Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
"Suomessa tapahtuu asioita, jotka eivät ole normaaleja, vaikka niitä sellaisiksi väitetään
Uuden hallitusohjelman mukaan kouluissa lisätään liikuntaa niin, että sitä on tunti päivässä. Tätä ei perustella.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja
tietokirjailija."
Pahinta mitä voi tapahtua on, että reagoimme Venäjällä nousevaan totalitarismiin rajoittamalla omaa vapauttamme. Historia arvostaa eniten niitä, jotka aistivat mitä tapahtuu, puolustavat loppuun asti rauhaa, väkivallatonta vastarintaa, demokratiaa ja ilmaisunvapautta.
"
Väkivallaton passiivinen hippirinta ja ilmaisuperformanssit varmasti pysäyttävät pahuuden ja teräsvyöryn. Peace.
Psykologisesti tämä on helppo juttu. Kirjoittaja aistii maailmanpolitiikan tummuuden ja koska hän ei voi vaikuttaa muuhun maailmaan, häntä ahdistaa meidän varautumisemme. Hän ajattelee, että kaikki on sitten hyvin, kun me vain nautimme kukkakedolla emmekä ajattele koko asiaa.
VMPSotarummut kumajaa, 10 miljardia siirretään lapsilta hävittäjiin, reserviläiskirjeitä lähetellään ja pienet koululaiset liikutetaan sitkeiksi kuin Outokummun teräs
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1433733131735
"Suomessa tapahtuu asioita, jotka eivät ole normaaleja, vaikka niitä sellaisiksi väitetään
KOLUMNI
Elina Grundström
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja tietokirjailija.
Miksi vuonna 1982 kuollut pitkäpiimäinen kirjailija on noussut suomalaisen äärioikeiston maskotiksi?
Ayn Randissa ei ole ajankohtaista hänen hutera talouspoliittinen ajattelunsa vaan hänen kirjoissaan kohiseva tunnemaisema. Se on viime vuosisadan alkupuolen taustamusiikki: totalitarismin nousun ja suursotien kumu. Sama epämääräisellä tavalla pelottava äänimaisema humisee Suomessa juuri nyt.
Rand vetoaa suomalaisiin, koska hän oli naapurintyttö Pietarista. Randin äärioikeistolainen ajattelu juontaa juurensa katkerista kokemuksista vallankumousajalta, jolloin apteekkariperhe menetti omaisuutensa ja perheen lahjakas opiskelijatytär ilmaisunvapautensa.
Toinenkin samaan aikaan Pietarin katuja kulkenut taiteilija on noussut Suomessa ajankohtaiseksi. Runoilija Anna Ahmatova innoittaa suomalaisia teatterintekijöitä ja taiteilijoita.
Ahmatova jäi Leningradiin, vaikka olisi Randin tapaan voinut paeta maasta. Hänestä tuli Stalinin ajan vainojen vahva todistaja.
Kolmas diktatuureja tutkinut saman aikakauden nainen oli kotoisin Saksasta. Filosofi Hannah Arendtin teos Totalitarismin synty käännettiin suomeksi vasta kaksi vuotta sitten, mutta se on saavuttanut paljon vastakaikua akateemisissa piireissä.
Rand, Ahmatova ja Arendt olivat poliittisilta näkemyksiltään hyvin erilaisia, mutta heille oli yhteistä herkkyys asioille, jotka eivät olleet normaaleja. Arendt käsittelee kirjassaan juuri sitä, miten totalitarismi pääsee kehittymään, kun ihmiset kuvittelevat pienet yksittäiset muutokset osaksi arkielämää.
Nyt on Annojen aika.
Suomessa tapahtuu asioita, jotka eivät ole normaaleja, vaikka niitä sellaisiksi väitetään.
Miljoonalle reserviläiselle lähetetään kirje heidän sodanaikaisesta sijoituspaikastaan. Poliitikot vakuuttavat, että ajoitus on sattumaa.
Uuden hallitusohjelman mukaan kouluissa lisätään liikuntaa niin, että sitä on tunti päivässä. Tätä ei perustella.
Hallitusohjelmassa luvataan myös käynnistää uusien sota-alusten ja Horneteja korvaavien hävittäjien hankinnat. Toimittaja Matti Virtanen arvioi (Talouselämä 22.5.), että hallitusneuvotteluissa sovitut asehankinnat tulevat maksamaan noin kymmenen miljardia euroa. Summa on yhtä suuri kuin hallituksen kymmenen vuoden säästötavoite.
Hufvudstadsbladet tiivisti hallitusohjelman: "Militären och polisen får barnens pengar" (28.5.). Armeija ja poliisi saavat lasten rahat.
