Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Jos Suomi saisi päättää, niin EU:n elvytysrahastosta jaettaisiin tukea vain lainoina. Suomi on kuitenkin ilmaissut varsin myötäsukaisesti olevansa valmis kompromisseihin, eikä ole halunnut liittyä "nuukien maiden" ryhmään, jolla on monia ehtoja ja varauksia EU:n elvytyspaketin suhteen.

 
Menee läpi melko helposti kun 22 jäsenmaata suhtautuu myönteisesti uuteen esitykseen.

Vastarannalla on toki edelleenkin "nuuka nelikko" + Suomi jonka jalat ovat taas kerran ihan vain varmuuden vuoksi kummallakin rannalla :ROFLMAO: Saksa ja Ranska antavat vielä vähän siimaa, niin homma on paketissa.
 
Tästä tulee kova vääntö laina vs. tuki.:camo:

Eiköhän vääntö ole jo ohi, nyt annetaan pakollinen teatteri jäsenmaiden alamaisille nuuhkittavaksi ja katseltavaksi. Lupaan kurittaa itseäni nokkospiiskalla, jos esitys oleellisesti muuttuu mihinkään suuntaan.

Ja kannattaa tietysti olla tarkkana. Suomalaisille päätös tullaan esittelemään TORJUNTAVOITTONA ihan riippumatta siitä, monellako miljardilla meitä hoonataan.

Kataiskierroksellahan takaus-vakuus-terminologialla pelattiin kainalot hiessä. Ja saman kun se kuskaa. Nyt pelataan avustus-takaus-vakuus- ja esitellään prosenttivääntöjä.....ohhoijjaa.
 
Eiköhän vääntö ole jo ohi, nyt annetaan pakollinen teatteri jäsenmaiden alamaisille nuuhkittavaksi ja katseltavaksi. Lupaan kurittaa itseäni nokkospiiskalla, jos esitys oleellisesti muuttuu mihinkään suuntaan.

Ja kannattaa tietysti olla tarkkana. Suomalaisille päätös tullaan esittelemään TORJUNTAVOITTONA ihan riippumatta siitä, monellako miljardilla meitä hoonataan.

Kataiskierroksellahan takaus-vakuus-terminologialla pelattiin kainalot hiessä. Ja saman kun se kuskaa. Nyt pelataan avustus-takaus-vakuus- ja esitellään prosenttivääntöjä.....ohhoijjaa.
Suomelle 10 miljardia lisää velkaa ja siitä saamme takaisin 50 miljoonaa...
 
Miksi eurooppalaiset eivät ole pyytäneet almuja Kiinalta?

Ajatus saattaa kuulostaa naurettavalta, mutta näin eurooppalaiset tekivät eurokriisin aikana. Aasialaiset totesivat, että €urooppalaiset saavat ihan itse siivota sotkunsa, eikä rahaa tippunut.

Eihän se ole kiinalaisten vika, että eurooppalaiset eivät kykene esim. pesemään käsiään tai yskimään hihoihinsa, mutta jotenkin asian voisi pyrkiä langettamaan kiinalaisten syyksi.

Conte, Macron ja muut tuhlaajapojat, eikun vaan lakki kourassa anelemaan Xiltä fyrkkaa. Tasa-arvon nimissä Marin voi osallistua matkalle myös.

Rutten, Löfvenin, Kurzin ja Frederiksenin ei tarvitse osallistua kerjuumatkalle.
 
Viimeksi muokattu:
Suomelle 10 miljardia lisää velkaa ja siitä saamme takaisin 50 miljoonaa...

3 miljardia pitäis tulla. Mutta älä huoli, mulla on ollut pitkään se kutina ettei niitä velkoja tarvitse maksaa takaisin. Saksa tienaa eurolla sen 200 miljardia vuodessa ja se toimii hyvänä takuuna lainanantajille. Ja jos pahaksi menee, niin EKP voi ostaa velat ilman korkoa... inflaatiota pelkääville sanoisin, että johan EKP on tässä muutamana vuotena pistänyt 4000 miljardia haisemaan...
 
3 miljardia pitäis tulla. Mutta älä huoli, mulla on ollut pitkään se kutina ettei niitä velkoja tarvitse maksaa takaisin. Saksa tienaa eurolla sen 200 miljardia vuodessa ja se toimii hyvänä takuuna lainanantajille. Ja jos pahaksi menee, niin EKP voi ostaa velat ilman korkoa... inflaatiota pelkääville sanoisin, että johan EKP on tässä muutamana vuotena pistänyt 4000 miljardia haisemaan...
Koko korttitalo romahtaa jossain vaiheessa, ja silloin velkakellotkin resetoidaan. Useimmilla mailla nuo velkasummat ovat jo sitä luokkaa, ettei niitä edes ole enää mahdollista maksaa takaisin. Niin myös Suomella, vai kuvitteleeko joku ihan oikeasti että tulevat sukupolvet suostuvat tai edes pystyvät maksamaan satojen tai tuhansien miljardien velkoja?
 
Suomenkin pitäisi laittaa velkarahalla infraa kuntoon. Kolmiraiteinen junanrata Helsingistä Inariin. Luolastot hävittäjiä täyteen jne. Kaikkea mitä ei voida ulosmitata helposti.
 
– Ilmeisesti pääministeri katsoo, että sikäli kun (hallituspuolueiden dominoima) suuri valiokunta päättää perustuslakivaliokunnan näkemykset sivuuttaa, hallitus voi tehdä samoin.


– Jos eurooppaministeri tämän jälkeen kuittaa perustuslakivaliokunnan asettamat reunaehdot toteamalla, ettei Suomella ole mitään kynnyskysymyksiä neuvotteluissa, kyseessä on kiistatta vakava valtiosääntöoikeudellinen konflikti, Leino-Sandberg kirjoittaa.
 
– Ilmeisesti pääministeri katsoo, että sikäli kun (hallituspuolueiden dominoima) suuri valiokunta päättää perustuslakivaliokunnan näkemykset sivuuttaa, hallitus voi tehdä samoin.


– Jos eurooppaministeri tämän jälkeen kuittaa perustuslakivaliokunnan asettamat reunaehdot toteamalla, ettei Suomella ole mitään kynnyskysymyksiä neuvotteluissa, kyseessä on kiistatta vakava valtiosääntöoikeudellinen konflikti, Leino-Sandberg kirjoittaa.

Suuren valiokunnan lausunnossa on kyllä huomioitu perustuslakivaliokunnan näkökanta.

Perustuslakivaliokunnan lausunnossa ei kiistetä suuren valiokunnan roolia.

”Toimenpiteet tulee pystyä oikeudellisesti palauttamaan unionin perustana oleviin sopimuksiin ja unionin lainsäädäntöön niiden tavanomaisen tulkinnan puitteissa. Perustuslakivaliokunnan saaman selvityksen mukaan voi sinänsä olla selvää, että nyt Covid-19-pandemian johdosta on tilanne, jossa SEU 3 artiklan tarkoittaman jäsenvaltioiden yhteisvastuun ja esimerkiksi SEUT 122 artiklan soveltamisen edellytykset tulevat kysymykseen. Huomioiden väliaikaisuuteen ja poikkeuksellisuuteen liittyvät perustelut perustuslakivaliokunta painottaa, ettei nyt toteutettavilla toimilla tule tehdä käytännössä pysyviä muutoksia unionin keskeisiin toimintaperiaatteisiin. ”

Lausunnoissa listataan kuullut asiantuntijat, myös oikeusoppineet. Myös Leino-Sandbergia on kuultu, sekä suuressa- että perustuslakivaliokunnassa.

Iltalehti yrittää nyt etsiä savua jostain, missä sitä ei ole. Jokaisella EU- valtiolla on sama mandaatti neuvotella paketista, eikä unionin sääntöjen muutoksesta.

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Koko korttitalo romahtaa jossain vaiheessa, ja silloin velkakellotkin resetoidaan. Useimmilla mailla nuo velkasummat ovat jo sitä luokkaa, ettei niitä edes ole enää mahdollista maksaa takaisin. Niin myös Suomella, vai kuvitteleeko joku ihan oikeasti että tulevat sukupolvet suostuvat tai edes pystyvät maksamaan satojen tai tuhansien miljardien velkoja?
Eläkerahastoissa on se reilut 200 miljardia... Lyö ne lihoiksi. Nykyiset työtä tekevät sukupolvet muutoinkaan mitään eläkkeitä tule näkemään...
 
