Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

En meinaa saada vastauksestasi taas(kaan) mitään tolkkua. Jos jotain sain irti, niin kaikki on aikalailla syvältä eikä mitään parempaa voida koskaan saadakkaan? Osuinko oikeaan?

Kaikki on pers-pektiivistä kiinni: jos joku haluaa tehdä niska limassa orjan duunia orjan palkalla tai, järjestelmän suorittavan portaan toisessa päässä, haluaa ratkaista kommervenkkejä sellaisella tarmokkuudella (lue: stressillä) että tukka lähtee päästä ja tuoda uusia teknoloogisia innovaatioita järjestelmän resurssien hyppysiin, niin ei siinä mittee... luonto korjaa erheensä lopulta. Periaatteessa jokainen uusi askel teknologisen "kehittymisen" tiellä vaatii entistä suurempia ponnisteluita entistä vähemmillä resursseilla joten ei voida puhua teknologian kehittymisestä absoluuttisena hunajana vaan se tulee aina suurin uhrauksin ja näitä uhrauksia ei tietenkään omistava-klubi toteuta vaan nämä ulkoistetaan maaorjille. Jos tästä ei saa tolkkua niin enpä saanut vastineestakaan tolkkua eli (ajattelun) prosessien eroavaisuutta on vaikea kommentoida jos eroavaisuudet pitää ainoastaan löytää toimii/ei toimi-vastineilla.
 
Harakka on täysi totalitaristi, auto on todellinen vapauden merkki ja sitä nuo eivät voi sietää...
Liikkumisen vapaus... Siihen on syynsä, että aikanaan polkupyörien saapuessa Malawiin ne tuomittiin noituutena kyläpäälliköiden toimesta. Kas kun perinteisessä mallissa ainoastaan kylän pomolla oli oikeus/mahdollisuus tallata pari päivää naapurikyliin kuullostelemaan tuntoja/päättämään yhteisiä linjoja. Muun kylän väen homma oli olla kuokkimassa peltoa.

No, fillari sitten mahdolllisti normijampallekin työpäivän päälle tämän "päälliköiden oikeuden" (velocipedejä vastustettiin myös kyllä siksikin, että munamankelin päältä poikamies voi halutessaan ja jalkojen käydessä pitää yllä melkoistakin haaremia. "Lepper" siinä persiissä lukee jannulla mutta palkinto...). Eihän sellainen perkele soikoon voi passata. Vapaus on ihan kauhea asia.
 
Hienon yhtenäistäistä tämä hallituksen tiedotus.. :facepalm:

Toistaiseksi Kreikka on sulkenut rajansa turvapaikanhakijoilta jopa väkivalloin. Marin korosti, että tilanne ei ole mustavalkoinen, vaan hyvin haastava.

Itselläni riittää ymmärrystä Kreikkaa kohtaan.”

Hyväksyykö hallitus siis Kreikan toimet?


Suomen hallitus ei ole käsitellyt tai päättänyt, onko Kreikan toiminta oikein vai väärin.
...
”He tekevät asiasta Suomen sisäpolitiikkaa. Hallituksella on yhteinen linja. Pitää olla vahva ulkorajavalvonta ja samalla pitää huolehtia, että toimimme kansainvälisten velvoitteiden mukaisesti.”
 
Vihreiden Ohisalo haluaa turpeen veronkorotuksen huhtikuun kehysriiheen: "Poliitikko ei voi ikuisesti odotella, hallituksen on toimittava"
Politiikka
06:00
Kimmo Lundén

Vihreiden puheenjohtajalle, sisäministeri Maria Ohisalolle ei riitä se, että markkinat ja kallistuvat päästöoikeuden hinnat pitävät huolen turpeen energiakäytön puolittamisesta viisi vuotta etuajassa jo vuoteen 2025 mennessä. Hallitus ottaa turveveron kehysriiheen. "Tilannetta kärjistävä toimi", vastaa turvetoimiala.

Vihreiden puheenjohtaja, sisäministeri Maria Ohisalo kertoo hallituksen käsittelevän huhtikuun kehysriihessä turvetta osana 100 miljoonan euron energiaveronkorotuksia.

Ministeri Ohisalo vetoaa hallitusohjelmaan, jossa kirjattuna, että turpeen energiakäyttö puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.

Turvetoimiala puolestaan kertoo, että markkinat ja kallistuneet hiilidioksidin päästöoikeuden hinnat pitävät jo nyt huolen siitä, että turpeen energiakäyttö puolittuu jo viisi vuotta etuajassa, vuoteen 2025 mennessä.

