Reserviläiset voidaan pian käskeä kertausharjoituksiin välittömästi

Tällä tulee olemaan mielenkiintoisia vaikutuksia työelämässä varsinkin jos lähtöjä tulee oikeasti eikä homma jää pelkäksi powerpoint harjoitukseksi, työnantajat suhtautuvat jo nyt nuivasti kertauksiin ja hakevat herkästi vapautusta/varausta.

Ekan duunipaikan hakeminen voi olla vaikeampaa jos on pelko että mies joutuu poistumaan sorvin äärestä ilman varoitusaikaa.

Väitän että lähtöjä jos tulee, niin sitten voi pitää jo ainakin jotain sotatilannetta lähes 50% varmana. Jos ei muuta niin jotain kahakointia merkitsemättömien taistelijoiden kanssa. Uskon siitä syystä, ettei tästä tule tässä mielessä ongelmaa, koska ongelmien tullessa on paljon isompiakin ongelmia.
 
Tällä tulee olemaan mielenkiintoisia vaikutuksia työelämässä varsinkin jos lähtöjä tulee oikeasti eikä homma jää pelkäksi powerpoint harjoitukseksi, työnantajat suhtautuvat jo nyt nuivasti kertauksiin ja hakevat herkästi vapautusta/varausta.

Ekan duunipaikan hakeminen voi olla vaikeampaa jos on pelko että mies joutuu poistumaan sorvin äärestä ilman varoitusaikaa.

Niin makaaberilta kuin se kuulostaakin niin on totta että tuossa pitää olla joku selkeä lainsäädännöllinen selkäranka selkärangattomia työnantajia ajatellen, vaikka huoli on sinänsä toissijainen tuossa tilanteessa. Olisi aivan väärin että työnantaja irtisanoisi valmiuden kohottamisen yhteydessä vaikkapa kuukaudeksi kertaamaan kutsutun työntekijän jollain tekosyyllä.
 
Niin makaaberilta kuin se kuulostaakin niin on totta että tuossa pitää olla joku selkeä lainsäädännöllinen selkäranka selkärangattomia työnantajia ajatellen, vaikka huoli on sinänsä toissijainen tuossa tilanteessa. Olisi aivan väärin että työnantaja irtisanoisi valmiuden kohottamisen yhteydessä vaikkapa kuukaudeksi kertaamaan kutsutun työntekijän jollain tekosyyllä.

Jep. Ainahan löytyy niitä vempuloita, joita edes massiivinen negatiivisen julkisuuden ryöppy ei kiinnosta. Siksi pitää sekä olla ikävyyksiä mielessä valtion taholta sellaisia työnantajia kohtaan, kuten myös suojaa mahdollisille yrittäjille tuosta 25000:n joukosta. Kuten aiemmin sanoin, niin monilla yksinyrittäjillä ei yksinkertaisesti ole varaa ja mahdollisuutta mihinkään sijaistamiseen ja esim. veroasioiden pienestäkin hoitamatta jättämisestä tulee rangaistusluonteisia maksuja jotka voivat olla todella ikäviä pienyrittäjälle.

Toivottavasti valmiuden kohottamista ei koskaan tarvita. Vaikkakin se olisi erittäin hyvää harjoitusta siihen, että se pitää joskus tehdä TODELLA nopeasti.
 
Tällä tulee olemaan mielenkiintoisia vaikutuksia työelämässä varsinkin jos lähtöjä tulee oikeasti eikä homma jää pelkäksi powerpoint harjoitukseksi, työnantajat suhtautuvat jo nyt nuivasti kertauksiin ja hakevat herkästi vapautusta/varausta.

