Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Tapaus Haavisto mittaa jälleen kerran perustuslakivaliokunnan kyvyn nousta päivänpolitiikan ja hallitus-oppositio-jaon yläpuolelle. Lähtökohta on valiokunnan kannalta hankala, sillä moni odottaa Haaviston selviävän kymmenen kansanedustajan tekemästä muistutuksesta kuivin jaloin, koska valiokunnassa hallituspuolueilla on enemmistö.


Perustuslakivaliokuntaa pidettiin pitkään eduskunnan arvovaltaisimpana valiokuntana, jonka jäseneksi pääseminen oli kunnia-asia. Viime vuosina tilanne on muuttunut, eikä valiokunnan puheenjohtajuus ei ole ollut halutuimpien joukossa.

Valiokunnan arvovalta on myös sen jäsenten varassa. Valiokunnan jäsen Anna Kontula (vas) jätti tiistaisen ministerivastuukokouksen väliin, vaikka aikataulu oli tiedossa jo ennen joulua ja kokouksen tuli olla täysimääräisenä (17 jäsentä) koolla. Kontula piti tärkeämpänä osallistua Gazan rajalla mielenosoitukseen kuin valiokuntansa kokoukseen, ja Kontulaa sijaisti varajäsen Paavo Arhinmäki (vas).


Nämä ovat kyllä ihan sekopäitä kaikki, koko perkeleen hallitus :ROFLMAO:

Hän vahvisti HS:lle puhelimitse, että hänen aikomuksensa oli yrittää tunkeutua Gazaan aluetta ympäröivän Israelin muurin läpi. Tarkoitus oli kiinnittää maailman huomio Israelin saartaman Gazan tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:

"Ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr) taas sanoo, että kansanedustajiin ja heidän tehtäviinsä pitäisi liittyä koskemattomuus ja heidän tehtäviensä kunnioittaminen."

Mitä v**** toi tulipunanen jihadisti taas sössöttää....

Kontula, kaiketi yksityishenkilönä, matkusti kolmanteen maahan ilkivaltaa tehdäkseen ja Haavisto vinkuu koskemattomuudesta ja tehtävien kunnioittamisesta....

Jos Päivi Räsänen on sitä mieltä että lääkärillä pitäisi olla omaantuntoon ja lääkärinvalaan perustuva oikeus olla tappamatta vauvoja, niin tärähtäneistö huutaa naama punaisena että lakia pitää totella.

Sitten kun sama tärähtäneistö rikkoo lakeja Suomessa tai muualla niin huudetaan naama punaisena että heillä pitää olla koskemattomuus eli lait ja rangaistukset eivät saa koskea heitä.

Toistan taas: Tuollaisen toiminnan ja suhtautumisen liikkeellepaneva voima on pahuus. Se kertoo pahuudesta. Se tuottaa sekä mahdollisuuksia pahuudelle että ihan silkkaa pahuutta. Se verkostoituu ja toimii pahuuden kanssa ja ajaa pahuutta täynnä olevaa agendaa.
 
Jos Päivi Räsänen on sitä mieltä että lääkärillä pitäisi olla omaantuntoon ja lääkärinvalaan perustuva oikeus olla tappamatta vauvoja, niin tärähtäneistö huutaa naama punaisena että lakia pitää totella.

Sitten kun sama tärähtäneistö rikkoo lakeja Suomessa tai muualla niin huudetaan naama punaisena että heillä pitää olla koskemattomuus eli lait ja rangaistukset eivät saa koskea heitä.

Toistan taas: Tuollaisen toiminnan ja suhtautumisen liikkeellepaneva voima on pahuus. Se kertoo pahuudesta. Se tuottaa sekä mahdollisuuksia pahuudelle että ihan silkkaa pahuutta. Se verkostoituu ja toimii pahuuden kanssa ja ajaa pahuutta täynnä olevaa agendaa.
Tuohon liittyy myös voimakas ylimielisyys ja itsensä nostaminen jalustalle, "lait eivät koske minua" mallilla.
 
