Reserviläiskirje

Reserviläiskirje


  • Äänestäjiä yhteensä
    270
Jaa, tarkoitatko, että Reservissä (ei sijoitusta) sijaan olisikin lukenut: 31. TÄYDPRI tai TykKoulKesk 42 tai JVKoulKesk 1002. (Perustetaan mahdollista valmiutta kohotettaessa).
Sama asia sanottuna vähän psykologisesti räväkämmällä tavalla.

Juuri nimenomaan näin....olisin mieluummin sijoitettuna 712. Täydennysarmeijakunnan 68. Täydennyspataljoonan 3. Varakomppanian tulitukijoukkueeseen aseistuksena terävä keppi ja epäsuoraan kiviä kuin reservissä jonka käyttö tarkistetaan erikseen. Keksisivät jollain puppuyksikkögeneraattorilla jonkun joukko-osaston kaikille. Samalla tekniikalla millä keksitään ravihevosille nimet (ennenhän ravihevosille keksittiin nimet ihmistyönä, se vaati viikonlopun saunailtoineen, huonolla huumorilla varustetun äijäporukan, korillisen kossua ja muovikassillisen huumeita).

Sen sijaan tämä "B-luokan hommiin varastomieheksi" -rambo erotkoon reservistä, minä menen vaikka varastomieheksi jos siellä sellaista hommaa on mihin jonkun tarttee. Ei ne tykit saa a-tarvikkeita jos joku ei aja trukkia Ähtärin seuduilla...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051519698683_uu.shtml
 
Kyllä vaikka puppuyksikkögenetaattorilla suollettu yksikkö, @JR49 :n ajatus Reservissä, valmiutta kohotettaessa siihen ja siihen yksikköön, olisi ollut paljon parempi psykologisesti kuin tämä, Reservissä, ei sijoitusta. Pahaa verta tämä on herättänyt liian paljon.
 
Sijoitus ei tunnu olevan iästä kiinni. Itse tunnen yhden 21-vuotiaan ja yhden 22-vuotiaan kelpoja nuoria sotureita, joilla ei ollut sijoitusta kirjeissä. Ja kolmannesta kuullut huhuja. Ja yksi näistä terhakka pioneerialikessu, kova urheilija ja hyvä suustaan. Eli ykkösluokan rj ilman sijoitusta.
Joku nyt mättää. Kun yhä harvempi käy armeijan, niin mikä viesti menee nyt näiden kautta nuoremmille kavereille tai myöhemmin omille lapsille? "No, olin mä siellä puol vuotta, mut ei niillä ollu mitään käyttöö mulle".
Kyllä se ilman tehtävää oleminen vaan heikentää järjestelmän vetovoimaa. Ihmisluonto on sellainen, että reservissä oloa ei koeta tehtäväksi. Olen aistinut loukkaantumista näillä nuorilla. Kun kerran kaikilla kavereilla on sijoitus, ja saman käyneet läpi.
Järjestelmä pitää saada sellaiseksi, että kun kerran armeijan käy, siitä seuraa automaattisesti jokaiselle sijoitus, edes kymmenen vuoden tms. ajaksi.
Poliitiikkojen pitäisi muutenkin nostaa SA-vahvuudet. Niiden pudottaminen oli samanlaista maailmanparannushaihattelua kuin miinasopimukseen liittyminen.
Tämä ei välttämättä tarkoita, että pojat olisi pantu luiskaan, vaan että heillä ei ole vielä sijoitusta. Saattaahan olla, että jokin sa-porukka on tulossa tarkasteluun kohta ja tuossa sitten vaihdetaan uutta verta tilalle kerralla enemmän. Käsittääkseni tuo sijoittaminen ei ole jatkuvaa toimintaa, vaan sijoituksia uusitaan tietyin aikavälein ja tällöin äskettäin resrviin siirretyistä sitten sijoitetaan ja vanhempaa ikäluokkaa menee vapaaseen reserviin. Äskettäin kotiutunut saattaa siis olla sijoittamatta jonkin aikaa, ennen kuin nakki iskee ja varsinkin jos koulutus on vähän erikoisempi.

