona, että Puolustusvoimien komentajan päätös tulisi "viipymättä saattaa puolustusministerin esityksestä valtioneuvoston ratkaistavaksi". Kanslia perustelee kantaansa perustuslailla, jonka mukaan ”valtioneuvoston yleisistunnossa käsitellään laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat sekä ne muut asiat, joiden merkitys sitä vaatii”. Kanslia myös katsoo, että enintään 25 000 asevelvollisen välitön kertaamiskäsky edellyttää poliittista päätöstä.

Oikeusministeriö puolestaan toteaa, että enintään 25 000 asevelvollista koskevaa päätöksentekoa ei tule jättää yksin Puolustusvoimien tehtäväksi. Oikeusministeriö huomauttaa, että osallistumisvelvoitetta ei ole rajoitettu ajallisesti, eikä Puolustusvoimain komentajalle suunniteltua määräämisoikeutta ole perusteltu asiallisesti. Lakiesityksessä ei aseteta esimerkiksi ulkoista uhkaa tai kriisitilannetta edellytykseksi palvelukseen kutsumiselle.

Oikeusministeriö ehdottaa, että laista ilmenisivät olosuhteet, joissa välittömiin kertausharjoituksiin voidaan määrätä. Myös harjoituksen enimmäiskestosta tulisi olla merkintä tai vähintään siitä, kuinka pitkäksi ajaksi kerrallaan asevelvollisen voi määrätä harjoitukseen.

Lisäksi oikeusministeriö katsoo, että välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat perusoikeuksia vastaan. Oikeusministeriö haluaakin lakiesityksestä perustuslakivaliokunnan lausunnon.

Valtiovarainministeriö kaipaa tarkempia perusteluja, miksi raja on vedetty juuri enintään 25 000 asevelvolliseen. Päätöksen tätä isomman joukon määräämisestä valmiuden joustavaan kohottamiseen tarkoitettuun kertausharjoitukseen tekisi tasavallan presidentti Puolustusvoimain komentajan esittelystä.

Valmiutta kohottavat harjoitukset koskisivat pääasiassa 20–25-vuotiaita reserviläisiä. Elinkeinoelämän keskusliitto ei pidä lakimuutoksia kohtuuttomina, koska "tässä iässä monikaan asevelvollinen ei ole vielä kiinteästi työelämässä, saati työnantajan toiminnan kannalta avainasemassa".

Lakiesitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi huhtikuussa.
http://www.ksml.fi/kotimaa/Puolustusvoimain-komentajan-käskyvallasta-syntyi-närää/743535
 
:facepalm: Tässä alkuperäinen Keskisuomalaisen juttu.
Sanattomaksi vetää. Tähän on tultu, että vihreitä miehiä torjuttaessa välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat, ei vihollista vastaan, vaan perusoikeuksia vastaan. :mad::mad::mad:
Nyt oikeasti masentaa, ihan oikeasti. Kunhan tästä toivun, saavat poliitikot taas palautetta...
"Lisäksi oikeusministeriö katsoo, että välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat perusoikeuksia vastaan. Oikeusministeriö haluaakin lakiesityksestä perustuslakivaliokunnan lausunnon."

Puolustusvoimain komentajan käskyvallasta syntyi närää

Päätös valmiutta kohottavista kertausharjoituksista halutaan valtioneuvostoon.

Hallituksen esitys asevelvollisuuslain muuttamisesta on vastatuulessa. Valtioneuvoston kanslia ja oikeusministeriö torjuvat esityksen, joka antaisi yksin Puolustusvoimain komentajalle valtuuden määrätä heti enintään 25 000 asevelvollista valmiuden joustavaan kohottamiseen tarkoitettuun kertausharjoitukseen.

Komentajan määräysvallan laajentamista on perusteltu turvallisuusympäristön muutoksilla ja sillä, että Puolustusvoimat tarvitsee nopeampaa reagointia Suomeen kohdistuviin uhkiin.

Hallituksen esityksen mukaan Puolustusvoimain komentajan määräys tulisi voimaan välittömästi. Nykyisin käsky kertausharjoituksiin lähetetään vähintään kolme kuukautta ennen harjoitusta. Valmiusharjoituksesta ei voisi hakea vapautusta, ja palvelusmääräys pantaisiin täytäntöön oikaisuvaatimuksesta huolimatta.