Eläkerahastoissa on se reilut 200 miljardia... Lyö ne lihoiksi. Nykyiset työtä tekevät sukupolvet muutoinkaan mitään eläkkeitä tule näkemään...

Tuo on mielenkiintoinen ajatus. Todetaan että suomalainen eläkejärjestelmä on suuri ylisukupolvinen kusetus ja lopetetaan eläkkeiden maksu sitä mukaa kun eläkkeensaaja on saanut itse kerryttämänsä eläkkeen. Ne joilla summa on jo ylittynyt lähetetään laskelma siitä paljonko he ovat velkaa. Mahdollista omaisuutta asetettaisiin vastaava määrä hukkaamiskieltoon ja sitä kuitattaisiin pois esim. perintöjä jaettaessa. Rikoshyötyhän kuuluu tietysti valtiolle.

Saataisiin vähän ihmisten silmiä auki ja juristeille töitä :D
 
Eilen moottorimarssilla Lapista kotio kuuntelin Radio Suomesta Peter Nyberg- nimisen kaverin haastattelua liittyen tähän mukamas korona- tukihimmeliin. Ko. herran cv:n johdosta en ihan kylähulluna pidä ja eilisiltana ei meinannut oikein uni tulla. Lyhyt ja hapuileva referaatti ydinkohdista:

- tällaisesta muodostunee pysyvä hyvinvoinnin jakomalli tai sen hyödyt jää vähäiseksi
- välittömiä hyötyjiä ovat EU:n kurataloudet sekä ne maat mitkä käyvät näiden maiden kanssa runsaasti sisäkauppaa, eli Saksa ja Ranska
- välillisesti hyötyvät ne maat joiden pankeilla on runsaasti rahoitusriskiä näissä kuramaissa, eli Saksa ja Ranska
- Suomesta tulee nettohyötyjä n vuoden päästä kun putoamme kurataloudeksi. Ja näin tulee tapahtumaan.
- Suomi ja muut maat siirtyvät tämän keikuksen myötä kohti liittovaltion seuraavaa vaihetta jossa pusketaan hivuttamalla läpi EU:n verotusoikeus


Herran mielestä Suomen tulisi vakavasti miettiä irtautumista eurosta, kärsiä muutama vuosi laittamalla taloutensa kuntoon ja sen jälkeen yrittää ylläpitää hyvinvointivaltiota. Suomen ongelma on kasvun hitaus tai jopa puuttuminen ja hyvinvointivaltion ylläpitäminen sellaisena kuin sen tunnemme.
 
Eilen moottorimarssilla Lapista kotio kuuntelin Radio Suomesta Peter Nyberg- nimisen kaverin haastattelua liittyen tähän mukamas korona- tukihimmeliin. Ko. herran cv:n johdosta en ihan kylähulluna pidä ja eilisiltana ei meinannut oikein uni tulla. Lyhyt ja hapuileva referaatti ydinkohdista:

- tällaisesta muodostunee pysyvä hyvinvoinnin jakomalli tai sen hyödyt jää vähäiseksi
- välittömiä hyötyjiä ovat EU:n kurataloudet sekä ne maat mitkä käyvät näiden maiden kanssa runsaasti sisäkauppaa, eli Saksa ja Ranska
- välillisesti hyötyvät ne maat joiden pankeilla on runsaasti rahoitusriskiä näissä kuramaissa, eli Saksa ja Ranska
- Suomesta tulee nettohyötyjä n vuoden päästä kun putoamme kurataloudeksi. Ja näin tulee tapahtumaan.
- Suomi ja muut maat siirtyvät tämän keikuksen myötä kohti liittovaltion seuraavaa vaihetta jossa pusketaan hivuttamalla läpi EU:n verotusoikeus


Herran mielestä Suomen tulisi vakavasti miettiä irtautumista eurosta, kärsiä muutama vuosi laittamalla taloutensa kuntoon ja sen jälkeen yrittää ylläpitää hyvinvointivaltiota. Suomen ongelma on kasvun hitaus tai jopa puuttuminen ja hyvinvointivaltion ylläpitäminen sellaisena kuin sen tunnemme.
Peter Nyberg on fiksu mies. Nybergia on haastateltu Brysselin koneessa. En ole vielä kuunnellut, mutta on tarkoituksena kuunnella jossain vaiheessa. Brysselin konetta juontava Maija Elonheimo on loistava haastattelija.

