Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Näkökulma: Jussi Halla-aho himoitsee sisäministerin salkkua, ja juuri siksi vihreät haluaa ihmisoikeusjuristin kansliapäälliköksi - tämä estäisi perussuomalaisten pyrkimyksiä

Tämä on kohtalaisen tyhmä ja asiavirheitä sisältävä artikkeli.

Sisällön voi tiivistää siihen että nimitys mielletään jonkinlaiseksi miinaksi jonka avulla tuleva persu-sisäministerin valta saadaan kuohittua. Jo tämä ajatus olettaa vahvasti kristallipallon tulkintaa siitä mitä ääniä mikäkin puolue mahdollisesti saa vuosien päästä, ketkä ovat hallituksessa ja ketkä ministereitä.

Olettaen että kristallipallo pitäisikin paikkansa, ministeri on se de facto taso joka johtamassaan ministeriössä voi pieraista ihan mitä haluaa käyntiin, tämä nähtiin heti nykyisen hallituksen alkutaipaleella kun keskustalainen puolustusministeri käynnisti selvityksen siitä, pääseekö hän hajauttamaan työtehtäviä pääkaupunkiseudulta maakuntiin, ja vihreä ministeri lähti miettimään burqien käytön sallimista poliisilla. Ei siinä mikään änkyröivä kansliapäällikkö voi sanoa ministeriölleen että tän ministerin juttuja ei tartte kuunnella kun sillä on väärät ajatukset ja puoluekirjat.

Samalla tavalla Suomi on lakiperusteinen maa, ministeriöt ohjaavat omaa hallinnonalaansa, virastot tekevät laissa säädettyjä tehtäviään työjärjestyksensä mukaisesti ja lakia noudattaen. Jos lainsäädännössä on jotain tulkinnanvaraista, voidaan siinä kohtaa lähteä toimintaa soveltamaan, mutta muussa tapauksessa kyky uhmata hallituksen ja ministerin tahtotilaa ja linjaa on aika olematon, ellei siinä toimintaehdotuksessa ole jotain selkeän suoraa ja räikeää lainvastaista asiaa.

Samalla tavalla virkamiehen tehtävä on noudattaa lakia, ei kirjoittaa sitä, toisin kuin artikkelissa virheellisesti todetaan että tuleva kansliapäällikkö voisi sen enempää haudata jotain eduskunnan prosessien läpi menevää lakiehdotusta jos hän löytää siitä jonkun ristiriidan eu-tuomioistuimen kanssa. Periaatteessa tälläinen valtahan on jokaisella rivikansalaisella joka jaksaa mennä lausuntopalvelu.fi:hin tai seurata ja kommentoida eduskunnan sivuja.

Tässäkin tapauksessa on hyvä muistaa että vaikka Pelttarilla on supon kautta sisäministeriön kokemusta, oli hakijoita kuitenkin karvan alle 20, ja Pelttarin omalla kokoomuksen jäsenkirjalla voi olla oma vaikutuksensa siihen miksi kokoomus tästä pitää niin änkyröivää ääntä.

Kuitenkin lähihistoriaa katsoessa, ei näitä jyvityksiä ole kovin osaaminen ensin - asenteella tehty. Päivi Nergin kohdalla paikkakisassa oli esimerkiksi Frontexin pääjohtajaa, poliisiosaston pomoa, oikeusministeriön johtajaa, migrin ylijohtajaa ja pv:n tiedustelupomoa. Nerg itse oli metsätieteiden maisteri jonka työkokemus oli pääsääntöisesti kotimaisessa lihabisneksessä (Atria).
https://www.talouselama.fi/uutiset/...kaikista/ea02f988-5acb-3f97-a1cb-1cf7fabb9f54 & https://www.karjalainen.fi/mielipiteet/mielipiteet/paakirjoitus/item/12052. Oikeuskansleri ei tässä nimityksessä nähnyt mitään ihmeellistä: https://www.okv.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2012/okv_1215_1_2012.pdf

Ei sillä että tällä haluaisin Nergiä lytistää, vaan hän on enemmänkin hyvä esimerkki siitä jatkuvasta trendistä, Nergiä edeltäneellä tapauksella VNK ehdotti paikalle rajavartion kenraalia mutta Presidentti Halonen käveli heidän yli ja nimitti tehtävään oikean puoluekirjan omaavan naisen. On varmaan kliffa fiilis nimitetyllä sekä ohitetulla tietää että omalla osaamisella ja saavutuksilla ei ole mitään väliä siinä miten nimityksessä kävi.


---

Itse olen sitä mieltä että poliittiset nimitykset ovat jäänne jostain yya-suomen ajoilta ja että kotimaan etu olisi se virkanimitys-käytäntö jossa osaavin, eikä puoluekirjaltaan kivoin kaveri tulisi aina valituksi. Mutta tämä vihreiden nimitysidea ei sinällään ole mikään uniikki ja ihmeellinen tapaus kuin ehkä siltä osin että ovat jeesustelleet näiden poliittisien nimityksien lopettamisesta. Saman jos kuulisi keskustan suusta..

edit: jos haluatte viihdyttää itseänne, käykää katselemassa eri ministeriöiden kansliapäälliköiden nimityksiä vaikka viimeisen 20 vuoden ajalta. Siinä heikko mieli masentuu.
 
Viimeksi muokattu:
Tosiasia on, että tänne livasti 50 tuhatta ukkoa ilman, että asialle tehtiin yhtään mitään. Olisi pitänyt tehdä siitä hallituskysymys eli joko raja kiinni tai persut lähtevät hallituksesta.
Kyllähän se näin on. Soini ei johtanut puoluetta niin, että linja olisi säilynyt. Onneksi Soinista päästiin eroon ja puolueen linja on selkiintynyt.
Norjan edistyspuolue lähti hallituksesta kun asia x ei ollut mieleen. Ja kyse siellä oli pienemmästä asiasta kuin Suomeen päsähtänyt joukkosiirtolaisuus.
 
Tämä on kohtalaisen tyhmä ja asiavirheitä sisältävä artikkeli.

Sisällön voi tiivistää siihen että nimitys mielletään jonkinlaiseksi miinaksi jonka avulla tuleva persu-sisäministerin valta saadaan kuohittua. Jo tämä ajatus olettaa vahvasti kristallipallon tulkintaa siitä mitä ääniä mikäkin puolue mahdollisesti saa vuosien päästä, ketkä ovat hallituksessa ja ketkä ministereitä.

Olettaen että kristallipallo pitäisikin paikkansa, ministeri on se de facto taso joka johtamassaan ministeriössä voi pieraista ihan mitä haluaa käyntiin, tämä nähtiin heti nykyisen hallituksen alkutaipaleella kun keskustalainen puolustusministeri käynnisti selvityksen siitä, pääseekö hän hajauttamaan työtehtäviä pääkaupunkiseudulta maakuntiin, ja vihreä ministeri lähti miettimään burqien käytön sallimista poliisilla. Ei siinä mikään änkyröivä kansliapäällikkö voi sanoa ministeriölleen että tän ministerin juttuja ei tartte kuunnella kun sillä on väärät ajatukset ja puoluekirjat.

Samalla tavalla Suomi on lakiperusteinen maa, ministeriöt ohjaavat omaa hallinnonalaansa, virastot tekevät laissa säädettyjä tehtäviään työjärjestyksensä mukaisesti ja lakia noudattaen. Jos lainsäädännössä on jotain tulkinnanvaraista, voidaan siinä kohtaa lähteä toimintaa soveltamaan, mutta muussa tapauksessa kyky uhmata hallituksen ja ministerin tahtotilaa ja linjaa on aika olematon, ellei siinä toimintaehdotuksessa ole jotain selkeän suoraa ja räikeää lainvastaista asiaa.

Samalla tavalla virkamiehen tehtävä on noudattaa lakia, ei kirjoittaa sitä, toisin kuin artikkelissa virheellisesti todetaan että tuleva kansliapäällikkö voisi sen enempää haudata jotain eduskunnan prosessien läpi menevää lakiehdotusta jos hän löytää siitä jonkun ristiriidan eu-tuomioistuimen kanssa. Periaatteessa tälläinen valtahan on jokaisella rivikansalaisella joka jaksaa mennä lausuntopalvelu.fi:hin tai seurata ja kommentoida eduskunnan sivuja.

Tässäkin tapauksessa on hyvä muistaa että vaikka Pelttarilla on supon kautta sisäministeriön kokemusta, oli hakijoita kuitenkin karvan alle 20, ja Pelttarin omalla kokoomuksen jäsenkirjalla voi olla oma vaikutuksensa siihen miksi kokoomus tästä pitää niin änkyröivää ääntä.

Kuitenkin lähihistoriaa katsoessa, ei näitä jyvityksiä ole kovin osaaminen ensin - asenteella tehty. Päivi Nergin kohdalla paikkakisassa oli esimerkiksi Frontexin pääjohtajaa, poliisiosaston pomoa, oikeusministeriön johtajaa, migrin ylijohtajaa ja pv:n tiedustelupomoa. Nerg itse oli metsätieteiden maisteri jonka työkokemus oli pääsääntöisesti kotimaisessa lihabisneksessä (Atria).
https://www.talouselama.fi/uutiset/...kaikista/ea02f988-5acb-3f97-a1cb-1cf7fabb9f54 & https://www.karjalainen.fi/mielipiteet/mielipiteet/paakirjoitus/item/12052. Oikeuskansleri ei tässä nimityksessä nähnyt mitään ihmeellistä: https://www.okv.fi/media/uploads/ratkaisut/ratkaisut_2012/okv_1215_1_2012.pdf

Ei sillä että tällä haluaisin Nergiä lytistää, vaan hän on enemmänkin hyvä esimerkki siitä jatkuvasta trendistä, Nergiä edeltäneellä tapauksella VNK ehdotti paikalle rajavartion kenraalia mutta Presidentti Halonen käveli heidän yli ja nimitti tehtävään oikean puoluekirjan omaavan naisen. On varmaan kliffa fiilis nimitetyllä sekä ohitetulla tietää että omalla osaamisella ja saavutuksilla ei ole mitään väliä siinä miten nimityksessä kävi.


---

Itse olen sitä mieltä että poliittiset nimitykset ovat jäänne jostain yya-suomen ajoilta ja että kotimaan etu olisi se virkanimitys-käytäntö jossa osaavin, eikä puoluekirjaltaan kivoin kaveri tulisi aina valituksi. Mutta tämä vihreiden nimitysidea ei sinällään ole mikään uniikki ja ihmeellinen tapaus kuin ehkä siltä osin että ovat jeesustelleet näiden poliittisien nimityksien lopettamisesta. Saman jos kuulisi keskustan suusta..

edit: jos haluatte viihdyttää itseänne, käykää katselemassa eri ministeriöiden kansliapäälliköiden nimityksiä vaikka viimeisen 20 vuoden ajalta. Siinä heikko mieli masentuu.

Muistan hyvin tuon Halosen päätöksen nimittää Nerg virkaan. Oli aika käsittämätöntä että utaretutkija ohitti RVL:n kenraalin, jolla oli vankkaa kokemusta kansainvälisestä turvallisuusalan yhteistyöstä. Ilkka Laitinen toimi tuolloin Frontexin pääjohtajana. No, hänestä tuli sittemmin RVL:n päällikkö ja kenraaliluutnantti. Sairaus vei miehen ennenaikaiseen hautaan viime syksynä.
 
Muistan hyvin tuon Halosen päätöksen nimittää Nerg virkaan. Oli aika käsittämätöntä että utaretutkija ohitti RVL:n kenraalin, jolla oli vankkaa kokemusta kansainvälisestä turvallisuusalan yhteistyöstä. Ilkka Laitinen toimi tuolloin Frontexin pääjohtajana. No, hänestä tuli sittemmin RVL:n päällikkö ja kenraaliluutnantti. Sairaus vei miehen ennenaikaiseen hautaan viime syksynä.
Halonen nimitti Viljasen, Räsänen Nergin.

Laitinen oli tutun tuttu ja maine hyvä. Huhupuheet sanoivat että Haloselle tärkeintä oli saada tuohon pestiin nainen. Oikea puoluekirja oli luonnollinen suodatin jota tuskin ei edelliseen viestiin viitaten tarvitse mainita
 
Jos Pimiä nimitetään, seuraava ympäristöministerin salkku ehdottomasti PS:lle ja kaikki mahdolliset stopit ilmastotoimien tekoon pystyyn. Saavat sitten itkeä vuosikymmenen loppupuoliskon, kun eivät millään saa ilmastotavoitteita etenemään.
:facepalm: Jep, kosto on ilman muuta tärkeintä ja asioiden hoitamisen tasolla ei ole mitään merkitystä... Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tämä olisi hyvä tavoite?
 
:facepalm: Jep, kosto on ilman muuta tärkeintä ja asioiden hoitamisen tasolla ei ole mitään merkitystä... Oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että tämä olisi hyvä tavoite?
No ehkäpä se opettaisi Vihreille sitten vastaisuudessa, että tällainen perseily ei vetele.
 
No ehkäpä se opettaisi Vihreille sitten vastaisuudessa, että tällainen perseily ei vetele.
Ihan oikeasti hei haloo....

