Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

No persut jotka kuitenkin sitten ovat aika lahella perinteista SDP:ta ovat nyky SDP:n nakemyksen mukaan aarioikeistoa, etta sen verran on SDP siirtynyt..

Oikeisto-vasemmisto akseli ei toimi nykyään. Koska aiheena ei ole talous. Mikä toki johtuu siitä että "nykyvasemmisto" on unohtanut koko ideologiansa.

Nykykeskustelu on kansallisvaltio-globalisaatio akselilla. Toki talous on taustalla, mutta ei edes enää isoimpana kysymyksenä.

Nykyään globaalissa ideologiassa 2 jihadistilasta tuodaan meille kymmenien poliisien, yksityisten turvamiesten, yksityiskoneiden, audien ja rajoittamattomien sosiaali- ja terveyspalveluiden voimalla. Taloudella, työntekijöiden asemalla tai omistajuudella ei ole merkitystä tuossa kuviossa. Paitsi hyvin laajassa mielessä. Tärkeää on olla globaali.

Loppujen lopuksi se, mistä tässä puhutaan on se, mikä on isänmaa. Onko se koko maapallo vai suomi? Siitä nyt väännetään.
 
Onko se koko maapallo vai suomi?

Pyramidihuijaustalouden saattelemana kyse ei ole kummastakaan vaan paljon pienemmän sädekehän alueesta. Riippumatta siitä millä akseleilla nykyisen politiikan linjausta haluaa kuvailla, kyse on tietyn heimon pääsemisestä vallan valtikkaan käsiksi, koska ovat tienneet millä rehulla saadaan karjalta oikeanlaista ääntä vaaliuurnaan. Jos tältä kantilta katsoo asiaa hallituksen ja valtion menettelytapoja niin voi melko nopsasti päätyä johtopäätökseen että valtiot ovat pikemminkin kaupunkivaltioita, jotka investoivat melkein pelkästään vallihaudan sisäalueeseen ja periferiat voivat nuolla muruset lautaselta. Noteeramisen arvoista on että käsite isänmaasta on hämärtynyt, koska populaatiota ahdetaan päivä päivältä kaupunkeihin joten kyse suhde omaan maatilkkuun on kadonnut ja isän maahan. Tällä hetkellä tämä on Yusufin ja Saydin maata ottaen huomioon minkälaisilla silkkihanskoilla uusia valloittajia kohdellaan. Ehkä jokin kaunis päivä saadaan muutosta tähän, mutta tämä on fakta.
 
Tanska, Australia ja Britannia ovat poistaneet kansalaisuuksia ISIS:in palveluksessa olleilta kansalaisiltaan. Marinin hallituksen tulisi oitis ryhtyä toimiin, jotta Suomen kansalaisuus voitaisiin poistaa ISIS:in palveluksessa olevilta kansalaisilta. Kaikki valtiot eivät edes tunnusta kaksoiskansalaisuutta, joten kansalaisuuden poistaminen terroristijärjestön palveluksessa olleilta tuskin on yleisen oikeustajun vastaista. Mikäli Marinin hallitus ei kykene tätä ideaa edistämään, niin varmaan jokin toinen hallitus saa tämän pienen mutta positiivisen muutoksen aikaan.

 

Miettikääpä Kepun naamoja, kun Rinne olisi topakasti sanonut jotain tähän tyyliin: ”Ei Suomi ole mikään banaanimaa, jossa tullaan käytävällä nykimään hihasta ja sanomaan, että nyt ei ole luottamusta. Suomessa Eduskunta päättää, onko pääministerillä luottamusta. Jos Keskusta haluaa esittää epäluottamusta pääministerille, niin sen se voi tehdä, ja sitten Eduskunta äänestää. Ja jos luottamusta ei ole, niin hallitus eroaa ja sitten pidetään uudet vaalit” siinä olis ollut popcornille käyttöä!
 
Ja jos luottamusta ei ole, niin hallitus eroaa ja sitten pidetään uudet vaalit” siinä olis ollut popcornille käyttöä!

