Lepukki
Eversti
Täällä on paljon kirjoiteltu siitä miten pyöräilijät, spandex ohjukset jne. koetaan uhkaksi ja häiriöksi. Ja itse asiassa, olette oikeastaan oikeassa. Olette varmaan lisäksi lukeneet uutisia pelottavista ja vaarallisista sähköpotkulaidoista?
Haluatteko tietää miksi näin on?
Juurisyy on katutilan jaossa. Pyöräilijöille ei ole yksinkertaisesti luontevaa tilaa. Nykyiset yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet on käytännössä rakennettu jalankulkijoiden nopeuksille, eli alle 10km/h kulkeville. 15-25km/h ka. liikkuva pyöräilijä joutuu siis pujottelemaan lyhtypylväiden reunakivien, tiukkojen kurvien ja jalankulkijoiden viidakossa. Se vaatii ylimääräistä keskittymistä ja väistämättä johtaa perustellusti jalankulkijoiden ja pyöräiöijöiden turvallisuuden heikentymiseen.
Toinen vaihtoehto on hypätä autotielle, joka usein on laitonta ja lisäksi autoja hitaammat nopeudet aiheuttaavat ylimääräisiä ja vaarallisiakin ohitustilanteita autoille, vaikka spandeksit auttaisivatkin pysymään vauhdissa.
Kaikista pahinta on, että pyöräilijät eivät ole enää edes ainoa ongelma. Sähkömoottorien ja akkujen kehitys on johtamassa siihen tilanteeseen, että sähköpotkulaudat, sähköpyörät, segweyt ties mitkä kevyet sähköiset henkilökuljettimet lisääntyvät ja kulkevat samalla nopeuksilla pyörien kanssa.
Ratkaisuja on olemassa kaksi:
a) kielletään pyöräily ja sähköiset henkilökuljettimet
b) luodaan erillinen infra (kaistat, tiet) tälle jalankulkijoiden ja autojen väliin osuvalle nopeusryhmälle. Ainoa tapa lisätä kaikkien kulkumuotojen turvallisuutta vähentämällä konflikteja liilenteessä ja selkeyttämällä liikennesääntöjä.
Haluatteko tietää miksi näin on?
Juurisyy on katutilan jaossa. Pyöräilijöille ei ole yksinkertaisesti luontevaa tilaa. Nykyiset yhdistetyt jalankulku- ja pyörätiet on käytännössä rakennettu jalankulkijoiden nopeuksille, eli alle 10km/h kulkeville. 15-25km/h ka. liikkuva pyöräilijä joutuu siis pujottelemaan lyhtypylväiden reunakivien, tiukkojen kurvien ja jalankulkijoiden viidakossa. Se vaatii ylimääräistä keskittymistä ja väistämättä johtaa perustellusti jalankulkijoiden ja pyöräiöijöiden turvallisuuden heikentymiseen.
Toinen vaihtoehto on hypätä autotielle, joka usein on laitonta ja lisäksi autoja hitaammat nopeudet aiheuttaavat ylimääräisiä ja vaarallisiakin ohitustilanteita autoille, vaikka spandeksit auttaisivatkin pysymään vauhdissa.
Kaikista pahinta on, että pyöräilijät eivät ole enää edes ainoa ongelma. Sähkömoottorien ja akkujen kehitys on johtamassa siihen tilanteeseen, että sähköpotkulaudat, sähköpyörät, segweyt ties mitkä kevyet sähköiset henkilökuljettimet lisääntyvät ja kulkevat samalla nopeuksilla pyörien kanssa.
Ratkaisuja on olemassa kaksi:
a) kielletään pyöräily ja sähköiset henkilökuljettimet
b) luodaan erillinen infra (kaistat, tiet) tälle jalankulkijoiden ja autojen väliin osuvalle nopeusryhmälle. Ainoa tapa lisätä kaikkien kulkumuotojen turvallisuutta vähentämällä konflikteja liilenteessä ja selkeyttämällä liikennesääntöjä.
Viimeksi muokattu: