Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Valitettavasti hevospeli ei tule kyseeseen koska se ruunanperkele pieree kuitenkin kun papatti ja ilmastohan ei suolikaasusta tykkää
Se jos mikä olis tätä päivääAlpakkavaljakko.
Bisnesjetillä arviolta 50000 ja vuorokoneilla max 10000.Mikä mahtaa olka kalliimpaa; suora lento bisnesjetillä ja pari saattajaa vai vuorokoneet ja kymnenkunta saattajaa (heidän palkka?).
Ongelman juurisyy on siinä, että Suomessa on tehty ilmeisen ainutlaatuinen muutos sen suhteen, että miten pyöräilyyn (ja nyttemmin max 25 km/h kulkeviin sähköajoneuvoihin) suhtaudutaan.Täällä on paljon kirjoiteltu siitä miten pyöräilijät, spandex ohjukset jne. koetaan uhkaksi ja häiriöksi. Ja itse asiassa, olette oikeastaan oikeassa. Olette varmaan lisäksi lukeneet uutisia pelottavista ja vaarallisista sähköpotkulaidoista?
Haluatteko tietää miksi näin on?
Juurisyy on katutilan jaossa. Pyöräilijöille ei ole yksinkertaisesti luontevaa tilaa. Nykyiset yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet on käytännössä rakennettu jalankulkijoiden nopeuksille, eli alle 10km/h kulkeville. 15-25km/h ka. liikkuva pyöräilijä joutuu siis pujottelemaan lyhtypylväiden reunakivien, tiukkojen kurvien ja jalankulkijoiden viidakossa. Se vaatii ylimääräistä keskittymistä ja väistämättä johtaa perustellusti jalankulkijoiden ja pyöräiöijöiden turvallisuuden heikentymiseen.
Toinen vaihtoehto on hypätä autotielle, joka usein on laitonta ja lisäksi autoja hitaammat nopeudet aiheuttaavat ylimääräisiä ja vaarallisiakin ohitustilanteita autoille, vaikka spandeksit auttaisivatkin pysymään vauhdissa.
Kaikista pahinta on, että pyöräilijät eivät ole enää edes ainoa ongelma. Sähkömoottorien ja akkujen kehitys on johtamassa siihen tilanteeseen, että sähköpotkulaudat, sähköpyörät, segweyt ties mitkä kevyet sähköiset henkilökuljettimet lisääntyvät ja kulkevat samalla nopeuksilla pyörien kanssa.
Ratkaisuja on olemassa kaksi:
a) kielletään pyöräily ja sähköiset henkilökuljettimet
b) luodaan erillinen infra (kaistat, tiet) tälle jalankulkijoiden ja autojen väliin osuvalle nopeusryhmälle. Ainoa tapa lisätä kaikkien kulkumuotojen turvallisuutta vähentämällä konflikteja liilenteessä ja selkeyttämällä liikennesääntöjä.
Satun itsekin tietämään aiheesta hieman enemmän. Joskin Hämeenkadun tapausta en tunne tarkemmin joten kommentoin asioita yleisesti.
Ja todistit tässä viestissä juuri oman tietämättömyytesi ja jopa ammattitaidottomuutesi.
Liikennevalojen suunnittelussa vihreän valon pituus määräytyy eri liikennevirtojen suhteista. Käytännössä pyritään optimoimaan päävirralle jokin riittävä palvetaso, siten että mikään suunta ei kuitenkaan ruuhkaannu. Jos valojen kapasiteetti on rajoilla, niin jalankulkijoiden vihreät asetetaan yleensä suoja-ajojen puitteissa minimiin, mikä tarkoittaa isoa viivettä jalankulkijoille. Pahimmillaan 90s valokierrossa jalankulkijoilla on jokin 10s aikaikkuna ja ylitys kahdessa vaiheessa saarekkeen kautta. En tosin tiedä oliko näitä Hämeenkadulla.
Eli Henkilöautojen väheneminen mahdollistaa pidemmän vihreän KAIKILLE muille kulkumuodoille. Jos näin ei ole tehty, on kyse huonosta valosuunnittelusta. Lisäksi kiertoaikaa voitaisiin lyhentää 60sekuntiin.
Joukkoliikenteen aikataulut muuttuvat aivan jatkuvasti. Älytöntä väittää etteivät muuttuisi. Ne muuttuvat vuosittain reittimuutoksien yhteydessä, rakentamisesta johtuvien muutosten takia jne. jne...
Pyöräilyn kulkutapaosuus taitaa olla lähempänä 11% Helsingissä, keskutassa paikallisesti jopa enemmän. Hämeenkadullakin sille olisi varmasti potentiaalia, mutta jostain syystä siellä ei pyöräilty enempää?
Edit: muokkasin kulkutapaosuuteen liittyvää osaa. Luin ensin väärin.
Ongelman juurisyy on siinä, että Suomessa on tehty ilmeisen ainutlaatuinen muutos sen suhteen, että miten pyöräilyyn (ja nyttemmin max 25 km/h kulkeviin sähköajoneuvoihin) suhtaudutaan.
Suomessa jaettiin ennen ja muualla maailmassa jaetaan nykyäänkin liikennemuodot toisaalta jalankulkijoihin ja toisaalta ajoneuvoihin. Nyttemmin sen sijaan Suomessa on siirrytty jakoon jossa toisaalta on kevyt liikenne (jalankulkijat + polkupyörät + hitaat sähköajoneuvot) ja toisaalta autoliikenne (autot + moottoripyörät + mopot).