En ole varma asiasta, mutta käsittääkseni hallituksen eroaminen epäluottamusäänestyksen kautta ei johtaisi automaattisesti uusiin vaaleihin.

Olen ymmärtänyt, että asia menisi niin että edustajamäärältään suurin puolue ottaisi hallituksen muodostajan tehtävän. Jos se saisi hallituksen kasaan ja hallitukselle eduskunnan luottamuksen, niin asia olisi ratkaistu. (Näinhän nyt kävi.)

Jos suurin puolue ei onnistu, niin tehtävä siirtyy seuraavaksi suurimmalle. Jos se ei onnistu, niin... Jos hallitusta ei saada aikaan ilman uusia vaaleja, niin sitten ja vasta sitten mennään uusiin vaaleihin. Ja silloinkin kai niin että pääministeri pyytää asiaa pressalta jos oikein muistan.

Ja tässä on nyt syy siihen, miksi on mahdollista että Orpo saattaa houkutella Kepusta vähintään kahta loikkaria lähes hinnalla millä hyvänsä.

Orpo ja Kokoomus suhtautuu suopeahkosti siihen ajatukseen, että uusi hallitus koottaisiin ilman vaaleja nykyisillä istumapaikkojen määrillä - etenkin jos Kokoomuksesta tulisi parin loikkarin avulla pääministeripuolue ja Orposta pääministeri. Kepulle olisi taivaanlahja päästä uudestaan hallitukseen ilman viher-vassari -painolastia ja etenkin ilman uusia vaaleja. Marin ja Marinin SJW-SDP? Olisivat varmaan sikanäreissään.

Jos Orpo ja Kokoomus ei saa houkuteltua Krä.... nimeämättömiä Kepun edustajia loikkaamaan, niin hallituksen muodostaminen menisi Persuille. Näillä taas on vahva intressi mennä vaaleihin. Se sopisi varmaan KooDeelle ja Persuille, mutta kaikilla muilla puoueilla voi olla päinvastaiset toiveet.

Itse pitäisin tässä tilanteessa uusia vaaleja aivan ylivoimaisesti parhaimpana vaihtoehtona. Tämmöinen SJW-palatsivallankaappaus on minun silmissäni demokratian halventamista.
 
Kepulle olisi taivaanlahja päästä uudestaan hallitukseen ilman viher-vassari -painolastia ja etenkin ilman uusia vaaleja. .
...
Itse pitäisin tässä tilanteessa uusia vaaleja aivan ylivoimaisesti parhaimpana vaihtoehtona. Tämmöinen SJW-palatsivallankaappaus on minun silmissäni demokratian halventamista.

Nythän Kepulla on kokoonsa nähden todella vahva asema. Saivat lisäksi kaikki haluamansa läpi neuvotteluissa. Onnistuisiko tuo PS:n ja Kok. kanssa? Epäilen.

Mutta uudet vaalit vaan jos Hallitus hajoaa. Sama olisi pitänyt tehdä kun PS hajosi...
 
Se on perseestä, että uudet vaalit voidaan vain käytännössä järjestää pääministerin esityksestä hajottaa eduskunta. Jos gallupit ovat hallitukselle perseestä ja vaikka olisi mikä kriisi meneillään ja hallituksen luotto pakkasella, ei voida uusia vaaleja järjestää mikäli hallituspuolueissa säilyy puoluekuri luottamusäänestyksessä. Omasta mielestäni Presidentti voisi toimia yhtenä äänestäjänä hallituksen luottamuksen mittaavassa äänestyksessä vaikka 15-20 äänen painolla, jolloin jos oppositio ja presidentti ovat yhtä mieltä hallituksen epäluotettavuudesta, voisi hallitus kaatua ilman pääministerin esitystä.
 
Presidentti voisi toimia yhtenä äänestäjänä hallituksen luottamuksen mittaavassa äänestyksessä vaikka 15-20 äänen painolla, jolloin jos oppositio ja presidentti ovat yhtä mieltä hallituksen epäluotettavuudesta, voisi hallitus kaatua ilman pääministerin esitystä.