Valtioneuvoston kanslia esittää vastavetona, että Puolustusvoimien komentajan päätös tulisi "viipymättä saattaa puolustusministerin esityksestä valtioneuvoston ratkaistavaksi". Kanslia perustelee kantaansa perustuslailla, jonka mukaan ”valtioneuvoston yleisistunnossa käsitellään laajakantoiset ja periaatteellisesti tärkeät asiat sekä ne muut asiat, joiden merkitys sitä vaatii”. Kanslia myös katsoo, että enintään 25 000 asevelvollisen välitön kertaamiskäsky edellyttää poliittista päätöstä.

Oikeusministeriö puolestaan toteaa, että enintään 25 000 asevelvollista koskevaa päätöksentekoa ei tule jättää yksin Puolustusvoimien tehtäväksi. Oikeusministeriö huomauttaa, että osallistumisvelvoitetta ei ole rajoitettu ajallisesti, eikä Puolustusvoimain komentajalle suunniteltua määräämisoikeutta ole perusteltu asiallisesti. Lakiesityksessä ei aseteta esimerkiksi ulkoista uhkaa tai kriisitilannetta edellytykseksi palvelukseen kutsumiselle.

Oikeusministeriö ehdottaa, että laista ilmenisivät olosuhteet, joissa välittömiin kertausharjoituksiin voidaan määrätä. Myös harjoituksen enimmäiskestosta tulisi olla merkintä tai vähintään siitä, kuinka pitkäksi ajaksi kerrallaan asevelvollisen voi määrätä harjoitukseen.

Lisäksi oikeusministeriö katsoo, että välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat perusoikeuksia vastaan. Oikeusministeriö haluaakin lakiesityksestä perustuslakivaliokunnan lausunnon.

Valtiovarainministeriö kaipaa tarkempia perusteluja, miksi raja on vedetty juuri enintään 25 000 asevelvolliseen. Päätöksen tätä isomman joukon määräämisestä valmiuden joustavaan kohottamiseen tarkoitettuun kertausharjoitukseen tekisi tasavallan presidentti Puolustusvoimain komentajan esittelystä.

Valmiutta kohottavat harjoitukset koskisivat pääasiassa 20–25-vuotiaita reserviläisiä. Elinkeinoelämän keskusliitto ei pidä lakimuutoksia kohtuuttomina, koska "tässä iässä monikaan asevelvollinen ei ole vielä kiinteästi työelämässä, saati työnantajan toiminnan kannalta avainasemassa".

Lakiesitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi huhtikuussa.
http://www.ksml.fi/kotimaa/Puolustusvoimain-komentajan-käskyvallasta-syntyi-närää/743535

Ei tää oikeestaan yllättänyt...ketkäköhän ja minkä puolueen tyypit oikeusministeriön virkamiehinä toimivat...? En tarkoita oikeusministeriä vaan elinikäisessä suojatyöpaikassa olevia virkamiehiä...
 
En tiedä heitänkö nyt bensaa liekkeihin, mutta itse olen miettinyt ihan samoja asioita, mihin tässä nyt on tartuttu tämän uuden lain tiimoilta. Se, että lakiesitys on kenties huonosti kirjoitettu ja ja jättää liikaa kysymyksiä ei kumminkaan ole näiden pointteja esittävien ministeriöiden vika ja toisaalta lausuntokierros on juurikin sitä varten että lakiehdotusta ruoditaan ja parannellaan ennen kuin se astuu voimaan, ettei se synnytä turhia ongelmia ja vaadi samantien korjausta kun se pääsee tekemisiin todellisuuden kanssa.
 
Aiemmin käytössä ollut kolmen saapumiserän järjestelmä varmisti että valmiudessa oli jatkuvasti koulutettuja sotilaita rauhankin aikana. Lisäksi oli rajavartiolaitos ja liikkuva poliisi. Käytössä olisi myös täydennyspoliisit, jos niitä haluttaisiin aktiivisesti käyttää, ja maakuntajoukot.

Rajavartiolaitos on riisuttu aseista ja ruunattu, kolme saapumiserää on purettu kahdeksi ja poliisin ja puolustusvoimien sitoutunut vapaaehtoinen reservi kituu tehtävien puutteessa.

Oho, valmius kärsii!!!

Nyt v177u jätkät oikeesti.
 