Tämä ei kuitenkaan riitä hallitukselle ja vihreitä puheenjohtavalle Ohisalolle. Hän haluaa, että hallitus päättää turveverosta ja käytön puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä:
"Poliitikko ei voi ikuisesti odotella, että jotakin tapahtuu, hallituksen on toimittava", vastasi Ohisalo MT:n esittämään kysymykseen politiikan toimittajien tapaamisessa torstaina Helsingissä.

Hallituksen kehysriihi on huhtikuun alussa. Asialistalla on yhteensä sadan miljoonan euron veronkorotukset, jotka kohdistuvat erityisesti lämmityspolttoaineille.

Turve käsitellään Ohisalon mukaan tässä yhteydessä.

Turve- ja energiatoimialaa on hämmentänyt se, että turpeen energiakäytön etuajassa puolittumisesta huolimatta, hallitus haluaa kiristää edelleen verotusta ja ohjausta.

Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka pitää toimenpidettä turhana:
"Veron korotus vain kärjistää markkinoita. Kun kivihiilen käyttöäkin on vähennettävä, energiapuun käyttö kasvaa joka tapauksessa. Ainakin alueellisia ongelmia voisi syntyä esimerkiksi kuitupuun ohjautumisesta polttoon, jos turpeen veroa äkkinäisesti korotettaisiin", Laurikka kommentoi.

Hiilidioksidin päästöoikeuden tonnihinta oli perjantaina 23,5 euroa tonnilta. Analyytikot ennustavat, että päästöoikeuden keskihinta nousee tänä vuonna 30 euroon tonnilta ja ensi vuonna 36 euroon tonnilta.

Kun EU:n valmistelussa oleva Green Deal varmistuu ja unionin päästötavoitetta kiristetään vuoteen 2030 mennessä nykyisestä 40 prosentista vuoden 1990 päästöihin verrattuna 50—55 prosenttiin, se nostanee edelleen päästöoikeuden hintaa.

Laurikka pitää hyvänä sitä, että EU-komissio on tehnyt esityksen tukielementistä, jolla tuetaan siirtymävaiheessa muun muassa turvealaa. Suomen osalta turve on kirjattu esitykseen yhdeksi merkittäväksi kohteeksi, johon Just Trasition Fund -rahastosta tukea voi käyttää.

Suomelle on allokoitu yhteensä 7,5 miljardin euron rahastosta EU-tukea esityksessä 165 miljoonaa euroa.
"Meidän viestimme on se, että turpeen energiakäytön puolittuminen tulee tapahtumaan jo nykyisin toimin selvästi aiemmin kuin vuoteen 2030."

Turpeen käytölle ei makseta nykyisinkään tukea, vaan tulovirta kulkee valtiolle päin. Turvevero on kolme euroa megawattitunnilta, kun se kivihiilelle on reilusti korkeampi.

Laurikka näkee, että turpeesta on tullut symbolinen, periaatteellinen kysymys Suomen ilmastopolitiikkaan. Keskustelun takertuminen turpeeseen ei palvele tasapainoista ilmastopolitiikkaan sopeutumista.

Bioenergia ry:n uudessa, viime vuoden lopulla hyväksytyssä strategiassa yhdistys haluaa kehittää toimialaa suuntaan, jossa Suomessa on maailman parhaat edellytykset tuottaa biomassaan perustuvia kestäviä ja jopa hiilinegatiivisia tuotteita. "Toiminnassa pyritään mahdollisimman korkeaan jalostusarvoon ja vientiin sekä tukemaan energiaomavaraisuutta, energian toimitus- ja huoltovarmuutta, työllisyyttä ja aluetaloutta."

Sisäministeri Ohisalo puolestaan kielsi torstain tiedotustilaisuudessa, että turpeen käyttöön puuttuminen olisi ideologinen kysymys.

 
Se on tuonkin liiton opelteltava vaan uimaan. Kunniakansalaisjärjestöt ovat etusijalla, koska se on kuulemma
meidän kaikkien tahto ja etu.

Edit: Tämä kommenttina Suomalaisuuden Liiton tukihommista.
 
Liikkumisen vapaus... Siihen on syynsä, että aikanaan polkupyörien saapuessa Malawiin ne tuomittiin noituutena kyläpäälliköiden toimesta. Kas kun perinteisessä mallissa ainoastaan kylän pomolla oli oikeus/mahdollisuus tallata pari päivää naapurikyliin kuullostelemaan tuntoja/päättämään yhteisiä linjoja. Muun kylän väen homma oli olla kuokkimassa peltoa.