Eli jos TP sattuu olemaan oppositiopuolueesta, niin hallituksen kausi jää aika lyhyeksi... Eiköhän me yhdestä Kekkosesta jo opittu...
 
Martin Scheinin: Kriminalisoitaisiinko terroristijärjestön jäsenyys, kaikki matkustaminen kriisialueelle vai osallistuminen aseelliseen konfliktiin?
ee6e4e388eeca9acdd314c1a481a17b0
Blogin toimitus
23 tuntia sitten
Noin 30 suomalaisen lapsen ja noin 10 äidin tukala asema al-Holin leirillä kurdien hallinnoimalla alueella Syyriassa on keikuttanut mediaa, hallitusta, eduskuntaa ja valtionhallintoa. Yksi teema tuli valmiiksi, kun hallitus hyväksyi asiassa periaatepäätöksen ja sai eduskunnan äänestyksessä luottamuslauseen. Pitempi prosessi käydään eduskunnan perustuslakivaliokunnassa, kun 10 kansanedustajaa vaatii ulkoministeri Pekka Haaviston virkatoimien laillisuuden tutkimista perustuslain 115-116 §:n mukaisesti. Toivottavasti tuon prosessin kestäessä lapset ja heidän äitinsä saadaan Suomeen tukitoimien ja tarvittaessa myös rikostutkinnan piiriin.
Perustuslakiblogi on omalta osaltaan osallistunut asiasta ja sen tiimoilta käytyyn keskusteluun.
TERRORISTIJÄRJESTÖN ”PUHTAAN” JÄSENYYDEN KRIMINALISOINTI
Tässä kirjoituksessa pohditaan yhtä sivukysymystä, al-Hol -asian uudelleen herättämää keskustelua siitä, tulisiko Suomessa erikseen kriminalisoida ”puhdas” terroristijärjestön jäsenyys. Kysymyksen taustalla on joidenkin olettamus siitä, että vaikka al-Holin leirillä olevat lasten äidit eivät olisi tehneet yhtään terroritekoa tai sotarikosta tai olleet osallisina tuollaisiin tekoihin, he olisivat vapaaehtoisesti lähteneet Syyriaan ISIS-taistelijamiehen matkassa ja olisivat siksi omien tekojensa luonteesta riippumatta terroristijärjestö ISIS:n jäseniä.
Kysymys tuli lainsäätäjän asialistalle viimeistään siinä vaiheessa, kun tasavallan presidentti Sauli Niinistö 15.12.2019 tuli julkisuuteen kannanotolla, jonka voi lukea arviona, että terorismin vastainen lainsäädäntö olisi Suomessa verrokkimaita lievempää tai väljempää. Twitterissä hän (@Niinisto) täsmensi, että oli tarkoittanut esimerkiksi terroristijärjestöön kuulumisen kriminalisointia.
Eräät oikeustieteilijät, mm. professori Kimmo Nuotio (@KimmoNuotio) ketjussaan ja minä (@MartinScheininF) esitimme 16.12.2019 Twitterin kautta toppuuttelevia kommentteja tuollaisen uuden kriminalisoinnin tarpeesta. Itse korostin, että terroristijärjestön tukeminen tai sen toimintaan osallistuminen on jo varsin kattavasti kriminalisoitu ja että ”puhtaan” jäsenyyden kriminalisointi aiheuttaisi tarpeen luetella ja kieltää terroristijärjestöt, kun nykyiset säännökset eivät edellytä, että yhteenliittymä olisi ennalta määritelty terroristijärjestöksi. Terroristijärjestöön kuulumista taas ei voida arvioida jäsenkirjan tai jäsenluettelon nojalla, vaan yksilön tekojen olisi joka tapauksessa oltava ratkaisevassa asemassa jäsenyyttä arvioitaessa.
Vuoteen 2002 saakka Suomi pärjäsi ilman terrorismin käsitettä rikoslaissaan. Syyskuun 11 päivän 2001 jälkimainingeissa laadittu EU:n puitepäätös 2002/475/YOS kuitenkin velvoitti säätämään tavallista ankarammat rangaistukset, jos tietyt tavalliset rikokset oli tehty terroristisessa tarkoituksessa. Vuonna 2017 puitepäätöksen pohjalta hyväksyttiin EU-direktiivi 2017/541. Puitepäätös ja direktiivi ovat olleet rikoslain 34 a luvun ja sen monien muutosten perustana.
