Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Mitä nää oikein vetää? :unsure:

Liikenneministeri tyrmää autokampanjan – haluaa kaupunkilaisten luopuvan omistusautoistaan ja maalaisten kakkosautoistaan
Liikenneministeri Timo Harakan (sd) linjapuheen otsikkona oli ”Liikenteen ja viestinnän suunnat 2020-luvulla”. Linkki alkuperäiseen puhetekstiin löytyy artikkelin alusta.

Liikenneministeri Timo Harakan (sd) linjapuheen otsikkona oli ”Liikenteen ja viestinnän suunnat 2020-luvulla”. Linkki alkuperäiseen puhetekstiin löytyy artikkelin alusta.
Kuva: Jussi Nukari
Jaa
Julkaistu: 16:05

Liikenne- ja viestintäfoorumissa puhunut liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) ei arvosta Vapaus valita auto -kampanjaa kovin korkealle.

Autoalan Vapaus valita auto -kampanjan ideana on tarjota informaatiota autoilun hyödyistä ja vaikutuksista:

– Suomen kaltaisessa maassa auto on monelle välttämättömyys. Kotitaloudet käyttävät kaikkia kulkutapoja – vain harva meistä pärjää pelkästään pyöräillen tai joukkoliikenteellä. Kun tilanne sitä vaatii, meillä tulee olla vapaus valita myös auto, taustoittaa kampanjan taustavoimiin kuuluvan Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.


Istuvalla liikenneministerillä on kuitenkin vapausaiheesta selvästi erilainen näkemys, joka paljastuu ministeri Harakan tiistaina pitämästä puheesta:

– Liikenteen osalta vapauden mielikuva liittyy vahvasti yksityisautoiluun. Tätä hyödyntää myös autokaupan etujärjestöjen kampanja otsikollaan ”Vapaus valita auto”. Mutta jokin ristiriita tässä nostaa päätään, ministeri ilmoittaa puheen päästyä kunnolla vauhtiin ja jatkaa:

– Ensimmäinen perustelu tämän kampanjan sivustolla on, että ”auto on monelle välttämättömyys”. No mikä on se vapaus valita auto, jos vaihtoehtoa ei ole? Sehän on pakoksi naamioitu vapaus. Sen sijaan ne, jotka ovat voineet vapaasti valita, ovat usein päättäneet käyttää rahansa muuhun kuin auton omistamiseen.


Liikenneministeri Harakan mukaan kyse on siitä, ”voiko tämän vapauden ulottaa tasa-arvon nimissä nyt muuallekin kuin suurempiin kaupunkeihin”:

– Jos ihmisten on pakko omistaa auto arkensa järjestämiseksi, tai peräti kaksi, niin yhteiskunnan pitää tarjota vaihtoehto, jotta olisi aito vapaus valita, Harakka jatkaa.


– Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa, on liikennejärjestelmämme epäonnistunut. Nämä pakosti vapaasti omistetut autot seisovat käyttämättöminä 95 prosenttia ajasta. Ja joka viides automatka on alle kaksi kilometriä. Joka neljäs automatka alle kolme kilometriä. Suomi on pitkien etäisyyksien maa, mutta se koskee lähinnä rekkakuskeja.

Suomi on lyhyiden automatkojen maa, Harakka väittää ja jatkaa puheessaan hiukan myöhemmin myös hallituksen tulevien vuosien liikennetavoitteista, jotka hän kiteyttää napakasti näin:

– Entistä paremmat liikkumispalvelut houkuttelevat kaupunkiseuduilla luopumaan omistusautosta ja maaseuduilla luopumaan kakkosautosta.

No onhan tuossa ainakin ihan logiikka kunnossa.

Eli, jotta ihmisen olisi vapaus valita auto, niin liikennejärjestelmän tulisi tukea elämistä ilman autoa. Muutenhan se on pakko -hankinta, ei vapaus.

Nykyisin auto on kuitenkin lähes välttämättömyys. Mielestäni se on vielä ihan terve linja, että pyritään tarjoamaan vaihtoehtoja liikkumiseen eikä pakolla rajoiteta auton omistamista. Homma menee siinä kohti pieleen, kun ei ole edes vaihtoehtoja tarjolla (kuten suurimpien kaupunkien ulkopuolella) ja silti tehdään auton omistaminen ja käyttö törkeän kalliiksi.

lisäystä: "Jos ihmisten on pakko käyttää vapaasti omistusautoa"
Todella outo sanavalinta kyllä. Mitä tuo edes tarkoittaa? Pakko - vapaasti?
 
Sitä vetävät minkä Ohisalo haluaa laillistaa?


Kyllä ei sillä saa nuppiaan noin sekaisin se on fakta. Jotain kovempaa ainetta niil on käytössä. Liekkö jotain itse kehitelleet ja koht sit lailistavat sen ja luultavasti jopa pakko myyvät sitä kunnille et saavat tehtyä rahaa itselleen ja tovereilleen.
 
Odotan innokkaana "onnistunutta liikennejärjestelmää" ja "parempia liikkumispalveluita". Nuohan olisivat loistava parannus nykytilanteeseen.

No niin, hyvä! Paljos sulla on rahaa heittää kehiin?
 
Paljonko nykyinen järjestelmä syö rahaa verrattuna johonkin tehokkaampaan?

Tehokkaampi tarkoittaa aina että joku tekee enemmän hommia ja/tai pienemmällä palkalla. Onneksi näitä "kehitys"hankkeita varten ei tarvitse hyväksyntää itse työtä tekevältä portaalta. Tämän jälkeen luonnollisesti ihmetellään miten sitä hikityöpaja-meininkiä alkaa jostain puskista ilmestymään Suomen tundralle...
 
Laittaisivat nyt alkuun edes tiestöt ajettavaan kuntoon...
 
Laittaisivat nyt alkuun edes tiestöt ajettavaan kuntoon...

Ei pysty kun ei ole paalua ja sitäpaitsi vaan heinähatuthan niitä landen soramonttuja kuluttavat.
 
Ohisalolla on sellaiset kierrokset päällä, etten ihmettelisi vaikka psykoosia pukkaisi :rolleyes:

Tuo hänen väittämänsä "Suomi tukee Kreikkaa" vertautuu suoraan tilanteeseen, jossa alkoholisti on saanut putken poikki ja Ohisalo ryhtyy tukemaan kuskaamalla kaverille punkkua.
 
Harakka on täysi totalitaristi, auto on todellinen vapauden merkki ja sitä nuo eivät voi sietää...

Mitenköhän harakka määrittelee tämän "kakkosauton"? Meillä on kaksi autoa, toista tarvitsee vaimo, ja toista minä. Loogisesti voisi ajatella että jos minulla olisi kaksi autoa ja vaimolla yksi, niin toinen niistä minun autoistani olisi sellainen "kakkosauto". Nythän meillä molemmilla on vain oma ykkösauto.
 
Tehokkaampi tarkoittaa aina että joku tekee enemmän hommia ja/tai pienemmällä palkalla. Onneksi näitä "kehitys"hankkeita varten ei tarvitse hyväksyntää itse työtä tekevältä portaalta. Tämän jälkeen luonnollisesti ihmetellään miten sitä hikityöpaja-meininkiä alkaa jostain puskista ilmestymään Suomen tundralle...
En meinaa saada vastauksestasi taas(kaan) mitään tolkkua. Jos jotain sain irti, niin kaikki on aikalailla syvältä eikä mitään parempaa voida koskaan saadakkaan? Osuinko oikeaan?
 
Harakka on täysi totalitaristi, auto on todellinen vapauden merkki ja sitä nuo eivät voi sietää...