Meillä on lähikauppaan 20km, eli en poikkea kiskalla tai hakemassa pikkuostoksia. Lähin bussipysäkki on siinä saman lähikaupan kupeessa. Mukana on myös liki aina liuta lapsia ja lopputila kulkimesta täytettynä kauppakasseilla, rehusäkeillä ja purupaaleilla. Huviajelua en aja metriäkään, näitä rospuutonraiskaamia kärrypolkuja ei kukaan aja huvikseen.

naapuriin jos on asiaa (landella naapureita on kaikki n. 5km:n säteellä asuvat) menen kävellen, tsygällä tai mönkijällä. Paitsi pimeellä.

toki olen patalaiska, mukavuudenhaluinen kermaperseprinsessa joka kaltaistensa kanssa on syyllinen ilmastonmuutokseen kun piittaamattomuuttani kuljen kauppaan autolla. Enkä polkaise sinne jopolla, tenavat sullottuina siihen pyöränperään ripustettavaan surmanloukkuun, kånkeniin sullon viikon chiansiemenet ja soijamaidot..

Totta puhut. Onhan sinulla tuossa kauppakassit mukana...

Aiheeseen liittyvä kuva
 
Nyt kun uhriuduin ja kiukuttelin suurieleisesti, voin tunnustaa että ajan autolla 40km polkemaan pyörällä paikallaan kerran tai kaksi viikossa :ROFLMAO:

meillä jos loppuu kahvimaito, otetaan kippo ja lähetään lypsylle. Nyt on lypsyssä vuohia, että sillä sitten. Ruokaa tässä torpassa on niin paljon että nälkä ei pakota kauppareissuille ihan hetkeen. Kahvia on kuukaudeksi tai kahdeksi, sit tarttee mennä.
 
Kaveria ei jätetä, eikä kaverin kaveria..
Tåytyy sanoa että Verkkouutiset on todella nostanut profiiliaan, ja on nykyään ainoana mediana jonkinlainen vallan vahtikoira (paitsi kokoomuksen, jotka ovat suurin ja epä-isänmaallisin pettymys minulle koskaan, ja joiden syytä koko tämä fasistihallistus on mielestäni).

Noh, lepo nyt nuori keski-ikäinen Fremen...
 
Otan lyhyesti osaa tähän meneillään olevaan autot vs. pyörät keskusteluun, vaikka olen varmasti kirjoittanut aiheesta aiemminkin.

Ihmisestä:
Tutkimusten mukaan, ihmisen matkustamiseen käyttämä aika on suhteellisen vakio, eli me käytä keskimäärin n. yhden tunnin päivässä liikkumiseen paikasta toiseen. Yksilökohtaista vaihtelua toki on. Toisaalta ihminen pyrkii säästämään kehoaan ja minimoimaan sen energiankulutuksen - käyttämällä apuvälineitä.

Kummatkin yllä olevat ovat vaikuttaneet pyörän ja auton keksimiseen ja perimmäisiä syitä sille miksi niitä arjessa käytämme.

Jos etäisyydet ovat sellaisia, että niitä ei pysty edellisten valossa järkevästi kulkemaan kävellen, siirrytään pyöräilyyn, josta taas autoiluun. Tai näinhän sen luulisi menevän. Autoilu on kuitenkin kehon energiansäästön kannalta sellainen kannustin, että moni päätyy valitsemaan sen myös lyhyemmälle matkalle. Ja jos täytyy kuljettaa lasta, ostoksia tai tavaroita, niin se kehon säästäminen muuttuu yhä houkuttelevammaksi. Tästä on turha ketään syyllistää, liittyy täysin vain meihin luotuihin mekanismeihin. Toisaalta terve elämä edellyttää liikuntaa ja pyöräilyn terveyshyödyt ovatkin kiistattomat.

Nyt sitten. pyörällä ja autolla on ympäristövaikutuksia, jotka ovat pääasiassa negatiivisia. Väylien luoma estevaikutus, infran tilankäyttö, melu, hajuhaitat... On siis täysin selvää ja loogista, että näitä pyritään minimoimaan etenkin siellä, missä asuu paljon ihmisiä. Autolla haitat ovat luonnollisesti huomattavasti korkeammat ja tämä taas johtuu massa- ja nopeuseroista. Onhan se selvää, jos 1500kg massainen kone tarvittaan kuljettamaan 75kg henkiöä, että se vaikuttaa ympäristöön.