Kyseisessä rikoslain luvussa on kriminalisoitu mm. terroristiryhmän johtaminen (3 §), rahoittaminen (5 a §) ja toiminnan edistäminen (4 §) Nykyisessä muodossaan tuo 4 § sisältää varsin kattavan luettelon ”edistämisen” eri muodoista, jotka varsin hyvin tavoittavat sen, mitä yleiskielessä tarkoitetaan sanalla ”jäsenyys”:
4 §. Terroristiryhmän toiminnan edistäminen
Joka edistääkseen terroristiryhmän 1, 1 a tai 2 §:ssä tarkoitettua rikollista toimintaa taikka tietoisena siitä, että hänen toimintansa edistää sitä,
1) varustaa tai yrittää varustaa terroristiryhmää räjähteillä, aseilla, ampumatarvikkeilla tai niiden valmistamiseen tarkoitetuilla aineilla tai tarvikkeilla taikka muilla vaarallisilla esineillä tai aineilla,
2) hankkii tai yrittää hankkia taikka luovuttaa terroristiryhmälle toimitiloja tai muita sen tarvitsemia tiloja taikka kulkuvälineitä tai muita ryhmän toiminnan kannalta erittäin tärkeitä välineitä,
3) hankkii tai yrittää hankkia tiedon, jonka tuleminen terroristiryhmän tietoon on omiaan aiheuttamaan vakavaa vahinkoa maalle tai kansainväliselle järjestölle, taikka välittää, luovuttaa tai ilmaisee terroristiryhmälle sellaisen tiedon,
4) hoitaa terroristiryhmän tärkeitä taloudellisia asioita tai antaa ryhmän toiminnan kannalta erittäin tärkeitä taloudellisia tai oikeudellisia neuvoja tai
5) tekee 32 luvun 6 tai 7 §:ssä tarkoitetun rikoksen,
on tuomittava, jollei teko ole 1, 1 a tai 2 §:n mukaan rangaistava taikka siitä säädetä muualla laissa yhtä ankaraa tai ankarampaa rangaistusta, terroristiryhmän toiminnan edistämisestä vankeuteen vähintään neljäksi kuukaudeksi ja enintään kahdeksaksi vuodeksi.
Mitä 1 momentin 4 kohdassa säädetään oikeudellisesta neuvonnasta, ei koske rikoksen esitutkintaan tai tuomioistuinkäsittelyyn taikka rangaistuksen täytäntöönpanoon liittyvää oikeudellisen avustajan tai asiamiehen tehtävien hoitamista.
On vielä syytä varsin laajasti lainata sitä eduskunnan perustuslakivaliokunnan lausuntoa PeVL 48/2002 vp, jonka nojalla rikoslain 34 a luvun 4 §:n alkuperäinen sanamuoto määrittyi:
Kriminalisoinnilla täytäntöönpantavan puitepäätöksen 2 artiklan 2 kohdan perusteella jäsenvaltion on säädettävä terroristiryhmän toimintaan osallistuminen rangaistavaksi. Puitepäätöksessä ei kuitenkaan oteta kantaa kriminalisoinnin toteuttamisen tapaan. Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 34 artiklan 2 kohdan b alakohdassa tarkoitetut, jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämistä merkitsevät puitepäätökset velvoittavat jäsenvaltioita saavutettavaan tulokseen nähden, mutta jättävät jäsenvaltion harkittaviksi muodon ja keinot. Tältä kannalta arvioituna puitepäätöksessä on jätetty jäsenvaltion harkittavaksi tapa, jolla terroristiryhmän toimintaan osallistumisen kriminalisointi toteutetaan.
Rikosten tekemiseksi muodostuneiden ryhmien toimintaan osallistumisen kriminalisointi on uutta kotimaisessa rikosoikeudessa. Tällöin kriminalisoinnin tarkkarajaisuuteen liittyy myös sääntely- ja soveltamiskokemusten puuttumisesta johtuvia, uuden tyyppisiä epävarmuustekijöitä. Ehdotuksessa tällaisia seikkoja liittyy esimerkiksi terroristiryhmän ja terroristisen tarkoituksen käsitteisiin. Tällaisessa tilanteessa on sääntelyn täsmällisyyden kannalta valiokunnan mielestä tärkeää liittää terroristiryhmän toimintaan osallistumisen rangaistavuus 3 §:ssä käytetyn sääntelymallin mukaisesti siihen, että ryhmän toiminnan voidaan todeta edistyneen vähintään terroristisessa tarkoituksessa tehtävän rikoksen valmistelun asteelle.