Teknologia itseasiassa saavuttaa täysin päinvastaisen asetelman riippuvaisuus-akselilla (riippuvainen-itsenäinen), koska teknologian materialisoituminen tuotteiksi ja palveluiksi tarkoittaa ihmisten organisoitumista eli palvelussuhteen muodostusta, jonka seurauksena esim. auto ei ole todellinen vapauden merkki. Auton omistusta ja käyttöä varten luovutaan enemmän tai vähemmän omasta vapaudesta. Kun tarpeeksi vapauksista on luovuttu erinäisten innovaatioden omistusta ja/tai käyttöä varten, tällöin ihmisten koko elämä pyörii teknoloogisten himmelien ylläpitämiseksi. Tästä pääsemmekin 1984:n kaskuihin, "vapaus on orjuutta" ja sitä rataa.
 
TIEDOTE 4.3.2020 — JULKAISUVAPAA HETI
Suomalaisuuden Liitolta evättiin valtionavustukset
Suomalaisuuden Liitto ei saanut tänä vuonna lainkaan rahallista tukea valtiolta.

Liitto haki opetus- ja kulttuuriministeriöltä taiteen ja kulttuurin valtakunnallisten yhteisöjen toimintaan suunnattua yleisavustusta sekä muita avustuksia, kuten ulkoministeriön hankerahaa. Mitään toiminta-avustusta vuodelle 2020 ei kuitenkaan myönnetty.

Suomalaisuuden Liitto on vuonna 1906 perustettu poliittisesti sitoutumaton suomenkielisten kansalaisjärjestö. Liitto edistää suomen kielen asemaa, suomenkielistä kulttuuria ja suomen kieleen perustuvaa yhteenkuuluvuutta, tuo esille suomenkielisten sivistyksellisiä tarpeita ja puolustaa suomalaisten kielellistä identiteettiä, oikeuksia ja etuja.

Viimeiset neljä vuotta Suomalaisuuden Liitto on saanut vuosittain 100 000 euron toiminta-avustuksen eduskunnan myöntämistä niin kutsutuista joululahjarahoista.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja
Ilmari Rostila
040 522 9301
[email protected]

Varapuheenjohtaja
Susanna Koski
[email protected]

Toiminnanjohtaja
Juuso-Ville Gustafsson
045-6304013
[email protected]
 
TIEDOTE 4.3.2020 — JULKAISUVAPAA HETI
Suomalaisuuden Liitolta evättiin valtionavustukset
Suomalaisuuden Liitto ei saanut tänä vuonna lainkaan rahallista tukea valtiolta.

Liitto haki opetus- ja kulttuuriministeriöltä taiteen ja kulttuurin valtakunnallisten yhteisöjen toimintaan suunnattua yleisavustusta sekä muita avustuksia, kuten ulkoministeriön hankerahaa. Mitään toiminta-avustusta vuodelle 2020 ei kuitenkaan myönnetty.

Suomalaisuuden Liitto on vuonna 1906 perustettu poliittisesti sitoutumaton suomenkielisten kansalaisjärjestö. Liitto edistää suomen kielen asemaa, suomenkielistä kulttuuria ja suomen kieleen perustuvaa yhteenkuuluvuutta, tuo esille suomenkielisten sivistyksellisiä tarpeita ja puolustaa suomalaisten kielellistä identiteettiä, oikeuksia ja etuja.

Viimeiset neljä vuotta Suomalaisuuden Liitto on saanut vuosittain 100 000 euron toiminta-avustuksen eduskunnan myöntämistä niin kutsutuista joululahjarahoista.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja
Ilmari Rostila
040 522 9301
[email protected]

Varapuheenjohtaja
Susanna Koski
[email protected]

Toiminnanjohtaja
Juuso-Ville Gustafsson
045-6304013
[email protected]

Tämä on kyllä väärin. Rahat menee monikulttuuriprojekteihin
 
Back
Top