Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lapsenlapseni 2030-luvulla: Isoisä, mitä sinä teit kun keisari Putinin pan-slaavilainen keisarikunta miehitti Suomea Kymijoelle saakka kunnes se ajettiin takaisin ja otettiin Itä-Karjala ja Kuolan niemimaa Suur-Suomeen?
Minä: Makasin Keravalla jumppasalissa makuupussissa piereskelemässä ja hikoilemassa samalla kun toisten vaarit kuolivat kotimme lähellä
Lapsenlapseni: Miksi sinä et ollut mukana?
Minä: Katsos, poika hyvä, en kuulunut SODAN AJAN VAHVUUTEEN niin ajoivat pois...
"Thirty years from now when you're sitting by your fireside with your grandson on your knee and he asks, 'What did you do in the great World War Two?' You won't have to cough and say, 'Well, your granddaddy shoveled shit in Louisiana.' " -George Patton
Ihmeellistä sotimisen romantisointia.
No...eipähän selvästi ole reservin reserviläisissäkään mitään yleislinjaa, että olisi kuin Wehrmachtin "maha- ja korvapataljoonat" (suolistosairaita ja kuuroja) tai Volkssturmin teinipoikia ja vanhoja miehiä. Minustakin saisi kuukaudessa ihan kelpo taistelijan ja tuo sinun historiasi on huomattavan vakuuttavan kuuloinen.
Olihan niitä ennen wanhaan 1. Ja 2. NostoväeN luokat...
Voi niillä olla joku tietokanta ja jonotuskäytäntö? Menee vähän orwellilaiseksi mutta kuitenkin.
...ja täysin vakavalla mielellä toki.
Mutta siinä asiassa kyllä olen vakavalla mielellä, että kotiseuturakkautta on. Jos siis joku Suomessa taistelee sen puolesta niin "mieluummin" olisin itse myös mukana, jonkun isiä (vähintään tulevaisuudessa) ja poikia ne mahdollisesti kaatuvat joka tapauksessa ovat - inhimillinen hinta sillä on tavalla tai toisella, en minä todellakaan haluaisi että poikani ja tytär kasvavat ilman isää, mutta onko se sitten enemmän oikein että toiselta puolen Suomea tuodaan jonkun toisten isät riskeeraamaan henkensä?
Edit: Ja jos se nyt on epäselvää niin toivon että en ikinä joutuisi sotaan, pelkään sekä kuolemista että kipua. Mutta en myöskään haluaisi ajaa vain muita tekemään asioita joista hyödyn minä.
Näet maanpuolustuksen tarkoituksen hieman toisin kuin minä. Minä en näe fyysistä maata niin erityisen tärkeänä puolustamisen arvoisena asiana, vaan ennen kaikkea kansan. Näen siis, että tulivat ne taisteluun lähetetyt sotilaat mistä tahansa päin Suomea, heidän kaikkien ensisijainen tehtävä on suojella muuta kansaa vihollisen väkivallalta. Jos sitten jonkun kotitalo siinä tuhoutuu, niin tuhoutukoon, nämä voidaan korvata rahalla. Ihmishenkiä ei saa takaisin.
Ukrainan kriisi on tästä ollut aika hyvä esimerkki. LKP on toteutettu moneen kertaan, mutta erityisen taisteluhaluista porukkaa on silti ollut vaikea saada kokoon. Sen sijaan vapaaehtoisporukoissa on taistellut hyvinkin innokkaita sotilaita. Koska systeemi on kuitenkin rakennettu sen asevelvollisuuden varaan, ei koordinointi näiden eri tahojen välillä ole kovin hyvin toiminut ja vapaaehtoisten panos ei ole saanut ansaitsemaansa huomiota.
Mutta siitä huolimatta kannatat asevelvollisuutta, joka nyt sijoituksesi kuultuasi tarkoittaa käytännössä juuri sitä, että puolustukseen haluttomia pakotetaan tekemään asioita, joista hyödyt sinä.
