Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Asia on helppo, jos mahd. hyökkääjä lahjoittaa selkeän tilanteen. Panssarilautta Vaalimaan porttia puskemassa on selkeää menoa. Mun mielestä mahdollisempi skenaario on:

erittäin epäselvä, vailla tunnuksia, hervoton informaatio-operaatio, pyrkimys eristää Suomi poliittisesti vs. kumppaneihinsa nähden, pelottelu, kyberiä ja sabotaasia, hulinointia kaduilla. Tällainen tilanne takaa sen, että sen enempää suomalainen yleisö kuin päättäjätkään eivät välttis löydä kokemuspakista valmiita temppulappuja.

Ja varmaa varmempaa on, että nimenomaan virkamiesten on otettava roolia, jonka -laillisuus- selvitetään vasta jälkeenpäin. Eli se kysymys: löytyykö nykyisestä virkakoneesta tällaisia ihmisiä lainkaan tai edes melkein tarpeeksi? Aivan, kukaan ei vastaa etukäteen. Ja -tämä- on sitä nykyajan Etulinjaa, oikeasti.

Se, että uskomme tai emme usko tähän väitteeseen tai arvioon, se ei merkkaa mitään. Nämä asiat kirkastuvat vasta, jos törmäämme nopeasti kehittyvään ja epäselvään skenaarioon. Joka on Naapurin perushuttua, kun se aloittaa rumputtamisen.

Eikä liity mitenkään kulloisenkin hallituksen väriin.

Kyllä tuollainen skenaario liittyy hallituksen koostumukseen ja väreihin.

Jos hallituksen esiymmärrys ja ideologinen pohja on sellainen, että kovaan turvallisuuteen liittyviä tosiasioita, tiedon ja toimintakyvyn tarvetta ja/tai venäläisen välillisen vaikuttamisen luonnetta ei ymmärretä eikä oteta todesta vaan kaikki nämä nähdään oman lyhyen aikavälin vallanhimon ja asemoitumisen tarpeen kautta, niin reagointiaika on pitkä.

Lisäksi ainakin tämän nykyinen hallitus näyttää keskittyvän virkamiehistön johdon vaihtamiseen enemmän kuin yhteisten asioiden hoitamiseen. Se johtaa kriisissä toimintakyvyttömän korkean virkamiehistön lisääntymiseen. Ja naapuri osaa kyllä katsoa että millä hallinnon alueilla näin käy.

Eri skenaarioiden todennäköisyyksistä:

Lässytän jatkuvasti sitä, miten ei pidä kuunnella selityksiä ja tekosyitä vaan katsoa mitä seurauksia älykkäät ihmiset tuottavat ja lähteä siitä, että he lähes varmasti ovat pyrkineet juuri niihin seurauksiin joita tuottavat eivätkä niihin, joihin valehtelevat pyrkivänsä.

Tätä samaa periaatetta pitää käyttää kun katsotaan erilaisten naapurin toimintamahdollisuuksia ja sen tutkakatveita tuottavan toiminnan puuhaamista.

Naapuri tykkää toimia niin, että se ensin rakentaa proxyjensä kautta asymmetrioita ja toimii myöhemmin näiden etukäteen rakenneltujen ja valmistettujen asymmetrioiden kautta. Sekä yksittäisiin virkamiehiin että laajempi organisaatioihin ja virkamieskuntaan vaikuttaminen on osa asymmetrioiden luomista ja käyttämistä.

Virkamiesten kohdalla lamauttavan pelon - esim. juridisiin riskeihin liittyvän - tuottaminen on yksi keino tuottaa näitä asymmetrioita. Senkin vuoksi maan kaappaaminen oikeuspolitiikan kautta on mahdollista. Tämmöisessä tilanteessa saattaisi olla hyvä jos voitaisiin kääntää pelon asymmetria toisin päin eli niin että lamaantunut virkamies tajuaisi että toimimattomuus johtaa pahempiin seurauksiin ja ne tulevat nopeammin.

Yhdysvalloissa on sovellettu pelon asymmetrian kääntämistä vakoojien ja pettureiden kohdalla Dr. Charneyn luomassa NOIR4USA systeemissä....


...hitailla ja hellillä keinoilla.

Suomen kannattaisi ehkä kehittää tuosta nopeasti eskaloituvia valtion olemassaoloa vaarantavia kriisejä varten omat, meidän erityisolosuhteisiin sopivat versiot.

Leikkimielisesti voisin heittää että voisi olla normaalin aikavälin NOIR4FIN, sitten BOOTCAMPNOIR jos on käytettävissä päiviä tai viikkoja ja KENGAROOCOURTNOIR jos virkamiehen lamaantuneisuus täytyy purkaa minuuteissa tai sekunneissa - tai korvat toimintakyvytön virkamies samantien toimintakykyisemmällä.
 