Sääntelyn tarkkuuden kannalta on arveluttava myös 4 §:n 6 kohta. Sen mukaan on rangaistavaa toimia vakavuudeltaan pykälän muissa kohdissa kuvattuihin tekotapoihin rinnastettavalla muulla tavalla terroristiryhmän hyväksi. Teon rangaistavuus perustuu sanonnan väljyyden vuoksi terroristiryhmän käsitteeseen ja viime kädessä henkilön subjektiiviseen tarkoitukseen. Valiokunnan mielestä 6 kohdan poistamista lakiehdotuksesta on syytä harkita.
Nykyiselle lainsäädäntöratkaisulle on siis varsin vahvat oikeusvaltiolliset perustelut. On pelättävissä, että ”puhtaan” jäsenyyden kriminalisointi olisi sekä oikeusvaltiollisesti ongelmallinen että samalla asiallisesti tehoton. Al-Hol -asian hoitoon liittyen tehtäisiin ns. lehmänkauppa, jonka tuloksena rikoslakiin otettaisiin luonteeltaan symbolinen ja asiallisesti turha kriminalisointi. Asiassa olisi edettävä harkiten ja normaalin lainvalmisteluprosessin kautta.
VAIHTOEHTO: KRIMINALISOIDAAN LAAJEMMIN ASEELLISEEN KONFLIKTIIN OSALLISTUMINEN TAI KRIISIALUEELLE MATKUSTAMINEN
Jos ja kun uuden lainsäädännön tarvetta kuitenkin harkitaan, tulisi pohtia myös vaihtoehtoja, jotka eivät perustu terrorismin käsitteeseen ja terrorismirikoksia koskevaan rikoslain 34 a lukuun. Voitaisiin harkita, olisiko muita, vähemmän stigmatisoivia ja vähemmän oikeusvaltiollisia ongelmia aiheuttavia ratkaisumalleja kuin ei-terroristien nimeäminen perhe- tai muiden yhteyksiensä takia terroristeiksi. Miten voitaisiin ikään kuin kevyemmin, mutta silti selkeästi ja suomalaisen yhteiskunnan paheksuntaa osoittaen, kriminalisoida sen kaltainen toiminta, mihin al-Holin leirillä olevien äitien epäillään – ainakin poliitikkojen keskusteluissa – syyllistyneen?
Esitin Twitterissä 18.12.2019 ajatuksen, että Suomi kieltäisi yleisesti matkustamisen aseelliseen konfliktiin osallistumiseksi ja siten edellyttäisi kansalaistensa ja asukkaidensa pysyvän erossa aseellisista konflikteista – terroristina, muukalaislegioonalaisena, palkkasoturina tai ns. vapaaehtoisena. Ei olisi merkitystä sillä, onko sota oikeutettu tai ei-oikeutettu (jus ad bellum), ei sillä osallistuuko henkilö sotatoimiin hallituksen tai sen vastapuolen joukoissa, ei sillä liittyykö henkilö Viron tai Venäjän joukkoihin, eikä edes sillä, olivatko sodankäynnin menetelmät kansainvälisen humanitaarisen oikeuden (jus in bello) kannalta laillisia vai kiellettyjä (siis sotarikoksia). Suomi yksinkertaisesti tekisi selväksi, että sen sisäisen oikeuden kannalta on kiellettyä lähteä muualle sotimaan. Säännös olisi neutraali konfliktin osapuolten suhteen, ikään kuin peilikuva kansainvälisestä oikeudesta, joka sekin on neutraali osapuolten suhteen mutta samaan aikaan salliva suhteessa sellaisiin laillisiin sodankäyntimenetelmiin, joissa ei-kiellettyjä aseita käytetään vain vastapuolen sotilaita ja sotilaallisia kohteita vastaan.
