Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

^Pulse & Glide on se juttu, millä Toyotan hybridi kulkee pienellä kulutuksella, tasakaasu ei suosi niitä. Eritoten pakkanen on myrkkyä.
Ahaa, eli tässä kertomassani tapauksessa se vika löytyy penkin ja ratin välistä. Eläkeläispariskunta joka ajaa kyllä paljon mutta hiljaa hissutellen tasaisesti.
Ihan väärä auto siis heille.
No kaikkea se näyttämisen halu teettää, autot vaihtuu usein kun tilanmyynnistä rahoja saivat:LOL:
 
Eli havaintosi perusteella akkuja on painon perusteella vähän.... Leikki sikseen, ajotavalla on todella suuri merkitys siihen onnistuuko omaksumaan hybridille tyypillisen ajotavan ja etenkin käyttämään sitä koko ajosuoritteen ajan.
Niin kuin ennen vanhaan rullattiin mäet vapaalla ;)
 
Ahaa, eli tässä kertomassani tapauksessa se vika löytyy penkin ja ratin välistä. Eläkeläispariskunta joka ajaa kyllä paljon mutta hiljaa hissutellen tasaisesti.
Ihan väärä auto siis heille.
No kaikkea se näyttämisen halu teettää, autot vaihtuu usein kun tilanmyynnistä rahoja saivat:LOL:
Kyllä, ostamiaan laitteita tulee käyttää niin kuin ne on tarkoitettu käytettävän, eikä niin kuin ennenkin on käytetty esim. Vauxhall Vivaa ta Mossea.
 
Nykysillä vehkeillä mäet pitää mäet laskettaa alas vaihde päällä, moottorijarrutuksella, jotta polttoaineen syöttö katkeaa kokonaan, vaihde vapaalla moottori jää käymään ja kuluttaa polttoainetta kokoajan sen mäen ajan.
Ja sitten kun menee vieläkin uudempiin, niin täytyy painaa kaasupoljinta, ettei energian talteenotto toimi liiankin innokkaasti ja vauhti hyydy mäessä.
 
Suurinpiirtein niin kuin mainoksissa sanotaan. Olen hieman skeptinen, mutta pitäisi tietää mihin malliin ensimmäisessä viestissä vertasit.
Onko moottori teholtaan sama ja mitä laitteista on pudotettu pois, kun lisää on tullut akut ja sähkömoottorit.
Pääasia on tietysti, että vaimosi on tyytyväinen.:)
Auto-datan sivuilta katsoin tiedot, 1,6 bensa 1420-1580kg, 1,8 hybridi 1410-1540 kg, eli hybridi on jopa kevyempi. Pienemmillä moottoreilla varustetut on sitten kevyempiä, nuo kaksi on lähimpänä toisiaan. Ilmeisesti varustelu vaikuttaa painoon, kun on tuollainen haarukka painoissa. Kuten sanoin, en tiedä mistä on tingitty, että akut on saatu mukaan.
 
Auto-datan sivuilta katsoin tiedot, 1,6 bensa 1420-1580kg, 1,8 hybridi 1410-1540 kg, eli hybridi on jopa kevyempi. Pienemmillä moottoreilla varustetut on sitten kevyempiä, nuo kaksi on lähimpänä toisiaan. Ilmeisesti varustelu vaikuttaa painoon, kun on tuollainen haarukka painoissa. Kuten sanoin, en tiedä mistä on tingitty, että akut on saatu mukaan.
Olisikohan käytetty kevyempää materiaalia rungossa. Plugareissa ja sähköautoissa taidetaan säännöstään käyttää kevyempää runkomateriaalia, ettei paino nousisi liikaa, koska rungon pitää olla kestävämpi. Kestävyyteenhän se ei vaikuta, hintaan kylläkin, minkä takia samaa ratkaisua ei turhaan käytetä polttomoottoriautoissa.
 
Niin kuin ennen vanhaan rullattiin mäet vapaalla ;)

Saab 96 vapaakytkimineen oli aikaansa edellä. :)

ajotavalla on todella suuri merkitys totesi @Leaderdog ja tämä pitää aina paikkansa olipa voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottori antaa anteeksi enemmän kuin polttomoottorikalusto.