Jos pääministeri joutuu lähtemään, niin se on koko hallituksen ero.

Nyt on ensin vaihdettu omistajaohjausministeri, sitten hallitus eronnut koska pääministeri on eronnut. Ulkoministerin ero näyttää aika todennäköiseltä. Sisäministerin tapa johtaa näyttää erittäin kyseenalaiselta... Ja tämä hallitus on ollut töppäilemässä vasta puolisen vuotta.

Suurin ongelma näyttää olevan se, että käsitys vallassa olemisesta ei hallituksen puolueilla ja näiden puolueiden johtohenkilöillä vastaa sitä, mitä demokratialla tarkoitetaan. Toimintakulttuuri ei ole omaa vastuullisuutta vaan vastuunpakenemista ja valtaa painottava.

Henkilökohtaisesti toivon, että tästä hallituksesta ja samalla myös sille tyypillisistä epärehellisistä ja epädemokraattisista toimintatavoista päästään uusien vaalien kautta pian eroon.

Muodollisesti koko hallitus eroaa mutta kuten on nähty niin paketti on muuten kasassa. Ei ole mitään syytä vaihtaa hallitusta jolla on vahva enemmistö Eduskunnassa. Uudet vaalit olisivat monen askeleen päässä vaikka hallituspohja vaihtuisi.

Minäkin toivon erilaisia asioita nykyisen hallituksen osalta ja muistan toivoneeni kaikenlaista myös edelliseltä. Varmasti kaikilta sitä edeltäneiltäkin hallituksilta. Tässä suhteessa ei ole isoa eroa edes siinä olenko antanut k.o. hallituspohjalle oman ääneni. Nykyiselle en ole.

Ymmärrän kuitenkin sen perusasian että laajalla skaalalla muodostetut koalitiot ovat aina keinotekoisia ja tulokset pettymyksiä. Näin tulee melko varmasti olemaan jatkossakin. Tämä on selkeä valuvika meikäläisessä järjestelmässä.

Olisi joka tapauksessa lievästi ilmaisten erikoista nostaa omat mielipiteeni ja -tekoni perustuslain edelle. Vaalit ovat neljän vuoden välein vaikka gallupit olisivatkin jonkun kannalta edullisessa asennossa siinä välillä.
 
MItä Al-Holin lapsiin tulee niin minulle noin moraalisesti asia on melko selvä. Toki eri asia sitten miten se käytännössä onnistuu tai lakia noudattaen.

Suomen kansalaisuuden omaavat lapset tulisi hakea ensimmäisenä vaiheena leiriltä pois. Toki siihen tarvitaan heidän äitiensä (vanhempien) suostumus (tai vaihtoehtoisesti jos heidät on kohdemaassa jo erotettu pysyvästi toisistaan). Näille äideille voidaan luvata myös myöhemmässä vaiheessa pääsy ja jopa kuljetus Suomeen. Tosin heidät ottaisi vastaa Suomen oikeuslaitos, terrorismitutkinnan ja myös huostaanottoviranomaisten tutkintaprosessit.

Näin tästä saataisiin myös esimerkki vastaavia asioita harkitsevien suhteen. Ja terrorismilakien nojalla myös (kasois)kansalaisuus pitäisi olla vanhemmilta poistettavissa. Oikeuden päätöksellä myös poissaoleviltakin.

Näiden äitien suhteen olisi syytä huomioida, että jos heidät on kohdemaassaan todettu osallistuneen terrorismiin ja sijoitettu vankileirille niin ei Suomesta käsin tätä tuomiota tai esitutkintavaihetta voida muuttaa. Silloin he ovat tämän riskin itse ottaneet.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka monta ministerin vaihdosta pitää ennen kuin hallitus menettää uskottavuutensa? Ja jos PS haluaa vaalit niin sitä nopeammin joutuvat päätöksien ja kompromissien tekoon. Nähtäisiin onko PS yhtään sen huonompi tai parempi vaihtoehto kuin muutkaan.

Uskottavuudella ei sinällään ole merkitystä jos on Eduskunnan enemmistö takana. Ei kai tällainen yhdistelmä ole ollut uskottava edes lähdössä. Ei ollut myöskään Kataisen hallitus aikanaan eikä Sipilän pumppu PS:n hajoamisen jälkeen. Uskottavuus on kuitenkin subjektiivinen ja käytännössä merkityksetön asia.
 
Jos ei tenttiin mene, ei voi reputtaa, kuten Vartiainen totesi.

Rinne ei saanut epäluottanusta koska erosi ennen sitä. Se ei kuitenkaan tarkoita ettei se olisi ollut todennäköistä.