 
Asiantuntijat varoittavat: Suomen nuukat tavoitteet EU-neuvotteluissa voivat kostautua – ”Suomi ampuu itseään jalkaan”

Taas simppelimmän miehen kysymys:Jos Suomella on rahaa antaa 10 miljardia tähän rahahimmeliin, niin mitenkä meillä ei ole rahaa kansallisesti kompensoida mahdollisia pudotuksia 500 miljoonan euron maataloustukiin? Ideana siis se, että antaa frau Merkelin ja patonginpurijan messuta, ennemmin me tuon 10 miljardin kanssa uppoamme kuin mahdollisten maataloustukiin kohdistuvien leikkausten. Ja samalla voidaan muutenkin miettiä, että miksi me sitten vuodesta toiseen maksamme enemmän sisään Puolalaiselle viljelijälle, jos heti aletaan neuvottelutilanteessa Suomen saatavia leikkaamaan.
 

Taas simppelimmän miehen kysymys:Jos Suomella on rahaa antaa 10 miljardia tähän rahahimmeliin, niin mitenkä meillä ei ole rahaa kansallisesti kompensoida mahdollisia pudotuksia 500 miljoonan euron maataloustukiin? Ideana siis se, että antaa frau Merkelin ja patonginpurijan messuta, ennemmin me tuon 10 miljardin kanssa uppoamme kuin mahdollisten maataloustukiin kohdistuvien leikkausten. Ja samalla voidaan muutenkin miettiä, että miksi me sitten vuodesta toiseen maksamme enemmän sisään Puolalaiselle viljelijälle, jos heti aletaan neuvottelutilanteessa Suomen saatavia leikkaamaan.

Koska tämän "elvytyspaketin" pointti on siinä, että yksikään maa ei ota velkaa. Ainoastaan saa rahaa:).

Eli siis EU ottaa 750mrd vekkulia. Tämä summa jaetaan lainoina ja avustuksina jossain suhteessa jäsenmaille. Yksikään jäsenmaa ei siis ota senttiäkään velkaa. Takaukset ovat sitten eri asia. Ne jakautuvat toisen jakoperusteen mukaan jäsenmaiden kesken, mutta logiikka on, että takaus on vain riski, ei varsinainen velka. Näin jäsenmaat saisivat "ilmaista" rahaa tyhjästä. Todellinen taikaseinä. Luonnollisesti jokainen tietää, ettei EU aio maksaa tätä 750mrd:tä takaisin. Se uudelleenlainoitetaan samoin kuin valtionvelat nyt.

Mutta ei se raha ilmaiseksi tule. Hintana on verotusoikeus ja velanottooikeus EU:lle. Eli siis liittovaltion luominen. EU on alisteinen jäsenvaltioille niin kauan kun sen tulot ovat riippuvaisia jäsenvaltioista. Kun tämä yhteys katkeaa, on liittovaltiokehitys täydellinen, koska EU:n lainsäädäntö ylittää jo kansallisen lainsäädännön eikä yksittäinen jäsenvaltio pysty periaatteessa painostamaan EU:ta mitenkään.

Suomeksi. Tämä ns. "elvytyspaketti on lahjus, jolla lyhytnäköiset hallitukset saadaan hyväksymään liittovaltio. Tämä sopii isoille maille koska ne pystyvät edelleen vaikuttamaan ytimessä ja ne myös hyötyvät rahasta eniten.

Laajassa katsannossa paketti ei auta mitään. Talouden kone on pysähtynyt jo 20 vuotta sitten ja näillä painokonetempuilla yritetään potkia kuollutta konia epätoivoisesti vielä muutaman askeleen eteenpäin. Mitään todellisia muutoksia ei pystytä tekemään, koska valta on niin tiukasti nykytilasta hyötyvien käsissä, että vasta täydellinen romahdus voi tuoda asiaan muutosta.
 
Back
Top