En ole millään lailla väärässä. Minä nimittäin en sanonut mitään tuollaista. Toki lainasit vastauksestani vain pari riviä saadaksesi sen näyttämään siltä
.
Sinun alkuperäinen väitteesi oli, että päätöksestä ei voi vetää automaattisesti johtopäätöstä siitä, että sama toiminta on laillista jatkossa. Minä sanoin sinun olevan väärässä jos
a) laki ei ole muuttunut tai b) olosuhteet eivät ole oleellisesti muuttuneet. Nyt sanot näin:
"
Olet ratkaisevasti väärässä kuvitellessasi tästä muodostuvan automaatti joka loputtomiin sallii ettei tehdä eikä edes yritetä tehdä mitään, ei silloinkaan jos työturvallisuuteen kohdistuvat riskit poistuisivat kokonaan. Lait eivät ole muuttuneet, olosuhteet ovat, mutta kaikkein eniten on muuttunut se että viranomaisten tarvitsema aika toimenpiteiden suunnitteluun on nyt aivan eri tilanteessa kuin päätöstä tehtäessä ja siten heidän kykynsä tehdä jotain on merkittävästi parantunut"
En ole väittänyt missään olevan automaattia joka sallii mitään jos olosuhteet muuttuvat. Kirjoitin useasti että muuttuvat olosuhteet tietysti muuttavat tilanteen. Loit siis käytännössä klassisen olkiukon.
Mitä tulee kuluvaan aikaan, se ei merkitse mitään. Toki olosuhteet voivat muuttua ajan kanssa. Tämä on selvää. Mutta jos olosuhteet eivät ole muuttuneet, niin mitä sillä on väliä onko odotettu päivä tai vuosi? Olennaista ovat olosuhteet ja laki. Aika ei ole tekijä. Oikeuskanslerin lausunnossa toki mainitaan tuo aika, mutta se ei ole päätöksen ratkaiseva osa. Samaten kuin työturvallisuusnäkökohtakin on vain yksi osa isossa kokonaisuudessa minkä lisäksi minulle on hieman epäselvää mihin perustat väitteesi olosuhteiden muuttumisesta?
Oletuksesi siitä, että suomi saisi tuomion EU:n ihmisoikeustuomioistuimessa tänä päivänä on vähintäänkin kyseenalainen. Olen tämänkin kohdan jos postannut aiemmin mutta kertaus on hyvästä. Eli oikeuskanslerin sanoin:
"
Samoin keskeiset kansainväliset velvoitteet, lapsen oikeuksia koskeva yleissopimus ja Euroo-pan ihmisoikeussopimus, velvoittavat valtiota ensisijaisesti valtion omalla alueella. EIS:n 1 ar-tiklassa tarkoitettu lainkäyttövalta (engl. jurisdiction, ransk. juridiction) kattaa "ensinnäkin ja ennen muuta" valtion alueen. Valtio voi vain poikkeuksellisesti joutua vastuuseen oman alu-eensa ulkopuolella sattuneista tapahtumista (Pellonpää: Euroopan ihmisoikeussopimus. Hel-sinki 2005, s. 15). Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on katsonut, että "ko. ilmaisun tavan-omaisen merkityssisällön mukaan valtion lainkäytöllinen toimivalta oli ensisijaisesti sen aluee-seen rajoittuvaa. Vaikka kansainvälisessä oikeudessa ei suljettu pois valtion alueen ulkopuolel-le ulottuvaa lainkäyttövaltaa, sellaisen lainkäyttövallan perusteet (kansalaisuus, lippu, diplo-maattiset ja konsulisuhteet, vaikutus, suojelu, passiivinen henkilöllisyys ja universaalisuus) olivat pääsäännön mukaan tarkoin määrättyjä ja ao. muiden valtioiden suvereeniset alueelliset oikeudet asettivat niille rajoituksia" (Bankovic-tapaus, 12.12.2001, kohta 59; ks. lainkäyttöval-lan ulottuvuudesta myös esim. Ilascu-tapaus 8.7.2004, kohdat 331-352 ja Al Skeini –tapaus, kohdat 131-140). Lapsen oikeuksien yleissopimuksen 2 artiklan osalta on todettu siinä koros-tettavan, että "kaikkia lapsen oikeuksia tulee soveltaa kaikkiin valtiossa oleviin lapsiin, myös vierailijoihin
EIS ei ihan helpolla lähde sanelemaan ulkopolitiikkaa tai vaatimaan toimenpiteitä toisen maan juridisella alueella. Siitä kun seuraa helposti ekstraterritoriaalinen oikeudenkäyttö mikä itsessään on melkoisen ongelmallinen asia.
Vaikka nyt selkeästi kannatatkin ainakin näiden ISIS:läisten lapsien maahantuontia mikä tietysti on täysi oikeutesi niin olisi mukavaa jos et vääntelisi sanomistani omaa näkökantaasi ajaaksesi. Minä kirjoitan ihan tarpeeksi huonosti ja epäselvästi ilman ulkopuolista apuakin
.