Kannattaa varmaan mainita pojille tästäkin mahdollisuudesta, etteivät nyt nakkaa kirvestä kaivoon, rupea ryyppäämään tai sivareiksi...:D
 
Nimimerkki Sinkomies oli muuten vissiin Suomeen muuttamassa. Olisi hauska tietää keksiikö PV miehelle jotain tekemistä vai onko vain reservissä ilman sijoitusta...

Harva täällä tai muuallakaan voi sanoa taistelleensa ihan reaalimaailmassa ikiaikaista raamatullista perivihollistamme ryssää vastaan.
 
Kyllä vaikka puppuyksikkögenetaattorilla suollettu yksikkö, @JR49 :n ajatus Reservissä, valmiutta kohotettaessa siihen ja siihen yksikköön, olisi ollut paljon parempi psykologisesti kuin tämä, Reservissä, ei sijoitusta. Pahaa verta tämä on herättänyt liian paljon.
Täsmälleen näin.
 
Tämä ei välttämättä tarkoita, että pojat olisi pantu luiskaan, vaan että heillä ei ole vielä sijoitusta. Saattaahan olla, että jokin sa-porukka on tulossa tarkasteluun kohta ja tuossa sitten vaihdetaan uutta verta tilalle kerralla enemmän. Käsittääkseni tuo sijoittaminen ei ole jatkuvaa toimintaa, vaan sijoituksia uusitaan tietyin aikavälein ja tällöin äskettäin resrviin siirretyistä sitten sijoitetaan ja vanhempaa ikäluokkaa menee vapaaseen reserviin. Äskettäin kotiutunut saattaa siis olla sijoittamatta jonkin aikaa, ennen kuin nakki iskee ja varsinkin jos koulutus on vähän erikoisempi.

Kannattaa varmaan mainita pojille tästäkin mahdollisuudesta, etteivät nyt nakkaa kirvestä kaivoon, rupea ryyppäämään tai sivareiksi...:D
Niin, välttämättä eivät luiskassa. Ehkä, ehkä ei. Mutta nyt puhutaan mielikuvista, siitä, minkä tunteen kirje aiheutti joillekin. Tämä toinen tuttavan poika itseasiassa lausui muutaman v-alkuisen sanan vastauksensa alkuun.
Mutta kenenkään ei tarvitsisi arvailla tai kiroilla, jos kirjeen tekstiä olisi harkittu ehdottomallani tavalla. Kaikki menisivät sujuvasti samalla muotilla, ja psykologisesti ajatellen, sijoitus olisi, vaikkei olisikaan. Jos nyt ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Jos 31.TÄYDPRI olisikin oikeasti olemassa, sitä alettaisiin kasata vasta LKP:n jälkeen, ja miehiä siihen haravoimaan vasta muun armeijan poistuttua tehtäviinsä. Käytännössä, ei sijoitusta.
 
Pienen tutkinnan jälkeen päädyin seuraavaan... Jos olet keski-ikäinen ja omaat joitain koulutus-pätevyyksiä plus kuulut johonkin KOulutus ja TUki yksikköön=> ei tehtävää PV:ssa rauhan aikana, eikä sijoitusta sodan-ajan PV:n organisaatioissa!:camo:

Kuullostaa hölmöltä eikö totta! Sen saa palkaksi jos olet MPK-kouluttaja aktiivi.
:camo: Ei pidä yleistää :camo:
Toisinkin saattaa olla :rolleyes: Erkki-Perkki hommat (45v jälkeen vaihtu kenttähommista suorituspuolelle) tosin loppui sisäministeriössä kun PV sitoumuksen tein ja siirto toiseen rekisteriin.
..ulutus ja ..ki sitoumus ei mitenkään vaikuttanut, ainakaan silloin MAKK:ien alkumeterillä. Nykyisin taitaa olla mahdollista että sitoumus KOTU:ssa jatkuu myös kriisiaikana, joten se on samalla "sijoittelua".
 
