Reservin fyysinen kunto ja ikääntyminen

Vanhat tervaskannot ei muuten luovuta ihan helpolla. Nyt kun ei pysty taas juoksemaan, niin ostin tänään elämäni ensimmäiset rullasukset.
Kannattaa aloittaa tasaisella jossain missä ei ole tien risteyksiä. Pyörätiet ovat yleensä tasaisempia kuin autotie. Sitten vähitellen loivaa alamäkeä varovasti auraten. Jarruttaminen paranee kun uskaltaa luottaa auraamiseen riittävällä voimalla. Kypärä on ehdoton; jossain vaiheessa voi kaatua johonkin kuoppaan tai kiveen/roskaan. Sauvan piikit kannattaa pitää terävänä. Asvaltilla kannattaa varoa saumoja, piikki voi mennä poikki.

Elävänä ihmisnerona, onnistuin treenaamaan itseni siihen malliin, että vasempaan hauikseen tuli aika kenkku ja pitkäkestoinen repeämä. Lihas ei mennyt veltoksi ts. katkennut, mutta näin ei-nuorena paraneminen otti +puoli vuotta. Pitkä tauko siis puntille. Ei pahimmillaan edes kahvikuppia pystynyt vasemmalla siirtelemään.

Nyt on taas treeni ihan hyvin maistunut. Olen ainakin näennäisesti pyrkinyt olemaan järki edellä. Maksimipainot ovat ohi, olen vetänyt useammassa osassa ja tyttöpainoilla. Ihan hyvältä tämäkin on tuntunut. Rasitusta olen korvannut toistojen määrällä ja muulla.

Meille hieman enemmän aikaa nähneille, kyllä kuusikymppisenäkin rauta nousee ja tulosta tulee.
Esikoinen vetää omapainolla n. 75-80kg leukoja 65kg lisäpainolla. Mikä on jo hyvä määrä.

Mutta eipä tuo epeli edelleenkään saa meikäläistä pystypainissa hallintaan. Tai sitten tuo on kohteliaisuutta.

Aloitin itse laihduttamisen/kovemman liikunnan viimevuonna; menestys ei olollut isoa, ehkä 1-2kg on lähtenyt. Parempia tapoja on kyllä tullut opittua.

Aloitus postauksen graafissa olen varmasti ala viivalla mutta koitetaan nyt parantaa lihaskuntoa ja kestävyyttä tulevana vuonna enemmän. Jo ihan oman hyvinvoinnin ja tietenkin maanpuolustuksen takia.

Muista, että liikunnan aloittamisen myötä lihakset kasvavat hyvää tahtia, eli paino ei välttämättä tipu paljoa, vaikka rasvaa lähtisikin.
Juuri noin. Lisäksi, per tilavuusyksikkö, lihasmassalla on enemmän painoa kuin läskillä. Energiankulutuksen osalta, pääsemme edelleen lihasmassaa puoltavaan suuntaan per tilavuusyksikkö. Lihassolut kuluttavat enemmän energiaa kuin läski.

Tämä on fyysisen kuormituksen mielessä ihmiseläimelle historian veltointa aikaa. Etenkin Läntisessä maailmassa.

Tehokkain tapa ylipainon keventämiseen siltikin, on energiankäytön- ja saannin välisen kokonaistulon rajaaminen sopivaksi. Tosin, kuten ehkä saarnaajilla yleensäkin. Näin 182/110 mitoissa, läskin ollessa selkeä osa ilmiasua. Älkää tehkö kuten ja jne. (hymiö)

En ymmärrä mitään laskennoista tai kaloreista mutta tällaisen ymmärrän ja on lähes sitä mitä puhuin edellisellä sivulla.
Tyyppi juoksee, minä kävelen (marssin), mutta muuten tilanne hyvin sama. Reput selkään ja kilometriä jonoon. (y)

.

En ymmärrä mitään laskennoista tai kaloreista mutta tällaisen ymmärrän ja on lähes sitä mitä puhuin edellisellä sivulla.
Tyyppi juoksee, minä kävelen (marssin), mutta muuten tilanne hyvin sama. Reput selkään ja kilometriä jonoon. (y)

.