Ekan duunipaikan hakeminen voi olla vaikeampaa jos on pelko että mies joutuu poistumaan sorvin äärestä ilman varoitusaikaa.
Koulutukselliset KH-käskyt tulee vastaisuudessakin min 3 kk etukäteen.
Nyt on kyse valmiuden säätelystä, jolla pyritään turvaamaan sen sorvin toiminta vastaiauudessakin
 
Kuulostaa jokseenkin ainoalta järkiratkaisulta. Siihen nähden on hieman huvittavia nämä erilaisten reserviläisjärjestöjen ulostulot, kun niissä suhtaudutaan asiaan aivan kuin kyseessä olisi jokin uusi, 25000 miehen sitoumuspohjalta täytettävä pumppu, johon liittyen vielä huolehditaan työasioista jne. Tarkoitus lienee kuitenkin saada käyttöön täysin sotakelpoisia joukkoja, kaikista aselajeista ja kovemmassa tilanteessa kuin mikään tavallinen kertausharjoitus, joten kaikkien työpaikat ovat joka tapauksessa vaarassa - jos tulisi "suojajoukkohommia" muttei sotaa ja sillä perusteella saisi esim. potkut niin asia olisi varmasti sellaista "kissankokoisin kirjaimin Iltalehdessä" -kamaa, jos ei työnantajan oma järki muuta sano.

Tämä huutaa juuri sitä, että ikäluokka-pari kuuluisi pääosin tähän korvamerkittyyn väkeen. Vaikea edes kuvitella, että sitoumuspohjalta saataisiin työasiat huomioiden nopeasti kasaan mitään pataljoonaa suurempaa porukkaa, kaikkia ei kuitenkaan kiinnosta ja niillä joita kiinnostaa on yleensä rautoja tulessa muillakin rintamilla.

Ei siinä ole kyse muusta kuin lakimuutoksesta, jonka avulla saisi vähän nopeammin väkeä, kun nykysäännöt määräävät kuukausia ennen kutsumaan. PV päättää ketä sitten käskee jos sellainen paikka tulee.

Hyvin yksinkertaista.
 
Tällä tulee olemaan mielenkiintoisia vaikutuksia työelämässä varsinkin jos lähtöjä tulee oikeasti eikä homma jää pelkäksi powerpoint harjoitukseksi, työnantajat suhtautuvat jo nyt nuivasti kertauksiin ja hakevat herkästi vapautusta/varausta.

Ekan duunipaikan hakeminen voi olla vaikeampaa jos on pelko että mies joutuu poistumaan sorvin äärestä ilman varoitusaikaa.

Riippuu toki vahvasti siitä kertausten määrästä. Itse sanolisin, että nykymäärillä se on aika peanuts jos saikkupäiviä on keskivertojantterilla helposti kymmenkertainen määrä verrattuna kh-poissaolopäiviin. Uskaltaisin väittää että se määrä, jonka lisääntyvät? kh:t vievät niin on silti monessa tapauksessa kompensoitavissa turhia? saikkupäiviä vähentämällä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu menevän osalla porukasta puurot ja vellit sekaisin.

Kannattaa lukea RautaRistin viesti:

Koulutukselliset KH-käskyt tulee vastaisuudessakin min 3 kk etukäteen.
Nyt on kyse valmiuden säätelystä, jolla pyritään turvaamaan sen sorvin toiminta vastaisuudessakin.


Eli, tuo laki EI VAIKUTA koulutuksellisiin kertausharjoituksiin, vaan kyse on mahdollisuudesta nopeaan valmiuden kohottamiseen. Työnantajalla tuskin on mitään sitä vastaan, että yhteiskunnan turvallisuutta ja vakautta pystytään turvaamaan nopeasti.

 
Viimeksi muokattu:
Työnantajalla tuskin on mitään sitä vastaan, että yhteiskunnan turvallisuutta ja vakautta pystytään turvaamaan nopeasti.

No kuvitellaanpa että Baltiassa tilanne kehittyy kriisin asteelle ja porukkaa kutsutaan kertaamaan juuri nuohon valmiutta kohottaviin harjoituksiin. Välitöntä uhkaa Suomea vastaan ei synny ja itse asiassa osa porukasta voidaan kotiuttaa kuukauden päästä samalla kun uutta porukkaa kutsutaan kertaamaan.

