Minä olen tähän asti luullut, että se kulmarautojen ja nappien määrä ja koko korreloi myös siihen ko. henkilön tehtävän vaativuuteen. OK, tietty poikkeuksiakin on, mutta niitä on aina, ei niistä pääse eroon. Mun mielestä järjestelmä pitää pitää mahdollisimman yksinkertaaisena, eli sellaisena, että jokainen tajuaa helposti henkilön tason. Arvomerkit osoittavat sen, mutta eivät tietenkään osoita suoraan tehtävää, eivätkä myöskään kuinka hyvä ko. henkilö on tehtävässään. Jos kaikki pitäisi näkyä heti, niin sitten äijät ja naiset olisivat melkoisia joulukuusia. Aikanaanhan reserrvin upseereilla oli hopeiset napit ja kantapeikoilla kultaiset. OK, siloin ammattiupseeri erottui ja oletettavasti hänellä oli vankempi osaaminen kuin vastaavalla ressulla. Mutta mites se toteutettaisiin nykyisin, kun rinnuksissa on ne kankaiset arvomerkit...kauluksissahan ei ole mitään taisteluasussa.
Miten sitten se sijoitusjuttu liittyy arvoihin ja merkkeihin... Kaikilla ei ole sijoitusta juuri nyt, mutta se voi äkkiä tullakin. Jokaisella on kuitenkin se koulutuksensa mukainen arvo... Sotilasarvohan riippuu koulutuksen tasosta sekä kantapeikoilla että ressuilla. Toki kanttapeikoilla se koulutus on pitempi ja paljon parempi, mutta silti...
Tulee mieleen vähän sama juttu, että jollain henkilöllä on oppiarvo, esim. mulla se insinööri, ja on sitten suunnilleen sitä vastaavassa työtehtävässä. Jos sitten joutuu työttömäksi ( eli ei sijoitusta ), niin pitäisikö se oppiarvo ottaa pois. En nyt tiedä, onko tuo oppiarvo oikea sana, mutta en nyt löytänyt muutakaan.