No nyt on perustelut hieman kaukaa haettu.
En todellakaan pitäisi yhteiskuntia, joissa pyöräillään huomattavasti meitä enemmän, taantuneina. Hollanti, Tanska... Ovat nimenomaan erinomaisia esimerkkejä yhteiskunnista, joissa käydään kauppaa ja elinkeinoelämä toimii - ja silti pyöräillään, puku päällä.
Se, että valitsee esim. pyörän tai apostolin kyydin ei tarkoita sitä, etteikö olisi mahdollista käyttää autoa, junaa, lentokonetta tarvittaessa.
Ihmettelen kommenttia, että Euroopan tavoite olisi pysäyttää liikenne? Eikö suuri osa EU:nkin budjetista mene nimenomaan suurten infrahankkeiden tukemiseen, jouduttakkseen vapaata liikkuvuutta?
Ei millään lailla. Kysymys on yksinkertaisesti ajasta ja sen kuluttamisesta.
Enkä tarkoita millään tavalla pelkästään pyöräilyä. Vaan yleensäkin Euroopassa joissain paikoissa vallalla olevaa trendiä vaikeuttaa autoilua ja sitä kautta tehokasta liikkumista. Ongelma kun on siinä, että me emme puhu vapaahetoisesta, tehokkuuteen perustuvasta trendistä, vaan pakkoon pohjautuvasta systeemistä, jossa ihmisiä käytännössä pakotetaan siirtymään muihin liikennevälineisiin. Pointtisi tuosta valinnanvapaudesta ei pidä paikkaansa ja se myös kaataa koko jutun.
Se nyt vain on niin, että autoilun olosuhteiden keinotekoinen heikentäminen johtaa tehottomampien liikennevälineiden käyttöön. Tämä tarkoittaa sitä, että matkustamiseen käytetty aika kasvaa. Ja koska aika ei lisäänny, seurauksena on se, että kaikki muu toiminta vähenee. Tämä on yksinkertaista matematiikkaa. Tanska ja Hollanti juu, mutta kannattaa huomata että Kööpenhaminan ja Amsterdamin keskusta eivät ole koko maa. Vähennä siellä autoilua vaikka 2% ja katso mikä on vaikutus BKT:hen. Kyse on kunkin alueen suhteellisesti tehokkaista liikennemuodoista jotka ovat syntyneet aidon tarpeen, ei pakon kautta. Jos haluat oikeasti vertailla, katso kehittyneiden ja kehittymättömien maiden eroa asian suhteen. Yksikään maa maailmassa ei ole noussut taloudelliseen kukoistukseen pitämällä ihmiset kyläyhteisössä ja rajoittamalla vapaata liikkumista.
Bisneksessä tämä tarkoittaa vähentyneitä asiakaskontakteja, pienempiä asiakaskuntia per liike, tehottomampaa logistista ketjua niin tavaroiden kuin ihmisten osalta, menetettyä vapaa- ja työaikaa jne. Väitän, että pienentämällä autoilua pienennetään väistämättä myös BKT:ta pitkällä ja lyhyellä aikavälillä.