Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Eihän sitä suljeta edes henkilöautoilta kuin osittain.



Nopein tapa hankkiutua satunnaisesta pisteestä Helsingin kantakaupungissa satunnaiseen pisteeseen Aviapoliksessa saattanee hyvinkin olla polkupyörä+juna+polkupyörä. Varsinkin, jos lasketaan matka-aikaa ovelta ovelle.

Sitä paitsi enemmistö matkoista on lyhyitä. Eikä lyhyen matkan sujuvuus ole sen vähemmän arvokas kuin pitkän.



- Jalankulkijoiden matka-aikaan remontti vaikuttaa siten, että liikennevaloja saadaan vähennettyä, eli kulku nopeutuu.
- Bussit nopeutuvat, kun liikennevalot vähenevät ja autoja ei muutenkaan ole niin paljoa tiellä. Rinnakkaisella Sörnäisten rantatiellä busseja ei kovin paljoa kulje.
- Raitiovaunut nopeutuvat, kun liikennevaloja vähenee (ja kuten jo yllä kirjoitin, niin tämä nopeutuminen on hyvin merkittävä).
- Polkupyöräily nopeutuu, kun polkupyöräkaistoilla ei ole muuta liikennettä tiellä ja koska liikennevaloja on vähemmän. Lisäksi monet polkupyöräilijät eivät ole tähän asti turvallisuussyistä ajaneet Hämeentietä vaan usein kiertotietä, eli siitäkin syystä heidän matkansa nopeutuu.

Eli summa summarum, remontin myötä paljon useampien ihmisten matka nopeutuu kuin hidastuu, eli saavutetaan matka-aikahyötyjä. Sellainen laskema joka huomioi vain autoilijoiden matka-aikahyötyjä eikä ollenkaan muita liikennemuotoja on hyvin vajavainen.

Mitä muuten tarkoitat "joukkoliikenteen jakosuhteella"?



Polkupyöräily on nopein tapa liikkua Helsingin kantakaupungissa. Lisäksi polkupyörä vie autoihin verrattuna hyvin vähän tilaa, ei tuota saasteita eikä melua ja vaatii hyvin vähän parkkitilaa. Polkupyöräilyllä on myös terveyshyötyjä.

Tässä on aika monta syytä miksi pyöräilyn infrastruktuuria kannattaa kehittää, jotta mahdollisimman monet pyöräilisivät.

Minä kommentoin palstalla monia asioita joista en paljoa tiedä. Tämä asia kuuluu siihen kategoriaan josta oikeasti tiedän. Ja paljon.

Ensinnäkin. Helsinki ei toimi liikenteellisessä tyhjiössä. Et ikinä pääse tuolla kombolla nopeammin Aviapolikseen autoon verrattuna 40km säteellä keskustasta. Ja vaikka pääsisitkin, se koskisi vain ydinkeskustassa asuvia joita ei ole paljoa. Vihjeenä. Minä pääsen autolla Aviapolikseen ruuhka-aikana 35-40 min ajassa 30 km päästä. Sinä et pääse samassa ajassa sinne vaikka olisit asemalla junassa pyörän kanssa lähtemässä samaan aikaan.

Tuon remontin (joka on jo loppu, en viitsi edes ajatella sen aikaisia vaikutuksia) vaikutukset on jo käyty läpi. Liikennevalot eivät vaikuta jalankulkijoiden liikenteeseen käytännössä mitenkään koska sekvenssiä ei muuteta johtuen joukkoliikenteestä ja asuinliikenteestä. Minkä lisäksi jalkaliikenteen volyymi ei muutu muutenkaan mitenkään koska se ei liity läpikulkuun.