Perustuslakivaliokunnan pj on Annika Lapintie. Mitäpä luulette millaisen lausunnon perustuslakivaliokunta tulee antamaan?
 
:facepalm: Tässä alkuperäinen Keskisuomalaisen juttu.
Sanattomaksi vetää. Tähän on tultu, että vihreitä miehiä torjuttaessa välitön palvelukseen astuminen ja vapautuksen hakemiskielto sotivat, ei vihollista vastaan, vaan perusoikeuksia vastaan. :mad::mad::mad:
Nyt oikeasti masentaa, ihan oikeasti. Kunhan tästä toivun, saavat poliitikot taas palautetta.


Palautetta ovat poliitikot saaneet jo iät ja ajat- millä lopputuloksella?

Onhan tämä Suomalainen "maalaisjärjen" taso menetetty jo aikaa sitten. Toisaalta, mitäpä sitä yksittäisen kansalaisen alkaa tuosta stressaamaan; kyllä päättäjät tietävät mikä isänmaalle on parasta. Samalla logiikalla omaa mielenterveyttään vaarantamatta, virkamies tekee putkinäköisesti sitä mitä esimies käskee, varomääräysten ja ohjesääntöjen hengessä tietenkin. Ja odottaa jokaisen kuukauden 15. Päivän taiteilijan apurahaa. Toivohan tästä koko touhusta on mennyt ajat sitten :rolleyes:.
 
Viimeksi muokattu:
Perustuslakivaliokunnan pj on Annika Lapintie. Mitäpä luulette millaisen lausunnon perustuslakivaliokunta tulee antamaan?

Perustuslakivaliokunta on niin kauan kiva, kun siellä puuhastelevat poliitikot suosivat omaa poliittista kantaa ja sieltä tulee "järkeviä päätöksiä".

Olisiko Suomi vihdoinkin kypsä perustuslakituomioistuimelle? Vai halutaanko perustuslaki pitää politobroilerien paskapaperina, josta löytyy perustelut ties mille?
 
Palautetta ovat poliitikot saaneet jo iät ja ajat- millä lopputuloksella?

Onhan tämä Suomalainen "maalaisjärjen" taso menetetty jo aikaa sitten. Toisaalta, mitäpä sitä yksittäisen kansalaisen alkaa tuosta stressaamaan; kyllä päättäjät tietävät mikä isänmaalle on parasta. Samalla logiikalla omaa mielenterveyttään vaarantamatta, virkamies tekee sitä mitä esimies käskee, varomääräysten ja ohjesääntöjen hengessä tietenkin. Ja odottaa jokaisen kuukauden 15. Päivän taiteilijan apurahaa. Toivohan tästä koko touhusta on mennyt ajat sitten :rolleyes:.
Olenko siis optimisti ja idealisti :)?
Hyttysen ininäähän se on poliitikon korvassa, jos edes sitäkään, mutta onpahan kansalaisella tunne, että nytpäs tuli jyrähdettyä! :D
Itse asiassa olen vähän odotellutkin, milloin vihollisen vastustamiseen tulevat nämä perusoikeudet mukaan. Onhan se nyky-yhteiskunnassa vallan hirmuista, jos paha valtio pakkovaltaa käyttäisi yli individualismin...
 
Olenko siis optimisti ja idealisti :)?
Hyttysen ininäähän se on poliitikon korvassa, jos edes sitäkään, mutta onpahan kansalaisella tunne, että nytpäs tuli jyrähdettyä! :D
Itse asiassa olen vähän odotellutkin, milloin vihollisen vastustamiseen tulevat nämä perusoikeudet mukaan. Onhan se nyky-yhteiskunnassa vallan hirmuista, jos paha valtio pakkovaltaa käyttäisi yli individualismin...

Lähinnä optimisti; tämän sotavaltion kulmaa kohti pohjaa ei korjata, tai edes loivenneta millään rationaalisella ajattelulla.

Onhan PV herännyt- julkisesti tietenkin jo paljon aikaisemmin- viimeistään Ukrainan kriisin jälkeen sanaan "valmius". Ja onhan sen eteen paljon tehty, ja saatu aikaankin. Mutta volkssturm on aina volkssturm; köyhää kansanarmeijaa ei kutsuta palvelukseen, ei varusteta, eikä liikuteta ennenkuin tulliviranomaisella Torniosta on varma näköhavainto pienistä vihreistä miehistä.
 