Tällä liikennesuunnittelun ja liikennekulttuurin muutoksella on saatu aikaan tilanne, jossa jalkakäytävätyyppisillä väylillä liikkuu ajoneuvoja, joiden nopeus on alhaisen nopeusrajoituksen alueilla sekä alamäissä samaa luokkaa kuin vieressä ajavilla autoilla, eli jopa yli kymmenkertainen jalankulkijoihin verrattuna. Samalla on myös tuotettu pyöräilyn kannalta melkoisen epälooginen liikenneympäristö, missä pyöräilijöiden laillinen paikka kadulla vaihtelee pahimmillaan korttelin välein ja jossa useimpien pyöräilijöiden valinta ajamispaikan suhteen siksi tuntuu riippuvan ensisijaisesti jostain ihan muusta kuin kyltityksestä
Helsinki lienee ainoa paikka Suomessa, missä jokusen vuosikymmenen kestäneen kevyen liikenteen väylien suunnittelun jälkeen on taas siirrytty siihen ajatukseen, että polkupyörät ja hitaat sähköajoneuvot rinnastuvat muihin ajoneuvoihin eivätkä jalankulkijoihin. Samalla Helsingissä on myös otettu se lähtökohta, että polkupyörien ja hitaiden sähköajoneuvojen ensisijainen paikka on ajoradalla ja vain vilkkaimmille kaduille tehdään erilliset pyörätiet. Pyöräteillä ajaminen myös pyritään järjestämään siten, että se muistuttaisi logiikaltaan mahdollisimman paljon ajoradalla ajoa, eli pyörätie olisi ensisijaisesti yksisuuntainen (oikeanpuoleisen liikenteen periaate) ja sijaisisi ajoradan laidassa ja eri tasossa kuin mahdollinen vieressä kulkeva jalkakäytävä.
Entä kymmenkunta poliisin ja virkamiehen päivärahakustannnukset matkalta?Bisnesjetillä arviolta 50000 ja vuorokoneilla max 10000.
Avasit hyvin liikennesuunnittelun taustaa tässä asiassa sekä sitä miten pyörille tulisi tehdä ajoneuvoille sopivaa infraa. Pyörät ovat ajoneuvoja, mutta eivät kuitenkaan yllä taajamanopeuksien yläpäähän, miksi melkein aina tarvisevat sen oman kaistansa tai yksi- tai kaksisuuntaisen pyörätiensä.
Siksi itse määrittelisin pyörät ja "sähköiset henkilökuljettimet" kokonaan uudeksi nopeusryhmäkseen. Ajoneuvoina toki. Sekaliikennekaistat autojen kanssa onnistuu kuitenkin vain tiettyjen reunaehtojen täyttyessä: Nopeusrajoitus alle 30km/h, ei yli 300m suoraa (joka houkuttaisi autot suurempiin nopeuksiin), alle 2500 keskivuorokausiliikenne (autoja poikkileikkauksen läpi).
Puhumme siis käytännössä samasta syystä, ehkä hieman eri termeillä vain.
Ullattiko?Ohisalo esittää Kirsi Pimiää sisäministeriön kansliapäälliköksi ohi Supon päällikkönä toimivan Antti Pelttarin. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Pimiä on puoluetaustaltaan vihreä. Ja varmaan aivan erinomaisen perehtynyt sisäisen turvallisuuden kysymyksiin (poliisi, turvallisuuspoliisi, raja).
Maria Ohisalo sivuuttaa supon päällikön Antti Pelttarin poliittisella virkanimityksellä
Sisäministeriön kansliapäällikön määräaikaiseen viiden vuoden virkaan on kokoomuslaisella Pelttarilla merkittävästi painavampi ansioluettelo kuin hänen vihreällä kilpahakijallaan Kirsi Pimiällä.www.iltalehti.fi
Uusi versio punaisesta valposta...Ohisalo esittää Kirsi Pimiää sisäministeriön kansliapäälliköksi ohi Supon päällikkönä toimivan Antti Pelttarin. Yhdenvertaisuusvaltuutettu Pimiä on puoluetaustaltaan vihreä. Ja varmaan aivan erinomaisen perehtynyt sisäisen turvallisuuden kysymyksiin (poliisi, turvallisuuspoliisi, raja).
Maria Ohisalo sivuuttaa supon päällikön Antti Pelttarin poliittisella virkanimityksellä
Sisäministeriön kansliapäällikön määräaikaiseen viiden vuoden virkaan on kokoomuslaisella Pelttarilla merkittävästi painavampi ansioluettelo kuin hänen vihreällä kilpahakijallaan Kirsi Pimiällä.www.iltalehti.fi
Pitäähän koneisto saada toimimaan..Pimiällä on näytöt annettu..Uusi versio punaisesta valposta...
Suposta ajatuspoliisi...Pitäähän koneisto saada toimimaan..Pimiällä on näytöt annettu..
Oikeusministeriö oli mukana rakentamassa järjestelmää, jolla kytättiin vaaliehdokkaiden jokaista someviestiä - Suomen Uutiset
Koskaan aiemmin ei Suomen vaaleissa ole nähty vaalikampanjaa, jonka aikana ehdokkaita on kytätty massiivisella, systemaattisella seurannalla. Tämä muuttui kwww.suomenuutiset.fi