Reserviläiskirje

Reserviläiskirje


  • Äänestäjiä yhteensä
    270
Laita nyt se hakemus vaan sisään ja murehdi sitten myöhemmin.

Olen noudattanut jossain aivan muussa linjaa "laita se vaan sisään ja murehdi sitten myöhemmin" :D 5 palloa jalassa, vanhin just 6 ja nuorin viikon vanha. Hieman nihkeästi voi hetkeen onnistua joku valmiushomma kun on 24/7 valmiudessa kotona... :)
 
Sijoitus oli sama kuin viime kertauksissakin, hyvä niin ja hienoa, että 47 v taistelijalla on vielä käyttöä...
 
Heitinmiehellä on ollut putki hyvin suunnattu ja ajopanos kohdallaan?

Jotain sellaista...tulikomentoja on tullut tasaiseen tahtiin vaikka viimeisimmästä (ja viimeisestä) jo hieman asetuin purnaamaankin ennen kuin palvelusehtoja hieman tarkistettiin. Mutta tulipahan kuitenkin vielä yksi pikkulotta neljän pienen jääkärin kaveriksi.

Yksi motivaattori MAAKiin olisi kyllä sekin että vanhin poika on siinä iässä että olisi vähintään maailman siisteintä jos isi on olevinaan sotilas...
 
Osaako joku suoralta kädeltä sanoa, minne ja miten kannattaa ottaa yhteyttä, jotta pääsisi edes vapaaehtoisesti kertaamaan? Juu, aluetoimistoon vissiin, mutta siellä on nyt niin paljon ruuhkaa että eivät varmaan edes rekisteröi jotain sähköpostia tai puhelua jos jonnekin vaihteeseen soittaa tms. Pitäisi saada IHAN OIKEASTI vietyä tieto perille, että kertausta kaivataan ja pikimiten tänne suuntaan...

Mene käymään oman alueen aluetoimistossa vaikka parin viikon päästä. Sieltä ne asiat selviää.
 
Sä notkut täällä Mpnetissä 24/7 ja tekstiä tulee enemmän kun ehtii lukea. Eli aikaa tuntuu lastenhoidolta jäävän vähän muuhunkin. No älä huoli, kyllä sä kelpaat Maakkin sitten myöhemminkin.
 
Sä notkut täällä Mpnetissä 24/7 ja tekstiä tulee enemmän kun ehtii lukea. Eli aikaa tuntuu lastenhoidolta jäävän vähän muuhunkin. No älä huoli, kyllä sä kelpaat Maakkin sitten myöhemminkin.

No hei, ainoo homma mitä voi tehdä samalla kännykällä kun pitää kiukkuavaa viikon ikästä tyttöä sylissä. Teen niin parhaillaankin! Ja töissä teen töitä niin tehokkaasti että on täysin mahdollista usein myös osallistua antoisan työpanoksen lisäksi vahvasti MPnetin sisällöntuotantoon... :)

Edit: Kiitos, ehkä mä vielä sinne MAAKiin päädyn joskus...
 
Kirje tuli: "And now his watch has ended..."

Näin se elämä heittelee 40:n molemmin puolin saman kevään aikana. Neljänkympin alla kelpaa ja päällä ei. Olo on kun rottweilerillä: osaa purra ja haluaa purra, muttei saa purra!

Joutuuko tässä pian ottamaan siviilityönsä tosissaan?
 
Näin se elämä heittelee 40:n molemmin puolin saman kevään aikana. Neljänkympin alla kelpaa ja päällä ei. Olo on kun rottweilerillä: osaa purra ja haluaa purra, muttei saa purra!

Minä olen 32 ja @tulikomento samaa ikäluokkaa...ja onko PJ85 -85 syntynyt. PVllä on tosiaan valinnan varaa...
 
Kirje tuli: "And now his watch has ended..."

Näin se elämä heittelee 40:n molemmin puolin saman kevään aikana. Neljänkympin alla kelpaa ja päällä ei. Olo on kun rottweilerillä: osaa purra ja haluaa purra, muttei saa purra!

Reserviläiskirje voi aiheuttaa valtavan pettymysreaktion - "Joillekin se voi olla tuhoutumis kokemus"
http://www.hs.fi/elama/a1305953062928

Minusta tuntui, että ensimmäistä kertaa "sotilasurani" aikana mieheni oli minusta himpun verran ylpeä, kun kirjeessäni oli yhä tuttu sijoitus. Tähän astihan hän on kokenut sijoitukseni vain hankalana mahdollisen sa-tilanteen kannalta. Itse tunsin jonkinlaista arvokkuutta, että voisin olla hyödyksi isänmaalleni.
 