Tällä aikaa verottaja on päättänyt nitistää Ronkaisen autokorjaamon hoitamattomien ALV-ilmoitusten vuoksi ja Savolaiselle on ilmoitettu että työsuhdetta ei jatketa kun mies menee hihkumaan metsään tilintarkastuksen teon sijaan. Oikeasti, kyllä niin idiootteja työnantajia löytyy. Asiaan pitää tehdä lainsäädännöllinen selkäranka korvausjärjestelyineen jo etukäteen. Sen tekeminen ei saa viivyttää valmiuslainsäädännön uudistamista, mutta kyllä asiaa pitää valmistella.
 
Tuntuu menevän osalla porukasta puurot ja vellit sekaisin. Eli, tuo laki EI VAIKUTA koulituksellisiin kertausharjoituksiin, vaan kyse on mahdollisuudesta nopeaan valmiuden kohottamiseen.
Kysehän on tässä vaiheessa lain valmistelusta ja siihen kohtaan RUL puuttuu vaatimalla muutoksia. Aivan normaalia lainvalmistelu-prosessia. Siinä mielessä porukoilla ei ole puurot ja vellit sekaisin koska lakia ei ole vielä muutettu ja keskustelu on vapaata. Sitäpaitsi lainvalmistelussa tuo "valmiuden säätely" on aika epäselvä termi.

Kun puhutaan puolustusvoimien valmiuden säätelystä, käytetään termejä valmiuden tehostaminen ja valmiuden kohottaminen.
Valmiuden tehostamisessa on kyse puolustusvoimien valmiuden säätelyn toimenpiteistä, joihin ryhdytään puolustusvoimien omalla päätöksellä, puolustusvoimien omin voimavaroin ja pääasiassa normaaliolojen toimivaltuuksin. Valmiuden kohottamisessa on kyse puolustusvoimien valmiuden säätelyn toimenpiteistä, jotka liittyvät sotilaallisen hyökkäyksen uhkaan ja jotka aloitetaan valtionjohdon päätösten ja puolustusvoimain komentajan käskyjen mukaisesti.

Valmiutta kohotettaessa voidaan kutsua reserviläisiä kertausharjoituksiin tai ylimääräiseen palvelukseen. Valmiuden kohottamiseen tähtääviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä jo ennen kuin Suomeen kohdistuu huomattavaa aseellista uhkaa. Tämä johtuu siitä, että Suomen sotilaallinen puolustus perustuu reserviläisarmeijaan, joka ei ole heti palvelukseen astuttuaan valmis osallistumaan aseelliseen toimintaan.

Elikkäs, RUL pyrkii ulostulollaan vaikuttamaan juurikin tuohon jälkimmäiseen ja sehän on suuressa reservissä olevien kannalta ihan hyvä asia. Lisääntyvien kertausharjoituisten osalta pätee allekirjoitukseni.


.
 
Tuntuu menevän osalla porukasta puurot ja vellit sekaisin.

Kannattaa lukea RautaRistin viesti:

Koulutukselliset KH-käskyt tulee vastaisuudessakin min 3 kk etukäteen.
Nyt on kyse valmiuden säätelystä, jolla pyritään turvaamaan sen sorvin toiminta vastaisuudessakin.


Eli, tuo laki EI VAIKUTA koulutuksellisiin kertausharjoituksiin, vaan kyse on mahdollisuudesta nopeaan valmiuden kohottamiseen. Työnantajalla tuskin on mitään sitä vastaan, että yhteiskunnan turvallisuutta ja vakautta pystytään turvaamaan nopeasti.

Vatvominen jatkuu ja jatkuu, vaikka miten moneen kertaan piirtäisi tämän asian.
 