Lähinnä optimisti; tämän sotavaltion kulmaa kohti pohjaa ei korjata, tai edes loivenneta millään rationaalisella ajattelulla.

Onhan PV herännyt- julkisesti tietenkin jo paljon aikaisemmin- viimeistään Ukrainan kriisin jälkeen sanaan "valmius". Ja onhan sen eteen paljon tehty, ja saatu aikaankin. Mutta volkssturm on aina volkssturm; köyhää kansanarmeijaa ei kutsuta palvelukseen, ei varusteta, eikä liikuteta ennenkuin tulliviranomaisella Torniosta on varma näköhavainto pienistä vihreistä miehistä.
Kuvassa teikäläinen pitää meikäläiselle koulutusta ennen Tornion-Keminmaan torjuntataisteluiden ihmettä. Takana muu MPnetin volkssturm-porukka odottaa vuoroaan :D:D

Bundesarchiv_Bild_183-J31391,_Berlin,_Volkssturm,_Ausbildung.jpg
 
Perustuslakivaliokunta on niin kauan kiva, kun siellä puuhastelevat poliitikot suosivat omaa poliittista kantaa ja sieltä tulee "järkeviä päätöksiä".

Olisiko Suomi vihdoinkin kypsä perustuslakituomioistuimelle? Vai halutaanko perustuslaki pitää politobroilerien paskapaperina, josta löytyy perustelut ties mille?

Oot nyt jotenkin onnistunut sivuuttamaan pointin. Pointti on siinä, että Lapintie tunnetusti ja ihan avoimesti suhtautuu vihamielisesti sellaisiin hankkeisiin joiden avulla maanpuolustusta parannetaan. Lapintien tai mun poliittinen kanta ei ole tässä asian pihvi.
 
On se sillai pihvi että Lapintie vasemmistolainen ja vasemmistolaiset ovat tunnetusti pasifisteja.
 
On se sillai pihvi että Lapintie vasemmistolainen ja vasemmistolaiset ovat tunnetusti pasifisteja.

Annika jossain vaiheessa harrasteli volyymiltaan reipasta maanpuolustuksen vastustelua. Tosin taisi enimmäkseen äristä varustamismenoista.

Kansanedustajat ovat nyt niin töräkkänä. Kun heille ei kerrottu siitä, että amerikkalaisia tulee Suomeen harjoituksiin. :rolleyes:
 
On se sillai pihvi että Lapintie vasemmistolainen ja vasemmistolaiset ovat tunnetusti pasifisteja.

Vasemmistolaiset esittävät pasifisteja silloin kun se edistää heidän agendaansa ja vastaavasti aiheuttaa haittaa poliittisten vastustajien agendalle.

Vasemmistolaiset eivät kaihda poliittista väkivaltaa ja militarismia silloin kun se on heidän etujensa mukaista. Suomalainen vasemmisto ei muodosta tästä poikkeusta, vaan sopivan tilaisuuden koittaessa "viimeinen taisto" alkaa varmasti.
 
Reserviläisten pakkokertaus poikii pyyhkeitä: "Ei ole sidottu mihinkään asiallisiin kriteereihin"
Lauantai 12.3.2016 klo 20.00

Hallituksen puuhaama lakiluonnos 25 000 reserviläisen heti voimaan astuvasta kertauskutsusta sai lausuntokierroksella kritiikkiä muun muassa oikeusministeriöltä.

Vaikka monet tahot antoivat lakiehdotuksesta kritiikkiä, sitä pidettiin myös tarpeellisena.

Mikäli laki saa lainvoiman, jatkossa Puolustusvoimain komentaja voi päättää 25 000 reserviläisen kutsumisesta heti "sotilaallisen valmiuden joustavaan kohottamiseen tarkoitettuun kertausharjoitukseen".

Jatkossa asevelvollinen ei voisi hakea vapautusta kertausharjoituksesta, kun kyse on valmiuden joustavaan kohottamiseen liittyvästä harjoituksesta. Kyseisissä tilanteissa myös kertausharjoitusvuorokausien enimmäisajat aiotaan poistaa.

Perusteluna lakimuutoksille on Suomen turvallisuustilanteen muuttuminen.

Viime viikolla Valtioneuvoston sivuille kootusta lausuntoyhteenvedosta selviää, että muun muassa oikeusministeriö antaa kritiikkiä lakiluonnokseen liittyen.

