Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Se ei vain käy että julkisesti keskusteltaisiin asiasta, mitä nyt ihmisetkin sanoisivatIhan mielenkiinnosta, kun olen maallikko tälläisten asioiden suhteen. Onko juridisia , turvallisuuspoliittisia tai muita syitä miksi tämänkaltaisia asioita ei käsitellä avoimesti vaikkapa eduskunnassa?
Ulkoministeriön työilmapiiriä pitäisi tutkia, löytyykö jotain laittomuuksia, tai jotain muuta harmaan alueen juttujaHaavisto on tottunut selviämään tilanteesta kuin tilanteesta puhumalla.
Nytkään hän ei näe mitään outoa tässä uudessa käänteessä.
Valitsi parhaat tilanteeseen sopivat sanat ja kaikki on taas hyvin ...
Mitä tulee kuluvaan aikaan, se ei merkitse mitään. Toki olosuhteet voivat muuttua ajan kanssa. Tämä on selvää. Mutta jos olosuhteet eivät ole muuttuneet, niin mitä sillä on väliä onko odotettu päivä tai vuosi? Olennaista ovat olosuhteet ja laki. Aika ei ole tekijä.
Vaikka nyt selkeästi kannatatkin ainakin näiden ISIS:läisten lapsien maahantuontia mikä tietysti on täysi oikeutesi niin olisi mukavaa jos et vääntelisi sanomistani omaa näkökantaasi ajaaksesi. Minä kirjoitan ihan tarpeeksi huonosti ja epäselvästi ilman ulkopuolista apuakin.
Jos ovat niin sitten valtiolla on heitä kohtaan velvoitteita, riippumatta siitä mikä on heidän ihonvärinsä tai etninen taustansa.
Tietenkin on. Prosesseissa menee oma aikansa, mitä hankalampi ja mutkikkaampi tilanne, sitä kauemmin siinä kestää. Punnitessaan onko lakia tai virkavelvollisuutta rikottu, joudutaan miettimään mitkä ovat olleet todelliset mahdollisuudet suorittaa toimenpiteitä. Ja Al-holin tapauksessa ne ovat rajalliset koska Suomen viranomaisilla on siellä vähän jos lainkaan valtaa. Lisäksi asiaan liittyy muitakin tekijöitä kuten palaajien muodostama mahdollinen turvallisuusuhka tai heihin mahdollisesti oleskelumaassaan kohdistuvat rikossyytteet joita pitää myös puntaroida. Leireillä olijat ovat omin päin lähteneet tukemaan sortovaltaa alueelle josta ulkoministeriö toistuvasti varoitti ettei sinne kannata mennä. Tilanne ei siis ole verrattavissa vaikkapa Thaimaan tsunamiuhreihin joita ruvettiin evakuoimaan hyvin nopeasti. OK toteaa päätöksessään että valtioneuvosto on jo ryhtynyt selvittämään mitä asian eteen voi tehdä niin ei voida sanoa että virkavelvollisuutta olisi laiminlyöty.
Tämä on todennäköisesti Suomen velvollisuus sekä Suomen lakien että kv. sopimusten perusteella, ainakin niiden lasten osalta jotka ovat Suomen kansalaisia. Koska lapsen huostaanotto ulkomailla on juridisesti vaikeaa tai mahdotonta niin se valitettavasti tarkoittaa että Suomeen palaisi myös näitä ISIS-vanhempia vaikka siitä kukaan ei takuulla olekaan innostunut. Tämä on tässä asiassa katsottava pienemmäksi pahaksi.
Uskon arvaavani mistä Haaviston ja Tuomisen kiista on lähtöisin. Haavistohan mainitsi puheissaan erilaiset skenaariot joihin he varautuvat. Yksi on se että leiri hajoaa tai sieltä tapahtuu suuri määrä karkaamisia. Tällöin leirillä olleita suomalaisia voisi päätyä Turkkiin tai sen rajan tuntumaan. Haavisto on varmaankin ohjeistanut että siinä tapauksessa vastaava virkamies tekee pikaisen päätöksen ja lennättää lapset Suomeen mikäli mahdollista. Tuominen ei ole suostunut tähän vaan sanonut että sellaista hän ei tee omaan piikkiinsä vaan ministeri on hyvä ja pistää oman nimensä alle. Haavisto on sanonut että lähe jätkä sitte vetään, mä hommaan tohon pestiin jonkun toisen joka tekee kuten käsken. Mahdollisesti taustalla on jotain aikaisempiakin henkilöongelmia.
Ihan mielenkiinnosta, kun olen maallikko tälläisten asioiden suhteen. Onko juridisia, turvallisuuspoliittisia tai muita syitä miksi tämänkaltaisia asioita ei käsitellä avoimesti vaikkapa eduskunnassa?
No Sipilä ainakin on. Yksi mahdollisuus nimittäin on se, että Keskusta -haluaa olla kokoaan suurempi- ja härvää jatkossa muissakin yhteyksissä. Kokoomuksessa pantiin varmasti korvan taakse tämä viimeisin rehtiveto. Ja jos en väärin ole ymmärtänyt, niin Jussi se vasta panikin korvan taakse.....
Jos mennään uusiin vaaleihin, niin Persu ja Kok varmasti toivovat, että Keskusta pysyy mahdollisimman pienenä. Ja vaikka mentäisiin vaaleihin normijärjestyksessä, niin tämä -kannatukseltaan pienentynyt- Keskusta, jolla on halua olla -kokoaan suurempi- on VAARALLINEN kumppanintekele hallituksessa.
Rinteen syrjäyttämisessä ei ole mitään väärää, jouti hyvästi siirtyä takavasemmalle. Mutta onko tämä nähty metodiikka vain uuden alkua ja nimenomaan Keskustan työkalupakissa? Millä tavoin se tulee muuttamaan hallitustyöskentelyä ylipäätään Suomessa?
Erikoinen valinta joka tapauksessa Keskustalta ryhtyä -olemaan kokoaan suurempi vaikuttaja-.
Varmaan pyytää anteenks kunnolla..Aikajanassa jotain häikkää?
"– Mutta nyt tämän kuultuani tänään - olemme nyt pari viikkoa yrittäneet tapaamista järjestää - niin hän on hyvin tervetullut. Hän on hyvin pätevä virkamies ja on tottakai tervetullut jatkamaan tässä konsulipäällikön tehtävässä."
Sama kuin se aiempi tsernocase.Ulkoministeri Haavisto: Pyysin anteeksi konsulipäällikkö Pasi Tuomiselta, hän on tervetullut jatkamaan tehtävässään
Haavisto sanoi jälleen, että ei ole ollut suunnitelmaa tuoda suomalaislapsia al-Holin leiriltä Syyriasta Suomeen ilman äitejään.yle.fi
Edit. Kumman hyvin järjestyi pidemmälle keskustelulle nyt aikaa.
Varmaan pyytää anteenks kunnolla..
Tulee pakostakin mieleen selitys, että Keskustan mielestä Rinne on ihan ok niin kauan kun ei voi möläytellä asioita julkisesti kaikkien puolesta. Ainakin minusta kuulostaa järkevältäkin.Keskustalla ei ollut luottamusta Rinteeseen pääministerinä. Rinne kuitenkin saattaa jäädä ohjaamaan naruja sivusta, ellei peräti toimi ministerinä, ja tämä on ihan OK kepulle. Todennäköisesti hallituskokoonpano jatkaa samalla hallitusohjelmalla.