Kysehän on tässä vaiheessa lain valmistelusta ja siihen kohtaan RUL puuttuu vaatimalla muutoksia. Aivan normaalia lainvalmistelu-prosessia. Siinä mielessä porukoilla ei ole puurot ja vellit sekaisin koska lakia ei ole vielä muutettu ja keskustelu on vapaata. Sitäpaitsi lainvalmistelussa tuo "valmiuden säätely" on aika epäselvä termi.

Kun puhutaan puolustusvoimien valmiuden säätelystä, käytetään termejä valmiuden tehostaminen ja valmiuden kohottaminen.
Valmiuden tehostamisessa on kyse puolustusvoimien valmiuden säätelyn toimenpiteistä, joihin ryhdytään puolustusvoimien omalla päätöksellä, puolustusvoimien omin voimavaroin ja pääasiassa normaaliolojen toimivaltuuksin. Valmiuden kohottamisessa on kyse puolustusvoimien valmiuden säätelyn toimenpiteistä, jotka liittyvät sotilaallisen hyökkäyksen uhkaan ja jotka aloitetaan valtionjohdon päätösten ja puolustusvoimain komentajan käskyjen mukaisesti.

Valmiutta kohotettaessa voidaan kutsua reserviläisiä kertausharjoituksiin tai ylimääräiseen palvelukseen. Valmiuden kohottamiseen tähtääviin toimenpiteisiin on ryhdyttävä jo ennen kuin Suomeen kohdistuu huomattavaa aseellista uhkaa. Tämä johtuu siitä, että Suomen sotilaallinen puolustus perustuu reserviläisarmeijaan, joka ei ole heti palvelukseen astuttuaan valmis osallistumaan aseelliseen toimintaan.

Elikkäs, RUL pyrkii ulostulollaan vaikuttamaan juurikin tuohon jälkimmäiseen ja sehän on suuressa reservissä olevien kannalta ihan hyvä asia. Lisääntyvien kertausharjoituisten osalta pätee allekirjoitukseni.


.

RUL:n kanta on ihan sama kuin niiden, jotka asiaa lähtivät Niinistön tallissa ajamaan, ja siinä kaikki. Vielä kerran:

Suomen Reserviupseeriliitto (RUL) vaatii muutoksia asevelvollisuuslakiin Suomen turvallisuuspoliittisen ympäristön muuttumisen vuoksi.

–On erittäin tärkeää, että meillä on mahdollisuus kohottaa asevelvollisista koostuvien joukkojen valmiutta sekä varmistaa riittävän joukon perustaminen pikaisesti, jos tilanne sitä vaatii. Tämä edellyttää muutoksia asevelvollisuuslakiin, liiton puheenjohtaja Mikko Halkilahti sanoi puheessaan liittohallituksen kokouksessa Helsingissä lauantaina.

Reserviupseeriliiton mukaan Suomella on jatkossa oltava kyky nykyistä merkittävästi suurempien joukkojen perustamiseen nopeasti.

–Kolmen kuukauden käskyaika kertausharjoituksiin on aivan liian pitkä, kuten tämän päivän kriiseistä olemme saaneet havaita. Lain muuttaminen niin, että puolustusvoimain komentaja voisi määrätä sotilaallisen valmiuden kohottamiseen tarkoitettuun kertausharjoitukseen välittömästi korkeintaan 25 000 asevelvollista, on kannatettavaa, Halkilahti sanoi.

RUL muistuttaa vapaaehtoisten korkeasta motivaatiosta ja kömmähtää sanoissaan puhumaan jostain rekrytoinnista:

Reserviupseeriliiton mielestä joukkojen rekrytoinnissa tulisi huomioida myös vapaaehtoisuus. Vapaaehtoisesti sitoutuneella on korkea motivaatio, joka ilmenee omaehtoisena kouluttautumisena. Myös yhteydenpitoa puolustusvoimien ja korkean valmiuden joukkojen välillä on liiton mukaan syytä pitää tiiviinä."