Sijoitus ei tunnu olevan iästä kiinni. Itse tunnen yhden 21-vuotiaan ja yhden 22-vuotiaan kelpoja nuoria sotureita, joilla ei ollut sijoitusta kirjeissä. Ja kolmannesta kuullut huhuja. Ja yksi näistä terhakka pioneerialikessu, kova urheilija ja hyvä suustaan. Eli ykkösluokan rj ilman sijoitusta.
Joku nyt mättää. Kun yhä harvempi käy armeijan, niin mikä viesti menee nyt näiden kautta nuoremmille kavereille tai myöhemmin omille lapsille? "No, olin mä siellä puol vuotta, mut ei niillä ollu mitään käyttöö mulle".
Kyllä se ilman tehtävää oleminen vaan heikentää järjestelmän vetovoimaa. Ihmisluonto on sellainen, että reservissä oloa ei koeta tehtäväksi. Olen aistinut loukkaantumista näillä nuorilla. Kun kerran kaikilla kavereilla on sijoitus, ja saman käyneet läpi.
Järjestelmä pitää saada sellaiseksi, että kun kerran armeijan käy, siitä seuraa automaattisesti jokaiselle sijoitus, edes kymmenen vuoden tms. ajaksi.
Poliitiikkojen pitäisi muutenkin nostaa SA-vahvuudet. Niiden pudottaminen oli samanlaista maailmanparannushaihattelua kuin miinasopimukseen liittyminen.

Johtajia ainakin koulutetaan yli tarpeen. AuK:n apukouluttajat esimerkiksi eivät monesti saa sijoitusta heti kotiutuessa. Joukkotuotantojoukon ulkopuolella palvelevana ei muuta voikaan odottaa.
 
Johtajia ainakin koulutetaan yli tarpeen. AuK:n apukouluttajat esimerkiksi eivät monesti saa sijoitusta heti kotiutuessa. Joukkotuotantojoukon ulkopuolella palvelevana ei muuta voikaan odottaa.
Näin se varmasti on. Mutta nämä kaverit eivät sitä tiedä, ei ole kerrottu.
Minä olen koko ajan puhunut homman psykologisesta puolesta. Pointtini on, että samaan tulokseen olisi päästy kirjeen tekstin taitavammalla muotoilulla.
 
Tää ei oo tainnut vielä olla täällä.:)

apokalypsi_nytten1.png


https://korsteen.wordpress.com/

Apokalypsi! Nytten!
 
Minusta tuo liikekannallepanon alkuvaiheen sijouttumattomuus ei ole huono asia AUlle. Erityisesti kyvykkäälle ryhmänjohtajille on erityistä tarvetta kun tappioita tulee. Miettikääpä sitä heikompaa RJ ainesta joka tulee täysin ilman kokemusta johtamaan jo taistelu-neitsyytensä menettänyttä joukkoa.
 
Minusta tuo liikekannallepanon alkuvaiheen sijouttumattomuus ei ole huono asia AUlle. Erityisesti kyvykkäälle ryhmänjohtajille on erityistä tarvetta kun tappioita tulee. Miettikääpä sitä heikompaa RJ ainesta joka tulee täysin ilman kokemusta johtamaan jo taistelu-neitsyytensä menettänyttä joukkoa.

Jonkunhan pitää johtaa meitä joista kootaan niitä täydennyspataljoonia...
 
Sijoitus ei tunnu olevan iästä kiinni. Itse tunnen yhden 21-vuotiaan ja yhden 22-vuotiaan kelpoja nuoria sotureita, joilla ei ollut sijoitusta kirjeissä. Ja kolmannesta kuullut huhuja.

Ei tunnu, ei. Itse sain ensimmäisen sijoitukseni 28-vuotiaana kun kyselin aluetoimistosta että mitvit kun ei kh-käskyä kuulu.
 
Onko kukaan perehtynyt? Onko alueellisten joukkojen sodan ajan taistelukoulutusyksikkö sama kuin mpk:n KOulutus ja TUkiyksikkö rauhan aikana?
 