Meille on nyt jostain syystä syntynyt tämä TYPERÄ moralisoiva vastakkainasettelu pyöräilyn ja autoilun välille. Auto on käytännössä pakollinen ympäristössä, missä etäisyydet ovat ajan ja kehon energiankulutuksen takia liian pitkät ja tällöin on turha moralisoida kulkumuodon valinnasta. Toisaalta on ainoastaan hyvä, jos 30-luvulta alkaneen autoistumisen jälkeen kaupunkeja aletaan pikkuhiljaa muuttaa pyöräily-ystävällisemmisiksi. Tuo kehitus taas on väistämätöntä kaupungistumisen ja sen luomien tilankäytön haasteiden taklaamiseksi sekä autoilun ympäristövaikutusten pienentämiseksi.

Hyvä keskusta on kuitenkin saavutettavissa myös autolla. Toisaalta, jokaiselle ressulle antaisin vinkin pyöräillä ne matkat jotka voi - helppo tapa pitää jonkinlaista kenttäkelpoisuutta yllä!
 
Avolipilaariston perustekniikoihin kuuluu maalitolppiensiirtelypeli. Tämä Ilta-Sanomien artikkeli antaa hyvän esimerkin siitä


Kontula menee Israeliin rikkoakseen sikäläistä lakia koska kyseinen laki ja todellisuus muutenkin kehtaa olla tottelematta häntä. Pitäähän moinen majesteettirikos oikaista, vai...?

Kontula tulee pidätetyksi. (Loistavaa.) Hän uhriutuu. (Halveksittavaa mutta ennustettavaa.) Arhinmäki kommentoi asiaa näin:

Omilla kasvoilla, ketään loukkaamatta tapahtuva kansalaisaktivismi ihmisoikeuksien puolesta on linjassa puolueen periaatteiden kanssa.

Kyse ei siis ole kansanedustajana vaan tavallisena rivikansalaisena toimimisesta? Tämähän on ristiriidassa sen kanssa, että Kontula itse pyrki saamaan itselleen Israelin poliisin käsissä erityiskohtelua korostamalla sitä että on ammatiltaan kansanedustaja.

Jos Kontula oli liikkeellä yksityiskansalaisena, niin hän lintasasi töistään voidakseen viettää aktivismilomaa. Mikä moraali siinä on? Saavatko kaikki ottaa palkallista lintsauslomaa voidakseen reissata etelän lämpöön?

Ulkoministeri Pekka Haavisto totesi asiasta näin:

...kansanedustajiin ja heidän tehtäviinsä pitäisi liittyä koskemattomuus ja heidän tehtäviensä kunnioittaminen.

Nyt maalitolpat ovatkin ihan eri paikassa. Kyse olikin ulkoministerin mukaan siitä, että Kontula oli kansanedustajana työtehtävissä eikä kansalaisena liikkeellä. Tämä herättää tietenkin kysymyksen siitä, että kuuluuko Suomen kansanedustajien tehtäviin antisemitismi, lain rikkominen ulkomailla, valiokuntatyön laistaminen ja Suomen ja ystävällismielisen maan välisen tilanteen muuttaminen epäystävällisempään suuntaan?

Tilanne helpottuisi jos Kontula itse määrittelisi selkeästi ja yksiselitteisesti, että kummasta oli kyse. Lintsasiko hän yksityisenä kansalaisena töistä voidakseen mennä tekemään laittomuuksia etelän lämpöön vai oliko hän ulkomailla tekemässä työtä Suomen kansanedustuslaitoksen edustajana.

Nuo poissulkevat toisensa. Valitkoon toisen, perustelkoon sen ja kohdeltakoon häntä ja hänen toimintaansa sen jälkeen sen mukaan.