Ministeriö kritisoi luonnosta muun muassa siitä, ettei hallitus kerro, mitkä ulkoiset uhat tai kriisit edellyttäisivät ylimääräisten kertausharjoitusten määräämistä.

- Ehdotuksessa mahdollisuutta määrätä asevelvollisia kertausharjoitukseen valmiuden joustavaksi kohottamiseksi ei ole sidottu mihinkään asiallisiin kriteereihin.

Kärkkäimmin lakiehdotusta puiva oikeusministeriö tiedusteleekin, olisiko lakiluonnokselle jotain korvaavaa ehdotusta, ettei lakiuudistusta tarvitsi toteuttaa.

- Oikeusministeriön käsityksen mukaan esityksen jatkovalmistelussa tulisi vielä arvioida, voidaanko esitysluonnoksessa tavoiteltuihin päämääriin päästä ylimääräistä palvelusta koskevia säännöksiä soveltamalla.

Ei pelkästään Puolustusvoimille

Eräs kiivainta kritiikkiä aiheuttanut seikka lakiluonnoksessa on myös se, kuka kertausharjoitukset voisi kutsua koolle.

Valtioneuvoston kanslian ja oikeusministeriön mukaan kertauskutsu on sen verran merkittävä, että lopullinen päätös kertausharjoituksista pitää tehdä Valtioneuvostossa eikä Puolustusvoimissa.

Valtioneuvosto perustelee asiaa perustuslailla, jonka mukaan poliittisella päätöksenteolla tulee olla merkittävä rooli yhteiskunnallisesti merkittävissä asioissa.

- Puolustusvoimien komentajan päätös tulisi viipymättä saattaa puolustusministerin esittelystä valtioneuvoston ratkaistavaksi.

Pidetään tarpeellisena

Lakiluonnos lähetettiin helmikuussa kaikkiaan 12 erilaiseen organisaatioon tai viranomaistahoon. Oikeusministeriön lisäksi se lähetettiin muun muassa Tasavallan presidentin kansliaan, Rajavartiolaitokselle, Puolustusvoimien pääesikuntaan ja Elinkeinoelämän keskusliitolle.

Vaikka monet tahot antoivat lakiehdotuksesta kritiikkiä, sitä pidettiin myös tarpeellisena.

- Esitetyt uudistukset palvelevat hyvin nopean valmiuden kohottamisen tarpeita sekä reservin kertausharjoituksiin määräämisen, niistä vapauttamisen, kertausharjoitukseen osallistumista säätelevien enimmäisaikojen että muutoksenhaun osalta, lausuu Pääesikunta.

Lausuntokierroksen tuloksista uutisoi ensimmäisenä sanomalehti Keskisuomalainen.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016031221257126_uu.shtml
 
Annika jossain vaiheessa harrasteli volyymiltaan reipasta maanpuolustuksen vastustelua. Tosin taisi enimmäkseen äristä varustamismenoista.

Kansanedustajat ovat nyt niin töräkkänä. Kun heille ei kerrottu siitä, että amerikkalaisia tulee Suomeen harjoituksiin. :rolleyes:

Tai ainakaan eivät olleet paikalla kuuntelemassa silloin kun kerrottiin. Ja jos vaikka olivatkin niin eivät ymmärtäneet...
 
Oot nyt jotenkin onnistunut sivuuttamaan pointin. Pointti on siinä, että Lapintie tunnetusti ja ihan avoimesti suhtautuu vihamielisesti sellaisiin hankkeisiin joiden avulla maanpuolustusta parannetaan. Lapintien tai mun poliittinen kanta ei ole tässä asian pihvi.

Sanotaan vaikka niin, että minä puhun strategiasta ja sinä taktiikasta.

Perustuslakivaliokunnan rooli perustuslain valvonnassa on ongelmallinen ja se ongelma ei poistu sillä, että puheenjohtajaa vaihdetaan.

Suomalaisessa poliittisessa järjestelmässä on pohjimmiltaan sellainen valuvika, että valtiosääntöön ja perustuslakiin suhtaudutaan ilman sitä kunnioitusta joita ne vaatisivat. Sen sijaan ne ovat välineitä päivänpolitiikassa ja niiden antama suoja niille oikeushyville joita niiden pitäisi suojata on melko vähäinen.
 
Back
Top