Pihatonttu
Respected Leader
Asia on helppo, jos mahd. hyökkääjä lahjoittaa selkeän tilanteen. Panssarilautta Vaalimaan porttia puskemassa on selkeää menoa. Mun mielestä mahdollisempi skenaario on:
erittäin epäselvä, vailla tunnuksia, hervoton informaatio-operaatio, pyrkimys eristää Suomi poliittisesti vs. kumppaneihinsa nähden, pelottelu, kyberiä ja sabotaasia, hulinointia kaduilla. Tällainen tilanne takaa sen, että sen enempää suomalainen yleisö kuin päättäjätkään eivät välttis löydä kokemuspakista valmiita temppulappuja.
Ja varmaa varmempaa on, että nimenomaan virkamiesten on otettava roolia, jonka -laillisuus- selvitetään vasta jälkeenpäin. Eli se kysymys: löytyykö nykyisestä virkakoneesta tällaisia ihmisiä lainkaan tai edes melkein tarpeeksi? Aivan, kukaan ei vastaa etukäteen. Ja -tämä- on sitä nykyajan Etulinjaa, oikeasti.
Se, että uskomme tai emme usko tähän väitteeseen tai arvioon, se ei merkkaa mitään. Nämä asiat kirkastuvat vasta, jos törmäämme nopeasti kehittyvään ja epäselvään skenaarioon. Joka on Naapurin perushuttua, kun se aloittaa rumputtamisen.
Eikä liity mitenkään kulloisenkin hallituksen väriin.
Kyllä tuollainen skenaario liittyy hallituksen koostumukseen ja väreihin.
Jos hallituksen esiymmärrys ja ideologinen pohja on sellainen, että kovaan turvallisuuteen liittyviä tosiasioita, tiedon ja toimintakyvyn tarvetta ja/tai venäläisen välillisen vaikuttamisen luonnetta ei ymmärretä eikä oteta todesta vaan kaikki nämä nähdään oman lyhyen aikavälin vallanhimon ja asemoitumisen tarpeen kautta, niin reagointiaika on pitkä.
Lisäksi ainakin tämän nykyinen hallitus näyttää keskittyvän virkamiehistön johdon vaihtamiseen enemmän kuin yhteisten asioiden hoitamiseen. Se johtaa kriisissä toimintakyvyttömän korkean virkamiehistön lisääntymiseen. Ja naapuri osaa kyllä katsoa että millä hallinnon alueilla näin käy.
Eri skenaarioiden todennäköisyyksistä:
Lässytän jatkuvasti sitä, miten ei pidä kuunnella selityksiä ja tekosyitä vaan katsoa mitä seurauksia älykkäät ihmiset tuottavat ja lähteä siitä, että he lähes varmasti ovat pyrkineet juuri niihin seurauksiin joita tuottavat eivätkä niihin, joihin valehtelevat pyrkivänsä.
Tätä samaa periaatetta pitää käyttää kun katsotaan erilaisten naapurin toimintamahdollisuuksia ja sen tutkakatveita tuottavan toiminnan puuhaamista.
Naapuri tykkää toimia niin, että se ensin rakentaa proxyjensä kautta asymmetrioita ja toimii myöhemmin näiden etukäteen rakenneltujen ja valmistettujen asymmetrioiden kautta. Sekä yksittäisiin virkamiehiin että laajempi organisaatioihin ja virkamieskuntaan vaikuttaminen on osa asymmetrioiden luomista ja käyttämistä.
Virkamiesten kohdalla lamauttavan pelon - esim. juridisiin riskeihin liittyvän - tuottaminen on yksi keino tuottaa näitä asymmetrioita. Senkin vuoksi maan kaappaaminen oikeuspolitiikan kautta on mahdollista. Tämmöisessä tilanteessa saattaisi olla hyvä jos voitaisiin kääntää pelon asymmetria toisin päin eli niin että lamaantunut virkamies tajuaisi että toimimattomuus johtaa pahempiin seurauksiin ja ne tulevat nopeammin.
Yhdysvalloissa on sovellettu pelon asymmetrian kääntämistä vakoojien ja pettureiden kohdalla Dr. Charneyn luomassa NOIR4USA systeemissä....
NOIR White Papers | NOIR for USA (National Office for Intelligence Reconciliation- NOIR)
Read NOIR White Papers Parts 1, 2 and 3 by Dr. David Charney concerning innovative solutions to the problem of insider spies.
noir4usa.org
...hitailla ja hellillä keinoilla.
Suomen kannattaisi ehkä kehittää tuosta nopeasti eskaloituvia valtion olemassaoloa vaarantavia kriisejä varten omat, meidän erityisolosuhteisiin sopivat versiot.
Leikkimielisesti voisin heittää että voisi olla normaalin aikavälin NOIR4FIN, sitten BOOTCAMPNOIR jos on käytettävissä päiviä tai viikkoja ja KENGAROOCOURTNOIR jos virkamiehen lamaantuneisuus täytyy purkaa minuuteissa tai sekunneissa - tai korvat toimintakyvytön virkamies samantien toimintakykyisemmällä.