Jos Kontula oli perseilemässä kansanedustajan roolissa ja saa sille tukea ainakin kahdelta ministeriltä, niin olisi kiva kuulla Keskustan kenttäväen näkemys hallituksen linjasta tässä asiassa. Saattaa tulla taas persusiirtymää Kepun kannatusalueilla.

Kyse saattoi muuten olla myös medianhallintaoperaatiosta. Jos ja kun Haaviston perseilyt menevät valiokuntaan ja päätetään siitä, että onko aihetta rikostutkinnalle, niin hallituspuolueet tarvitsevat jonkin mediahässäkän kääntämään väestön huomion muualle.
 
No pistetään aiheeseen hieman toisenlainen näkökanta.

Liikkumisen vapaus ja ihmisen elinpiirin laajentuminen kulkee käsi kädessä talouden ja teknologian kehittymisen kanssa. Liikkumisen lisääntyminen on ollut talouskasvua eniten parantanut tekijä ikinä.

Rooman tiestö ja sen mahdollistama laajempi ja nopeampi liikkuvuus oli Rooman vallan ydin. Laivojen kehittyminen ja sitä kautta laajemmat yhteydet kasvattivat taloutta satoja vuosia. Rautateiden kehittyminen toimi samoin ja autoilun nousu aikaansai valtavan talouden kasvun niin uutena liiketoimintana kuin innovaatioinakin. Ja viimeiseksi lentoliikenteen kehittyminen jonka vaikutukset ovat myös valtaisat.

Myös, mitä laajemmalla alueella ja helpommin ihmiset liikkuvat, sitä enemmän he kohtaavat ja jakavat ideoita, ajatuksia ja innovaatioita. Tämän vaikutuksen merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi. Ja ei. Netti ei ole mikään korvike henkilökohtaiselle interaktiolle. Se on jopa supistava tekijä.

Kun nyt puhutaan autoilusta pyöräilyyn ja kävelemiseen siirtymisestä puhutaan tosiasiassa ihmisen elinpiirin supistamisesta. Tämä korreloi suoraan taloudellisen toiminnan ja myös yhteiskunnallisen kehityksen hidastumiseen ja taantumiseen. Käytännössä sisäänpäin kääntymiseen ja nurkkakuntaistumiseen. Ongelma on siinä, että näitä vaikutuksia on vaikea huomata koska ne kehittyvät hitaasti ja esimerkiksi vapaan liikkuvuuden etuja on enää vaikea nykypäivänä nähdä koska ne ovat niin integroituneet osaksi yhteiskuntaa. Historiallinen ja myös nykyaikainen todistusaineisto on kuitenkin selkeää.

Näin käy nytkin, jos ja kun liikkumista aletaan vähentämään. Toki teknologia aikanaan muuttuu ja liike alkaa taas kasvamaan, mutta lyhyellä aikavälillä euroopan tavoite pysäyttää liikenne tulee johtamaan väistämättä taantumaan ja pysähtyneisyyden aikaan. Tämä on laaja yhteiskunnallinen kysymys joka on paljon suurempi kuin kysymys pyöräilyn terveellisyydestä.
 
Näin käy nytkin, jos ja kun liikkumista aletaan vähentämään. Toki teknologia aikanaan muuttuu ja liike alkaa taas kasvamaan, mutta lyhyellä aikavälillä euroopan tavoite pysäyttää liikenne tulee johtamaan väistämättä taantumaan ja pysähtyneisyyden aikaan. Tämä on laaja yhteiskunnallinen kysymys joka on paljon suurempi kuin kysymys pyöräilyn terveellisyydestä.

Liikkumisen kilometrimäärän kasvaminen ei ole talouden kehityksen kannalta välttämätöntä. Keskeistä on sen sijaan se, että mitä sillä liikkumisella saavutetaan.

Autoilun sekä autoiluun sovitetun kaupunkisuunnittelun perusominaisuus on se, että eri toiminnot hajaantuvat aina vain kauemmaksi toisistaan. Esimerkiksi palveluiden osalta lähikauppa siirtyy asutuksen keskeltä maantien varteen ja uusille autoilukeskeisesti suunnitelluille omakotialueille lähikauppaa ei usein edes perusteta, kun asutus on liian harvaa. Kaupunkien keskustat kuihtuvat ja kaupat siirtyvät keskellä peltoja sijaitseville markettialueille tai ideaparkkeihin. Ihmisten on toisin sanoen matkustettava aina vain pidempiä matkoja saadakseen tarvitsemansa. Palvelujen saatavuus ei tällaista kehitystä edellytä vaan nimenomaan autoilu liikennemuotona.
 
Perustuu henkilökohtaiseen kokemukseen.

Jos asuu paikassa, missä on ruokakauppa vieressä: tulee helposti ostettua kaikenlaista, kun tulee kotio.

Nyt kun asuu sellaisessa paikassa, että on järkevämpää käydä autolla kauempaa, viikon ruuat kerralla: rahaa kuluu vähemmän, ja syö terveellisemmin.


Harvassa on kuitenkin ihmiset, jotka haluavat kuljettaa neljää pussia ruokaa polkupörällä.
 
Näin käy nytkin, jos ja kun liikkumista aletaan vähentämään. Toki teknologia aikanaan muuttuu ja liike alkaa taas kasvamaan, mutta lyhyellä aikavälillä euroopan tavoite pysäyttää liikenne tulee johtamaan väistämättä taantumaan ja pysähtyneisyyden aikaan. Tämä on laaja yhteiskunnallinen kysymys joka on paljon suurempi kuin kysymys pyöräilyn terveellisyydestä.

Samaa mieltä. Olen myös itse miettinyt tuota, että onkohan rakkaat päättäjämme ottaneet huomioon tuottavuuden mahdollista (todennäköistä) laskua.

Lisäksi vapaa liikkuvuus lisää innovaatioita, kuten hyvin selitit, ja ihmisten itsensä kehittämisen vapautta. Tuolla toisaalla seurasin, kun eräs henkilö ilmoitti luopuvansa hyvinkin kehittävästä harrastuksesta, koska luopui autostaan. Oli syy siihen mikä tahansa, niin siinä Suomi yhteiskuntana menetti enemmän, kuin voitti autosta luopumisesta.

Näyttää myös hieman nololta, kun päättäjät kiekuvat EU:n vapaasta liikkumisesta, mutta samaan aikaan aikovat murentaa sitä kiertotietä.
 
No pistetään aiheeseen hieman toisenlainen näkökanta.

Liikkumisen vapaus ja ihmisen elinpiirin laajentuminen kulkee käsi kädessä talouden ja teknologian kehittymisen kanssa. Liikkumisen lisääntyminen on ollut talouskasvua eniten parantanut tekijä ikinä.

Rooman tiestö ja sen mahdollistama laajempi ja nopeampi liikkuvuus oli Rooman vallan ydin. Laivojen kehittyminen ja sitä kautta laajemmat yhteydet kasvattivat taloutta satoja vuosia. Rautateiden kehittyminen toimi samoin ja autoilun nousu aikaansai valtavan talouden kasvun niin uutena liiketoimintana kuin innovaatioinakin. Ja viimeiseksi lentoliikenteen kehittyminen jonka vaikutukset ovat myös valtaisat.

Myös, mitä laajemmalla alueella ja helpommin ihmiset liikkuvat, sitä enemmän he kohtaavat ja jakavat ideoita, ajatuksia ja innovaatioita. Tämän vaikutuksen merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi. Ja ei. Netti ei ole mikään korvike henkilökohtaiselle interaktiolle. Se on jopa supistava tekijä.

Kun nyt puhutaan autoilusta pyöräilyyn ja kävelemiseen siirtymisestä puhutaan tosiasiassa ihmisen elinpiirin supistamisesta. Tämä korreloi suoraan taloudellisen toiminnan ja myös yhteiskunnallisen kehityksen hidastumiseen ja taantumiseen. Käytännössä sisäänpäin kääntymiseen ja nurkkakuntaistumiseen. Ongelma on siinä, että näitä vaikutuksia on vaikea huomata koska ne kehittyvät hitaasti ja esimerkiksi vapaan liikkuvuuden etuja on enää vaikea nykypäivänä nähdä koska ne ovat niin integroituneet osaksi yhteiskuntaa. Historiallinen ja myös nykyaikainen todistusaineisto on kuitenkin selkeää.