No, fillari sitten mahdolllisti normijampallekin työpäivän päälle tämän "päälliköiden oikeuden" (velocipedejä vastustettiin myös kyllä siksikin, että munamankelin päältä poikamies voi halutessaan ja jalkojen käydessä pitää yllä melkoistakin haaremia. "Lepper" siinä persiissä lukee jannulla mutta palkinto...). Eihän sellainen perkele soikoon voi passata. Vapaus on ihan kauhea asia.

Onko sinulla tietoa, miten tarina jatkui? Hajosivatko kyläyhteisöt?

Ymmärrän, että sosiaalinen järjestys kylissä saattaa kärsiä, jos vieraan kylän alfa-uros käy nutuuttamassa kylän tytöt. Ja varmaan vielä osan vaimoistakin... :love:
 
Kommentti: EU:ta vastaan hyökätään asemuotoistetuilla väestönsiirroilla, sisäministeri Ohisalo heiluttaa jo valmiiksi valkoista lippua


asemuotoistettu_vaestonsiirto.png
Siirtolaisia Turkin ja Kreikan vastaisella rajalla. Pikkukuvassa sisäministeri Maria Ohisalo.

Suomen rajavalvonnasta ja sisäisestä turvallisuudesta vastaava sisäministeri Maria Ohisalo asettaa Suomen vaaralliseen tilanteeseen. Jos maata kohtaan hyökätään uudenlaisella hybridisodankäynnin muodolla – asemuotoistetuilla väestönsiirroilla – sisäministeri signaloi jo etukäteen antautumista.

Vuoden 2015 siirtolaiskriisi on edelleen tuoreessa muistissa. Miljoonan ihmisen marssi. Eurooppaa perustuksia myöten järkyttäneen massamaahanmuuton analysointia on tehty siitä lähtien.

Mitä tuolloin tapahtui?

Myös Naton Euroopan-komentaja, kenraali Philip Breedlove syytti 2016 Syyriaa ja Venäjää asemuotoistettujen väestönsiirtojen käytöstä.
Amerikkalainen sotastategian professori Sean McFate analysoi tätä käsitettä kirjassaan Goliath.
– Ennen elettiin maailmassa, missä valta kasvoi kiväärin piipuista. Näin ei enää ole. Jos Venäjä haluaa epävakauttaa Eurooppaa, sen ei tarvitse uhata sotilaallisilla toimenpiteillä tai Zapad-sotaharjoituksilla kuten Neuvostoliitto aikoinaan teki. Sen sijaan Venäjä on pommittanut Syyriaa ja ajanut kymmeniä tuhansia ihmisiä pakoon kohti Eurooppaa. Siirtolaishyöky käynnisti Euroopan maissa poliittisen kriisin, ajoi Britanniaa lähemmäs Brexitiä ja edisti vallanpitäjiin kohdistuvaa antipatiaa.

McFate kertoo, että militarisoitujen väestönsiirtojen avulla Putinin Venäjä saavutti sen, mihin Neuvostoliitto valtavan kalliilla asearsenaalillaan ei koskaan kyennyt. Syyria ja Venäjä epävakauttivat yhdessä Eurooppaa ja rikkoivat sen yhtenäisyyttä.
– Parhaissa aseissa ei nykyään ole enää luoteja, McFate summaa. Kukaan ei tappele enää konventionaalisin keinoin.
On muistettava sotien muuttunut luonne. Sellaisia sotia, joihin kylmän sodan aikana varauduttiin, ei enää ole. Uusi sodan muoto on maskirovkaa – vaivihkaista, viattomaksi tekeytyvää petosta. Pahantekijä ei saavu enää helposti tunnistettavassa univormussa.

Samoin huippuyliopisto MIT:n professori Kelly Greenhill valottaa ilmiötä kirjassaan Weapons of Mass Migration (suom: ”joukkotuhomassamuutto”). Greenhill on tunnistanut kymmenittäin tapauksia, joissa pahimmillaan miljoonien ihmisten virtoja on ohjailtu. Tarkoituksena on pakottaa vastaanottajamaan poliittinen johto toimimaan halutulla tavalla.
Kiristys perustuu lupauksiin siitä, että jos poliittinen johto suostuu vaatimuksiin, ihmisvirta katkeaa.
Kansainvälisen politiikan manööverit uhmaavat usein arkijärkeä. Niin nytkin. Greenhillin mukaan vastaanottajamaan sitoutuneisuus liberaalien demokratioiden periaatteisiin kasvattaa kiristyksen onnistumisen todennäköisyyttä.

Samoin käy, mikäli syntyy voimakas muuttoliikettä kannattava tai vastustava liike.