Mikäli laki muuttuu, joukot tilanteessa käsketään.
 
Hallituksen esitys lain muuttamiseksi löytyy täältä

http://www.defmin.fi/files/3355/Asevelvollisuuslaki_040216.pdf

Käsittämätöntä vatustelua, selvällä suomen kielellä PV hakee oikeutta määrätä reserviläisiä ylimääräiseen palvelukseen ilman valmiuslain valtuuksien käyttöönottoa, miksi sitä sitten ei sanota suoraan?

Valmiuslaki ei vaadi 2 viikon lähetekeskustelua eduskunnassa vaan siihen riittää tasavallan presidentin tai hänen virkaansa hoitavan sijaisen päätös. Onko foorumin vallitseva mielipide todellakin sellainen ettei pressa ole kykeneväinen sellaista päätöstä tarpeen vaatiessa tekemään?
 
Hallituksen esitys lain muuttamiseksi löytyy täältä

http://www.defmin.fi/files/3355/Asevelvollisuuslaki_040216.pdf

Käsittämätöntä vatustelua, selvällä suomen kielellä PV hakee oikeutta määrätä reserviläisiä ylimääräiseen palvelukseen ilman valmiuslain valtuuksien käyttöönottoa, miksi sitä sitten ei sanota suoraan?

Valmiuslaki ei vaadi 2 viikon lähetekeskustelua eduskunnassa vaan siihen riittää tasavallan presidentin tai hänen virkaansa hoitavan sijaisen päätös. Onko foorumin vallitseva mielipide todellakin sellainen ettei pressa ole kykeneväinen sellaista päätöstä tarpeen vaatiessa tekemään?

Käsittääkseni tällä päätöksellä virtaviivaistetaan komentoketjua sekavissa oloissa. Jos poliittiset päättäjät ovat syystä tai siitä toisesta estyneitä antamaan tarvittavia käskyjä pystyy PV-komentaja ottamaan ainakin auttavasti tilanteen haltuun. Puolustustoimien aloittaminen ei saa jäätyä tarpeen niin vaatiessa.

Suojataanko tällä päätöksellä ylintä poliittista päättäjäporrasta? Ilman tätä järjestelyä v o i s i olla liian houkuttelevaa pistää ylin poliittinen johto "estyneiksi hoitamaan virkaansa", kun muu paketti sataa syliin niin muodoin? Puolustusvoimien komentajallakin on sijaisensa ja siinä organisaatiossa voidaan loputtomiin jakaa vastuuta tarvittaessa.

Tottakai on viisasta pitää aina kenraaleja vähän silmällä. :rolleyes: Eikä tiukkakaan poliittinen ohjaus ole pahitteeksi.
 
Onko foorumin vallitseva mielipide todellakin sellainen ettei pressa ole kykeneväinen sellaista päätöstä tarpeen vaatiessa tekemään?
Tästä keskusteltiin jo ainakin sivulla 11. Uskon vahvasti että aina ensisijaisesti presidentin kautta. Kaikki presidentit eivät ole samasta muotista, inhimillisten olentojen välillä on vaihtelua kynnyksessä antaa tällainen ulkopoliittinen signaali tilanteessa joka lienee tuolloin jo valmiiksi uhkaajan suunnitelmallisesti herkistämä. On myös mahdollista että tavalla tai toisella presidentti on pelistä pois. Näistä syistä olisi tärkeää että meillä olisi varalla sellainen vaihtoehto että PV:n komentaja voi käskeä 25 k ukkoa riviin välittömästi. Mielummin sitten jälkikäteen selvitellään oliko tilanne sellainen että PV:n komentajan toimi oli perusteltu.
 
Hermankomentaja 331445 kirjoitti:
No mietipäs jos sen hetkinen presidentti on esim Tuomioja tai joku pasifistinen vihreä?
No mitäs PV n komentaja tekee silloin? Pidättää pressan ja ottaa komennon itse?
 
Back
Top