Ja sokerina pohjalla: kansalaisia kielletään kovin äänenpainoin arvostelemasta budjettileikkauksia. Asiallinenkin kritiikki leimataan "marinaksi" ja "ininäksi".
Onko tällainen normaalia? Ei.
Voi kysyä, onko tämä ennemminkin sotaan valmistautuva kuin kansantaloutta tasapainottava hallitus?
Jos valtion pitää todella siirtää kymmenen miljardia euroa päivähoidosta, koulutuksesta ja sosiaaliturvasta hävittäjähankintoihin, Suomeen kohdistuu sotilaallinen uhka, jonka rinnalla millään muulla ei ole mitään väliä.
Samaan aikaan päättäjät vakuuttavat, että heillä on "yhteinen tilannekuva" eli täsmälleen sama käsitys Suomen ongelmista. Tämäkin kuulostaa enemmän poikkeustilalta kuin normaalilta pohjoismaiselta demokratialta.
Historia ei välttämättä toista itseään, mutta jotain outoa täällä nyt tapahtuu. Sen vuoksi Aynit, Annat ja Hannahit ovat nousseet Suomessa esiin samanaikaisesti, vaikka he edustavat näennäisesti hyvin erilaisia poliittisia näkemyksiä.
Tällainen aika vaatii herkkyyttä. Sitä on usein taiteilijoilla, toisinajattelijoilla ja ehkä myös naisilla enemmän kuin miehillä. Ylipäänsä ihmisillä, joilla on tavanomaista suurempi kyky kyseenalaistaa komentokulttuuria ja virallisia totuuksia.
Silloin kun useimmat ovat kuin sammakoita keittokattilassa ja hyväksyvät hitaan lämpötilan nousun, nämä ihmiset huomaavat että jotain on tekeillä ja haluavat hypätä pois.
Pahinta mitä voi tapahtua on, että reagoimme Venäjällä nousevaan totalitarismiin rajoittamalla omaa vapauttamme. Historia arvostaa eniten niitä, jotka aistivat mitä tapahtuu, puolustavat loppuun asti rauhaa, väkivallatonta vastarintaa, demokratiaa ja ilmaisunvapautta.
Kirjoittaja on vapaa toimittaja ja
tietokirjailija."
Secundäärinen. Keskeinen on ampumataidon ylläpito. IMHO.
Sotarummut kumajaa, 10 miljardia siirretään lapsilta hävittäjiin, reserviläiskirjeitä lähetellään ja pienet koululaiset liikutetaan sitkeiksi kuin Outokummun teräs
Tällainen aika vaatii herkkyyttä. Sitä on usein taiteilijoilla, toisinajattelijoilla ja ehkä myös naisilla enemmän kuin miehillä. Ylipäänsä ihmisillä, joilla on tavanomaista suurempi kyky kyseenalaistaa komentokulttuuria ja virallisia totuuksia.
Haluaisin Grundströmin kaltaisilta ihmisiltä saada vastauksen tähän yksinkertaiseen kysymykseen: jos meillä ei ole armeijaa, niin mitä Suomi yhteiskuntana ja yksilötasolla tekee, jos vihollisen asevoimaa alkaa tulla yli rajan, ja vihollisen toimet vaikuttavat suomalaisten elinmahdollisuuksiin, ts. henkeen, terveyteen, vapauksiin jne.? Jos meillä ei olisi armeijaa, niin mitä ihmettä täällä pitäisi silloin tehdä? ....
"Historia arvostaa eniten niitä, jotka aistivat mitä tapahtuu, puolustavat loppuun asti rauhaa, väkivallatonta vastarintaa, demokratiaa ja ilmaisunvapautta." Näistä Elinan mainitsemista puolustamisen arvoisista asioista 3/4 tulee viimekädessä aseellisen puolustuksen tuoman turvallisuuden kautta. Elina ei vain ymmärrä sitä.
Mitä se tuo huustaaslaatti oikein horisee? Mitä ne lapset niillä rahoilla tekisivät? Tuhlaisivat vain karkkiin. Sisäinen ja ulkoinen turvallisuus ovat klassisesti valtion perustoimintoja, joiden varaan kaikki muu oikeastaan rakentuu. Kun nyt sotilaallinen tilanne on se mikä se on, niin on selvää, että ulkoiseen turvallisuuteenkin joudutaan panostamaan. Aivan normaalia toimintaa.Hufvudstadsbladet tiivisti hallitusohjelman: "Militären och polisen får barnens pengar" (28.5.). Armeija ja poliisi saavat lasten rahat.