Kyllä, taitaa yleisesti ottaen vaikuttaa näiden pettymysten suuruuksiin se, miten tätä reservin reserviläisen asemaa on rummutettu iltapäivälehdistössä jonain "pois jättämisenä". Fakta kuitenkin on että valtaosa kirjeen saajista kuuluu juuri tähän "kutsutaan töihin tarvittaessa" kategoriaan.

En näe itsekään huonona että meillä on hitosti sotilaskoulutettua ja osin kokenuttakin väkeä varalla. Meihin on aika riskaabelia yrittää vaikuttaa suoralla sotilaallisella voimankäytöllä, kun käytännössä ei ole mitään täysin avuttomia siviilimassoja kuten esim. Lähi-Idässä missä joku ISIS vyöryttää muutamalla kymmenellä tuhannella kevyesti aseistetulla ja huonosti koulutetulla kouhopäällä maan armeijaa sinne tänne. Täällä tuollainen ISIS eläisi ehkä päivän pari, riippuen siitä kuinka hyvin ensimmäisestä taistelusta henkiinjääneet liuhuparrat onnistuisivat piiloutumaan. Siitä huolimatta että väkiluku on siellä "hieman" eri tasoa! Täällä tuo maanpuolustus tupataan näkemään jokaisen asiana.

Onkohan tilanne loppupeleissä muuttunut paljoakaan siitä kylmän sodan ajasta kun oli 700 kiloukkoa reservissä mutta suurin osa kiväärivarusteisia polkupyöräporukoita. Sellaisiahan voitaisiin helposti koota nytkin. Kertautettiinko koko valtavaa reserviä säännöllisesti YYA-aikana, vai vain kovinta ydintä kuten nyt?

Isäni joka Syntynyt 1952, ei kertaakaan käynyt kertaamassa, vaikka oli pirunsaaren miehiä. Eiköhän oikeastaan parempaan suuntaan ole PV menossa. Itse yli nelikymppisenä arvasinkin tuon "sijoituksen". Silti aluetoimistossa on mm. Komentajakapteeni ystävänä joka kyllä tapaa entisiä varusmiehiään jatkuvasti siviilissä, mutta muodostaa rationaalisesti mielipiteensä, ilman suhteiden vaikutusmahdollisuuksia. Onpa tuossa omassa aluetoimistossa töissä monta tuttua kapparia ja sukulaista, mutta kuulemma aikamoisen työn ja viidakon ovat kahlanneet läpi seuloessaan asian tiimoilta. Tosiaan oma "korkea" 42 vuoden ikä vaikuttaa sijoitukseeni reservissä, vaikka kuinka olisin elämäni kunnossa.
 
Juuri nimenomaan näin....olisin mieluummin sijoitettuna 712. Täydennysarmeijakunnan 68. Täydennyspataljoonan 3. Varakomppanian tulitukijoukkueeseen aseistuksena terävä keppi ja epäsuoraan kiviä kuin reservissä jonka käyttö tarkistetaan erikseen. Keksisivät jollain puppuyksikkögeneraattorilla jonkun joukko-osaston kaikille. Samalla tekniikalla millä keksitään ravihevosille nimet (ennenhän ravihevosille keksittiin nimet ihmistyönä, se vaati viikonlopun saunailtoineen, huonolla huumorilla varustetun äijäporukan, korillisen kossua ja muovikassillisen huumeita).

Sen sijaan tämä "B-luokan hommiin varastomieheksi" -rambo erotkoon reservistä, minä menen vaikka varastomieheksi jos siellä sellaista hommaa on mihin jonkun tarttee. Ei ne tykit saa a-tarvikkeita jos joku ei aja trukkia Ähtärin seuduilla...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015051519698683_uu.shtml
Logistiikka on helevetin tärkeä osa-alue. Sitä ei todellakaan pidä aliarvostaa. Kemppaisia tai Donskoita ei voida kaikki olla. Huoltomiehet on taka-alalla, mutta äärimmäisen tärkeitä.
 
Back
Top