Puolustukseen haluttomat saavat helposti esim. Aseistakieltäytyjäliitolta ohjeet miten irtautuvat reservistä.
Minä olen valmis menemään vaikka Lappiin puolustamaan sikäläisten etuja, he ovat valmiit tekemään saman minun edestäni. Systeemi toimii kuin vakuutusyhtiö. Sijoitukseni, tai siis sen puute, ei vaikuta tähän mitenkään.
No, eikö ole aika helvetin tehottomasta systeemistä kyse, jos kalliilla koulutetaan kaikki ja sitten ne, jotka eivät halua puolustukseen osallistua voivat tuosta vaan irtautua reservistä? Eikö olisi järkevämpää ennen sitä koulutusta kysyä, että aiotko erota reservistä ja jos aikoo, niin sitten olla kouluttamatta ollenkaan ja sitä kautta uhraamasta kyseiseen henkilöön täysin hukkaan menevää panostusta?
Ei toimi kuin vakuutusyhtiö. Kukaan ei pakota sinua vankilalla uhaten kuulumaan mihinkään tiettyyn vakuutusyhtiöön. Sijoituksesi puute vaikuttaa tilanteeseen juuri niin, että sinua ei sinne Lappiin oltaisi lähettämässä, mutta ne lappalaiset oltaisiin kyllä tuomassa sitä sinun tonttiasi puolustamaan. Tarvittaessa vaikka poliisin kotoa hakien.
Vieno pyyntö. Tätä asevelvollisuuskeskustelua on jankattu samoilla argumenteilla suunnilleen joka kolmannessa topikissa siksi paljon, että voisko tän keskustelun jättää asiaankuuluviin ketjuihin? Kiits.
Osasin arvailla että reservissä ollaan, kun lakisääteiset kh-päivätkin ehtivät täyttyä jo melkein vuosikymmen sitten. Mutta nyt kyllä kieltämättä vähän mietityttää, että kun tahtoa kuitenkin vielä olisi, kuntokin on kolmevitosen lähestymisestä huolimatta .....
Miten kauan tätä kirjettä pitää odotella? Ei vielä ole näkynyt eikä kuulunut. Kuitenkin alle 50 vuotias miehistöön kuuluva ukko kyseessä, ei vankilassa eikä vakituisesti ulkomailla asuva jne, joten kai siellä jossain arkistojen kätköissä meikäläisenkin tiedot makaavat. Siispä odotellaan...
Hajautettu jääkäripataljoona eli ko pataljoona toimii itsenäisesti eikä minkään prikaatin osana.Osaako kukaan sanoa, mitä asentaja-aliupseeri käytännössä tekee? Tuossa ei siis ollut mitään tarkentavaa nimikettä, kuten elektroniikka, vaan ihan geneerinen "Asentaja-au". Sijoituspaikka Jääkärikomppania-JP (HAJ), eli ilmeisesti jokin hajautettu pataljoona, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Vähän kummallinen sijoitus ottaen huomioon, että armeijassa tuli työskenneltyä lähinnä raskaan kuljetuskaluston parissa. Toisaalta, jos asentaja-aliupseeri liittyy tietotekniikkaan tai elektroniikkaan, niin siinä on varmaan otettu huomioon nykyinen ammatti ja harrastus.
Kiitos tiedosta. Vielä kun saisi varmuuden siitä, mitä asentaja-au tekee, eli liittyykö verkko/elektroniikkajuttuihin vai ajoneuvokaluston korjauksiin. Vähän kyllä hassua, että vaivautuvat lähettämään kaikille kirjeet, mutta sisältö on niin niukkaa, että herää lähinnä lisää kysymyksiä. Olisivat voineet edes vähän avata noiden tehtävien sisältöä. Varsinkin kun tehtävä vaikuttaisi olevan täysin erilainen, kun mihin on varusmiesaikana koulutuksen saanut.Hajautettu jääkäripataljoona eli ko pataljoona toimii itsenäisesti eikä minkään prikaatin osana.