Uutistan tämän kainon toivomuksen.Moderateur hoi! Tämä tapaus Laurila ja muut 1941 johtajuussekoilut omaksi vitjakseen historiaosastolle, koska ko. aihe liittynee varsin heikohkosti reserviläiskirjeeseen. Parranpäristyksen aihetta näissä hyökkäysvaiheen tapahtumissa kyllä riittää.
Näistä Elinan mainitsemista puolustamisen arvoisista asioista 3/4 tulee viimekädessä aseellisen puolustuksen tuoman turvallisuuden kautta. Elina ei vain ymmärrä sitä.
Elina Grundstömin kaltaisilla ihmisillä on aina se perustavaa laatua oleva katsantokannan virhe: he käsittelevät turvallisuusasioita teoreettisina ja idealistisina asioina, jossa konkretia loistaa poissaolollaan. Tavoitteena on maailmanrauha, ja se pidetään ylätason käsitteenä ilman sitä olennaista kytköstä reaalimaailman asioihin. Tästä oireena on esim. jalkaväkimiinojen kieltäminen Suomessa, koska Angolassa lapsia on astunut miinaan.
Haluaisin Grundströmin kaltaisilta ihmisiltä saada vastauksen tähän yksinkertaiseen kysymykseen: jos meillä ei ole armeijaa, niin mitä Suomi yhteiskuntana ja yksilötasolla tekee, jos vihollisen asevoimaa alkaa tulla yli rajan, ja vihollisen toimet vaikuttavat suomalaisten elinmahdollisuuksiin, ts. henkeen, terveyteen, vapauksiin jne.? Jos meillä ei olisi armeijaa, niin mitä ihmettä täällä pitäisi silloin tehdä? Mitä silloin auttaa banderolli, jossa lukee rauhaa ja rakkautta, tai peace-nappi rintapielessä? Eikö nyt satsata armeijaan, jotta niille menoleikkausten kohteena oleville päiväkotilapsille olisi mahdollisimman turvattu tulevaisuus? Eihän tämä armeijaan satsaaminen mikään itseisarvo ole. Panostus johtuu Venäjästä, joka muodostaa meille varsin potentiaalisen uhan. Jos olisimme NATO-liittolaisten ympäröimä Belgia, niin yhteiskunnan resursseja olisi ehkä mahdollista kohdentaa toisin. Mutta kun ei niin ei, ja tämän kanssa on elettävä.
"Historia arvostaa eniten niitä, jotka aistivat mitä tapahtuu, puolustavat loppuun asti rauhaa, väkivallatonta vastarintaa, demokratiaa ja ilmaisunvapautta." Näistä Elinan mainitsemista puolustamisen arvoisista asioista 3/4 tulee viimekädessä aseellisen puolustuksen tuoman turvallisuuden kautta. Elina ei vain ymmärrä sitä.
Rakkaudesta puheen ollen, täällä ei selvästi ymmärretä sm-touhua: master on pohjimmiltaan antaja, hänhän se lopulta on sen subin toiveiden toteuttaja. Siis antaja.
Sillee vähä huono vertaus, pointti Kyllä tuli selväksi. Venäjä on oikeasti paha, mut master ei.
Tuosta Beerfectin kommentista tuli mieleen, olisiko kuvatun kaltaisessa pasifismiajattelssa kyse samantyyppisestä koodausvirheestä kuin siinä, kun nainen rakastuu renttuun? (En nyt kuitenkaan tarkoita tässä tapauksessa seksuaalisella vaan älyllisellä tasolla.) Luja usko siihen, että omalla rakkaudellaan voi parantaa toisen, on harhakäsitys josta pidetään lujasti kiinni vielä siinäkin vaiheessa kun "kompastuu oveen" ja on mustelmilla. Sisäiset varoituskellot eivät hälytä, kun aggressiivisuus tai muu renttuilu tulkitaan korvien välissä koodausvirheen vuoksi hyväksi ominaisuudeksi kumppanille.
Niin, tasa-arvon nimissä ja väärinkäsityksien välttämiseksi täytyy sanoa, että näin voi käydä myös toisin päin eli myös mies voi koodata väärin niin älyllisellä kuin tunteen tasolla.
Lääkäri Antti Heikkilä eräässä kirjassaan vertasi Suomea juopon vaimoon. Juopon narsistiset oikut, riehumisen ja pahoinpitelynsä se selitteli naapureille parhain päin. Naapurit näkivät väärän riioouvuuden, mutta vaimo uskoi omiin juttuihinsa. Kun juoppo hetkeksi raitistui, vaimosta tuli makkarasukkainen sosiaalitantta. Nyt tantta pelkää, kun ukko on alkanut taas ryypätä.