Pääministerin erotessa tosin koko hallitus eroaa, noin normien kannalta. Sillä 2x kavaltajalla ei pitäisi olla mitään tekoa yhteenkään luottamustoimeen.

Muodollisesti eroaa mutta jos yhteistyö muuten toimii niin sama setti pulpahtaa heti uudestaan pintaan Onko vertauskuvana korkki vai jotain muuta on sitten makuasia.
 
Suomen kansalaisuuden omaavat lapset tulisi hakea ensimmäisenä vaiheena leiriltä pois. Toki siihen tarvitaan heidän äitiensä (vanhempien) suostumus. Näille äideille voidaan luvata myös myöhemmässä vaiheessa pääsy ja jopa kuljetus Suomeen.

On niillä kai isätkin?

Aika vakavaa, jos naisoletetut on lähtökohtaisesti hyviksiä ja miesoletetut pahiksia.

Mitä sitten vaikka olisivatkin pahiksia, isiä he kuitenkin ovat ja samat oikeudet heillä on lapsiinsa.
 
Uskottavuudella ei sinällään ole merkitystä jos on Eduskunnan enemmistö takana. Ei kai tällainen yhdistelmä ole ollut uskottava edes lähdössä. Ei ollut myöskään Kataisen hallitus aikanaan eikä Sipilän pumppu PS:n hajoamisen jälkeen. Uskottavuus on kuitenkin subjektiivinen ja käytännössä merkityksetön asia.

Aivan, eihän tätä hallituskomboa olisi edes tullut, jos ei edellinen olisi ollut niin sysipaska. Tässä nyt on jokainen hallituspuolue saanut jotakin.
 
On niillä kai isätkin?

Aika vakavaa, jos naisoletetut on lähtökohtaisesti hyviksiä ja miesoletetut pahiksia.

Mitä sitten vaikka olisivatkin pahiksia, isiä he kuitenkin ovat ja samat oikeudet heillä on lapsiinsa.
Tuossahan oli kommentissani suluissa ”vanhempiensa”. Äideistä nyt on puhuttu ja isät on useimmilta pois päiviltä. Toki isiin sovelletaan rinnastaen samaa kuin äiteihin ja varmasti vanhemmuus tulisi testein selvittää äideiltäkin.

Pointti oli se, että suomen kansalainen lapsi pitäisi voida hakea Suomeen olojen ollessa hänelle hengenvaarallinen. Hänen vanhemmilleen voidaan luvata pääsy Suomeen myös - mahdollisesti omin voimin - ja heidät ottaa vastaan oikeustoimi.
 
Viimeksi muokattu:
Sen vähän mitä median perusteella tiedän, niin suurimman osan isät ovat kuolleet.

Jos isää ei ole missään kirjattu tai muuten vahvistettu niin sellainen löytyy kun joku vain käy lapsenvalvojan luona asian tunnustamassa. Huostaanoton sijasta lapsi päätyisi näin esimerkkksi jihadisti-isälle.
 
Sen vähän mitä median perusteella tiedän, niin suurimman osan isät ovat kuolleet.
Tästä joskus kesäkuussa puhuin erään jo silloin näitä al holilaisia maahan yrittäneen kanssa. Kuulemma joo isät ovat kuolleet. Kysyessäni jotta "Mistäs sen tiedät, mitäs sitten kun isää alkaakin löytymään?" vastauksena oli "Geenitesteillä voidaan varmistaa."

Todetessani tuolle pitkään myös maailmaa ja paikkoja nähneelle naiselle "Ihanko oikeasti tuolla kokemuksella väität että niitä testien tuloksia ei täydessä anarkiassa voi ostaa, koska eihän niitä näytteitä Suomeen tuoda analyysiin" vastauksensa oli "mutkumutku". Ihan oikeasti, näitä hyvää tarkoittavia tättähääriä ei mikään realismi paina.
 
Tästä joskus kesäkuussa puhuin erään jo silloin näitä al holilaisia maahan yrittäneen kanssa. Kuulemma joo isät ovat kuolleet. Kysyessäni jotta "Mistäs sen tiedät, mitäs sitten kun isää alkaakin löytymään?" vastauksena oli "Geenitesteillä voidaan varmistaa."

Todetessani tuolle pitkään myös maailmaa ja paikkoja nähneelle naiselle "Ihanko oikeasti tuolla kokemuksella väität että niitä testien tuloksia ei täydessä anarkiassa voi ostaa, koska eihän niitä näytteitä Suomeen tuoda analyysiin" vastauksensa oli "mutkumutku". Ihan oikeasti, näitä hyvää tarkoittavia tättähääriä ei mikään realismi paina.
Tottakai se isyystesti tehdään Suomen viranomaisten toimesta. Ei se muuten täällä päde. Testattavat voivat olla vaikka siellä leirillä mutta jos täältä lähtee viranomaisia hakemaan lapsia niin sitten lähtee näytteen ottajatkin. Korostaisin, että ei näille vanhemmille mitään kyytiä luvata/luvattaisi minun ajatuksissani vaan pääsy Suomeen lapsensa perässä.