Sain ehdotukseen runsaasti kommentteja, joista joihinkin vastaan tässä. Ensinnäkin säännös olisi kirjoitettava niin, ettei se koske tilanteita, joissa Suomi lähettää sotilaita ulkomaille – toivottavasti vain rauhanturvaajina. Toiseksi säännös ei tietenkään kriminalisoisi taannehtivasti mitään. Kolmanneksi sen ei tarvitsisi koskea Suomeen mahdollisen aseellisen konfliktin aikana saapuvia vapaaehtoisia – tuo skenario on omasta mielestäni tuulesta temmattu mutta tuntuu silti olevan joillekin kommentaattoreille tärkeä mm. talvisodan aikana Suomeen tulleiden ruotsalaisten vapaaehtoisten kunnioittamiseksi. Ja neljänneksi totean, että säännös olisi kattava, koskien myös kaksoiskansalaisia. Suomen oikeuden kannalta heidän lähtönsä Suomesta sotimaan toisen kansalaisuusvaltionsa joukoissa olisi rikos.
Kahteen kommenttiin vastaan tarkemmin, koska haluan modifioida Twitterissä tekemääni ehdotusta. Tanskan kokemuksiin viitaten kysyttiin, eikö voisi kriminalisoida pelkän matkustamisen kriisialueille, ilman edellytystä siitä että menee sinne osallistuakseen sotatoimiin. Vastaväitteeni – ja tämäkin perustuu Tanskan malliin, jossa poliisi toimii poikkeuslupaviranomaisena – on että tuollainen kielto ei saisi olla ehdoton, koska mm. toimittajien ja humanitaarisen avun työntekijöiden on voitava matkustaa kriisialueille ja jopa aseellisen konfliktin keskelle. Ammatilliset poikkeuskategoriat voisivat olla jonkinlainen ratkaisu, mutta niiden rakentamisessa tulisi olla tarkkana, yhtäältä ammatillisen oikeutuksen väärinkäytön varalta ja toisaalta aidon journalistisen ja humanitaarisen toiminnan suojaamiseksi viranomaisten puuttumiselta. Esimerkiksi pelkkä tieto siitä, minne toimittaja on lähdössä tai mistä hän palaa, voi vaarantaa lähdesuojan.
Oikeutetusti kritisoitiin myös sitä, että hahmotelmassani kriminalisoitaisiin matkustaminen kriisialueelle tarkoituksessa osallistua välittömästi ja henkilökohtasesti aseelliseen konfliktiin. Tuollainen sääntely muistuttaisi rikoslain 34 a luvun 5 b §:n säännöstä (matkustaminen terrorismirikoksen tekemistä varten) siinä, että jo lähtövaiheessa voitaisiin arvioida se tarkoitusperä, jonka takia ihminen on lähdössä Suomesta. Osa rikoslain 34 a luvun ongelmista siis toistuisi. Oikeutetusti kysyttiin, miten henkilön subjektiivista tarkoitusta voidaan tuossa vaiheessa arvioida.
Päädyn siihen, että jos uutta kriminalisointia kaivataan, olisi parasta yleisesti kieltää Suomen kansalaisen tai muun asukkaan matkustaminen Suomesta kriisialueelle, ellei matkustaminen tapahdu suomalaisen viranomaisen, sellaisen kansainvälisen järjestön jossa Suomi on jäsenenä, tiedotusvälineen tai humanitaarista apua antavan järjestön toimeksiannosta. Mitään lupamenettelyä tai ilmoittautumisvelvollisuutta maasta lähtiessä ei olisi. Kuten yleisesti on asianlaita, rikosoikeudellinen vastuu toteutuisi pääsääntöisesti jälkikäteen, kun henkilö on palannut Suomeen ja arvioidaan, mitä hän on tehnyt. Säännöksen ennaltaestävä teho ei olisi valtaisa vaan se kohdistuisi ensi sijassa ihmisiin, jotka yleisesti ottaen ovat lainkuuliaisia ja välttävät tekemästä kriminalisoituja tekoja.
Jäljelle jää kysymys, onko tällaisen kriminalisoinnin säätäminen kriminaalipoliittisesti järkevää. Vastaan: ehkä on, ehkä ei, mutta ainakin se olisi huomattavasti järkevämpää kuin terroristijärjestön ”puhtaan” jäsenyyden kriminalisointi.