Mites tuosta maakista.
Ymmärsin että olen sodan alkuvaiheen MAAKK:issa ja tämän jälkeen siirretään siihen omaan hommaan.
Kuulemma oli aika vaikea siirto, meidän yksikkö oli sen verran pieni että eivät miellellään siirtäneet kun niin tuore koulutus.
 
Sijoitus: Reservissä

Olen nyt kuitenkin tässä 2v sisällä käynyt 4 kpl aika "erikois"-koulutuksia (VEH,vkoloput),kessun natsat tulivat vuosi sitten ja viime kertauksen lopussa saatiin käydä toimistossa kysymässä sijoitusta ja tulos oli Sissiryhmä.
No, nyt kuitenkin tuo sijoitus, mitä hittoa,olenko sittenkin pudonnut kelkasta :)
 
Osaako kukaan sanoa, mitä asentaja-aliupseeri käytännössä tekee? Tuossa ei siis ollut mitään tarkentavaa nimikettä, kuten elektroniikka, vaan ihan geneerinen "Asentaja-au". Sijoituspaikka Jääkärikomppania-JP (HAJ), eli ilmeisesti jokin hajautettu pataljoona, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Vähän kummallinen sijoitus ottaen huomioon, että armeijassa tuli työskenneltyä lähinnä raskaan kuljetuskaluston parissa. Toisaalta, jos asentaja-aliupseeri liittyy tietotekniikkaan tai elektroniikkaan, niin siinä on varmaan otettu huomioon nykyinen ammatti ja harrastus.
 
Osaako kukaan sanoa, mitä asentaja-aliupseeri käytännössä tekee? Tuossa ei siis ollut mitään tarkentavaa nimikettä, kuten elektroniikka, vaan ihan geneerinen "Asentaja-au". Sijoituspaikka Jääkärikomppania-JP (HAJ), eli ilmeisesti jokin hajautettu pataljoona, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Vähän kummallinen sijoitus ottaen huomioon, että armeijassa tuli työskenneltyä lähinnä raskaan kuljetuskaluston parissa. Toisaalta, jos asentaja-aliupseeri liittyy tietotekniikkaan tai elektroniikkaan, niin siinä on varmaan otettu huomioon nykyinen ammatti ja harrastus.

No eikös tuo ole sitten joku kuorma-auton asentaja?
 
En oikein usko, että liittyy autonasennushommiin. Eipä minulla sellaiseen hommaan ole koulutusta eikä kokemusta. Tällöin sijoitus olisi muutenkin varmaan huoltokomppania?
 
Karvan alle 40 vuotias kuuluu näköjään vielä ykköslähtöön.... Tosin toimialue 800 kilometriä pohjoisempana kuin missä asuu... No kertauskutsua odotellessa :D Näkisi sitten vähän Pohjois-Suomeakin. Puolustushaara myös vaihtui, enkä voi enää kutsua itseäni jääkäriksi :(
 
Viimeksi muokattu:
Vielä pientä "analisointia" tähän spykölöögin mainostamaan tuhoutumiskokemukseen liittyen. Kuten täällä aiemminkin sanonut, niin minulle ei ole oikeastaan mikään suuri häpeä ja miehuuden menetys että en (odotetustikin, 12 vuotta ilman kh:ta) tuohon 230t kokoonpanoon nyt kuulu. Muistaakseni meille itse asiassa sanottiin että olemme n. viisi vuotta valmiusprikaatin kokoonpanossa ja sitten meidät siirretään "jalkaväkeen", eli lähinnä siihen traktorin lava -kokoonpanoon. Reservin reservi ei ole hyödytöntä, ja jos siitä koottaisiin täysin uusia joukkoja niin niille voisi antaa neuvostohenkisiä nimiä jotka eivät jätä arvioiden varaan sitä että kyseessä ei ole ensimmäisen lähdön porukka. Esim. joku 712. täydennysarmeija. Tai sisällis/vapaussodan hengessä täydennyspataljoona, johtoon tietysti "Ylioppilas X" :D Minua hämää, että olen edelleen "jääkäri", ilmeisesti tuo nyt sitten on korvannut sotamiehen arvon kokonaan? Mielestäni jääkäri pitäisi varata nuorille ja kun mies poistuu ensilinjan joukoista, voisi hänet muuttaa sotamieheksi. 49-vuotias jääkäri tuntuu jotenkin hieman hassulta, sen sijaan 49-vuotias sotamies ei. Oikeastaan tästä "apinalauman ulkopuolelle jättämisestä" ei minulle henkistä harmia seuraa, näin se vaan menee että valinnanvaraa kun on niin kyllä Suomesta helposti löytyy 150 tuhatta minua nuorempaa ja parempaa taistelijaa, se on de factoa. Oikeastaan ainoa, joskin merkittävä, harmittava tekijä on että nyt voi virallisesti sanoa että kertausharjoitus on mahdoton skenaario :oops:

Sen sijaan se, mikä ihan oikeasti olisi tuhoutumiskokemus minulle:

Niille jotka eivät ole tätä jo sataan kertaan kuulleet - asun puolen tunnin ajomatkan päässä rajasta, muutettiin tänne lähinnä minun rakkaudesta seutua kohtaan ja onnistuin jotenkin löytämään oman alan työpaikan ja valikoitumaan siihen 38:n hakijan joukosta. Työpaikan kaikki "cash cow" tyyppiset tuotantolaitokset sijaitsevat aivan rajan pinnassa, osa hieman pohjoisemmassa kuin toiset. Samalla puolen tunnin matkalla on kiinni kaikki omaisuus, kämppä joka on osin maksettu ja johon on upotettu kymppitonneja remontteihin. Kaiken kaikkiaan voisi sanoa, että elämä on ns. "all-in" Etelä-Karjalassa.

No, jos tilanne menisi siihen että näyttäisi tuolta idästä päin tultavan oikein tosissaan, niin pahimmillaan minä joutuisin fyysisesti täysin toimintakuntoisena, sotilaskoulutuksen saaneena, maanpuolustustahtoisena miehenä lähtemään omasta kodistani pakoon muun perheen kanssa jonnekin pääkaupunkiseudun suuntaan samalla kun muualta Suomesta tuotaisiin ihmisiä puolustamaan minun kotipaikkaani! Osa ei tulisi "mielellään" ja joukossa olisi monia jotka ovat heikommassa fyysisessä kunnossa kuin minä. Pahimmillaan makaisin jossain hätämajoituksessa parisataa kilometriä länteen sillä välin kun koko elämäntyö tuhotaan ilman että saa millään muotoa olla vastahankaan. Sitten taistellaan tynkä-Suomessa työpaikoista ja kohtuuhintaisista asunnoista 2 tunnin työmatkalla suuntaansa J.Vartiaisen haaliman strategisen työvoiman tarjontareservin kanssa. En ole hullu joka linnoittautuu kotiinsa eikä suostu lähtemään missään tilanteessa, mutta kyllä tuossa olisi henki se, että joku saisi järjestää minulle kiväärin ja maastopuvun ja käskeä parhaaksi katsomallaan tavalla vastarintaan. Ei siinä kodinturvajoukkoajattelussa nyt ihan täysin pihalla olla, joku matalan kynnyksen tapa ylläpitää mm. ampumataitoa kaikissa elämäntilanteissa olisi tarpeen. Mutta ei voi kun suojeluskunta vaikka ilman suojeluskuntaharrasteita 30-luvulla oltaisiin tuskin pärjätty mitenkään Talvisodassa...

Lapsenlapseni 2030-luvulla: Isoisä, mitä sinä teit kun keisari Putinin pan-slaavilainen keisarikunta miehitti Suomea Kymijoelle saakka kunnes se ajettiin takaisin ja otettiin Itä-Karjala ja Kuolan niemimaa Suur-Suomeen?

Minä: Makasin Keravalla jumppasalissa makuupussissa piereskelemässä ja hikoilemassa samalla kun toisten vaarit kuolivat kotimme lähellä o_O

Lapsenlapseni: Miksi sinä et ollut mukana?


Minä: Katsos, poika hyvä, en kuulunut SODAN AJAN VAHVUUTEEN niin ajoivat pois... :confused:

"Thirty years from now when you're sitting by your fireside with your grandson on your knee and he asks, 'What did you do in the great World War Two?' You won't have to cough and say, 'Well, your granddaddy shoveled shit in Louisiana.' " -George Patton
 
Sijoitus: Reservissä

Olen nyt kuitenkin tässä 2v sisällä käynyt 4 kpl aika "erikois"-koulutuksia (VEH,vkoloput),kessun natsat tulivat vuosi sitten ja viime kertauksen lopussa saatiin käydä toimistossa kysymässä sijoitusta ja tulos oli Sissiryhmä.
No, nyt kuitenkin tuo sijoitus, mitä hittoa,olenko sittenkin pudonnut kelkasta :)

No...eipähän selvästi ole reservin reserviläisissäkään mitään yleislinjaa, että olisi kuin Wehrmachtin "maha- ja korvapataljoonat" (suolistosairaita ja kuuroja) tai Volkssturmin teinipoikia ja vanhoja miehiä. Minustakin saisi kuukaudessa ihan kelpo taistelijan ja tuo sinun historiasi on huomattavan vakuuttavan kuuloinen.
 
Back
Top