Tuossa reppu kävelyssä voi ottaa sauvat käyttöön ja reppuun hyötykuormaa. Mulla oli joskus reppu täynnä klapeja, pari litraa vettä ja kahvivehkeet.
On muuten hienoa varsinkin talvella pistää tulet ja kahvia tulemaan taukopaikalla. Jotkut ohi kulkijat tuota hämmästeli että mistä puita?
Ilmeet oli hauskasia kun näytin reppua jossa oli klapeja. :)

Tuossa reppu kävelyssä voi ottaa sauvat käyttöön ja reppuun hyötykuormaa. Mulla oli joskus reppu täynnä klapeja, pari litraa vettä ja kahvivehkeet.
On muuten hienoa varsinkin talvella pistää tulet ja kahvia tulemaan taukopaikalla. Jotkut ohi kulkijat tuota hämmästeli että mistä puita?
Ilmeet oli hauskasia kun näytin reppua jossa oli klapeja. :)
Ihan vaan varoituksen sana niille, keillä kunnon liikunnasta jloku +10v taukoa. Älkää jumalan tähden käykö juoksemaan, etenkään repun kanssa jos muutenkaan!
Pitkiä kävelyjä aluksia pienen lisäpainon kanssa.
Älkää saatanassa juosko!

Ihan vaan varoituksen sana. Älkää jumalan tähden käykö juoksemaan, etenkään repun kanssa.
Pitkiä kävelyjä pienen lisäpainon kanssa.
Just näin. Eikös marssi yleisestikin ole reipas reppukävely eikä juoksemista?

Erkkarit on sitten eri asia ja varmaan juoksevatkin.

.

Just näin. Eikös marssi yleisestikin ole reipas reppukävely eikä juoksemista?

Erkkarit on sitten eri asia ja varmaan juoksevatkin.

.
Ressujen marssit kyllä menee reippaan reppukävelyn puoleen melkein säännöstään, eikä kannata kyllä reppu selässä juosta ellei ole hengestä kiinni -- menee vain tukielimet hajalle.

Kotimaassa on tarjolla myös muutama "marssibrändin" alla oleva poikkeus, esim. Etelä-Karjalan Sotilasmarssin maastosarja, joka sisällöltään lähempänä jotosta, ja osia siitä kyllä ainakin kärkipää hölkkäillee (yleensä n. 65km kisamatka maastossa ihanteellisella suunnistuksella) En suosittele kokeilemaan hommaa kylmiltään. :)

Jos marssiharrastusta aloittelee etelässä, kannattaa pikimmiten ilmoittautua Brandensteinille Loviisassa huhtikuussa. Eri matka ja sarjavaihtoehdot löytyy MPKn kurssikalenterista hakusanalla "brandenstein". Tämä siis puhdas reppumarssi kävellen, 25km tai 40km ja siviili- ja sotilassarjat (omat/kuitilla olevat m05, maiharit ja kuosiin sopiva reppu). Sotilassarjasta saa "puolikkaan" kh:n, kunhan lunastaa loput joko ampumalla tai suunnistamalla kalenterivuoden loppuun mennessä.

Ihan vaan varoituksen sana niille, keillä kunnon liikunnasta jloku +10v taukoa. Älkää jumalan tähden käykö juoksemaan, etenkään repun kanssa jos muutenkaan!
Älkää saatanassa juosko!
Olen juossut 10 kg painoliiveillä, mutta viime syksynä oli jalkavaivaa enkä pystynyt. Siitä ei kuitenkaan ole kovin kauan kun vielä tein viiden minuutin mäkivetoja noilla liiveillä. Kyllä olisi tarkoitus tänä vuonnakin vielä, mutta täytyy vetää hiukan lisää punttia kuten rinnallevetoa juoksun lisäksi. Ensi vuonna tulee 60v täyteen ja ulos reservistä?