 
Tästä joskus kesäkuussa puhuin erään jo silloin näitä al holilaisia maahan yrittäneen kanssa. Kuulemma joo isät ovat kuolleet. Kysyessäni jotta "Mistäs sen tiedät, mitäs sitten kun isää alkaakin löytymään?" vastauksena oli "Geenitesteillä voidaan varmistaa."

Todetessani tuolle pitkään myös maailmaa ja paikkoja nähneelle naiselle "Ihanko oikeasti tuolla kokemuksella väität että niitä testien tuloksia ei täydessä anarkiassa voi ostaa, koska eihän niitä näytteitä Suomeen tuoda analyysiin" vastauksensa oli "mutkumutku". Ihan oikeasti, näitä hyvää tarkoittavia tättähääriä ei mikään realismi paina.

Asian varmasti voisi tarkastaa mutta eihän isyyttä yleensäkään mitenkään tarkasteta. Riittää että ns lapsen etu totetutuu ja joku saadaan nimettyä elättäjäksi. Itse tarkastuttaisin yleensäkin kaikkien suomalaislasten isyyden testeillä. Sillä saataisiin paljon hyvää aikaiseksi heti ja lääketieteen puolella tulevaisuudessa vielä enemmän kun sukulinjat olisivat selvillä.
 
eihän isyyttä yleensäkään mitenkään tarkasteta
Ei takasteta jos sen suhteen ei ole epäselvää. Mutta viranomainen voi sen silti näissä tapauksissa tai maahanmuutossa tehdä.
Tutkimuksen voi tilata lastenvalvoja, jos mahdollinen isä pyytää sitä tai lastenvalvoja muutoin katsoo tutkimuksen tarpeelliseksi. Tuomioistuin voi määrätä oikeusgeneettisen isyystutkimuksen tehtäväksi isyyden vahvistamista tai kumoamista koskevassa asiassa, jos asianosainen sitä vaatii tai jos tuomioistuin pitää sitä muutoin tarpeellisena asian selvittämiseksi. Tutkimusta voi lisäksi pyytää yksityishenkilö.
 
Puhun vain neivuotiasita juurikin siksi, etten kannata 17 vuotiaiden kotiuttamista, enkä muutenkään puhu sellaisista lapsen nimikkeellä
Jos tässä kerran pykälien mukaan mennään, niin juridisesti alle 18- vuotias on lapsi. Niin lastensuojelussa kuin YK:n lastenoikeuksissakin. Tokkopa virkamies voi ruveta vetämään jotain muita ikärajoja tässä.
 
Tottakai se isyystesti tehdään Suomen viranomaisten toimesta. Ei se muuten täällä päde. Testattavat voivat olla vaikka siellä leirillä mutta jos täältä lähtee viranomaisia hakemaan lapsia niin sitten lähtee näytteen ottajatkin. Korostaisin, että ei näille vanhemmille mitään kyytiä luvata/luvattaisi minun ajatuksissani vaan pääsy Suomeen lapsensa perässä.

Korostan että puhun tuossa kesäkuun ajalta ja ei-suoraan-valtiollisesta-toimijasta (jolla toki oli taustajoukoissaan jotain yhteistä tähän nyt käynnissä olevaan saagaan).
 
Jos tässä kerran pykälien mukaan mennään, niin juridisesti alle 18- vuotias on lapsi. Niin lastensuojelussa kuin YK:n lastenoikeuksissakin. Tokkopa virkamies voi ruveta vetämään jotain muita ikärajoja tässä.
Jo 15-vuotias on syyntakeinen eli ikärajasi on tämän suhteen väärä. Mutta vastuuvapautus vanhempien päätöksille toki pätee.
 
Hyväksymällä rinnakkaiskulttuurisia tunnusmerkkejä poliisin työhön ja imagoon, vähennetään poliisin arvovaltaa ja nyt korkeaa motivaatiota.
Tilanteesta seuraa erilaisia militia-ryhmiä, jotka korvaavat sitä tunteellista epäkohtaa, joka muodostuu poliisin imagon heikentyessä.
Mehän emme halua militioita, kai?

Tulee muistaa, että vaikka yksi vihreä ministeri ehdotteleekin kaikkea höpöä, niin hän ei kuitenkaan ole enemmistön mieleinen sisäministeri.
Ohisalon kannattaisi suhteuttaa omat tekonsa ja aloitteensa siihen tietoon mikä hänellä on omasta kansansuosiosta vähemmistön edustajana.
.
 
Back
Top