Tarkoitatko mahdollisesti persoonallisuushäiriötä?
Persoonalliseen liittyvää tyypittelyä voi tehdä monella tavalla ja monella tulkintakehyksellä.
Itse pidän aika realistisena sitä, että kiinnitetään vähemmän huomiota käytökseen ja huomattavan paljon toimintaan ja etenkin sen muodostamaan jatkumoon.
Siinä vaiheessa kun tuo jatkumo on niin yhtenäinen, että sen perusteella voi tehdä huomattavan paljon sattumaa luotettavampia ennusteita, voidaan hyvin puhua persoonallisuustyypistä koska persoonallisuus voidaan kuvata tyypittelyn kautta.
Periaatteessa voitaisiin vaikkapa sanoa että kukin ihminen määrittelee oman toimintansa muodostaman jatkumon kautta itsensä muille. Ja mikäs olisi sen luotettavampi määritelmä ihmisestä kuin se, miten hän on itse itsensä toiminnallaan muille määritellyt.
Psykiatrian ammattilaiset määritelkööt sen, että onko jokin tämmöinen ihmisten itse itsestään toiminnallaan tekemä määritelmä riittävän yhtenevä esim. DSM-5:ssä esiintyvien kategorioiden kanssa.
Rinteen, Ohisalon ja Haaviston toiminnassa on ollut paljon yhteisiä piirteitä. Yksi niistä on ollut pyrkimys käyttää valtaa ilman että vallankäyttöön liittyy henkilökohtaisen vastuun ottoa. Toinen on ollut sellainen suhtautuminen jota voisi kuvata vaikka sanomalla että ollaan oltu vihaisia todellisuudelle kun se on kehdannut olla heidän kanssan eri mieltä. Muitakin on, mutta varovaisuussyistä jätän luettelematta.
Missään nimessä en esitä kenestäkään noista psykiatrisia arvioita tai väitteitä. Sen sijaan julkisessa tehtävässä julkisesti ja julkisuudessa esillä ollutta toimintaa ja sen muodostamaa jatkumoa voi toki kuka tahansa kommentoida.
Sori jos vastaus tuntuu kiertelykaarteluvälttelyltä. Se johtuu siitä, että vastaus on kiertelykaarteluvälttelyä.