Ratikoiden kulku voi nopeutua teoriassa mutta käytännössä ei, edelleen koska sekvenssiä ei muuteta johtuen siitä että autot eivät katoa kokonaan. Ja nyt unohdat yhden asian. Julkinen liikenne kulkee aikataulussa. Joka riippuu koko liikennealueen aikatauluista. Eli vaikka yksi katu muuttuisi miten, aikataulut eivät muutu koska se sotkisi koko liikennejärjestelmän. Toisin sanoen ratikat eivät kulje yhtään nopeampaa. Sama koskee busseja.

Mankelointi nopeutuu. Se on totta. Ainoa vain on, että mankelointia on niin vähän, että sillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Hämiksen läpiajoliikenteen henkilövolyymista vuorokausitasolla mankelointia on 1-2%. Se, että tämän idioottimaisuuden takia se voi kasvaa ei muuta perusasiaa.

Ja toistan kysymyksen. Tiedätkö miksi mankelointi nousi kovin suureen asemaan Helsingin liikennepolitiikassa noin 20v sitten?

Pyöräilyn toissijaiset vaikutukset ovat oma asiansa. Ne eivät vaikuta sen taloudellisiin haittavaikutuksiin joista nyt oli puhe. Autoilulla on haittavaikutuksensa. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta pyöräily ei ole mikään ratkaisu asiaan. Se on paluuta 1800-luvulle ja jo silloin pyöräily hävisi kilpailun.
 
Mallia Kiinasta:

OT.

Eli kuten jokainen asiaa miettivä tai perehtynyt tietää, munamankelit ovat ongelma liikenteessä. Liian nopeita jalkakäytävälle, liian hitaita autotielle. Homma toimi vielä minun nuoruudessani kun pyörillä kulkivat vain penskat, mutta nykytilanne jossa spandexohjukset heiluvat kaikilla kaistoilla on järjetön. Kuten myös väistämislainsäädäntö jota kukaan ei oikein ymmärrä eikä voi ymmärtää.

Pyöräilystä on tehty ideologinen ihanne ja koko liikennejärjestelmää sovitetaan tähän ideologiaan luomalla kaistoja ja väyliä välineelle jota ei ole käytetty noin 100 vuoten suuremmassa määrin. Mitään järkeä siinä ei ole, mutta kuten sanottu ideologia rulaa.
 
Onneksi täällä minun kotikaupungissa niitä spandeksiohjuksia ei näy. Täällä on vain ns normaaleja pyöräilijöitä.
 
Ensinnäkin. Helsinki ei toimi liikenteellisessä tyhjiössä. Et ikinä pääse tuolla kombolla nopeammin Aviapolikseen autoon verrattuna 40km säteellä keskustasta. Ja vaikka pääsisitkin, se koskisi vain ydinkeskustassa asuvia joita ei ole paljoa. Vihjeenä. Minä pääsen autolla Aviapolikseen ruuhka-aikana 35-40 min ajassa 30 km päästä. Sinä et pääse samassa ajassa sinne vaikka olisit asemalla junassa pyörän kanssa lähtemässä samaan aikaan.

No esim. Järvenpään Haarajoelta Aviapolikseen on noin 30 km ja junalla sen kulkee 30 minuutissa. Siihen jos lisätään sanotaan 1,5 km:n pyöräily Haarajoen päässä ja tunnelikävely sekä lyhyt pyöräily Aviapoliksen päässä, niin matka-ajaksi tulee 40 min.

Tuon remontin (joka on jo loppu, en viitsi edes ajatella sen aikaisia vaikutuksia) vaikutukset on jo käyty läpi. Liikennevalot eivät vaikuta jalankulkijoiden liikenteeseen käytännössä mitenkään koska sekvenssiä ei muuteta johtuen joukkoliikenteestä ja asuinliikenteestä. Minkä lisäksi jalkaliikenteen volyymi ei muutu muutenkaan mitenkään koska se ei liity läpikulkuun.

Ratikoiden kulku voi nopeutua teoriassa mutta käytännössä ei, edelleen koska sekvenssiä ei muuteta johtuen siitä että autot eivät katoa kokonaan. Ja nyt unohdat yhden asian. Julkinen liikenne kulkee aikataulussa. Joka riippuu koko liikennealueen aikatauluista. Eli vaikka yksi katu muuttuisi miten, aikataulut eivät muutu koska se sotkisi koko liikennejärjestelmän. Toisin sanoen ratikat eivät kulje yhtään nopeampaa. Sama koskee busseja.

Niitä liikennevaloja poistetaan useista risteyksistä kokonaan. Tämä on suurin syy sille, miksi HKL on laskenut raitiovaunujen kulun nopeutuvan lähes puolella kyseisellä osuudella. Tämä nopeushyöty voidaan myös ulosmitata aikatauluissa, koska Hämeentietä liikennöivillä raitiovaunuilla ei ole synkronoituja vaihtoja toisin linjoihin tai jotain vastaavaa mikä pakottaisi "sementoimaan" vaunujen kulkuajan tietyllä välillä jonkin tiettyyn aikaan.

Mankelointi nopeutuu. Se on totta. Ainoa vain on, että mankelointia on niin vähän, että sillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Hämiksen läpiajoliikenteen henkilövolyymista vuorokausitasolla mankelointia on 1-2%. Se, että tämän idioottimaisuuden takia se voi kasvaa ei muuta perusasiaa.

Niin tosiaan aika harva on tähän mennessä halunnut ajaa pyörällä siellä erittäin vilkkaasti liikennöidyllä bussikaistalla missä monien bussikuskien asenne tuntui olevan se, että pyöräilijät ovat väärässä paikassa ajaessaan bussikaistalla, joka taas heijastui väistämiskäyttäytymiseen. Sitten kun siellä on kunnon pyöräkaistat valmiina, niin pyöräily lisääntynee huomattavasti.

Ja toistan kysymyksen. Tiedätkö miksi mankelointi nousi kovin suureen asemaan Helsingin liikennepolitiikassa noin 20v sitten?

Tiedän vastauksen ja olen sen myös kertonut, mutta se vastaus on ilmeisimmin eri kuin oma käsityksesi kyseisestä asiasta, joten tuosta lienee turha keskustella tämän enempää.
 
Missähän ne kaikki pyörät sit säilytetään varkailta suojassa?
Pyörän lukitseminen rungostaan kiinni johonkin kiinteään esineeseen (kuten runkolukitsemiseen suunniteltuun pyörätelineeseen) umpimetallisella ns. U-lukolla on aika hyvä ratkaisu mitä tulee varkauksien estämiseen. Varsinkin laadukkaamman U-lukon katkaisemiseen tarvitaan rälläkkä. Lukkoja voi myös laittaa useampia jos on sellainen paikka missä on enemmän syytä pelätä varkauksia.
 
1755dd6b7050cfddfa9f7f1dba6a9369.jpg

Hieman häiritsi kun robotti otti pihdeillä etuvanteesta puristus otteen.

Kunnon spandex-raketti ei silmäteräänsä tuollaiseen laita.


Näitä robotti parkkeja on maailmalla myös autoille.
 
OT.

Eli kuten jokainen asiaa miettivä tai perehtynyt tietää, munamankelit ovat ongelma liikenteessä. Liian nopeita jalkakäytävälle, liian hitaita autotielle. Homma toimi vielä minun nuoruudessani kun pyörillä kulkivat vain penskat, mutta nykytilanne jossa spandexohjukset heiluvat kaikilla kaistoilla on järjetön. Kuten myös väistämislainsäädäntö jota kukaan ei oikein ymmärrä eikä voi ymmärtää.