Älkää saatanassa juosko!
Etenkin jos edellisistä aktiiviliikkumisista on aikaa, kannattaa konsultoida viisaampiaan kuinka suurella kuormituksella kannatta aloittaa ja millä lajeilla.
Olen juossut 10 kg painoliiveillä, mutta viime syksynä oli jalkavaivaa enkä pystynyt. Siitä ei kuitenkaan ole kovin kauan kun vielä tein viiden minuutin mäkivetoja noilla liiveillä. Kyllä olisi tarkoitus tänä vuonnakin vielä, mutta täytyy vetää hiukan lisää punttia kuten rinnallevetoa juoksun lisäksi. Ensi vuonna tulee 60v täyteen ja ulos reservistä?
Sulla kuitenkin lienee taustalla muutakin, kuin puolen tunnin kävelylenkkejä aurinkoisina sunnuntaiaamuina.

Yleisesti ottaen suurimman ongelmat, ikään ja sukupuoleen katsomatta, kuntoilijat tekevät ahnehtimalla ja kopioimalla jonkun urheilijan harjoitteluohjelman. Ongelmat alkavat varsin nopeasti kun ei ymmärretä palautumisaikojen ja palautumisen merkitystä. Omiin resursseihin nähden paahdetaan mittari punaisella ja varsinkin jos joskus nuorempana on liikuttu samaa lajia, niin oletetaan edelleen pystyvän samoihin suorituksiin.
Oman taustani kautta käyn lähes viikoittain näitä keskusteluja jopa kansallisen tason urheilijoiden kanssa. Monasti vähemmän on kaikesta huolimatta enemmän.

Sulla kuitenkin lienee taustalla muutakin, kuin puolen tunnin kävelylenkkejä aurinkoisina sunnuntaiaamuina.
Olenhan minä melkein aina jonkin verran lenkkeillyt ja taas viimeiset 20 vuotta käynyt kuntosalilla. Siitä on kuitenkin noin tusina vuotta kun huomasin että voisi olla paremmassa kunnossa ja lisäsin vähitellen huomattavasti liikunnan määrää. Nyt on sitten vauhti puolestaan vähitellen hiipumassa eli ikä alkaa tehdä tehtäväänsä.

Olenhan minä melkein aina jonkin verran lenkkeillyt ja taas viimeiset 20 vuotta käynyt kuntosalilla. Siitä on kuitenkin noin tusina vuotta kun huomasin että voisi olla paremmassa kunnossa ja lisäsin vähitellen huomattavasti liikunnan määrää. Nyt on sitten vauhti puolestaan vähitellen hiipumassa eli ikä alkaa tehdä tehtäväänsä.
Tuossahan nostit esiin sen oleellisen, eli lisäsit vähitellen liikunnan määrää. Ja ikääntyessä nopeusominaisuudet väkisinkin alkaa hiipua, ja tiedostan itsekin että tuulimyllyjä vastaan taistelen itsekin. Toistaiseksi selvinnyt kohtuudella, mutta kyllä se työtä teettää.

Harjoittelu-ohjelma jota ei ole kopioitu joltain idolilta:

- mittaa kotisi lähiympäristössä 5-6 km lenkki ja tarkista meneekö tunnissa
- reppu selkään ja jauha sitä
- mittaa 7 ja 9 km lenkit, jauha niitä myöhemmin kun eka sujuu, ajalla ei niin väliä kunhan jauhat

Noilla spexeillä sulla on viikottainen 45 - 120 min kävely-hikitreeni omaa kehoasi varten. Pistät dieselin pyörimään ja satsaat kestoon eikä nopeuteen. Tekee just hyvää keholle. Liike on lääke.

.

Tuossahan nostit esiin sen oleellisen, eli lisäsit vähitellen liikunnan määrää. Ja ikääntyessä nopeusominaisuudet väkisinkin alkaa hiipua, ja tiedostan itsekin että tuulimyllyjä vastaan taistelen itsekin. Toistaiseksi selvinnyt kohtuudella, mutta kyllä se työtä teettää.
Ekana vuonna määrää lisätessä tuli yksi jonkinlainen ylikuntotila, mutta se on osa prosessia oppia kuuntelemaan kroppansa. Ylikuormitus on osa treeniä ja joskus sitä voi tehdä rankastikin mutta sillä on hintansa.

Back