Hankalin tilanne kohdemaan johdon kannalta syntyy, kun osa kansasta vastustaa ja osa kannattaa tulijavirtaa voimakkaasti. Poliittinen johto ei voi tehdä mieliksi kummallekaan leirille ilman, että toinen loukkaantuu verisesti. Kiristys perustuu juuri tähän kyyniseen matematiikkaan.

Professori Greenhill huomauttaa, että hyvää tarkoittavat ihmisoikeusaktivistit tulevat usein tahtomattaan edistäneeksi kiristäjän asiaa. Samoin korkeaa moraaliaan korostavat poliitikot. He jäävät lupaustensa panttivangeiksi, ja kun maan etu asettuu ristiriitaan tulijoille oletettujen humanitaaristen vaateiden kanssa, ei heillä ole enää luonnollista perääntymistietä.

Täydellinen ehdottomuus johtaa harvoin kansainvälisessä politiikassa hyvään lopputulokseen. Suomenkin olisi tärkeää miettiä, minkälaista signaalia se ulkovalloille tällä hetkellä lähettää.

Perjantaina Ohisalo kertoi kantanaan, että kansainvälisen oikeuden mukaan Kreikan pitäisi ottaa turvapaikkahakemukset vastaan. Hän vastasi myöntävästi myös MTV3:n esittämään kysymykseen: ”Jos Suomen itärajalla olisi vastaava tilanne, ottaisiko Suomi vastaan turvapaikanhakijoita?”
Ohisalo käytännössä viestittää, että Suomi ei puolustaudu, mikäli maahan kohdistuu tahallaan aiheutettu väestönsiirto.

Sisäministerin härkäpäisyys saattaa Suomen vaaralliseen tilanteeseen. Tiedämme, että ministereiden puheita kuunnellaan myös rajojemme ulkopuolella.

Poliittinen kenttä on tässä asiassa jakautunut. Presidentin, pääministerin ja jopa ulkoministeri Pekka Haaviston (vihr.) kannat poikkeavat sisäministeri Ohisalon kannasta.
Sisäministeri pitää kiinni kansainvälisten sopimusten täsmällisestä kirjaimellisesta muodosta, mutta kun korostetaan muotoa sisällöin sijaan, jätetään huomiotta niiden oikeushyvien toteuttaminen, mitä sopimuksilla ylipäätään haetaan. Jos rajaton maahantulo sallitaan, turvapaikkajärjestelmä kaatuu automaattisesti.

Realiteetti on, että hallituspaikastaan huolimatta vihreät on haastajan asemassa.

Ohisalon kokemattomuus näkyy, ja hän jää jatkuvasti valovoimaisemman pääministeri Sanna Marinin (sdp.) jalkoihin.

Tämän ei saisi nyt antaa vaikuttaa. On toki niin, että mikäli tarkastellaan ainoastaan vihreiden lyhytaikaisia puoluetaktisia etuja, härkäpäisyys on syistä heille itselleen perusteltua. Mutta hinta Suomelle on hyvin raskas, ja voi johtaa arvaamattomiin, negatiivisiin lopputuloksiin.

Viestittämällä jakautuneesta näkemyksestä hallituksen sisällä, Suomen rajavalvonnasta ja sisäisestä turvallisuudesta vastaava sisäministeri Ohisalo lähettää tällä hetkellä seuraavaa viestiä maailmalle:

”Mikäli Suomeen kohdistetaan asemuotoistetulla massasiirtolaisuudella toteutettu hybridioperaatio, sisäministeri ei aio puolustaa maata rajojen sulkemisella. Kaikki tulijat otetaan vastaan, koska ministeri on kasvojen menettämisen pelossa haluton tekemään asiassa rationaalista päätöstä. Hallitus on jakautunut tässä erittäin vaikeassa kiistakysymyksessä. Rajavalvonnasta vastaava ministeri on ristiriidassa ulkopolitiikasta vastaavan presidentin kanssa, pääministerin kannan kanssa sekä EU:n komission kanssa. Käskyvaltasuhteet ovat epäselviä.”

Tämä ei ole Remeksen jännitysromaania, vaan vallitsevaa todellisuutta.

Sisäministerin toiminta havainnollistaa näkemysten jakautumisen asiassa. Tämä tuo näkyviin heikon kohdan maan puolustuksessa. Tällä tavoin ei ole viisasta toimia.