Pyöräilystä on tehty ideologinen ihanne ja koko liikennejärjestelmää sovitetaan tähän ideologiaan luomalla kaistoja ja väyliä välineelle jota ei ole käytetty noin 100 vuoten suuremmassa määrin. Mitään järkeä siinä ei ole, mutta kuten sanottu ideologia rulaa.
Edit: poistettu alku

Perjantaina tuollainen ohjus sujahti ohitseni. Olin siirtymässä kävely-/pyorätiellä vasempaan reunaan kun ohjus sujahti hipoen ohitse ja jatkoi matkaa hidastamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi täällä minun kotikaupungissa niitä spandeksiohjuksia ei näy. Täällä on vain ns normaaleja pyöräilijöitä.
Maanteillä niitä on kesäisin joka paikassa. Heti kun Tour de France alkaa eurosportilta,niin tiet on täynnä paikallisia Miguel Induraneja. Vedetään vaan keskellä kaistaa vaikka pyörätie olisi vieressä. Korvanapeissa jutustelee vissiin Selin ja Pakkanen päättymättömällä kasetilla,kun ei ne kuule eikä näe mitään.
 
Maanteillä niitä on kesäisin joka paikassa. Heti kun Tour de France alkaa eurosportilta,niin tiet on täynnä paikallisia Miguel Induraneja. Vedetään vaan keskellä kaistaa vaikka pyörätie olisi vieressä. Korvanapeissa jutustelee vissiin Selin ja Pakkanen päättymättömällä kasetilla,kun ei ne kuule eikä näe mitään.

Näitä varten on kehitetty oma urheilulaji. Tarvitset ainoastaan parin senttiä paksun metalliputken ja yleisurheiluun tarkoitetun mittanauhan eli suuria investointeja ei tarvita. Urheilusuoritus toimitetaan heittämällä metalliputki napakasti etummaisen renkaan pinnojen väliin ja mittaamalla lihasäkin lentoradan alku-ja päätepisteiden välimatka. Mittaamista tosin vaikeuttaa selkeiden merkintöjen puuttuminen joten vakavasta urheilulajista tässä ei ole kyse vaan herrasmiesultimateen (toisessa kädessa on oltava kaljatölkki jota ei saa läikyttää) verrattavasta lajista. Kuulemma useat pyöräilijät ovat menettäneet hermonsa lajin harrastajiin, vaikka tässä onkin kyse kaikin puolin ihan viattomasta virkistystoiminnasta.
 
Spandex-ohjus on.. Inscout on siis...

Mä nauttisin kauheesti siitä jos ihan kaikenlaista outtaamista vältettäisiin.

Jos henkilö ei kerro itse ja suoraan jotain omaa yksityis- tai työelämäänsä koskevaa asiaa, niin on kovin kohteliasta välttää asian tuomista esiin muuta kautta.

Tämmöisen aihepiirin omaavalla palstalla jopa naurettavuuksiin menevä outtaamisen ja osaouttaamisen välttäminen on mielestäni jopa tarpeellista. Muuten jotain aihepiiriä ymmärtävät eivät välttämättä voi/halua avata osaamistaan edes julkisen tiedon verran ihan sen vuoksi että outtautumisriski voi kasvaa isommaksi kuin henkilö itse haluaisi.
 
@Loyd Spandeksohjus on ihan yleisesti levinnyt sanonta tämä alatyypin pyöräilijöistä. Ei siis ole merkki siitä että on mitään jos sen käyttää.
 
Minä kommentoin palstalla monia asioita joista en paljoa tiedä. Tämä asia kuuluu siihen kategoriaan josta oikeasti tiedän. Ja paljon.

Ensinnäkin. Helsinki ei toimi liikenteellisessä tyhjiössä. Et ikinä pääse tuolla kombolla nopeammin Aviapolikseen autoon verrattuna 40km säteellä keskustasta. Ja vaikka pääsisitkin, se koskisi vain ydinkeskustassa asuvia joita ei ole paljoa. Vihjeenä. Minä pääsen autolla Aviapolikseen ruuhka-aikana 35-40 min ajassa 30 km päästä. Sinä et pääse samassa ajassa sinne vaikka olisit asemalla junassa pyörän kanssa lähtemässä samaan aikaan.