Sisäministeri on nimittämässä kansliapäällikköä ja tämä kuuluu ministerin normaaleihin tehtäviin. Sisäministeri haluaa nimittää tehtävään oman kandidaattinsa, hyvinkin vahvasti poliittisin perustein, mutta kuitenkin niin, että asetetut muodolliset pätevyysvaatimukset täyttyvät. Tympeää, mutta näin maailma toimii. Tämä kuitenkin tulisi persujen tulevaisuudessa "kostaa" perseilemällä ympäristöministerinä. Jep, jep!
 

Kulmuni tekee kaikkensa ankkuroidakseen Keskustan vasemmistoon. Alkaa tulla Kylmän Sodan ajan tunkkainen haju kellarista.

Katsotaan kauanko Keskustan yrittäjäkannattajat jaksavat Keskustaa, joka roikkuu muuten näin yrittäjävastaisessa koalitiossa.

Ja jos meno on tätä luokkaa, Keskusta viettää seuraavan vaalikauden oppositiossa.

Jos PS, Kok, KD + RKP saavat enemmistöhallituksen kasaan niin melkein koko hallitukselle on tiedossa visiitti oppositioon seuraavaksi vaalikaudeksi.

Jos esim. paikkajako on PS 55, Kok 40, KD 6 ja RKP 10, niin tuosta saa jo toimivan enemmistön kasaan.
 
Valinnassa korostettu ihmisoikeuksiin liittyviä kysymyksiä

Valinnan perusteet tulevat esiin asiaa koskevassa ministeriön muistiossa.

Muistiosta käy ilmi, että loppusuoralle hakijoista ovat päässeet Pimiä, Pelttari ja Rajavartiolaitoksella päällikkötehtävissä pitkään toiminut kontra-amiraali Markku Hassinen.
– Kaikilla kärkihakijoilla on selkeät, mutta keskenään erilaiset vahvuudet kansliapäällikön tehtävään, asiakirjassa todetaan.

Pimiän vahvuudeksi luetaan esimerkiksi demokratia-, kieli- ja perusoikeusasioiden tuntemus ja laaja-alainen kokemus lainvalmistelusta.

Perusteissa nousee esille myös hallitusohjelma. Muistion mukaan tehtävässä nousevat esiin esimerkiksi hallitusohjelman linjauksiin liittyvät tehtävän "sisällöt ja painoitukset".
– Tämä edellyttää ministeriön ylimpänä virkamiesjohtajana toimivalta kansliapäälliköltä kykyä määrätietoisesti johtaa hallitusohjelmaan kirjattuja tavoitteita tuloshakuisesti huomioiden hallitusohjelman painotukset.


Ministeri Ohisalo on siis valinnassa halunnut ottaa huomioon sen, missä määrin hänen ministeriönsä ykkösvirkamies haluaa toteuttaa hallitusohjelman linjauksia.

Käynnissä olevalla hallituskaudella korostuvat asiakirjan mukaan "perus- ja ihmisoikeuksiin liittyvät kysymykset sekä niiden kehittäminen sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton osalta".

Asia on nostettu hakijoiden kanssa esiin myös kaksiosaisella haastattelukierroksella.


 
Vikaan mentiin jo silloin kun persut eivät ottaneet sisäministerin salkkua, vaikka se olisi ollut tarjolla persujen valintavuorolla. Vielä enemmän mentiin vikaan, kun persut eivät laittaneet tikkua ristiin hallituksesta maahantulijoiden vyöryessä viikosta toiseen Tornioon. Olisi pitänyt tehdä siitä hallityskysymys eli joko raja kiinni tai persut lähtevät hallituksesta. Ei tehty sitäkään.
Persut taisi tuota haluta. Muuan Timo ei. Lopputuloksen kaikki tietää.
 
Marinin hallitus esittää nyt mittavaa korotusta puoluetukiin – ”Jokainen ministeri ratkaisee oman esteellisyytensä”
23.1.202013:53

d269bee4-3c5a-575f-9d38-fdcd3380c05a

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus käsittelee puoluetukia valtioneuvoston yleisistunnossa torstaina.KUVA: PETTERI PAALASMAA

Valtio avustaa puolueita puoluetuella, jota jaetaan eduskunnassa edustettuina olevien puolueiden kansanedustajapaikkojen perusteella.
Lukuaika noin 1 min

Valtioneuvoston yleisistunnon asialistalla on tänään puoluetukien myöntäminen. Puoluetukiin on tulossa kuuden miljoonan euron korotus, joka nostaa tämän vuoden puoluetuet viime vuoden 29,6 miljoonasta eurosta 35,6 miljoonaan euroon. Valtioneuvosto tekee päätöksen puoluetukien myöntämisestä eduskunnan hyväksymässä talousarviossa määriteltyjen summien perusteella.

”Määrät tulevat suoraan talousarviosta. Päätöksen sisältöä pystyn kommentoimaan, vasta kun se on tehty”, kertoo esittelijänä toimiva valtioneuvoston kanslian hallitussihteeri Heidi Alajoki.

Valtio avustaa puolueita puoluetuella, jota jaetaan eduskunnassa edustettuina olevien puolueiden kansanedustajapaikkojen perusteella. Näin ollen yli puolet puoluetuesta ja sen korotuksesta menee pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen puolueille.

Kauppalehti kysyi, voiko olla ongelmallinen tilanne, jos ministereinä toimivat puolueiden puheenjohtajat ovat tekemässä omien puolueiden tukisummia koskevia päätöksiä.

”Ei tässä sinänsä ole mitään ongelmaa. Aikaisempinakin vuosina on ollut näin, että tietyt ministerit ovat katsoneet olevansa esteellisiä”, Alajoki kertoi.

Alajoen mukaan kyseessä on sellainen ministerien kokoonpano, joka on esteetön.

”Jokainen ministeri ratkaisee oman esteellisyytensä käsitellä asiaa. Esimerkiksi puolueiden puheenjohtajat, varapuheenjohtajat ja puolueiden naisjärjestöjen puheenjohtajat ovat aiempina vuosina katsoneet olevansa esteellisiä käsittelemään asiaa.”

Puoluetukeen ei ole Alajoen mukaan määrärahan korotuksen lisäksi esitetty muutoksia.

”Liike Nyt saa nyt puoluetukea normaalisti. Se on oikeastaan ainoa muutos.”

 
VMP!!

Ohisalo kiistää Pimiän valinnan olleen poliittinen virkanimitys: "Ehkä moni kommentaattori ei ole ymmärtänyt hänen laajaa cv:tään"
Valintaperusteista laaditun muistion mukaan Pimiällä oli kahta muuta kärkihakijaa lyhyempi kokemus johtotehtävistä, mutta monipuolisuus painoi vaakakupissa.
...
Pimiä on yhdenvertaisuusvaltuutettu, ja yhdenvertaisuus on myös yksi niistä asioista, joita Ohisalo haluaa sisäministerinä edistää – maan sisäisen turvallisuuden nimissä.

– Sisäministeriö on sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriö. Se pyrkii ohjaamaan yhteiskuntaa suuntaan, jossa ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuu ja rikollisuus vähenee. Tällaisessa kohdassa Pimiä on osoittautunut sopivimmaksi valinnaksi.
 
”– Sisäministeriö on sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriö. Se pyrkii ohjaamaan yhteiskuntaa suuntaan, jossa ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus toteutuu ja rikollisuus vähenee. Tällaisessa kohdassa Pimiä on osoittautunut sopivimmaksi valinnaksi.”

Siinäpä olennainen tulikin todettua :rolleyes:
 
"Valinnasta kertovaan muistioon olikin kirjattu hakijan kyky huomioida "hallitusohjelman painotukset" "

Olishan se ollut ilkeetä jos hakija olisi ollut erimieltä painotuksista... /s
 
Ihan oikeasti hei haloo....

Sisäministeri on nimittämässä kansliapäällikköä ja tämä kuuluu ministerin normaaleihin tehtäviin. Sisäministeri haluaa nimittää tehtävään oman kandidaattinsa, hyvinkin vahvasti poliittisin perustein, mutta kuitenkin niin, että asetetut muodolliset pätevyysvaatimukset täyttyvät. Tympeää, mutta näin maailma toimii. Tämä kuitenkin tulisi persujen tulevaisuudessa "kostaa" perseilemällä ympäristöministerinä. Jep, jep!

On nyt miten tahansa mutta väistämättä tuo Ohisalon temppu tulee vaikuttamaan monen perussuomalaisen asenteisiin. Tulevat nokittamaan mm. "ilmastoasioissa".

Toisaalta vois arvailla miten perussuomalaiset toimisivat vastaavassa tilanteessa. Median huuto vaan olisi paljon suurempi, ja vihreiden pj agitoimassa opposition mielenosoitusta eduskuntatalon portaille. Kuvittelen jo niitten mökäämisen, ja silakat :D

Ehkä se onkin tulevaisuutta seuraavien vaalien jälkeen.

Varmaan on vaan hyväksyttävä tuollaiset nimitykset ja tapa toimia
 
Back
Top