Kovin harvalla vihreiden eduskuntaryhmän 20 jäsenellä on koulutusta maanpuolustukseen. Atte Harjanne on yliluutnantti. Pirkka-Pekka Petelius näytteli kapteenia uusimmassa Tuntemattomassa. Pekka Haavisto on siviilipalvelusmies. Lopuista seitsemästätoista naiskansanedustajasta on vaikeaa sanoa. Silti juuri tämä joukko määrittelee yhdessä vihreiden ministereiden kanssa päätökset siitä, miten Suomen rajoja valvotaan tai ei valvota.
Eipä siinä. Suomella on aiemmin ollut yksittäisiä liikenneministereitä, jolla ei ole ollut ajokorttia sekä puolustuksesta vastaavia ministereitä, jotka eivät ole käyneet inttiä. Mutta kovin harvoin on Suomessa nähty ministeriä eduskuntaryhmineen, joissa lähes kaikilta puuttuu sotilaspassi.
Toivottavasti tästä huolimatta vihreillä on viisautta harkita asiaa perinpohjaisesti.

MATIAS TURKKILA

 

Hyvä, että tätäkin asiaa edistetään. On suorastaan käsittämätöntä, että kielteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat voivat käveleskellä ympäriinsä niin kuin muut ja kadota viranomaisten ulottuvilta. Joten jos nyt se säilöönotto on liian vaikea ratkaisu vaan joillekin, niin tässä on sentään kohtalainen kompromissi. Kysyttäisiin että haluatko säilöön palautukseen asti vai olla vapaana jalkapannan kera. Ja kaikenlainen jalkapannan sabotointi tietysti saisi joutaa automaattiseen säilööntottoon.
 

Hyvä, että tätäkin asiaa edistetään. On suorastaan käsittämätöntä, että kielteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat voivat käveleskellä ympäriinsä niin kuin muut ja kadota viranomaisten ulottuvilta. Joten jos nyt se säilöönotto on liian vaikea ratkaisu vaan joillekin, niin tässä on sentään kohtalainen kompromissi. Kysyttäisiin että haluatko säilöön palautukseen asti vai olla vapaana jalkapannan kera. Ja kaikenlainen jalkapannan sabotointi tietysti saisi joutaa automaattiseen säilööntottoon.

Tämä on kaksiteräinen miekka. Tällä hetkellä tuntematon määrä negatiivisen saaneista poistuu toiseen EU-maahan yrittämään uudestaan. Jos heille laitetaan kaikille jalkapanta, niin tämä poistuminen Suomesta tod näk tulee lakkaamaan tai ainakin nämä rengastetut on helppo palauttaa Suomeen. Näin ollen he jäävät riesaksemme, kun heitä ei voi kuitenkaan kotimaahansa palauttaa.
 
Epäilemättä näin.



Vaikka Marin olisikin saanut oman puolueensa taakseen, eikä keskustalla ole hänen suuntaansa nokan koputtamista, varjostaa hallituksen työtä vihreiden kiukuttelu. Vihreiden aiheuttama päänsärky nousee vahvasti esiin juttua varten tehdyissä haastatteluissa.

Vihreän eduskuntaryhmän kokemattomuus ja puolueen kyvyttömyys kompromisseihin aiheuttaa tyytymättömyyttä jo kaikissa hallituskumppaneissa ministereitä myöten. Vihreä ongelma kumpuaa puolueen pettymyksestä hallituksen etenemiseen ilmasto- ja ympäristötavoitteiden saavuttamisessa.

– Vihreiden heti mulle, kaikki tänne nyt –periaate turhauttaa kaikkia. Kannattaisi käyttää aikaa siihen, mikä hallitusta yhdistää, eikä tukehtua hiilinieluihin ja liikaan kärjekkyyteen, demareista kommentoidaan.
 
Onko sinulla tietoa, miten tarina jatkui? Hajosivatko kyläyhteisöt?

Ymmärrän, että sosiaalinen järjestys kylissä saattaa kärsiä, jos vieraan kylän alfa-uros käy nutuuttamassa kylän tytöt. Ja varmaan vielä osan vaimoistakin... :love:
Onpa hyvinkin tietoa, 3,5 vuotta kun maassa asuin. Siinä kävi niin, että lopulta fillarista tuli varsinkin miesväen keskuudessa melkoinen statussymboli. Vielä nykyäänkin 3o-kiloa painava kiinalainen valurauta-fillari maksaa keskimääräisen malawilaisen 8-10 kuukauden liksan. Malawissa chewa-heimon tavat ovat muuten matrilineaariset, eli jätkät katsovat olevansa sukua ennenkaikkea siskojensa lapsille. Samoin traditionaalisesti jäbät ovat muuttaneet muijaväkensä kyliin ikään kuin "ikuisiksi vieraiksi". Mama's baby, daddy's maybe...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top