Tuon remontin (joka on jo loppu, en viitsi edes ajatella sen aikaisia vaikutuksia) vaikutukset on jo käyty läpi. Liikennevalot eivät vaikuta jalankulkijoiden liikenteeseen käytännössä mitenkään koska sekvenssiä ei muuteta johtuen joukkoliikenteestä ja asuinliikenteestä. Minkä lisäksi jalkaliikenteen volyymi ei muutu muutenkaan mitenkään koska se ei liity läpikulkuun.

Ratikoiden kulku voi nopeutua teoriassa mutta käytännössä ei, edelleen koska sekvenssiä ei muuteta johtuen siitä että autot eivät katoa kokonaan. Ja nyt unohdat yhden asian. Julkinen liikenne kulkee aikataulussa. Joka riippuu koko liikennealueen aikatauluista. Eli vaikka yksi katu muuttuisi miten, aikataulut eivät muutu koska se sotkisi koko liikennejärjestelmän. Toisin sanoen ratikat eivät kulje yhtään nopeampaa. Sama koskee busseja.

Mankelointi nopeutuu. Se on totta. Ainoa vain on, että mankelointia on niin vähän, että sillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta. Hämiksen läpiajoliikenteen henkilövolyymista vuorokausitasolla mankelointia on 1-2%. Se, että tämän idioottimaisuuden takia se voi kasvaa ei muuta perusasiaa.

Ja toistan kysymyksen. Tiedätkö miksi mankelointi nousi kovin suureen asemaan Helsingin liikennepolitiikassa noin 20v sitten?

Pyöräilyn toissijaiset vaikutukset ovat oma asiansa. Ne eivät vaikuta sen taloudellisiin haittavaikutuksiin joista nyt oli puhe. Autoilulla on haittavaikutuksensa. Siitä ei ole epäilystäkään. Mutta pyöräily ei ole mikään ratkaisu asiaan. Se on paluuta 1800-luvulle ja jo silloin pyöräily hävisi kilpailun.
Satun itsekin tietämään aiheesta hieman enemmän. Joskin Hämeenkadun tapausta en tunne tarkemmin joten kommentoin asioita yleisesti.

Ja todistit tässä viestissä juuri oman tietämättömyytesi ja jopa ammattitaidottomuutesi.

Liikennevalojen suunnittelussa vihreän valon pituus määräytyy eri liikennevirtojen suhteista. Käytännössä pyritään optimoimaan päävirralle jokin riittävä palvetaso, siten että mikään suunta ei kuitenkaan ruuhkaannu. Jos valojen kapasiteetti on rajoilla, niin jalankulkijoiden vihreät asetetaan yleensä suoja-ajojen puitteissa minimiin, mikä tarkoittaa isoa viivettä jalankulkijoille. Pahimmillaan 90s valokierrossa jalankulkijoilla on jokin 10s aikaikkuna ja ylitys kahdessa vaiheessa saarekkeen kautta. En tosin tiedä oliko näitä Hämeenkadulla.

Eli Henkilöautojen väheneminen mahdollistaa pidemmän vihreän KAIKILLE muille kulkumuodoille. Jos näin ei ole tehty, on kyse huonosta valosuunnittelusta. Lisäksi kiertoaikaa voitaisiin lyhentää 60sekuntiin.

Joukkoliikenteen aikataulut muuttuvat aivan jatkuvasti. Älytöntä väittää etteivät muuttuisi. Ne muuttuvat vuosittain reittimuutoksien yhteydessä, rakentamisesta johtuvien muutosten takia jne. jne...

Pyöräilyn kulkutapaosuus taitaa olla lähempänä 11% Helsingissä, keskutassa paikallisesti jopa enemmän. Hämeenkadullakin sille olisi varmasti potentiaalia, mutta jostain syystä siellä ei pyöräilty enempää?

Edit: muokkasin kulkutapaosuuteen liittyvää osaa. Luin ensin väärin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top