Näin käy nytkin, jos ja kun liikkumista aletaan vähentämään. Toki teknologia aikanaan muuttuu ja liike alkaa taas kasvamaan, mutta lyhyellä aikavälillä euroopan tavoite pysäyttää liikenne tulee johtamaan väistämättä taantumaan ja pysähtyneisyyden aikaan. Tämä on laaja yhteiskunnallinen kysymys joka on paljon suurempi kuin kysymys pyöräilyn terveellisyydestä.
No nyt on perustelut hieman kaukaa haettu.

En todellakaan pitäisi yhteiskuntia, joissa pyöräillään huomattavasti meitä enemmän, taantuneina. Hollanti, Tanska... Ovat nimenomaan erinomaisia esimerkkejä yhteiskunnista, joissa käydään kauppaa ja elinkeinoelämä toimii - ja silti pyöräillään, puku päällä.

Se, että valitsee esim. pyörän tai apostolin kyydin ei tarkoita sitä, etteikö olisi mahdollista käyttää autoa, junaa, lentokonetta tarvittaessa.

Ihmettelen kommenttia, että Euroopan tavoite olisi pysäyttää liikenne? Eikö suuri osa EU:nkin budjetista mene nimenomaan suurten infrahankkeiden tukemiseen, jouduttakkseen vapaata liikkuvuutta?
 
Eihän autoilu ja polkupyöräily ole millään tavoin rinnastettavissa tai toisiaan poissulkevia. On tietenkint tilanteita, että auton käytön voi korvata polkupyörällä mutta autoa korvaamaan polkupyörästä ei ole.

Typerän väännön polkupyörä-polttomoottori-sähköauto sijaan pitäisi keskustella siitä, miten homma saadaan pelittämään. Jo nyt esmes pystytään valmistamaan polttonesteitä täysin saasteettomasti hiilidioksisista ja vedystä, jota voidaan valmistaa auringonvalolla.

Asia ei ratkea, ennen kuin sopivia biopolttoaineita ryhdytään valmistamaan, siihen kyetään jo nyt monellakin tavalla. Halu puuttuu, kun on niin kiva leikkiä parempaa ihmistä joka pyöräilee ja huutaa helvetisti mennessään, jos joku onneton jalankulkija sattuu olemaan hänen tiellään.
 
No nyt on perustelut hieman kaukaa haettu.

En todellakaan pitäisi yhteiskuntia, joissa pyöräillään huomattavasti meitä enemmän, taantuneina. Hollanti, Tanska... Ovat nimenomaan erinomaisia esimerkkejä yhteiskunnista, joissa käydään kauppaa ja elinkeinoelämä toimii - ja silti pyöräillään, puku päällä.

Se, että valitsee esim. pyörän tai apostolin kyydin ei tarkoita sitä, etteikö olisi mahdollista käyttää autoa, junaa, lentokonetta tarvittaessa.

Ihmettelen kommenttia, että Euroopan tavoite olisi pysäyttää liikenne? Eikö suuri osa EU:nkin budjetista mene nimenomaan suurten infrahankkeiden tukemiseen, jouduttakkseen vapaata liikkuvuutta?
Jatkan vielä...

Kyse on etäisyyksistä, siitä minkälaisessa ympäristössä meistä kukin liittyy. Joku asuu kaupungissa, toinen maaseudulla, ympäryskunnissa tai muualla pikkukunnissa.

Se kehitys mistä teidän täällä pitäisi aidosti huolestua on kaupungistuminen ja pienten keskusten kuoleminen. Liikenne ei sitä tee, vaan opiskelupaikkojen, työpaikkojen ja palveluiden keskittäminen!
 
Juutalaisten maailmankongressi vaatii hallituspuolue vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontulalta anteeksipyyntöä. Aijemmin Jerusalemin Simon Wiesenthal keskuksen johtaja vaati hallituspuolue SDP:n kansanedustaja Al-Taeen eroa.


 
Back
Top