Martin Scheinin
 
Hallituksessa retoriikka helposti unohtuu kun voi toimia. Oppositiossa on käytössä vain retoriikka. Ja pitkään oppositiossa niin unohtuu miten toimia.
Antti Häkkänen voisi tuoda pienoisen ryhtiliikkeen kokoomukseen. En minä varmaan silti kokoomuksem äänestäjäksi palaisi, mutta tokihan olisi ilo nähdä, että KaStOr -linjasta päästäisiin eroon ja mielellään paremman kipparin johdettavaksi.
 
:rolleyes:
Antti Häkkänen voisi tuoda pienoisen ryhtiliikkeen kokoomukseen. En minä varmaan silti kokoomuksem äänestäjäksi palaisi, mutta tokihan olisi ilo nähdä, että KaStOr -linjasta päästäisiin eroon ja mielellään paremman kipparin johdettavaksi.
Jonkunakan ne valkkaa pjiiksi, kun se on muotia nykyään
 
Tuon voisi nimetä selvemmin kastraatti-linjaksi...
Noh noh. Hienoja miehiä kaikki ja varmasti hyvää juttuseuraa bissen ääressä, tosin Stubbista en ole varma. Eivät kuitenkaan minun valintoja tärkeimpiin poliittisiin tehtäviin.
 
:rolleyes:
Jonkunakan ne valkkaa pjiiksi, kun se on muotia nykyään
EL on tietysti kärkiehdokas, jos nainen valitaan. Valitettavasti puheenjohtajana hänen terävin kärkensä tylsistyy. Kyllä Elinan paikka on hieman ulkokehällä asiantuntijan roolissa esittää älykkäitä huomiota, eikä keskiössä yrittää miellyttää kaikkia puolueen fraktioita ja äänestäjiä. Arvostan suuresti Lepomäen rohkeutta esittää puolueen linjasta poikkeavia näkemyksiä silloin, kun tosiasiat tukee näitä näkemyksiä (euro ja sote).

En kuitenkaan pidä naisen valintaa selviönä. Eiköhän Suomessa ole jo huomattu, että politiikan kärkivirat ovat avoinna myös naisille, joten tälläiselle tasa-arvosignaloinnille ei ole tarvetta. Olikos se vihreiden Oras Tynkkynen, joka sanoi että toivoo ettei hänen miessukupuolensa ole este valinnalle, kun kilpakumppaninsa oli joku vihreä nainen.
 
Lepomäki sinne Kokoomukseen, jos sinne nyt uutta pj:tä valitaan.
Käsittääkseni Orpolla hyvin vahva tuki takana vielä.
 
Voi voi, voitko vielä pistää lähteen tälle jutulle?

Kyllä voin: https://www.is.fi/politiikka/art-2000006330704.html

"Näen nyt ongelmaksi, että ministerin kanslia vyöryttää tämän hoidettavaksi konsulipalvelulain mukaisesti ja lähtökohtaisesti niin, että avustamme vain lapsia. Tällaisen päätöksen tekeminen virkamiestyönä on sellainen päätös, että sen tekijän on syytä varautua siihen, että hän saa päätöksestään vankeustuomion, josta tulee sen verran pitkä, ettei sitä voi ehdollisena suorittaa. "

Eli aivan päinvastoin kuin jotkut täällä ehtivät fantasioida. Haavisto nimenomaan olisi halunnut tuoda Suomeen vain lapsia.
 
Back
Top