Tuttavilla on noita Priuxeja ja osa on tyytyväisiä. Joku on laittanut jo sähköauton ja on sitä mieltä, ettei koskaan enää polttomoottoriautoa. Jos olisin niin rahoissani, että muutama kymppitonni pyörisi nurkissa joutavana niin ostaisin sähköauton. Minun ajoihini se sopisi hyvin ja latauspaikoista ei ole pulaa. Onko sähköautoissa ongelmia? On varmasti, mutta on niitä polttomoottorikäyttöisissäkin.

Pelastuuko maailma sähköautojen tullessa korvaamaan polttomoottorit, tuskin vain, mutta ompahan edistystä ja taas uusi rahastuskohde. Jotkut tienaavat varmasti. Suuret ja kansoitetut tiheän autokannan alueet hyötyvät varmasti sähköautoista: melu vähenee, paikallissaasteet vähenevät selvästi. Miljoonakaupungeissa tällä on varmasti merkitystä. Ja voihan sen hiilivoimalan, jolla sähkö tuotetaan sijoittaa sitten kauemmas kaupuntista. :)

Laajasti toteutettu fossiilisten korvaaminen sähköllä kautta linjan vaatii varmaa, järkevän hintaista ja tasaista sähköntuottoa. Pohjolassa se tarkoittaa edelleen ydinvoimaa. Luonnollisesti Vihreät kampanjoivat sitä vastaan. Tavoitteena lienee tehdä sähköstä ylellisyystuote, johon ei ole varaa kuin rikkaimmilla. Se, että korvaavilla tuotantotavoilla sähkö saadaan riittämään ei tarkoita mitään, jos puhutaan sähkön hinnasta.

Suomen ydinvoimahankkeet vaan ovat kiusallisesti vaiheessa. Vuonna 2009 voimalan piti jo tuutata virtaa verkkoon yhtenä onkana, tiedossani ei ole, monta hyperwattia se on sitten tuottanut. :) Erittäin surullinen osa suomalaista energiapolitiikkaa, niin suuri epäonnistuminen, että eipä todeksi uskoisi.
 
Alku viikosta kuuntelin O.risuparta Soininvaaran juttua, hän jopa on muuttanut mielipidettään että puhdasta ydinvoimaa sittenkin tarvitaan. Niin ja hän myös mainitsi että vihreät ovat usein myös hyvin koulutettua väkeä........
 
Sähköautoon siirtymistä pitäisi pikkuhiljaa alkaa miettimään. Ensi vuosikymmenellä polttomoottoriautot ovat monessa maassa kiellettyjä. Näin tulee käymään vääjäämättä Suomessakin.
 
Saab 96 "puukenkä" sulava linjainen auto ja V4 kone.

Mulla oli täydessä palveluskäytössä vielä -93. Hyvä peli sora- ja lumiteillä. Kapeat leikkurirenkaat ja isot pyörät, varsin kehittynyt alusta. -87 kesällä vedin pitkän Pohjola-turneen 96:lla ja silloin murheeksi osui jäähdytysvesiletkun katkeaminen - Sodankylässä korjattiin ja taas mentiin....

1610818275685.png
 
Saab 96 vapaakytkimineen oli aikaansa edellä. :)

ajotavalla on todella suuri merkitys totesi @Leaderdog ja tämä pitää aina paikkansa olipa voimanlähde mikä tahansa. Sähkömoottori antaa anteeksi enemmän kuin polttomoottorikalusto.

Tuttavilla on noita Priuxeja ja osa on tyytyväisiä. Joku on laittanut jo sähköauton ja on sitä mieltä, ettei koskaan enää polttomoottoriautoa. Jos olisin niin rahoissani, että muutama kymppitonni pyörisi nurkissa joutavana niin ostaisin sähköauton. Minun ajoihini se sopisi hyvin ja latauspaikoista ei ole pulaa. Onko sähköautoissa ongelmia? On varmasti, mutta on niitä polttomoottorikäyttöisissäkin.

Pelastuuko maailma sähköautojen tullessa korvaamaan polttomoottorit, tuskin vain, mutta ompahan edistystä ja taas uusi rahastuskohde. Jotkut tienaavat varmasti. Suuret ja kansoitetut tiheän autokannan alueet hyötyvät varmasti sähköautoista: melu vähenee, paikallissaasteet vähenevät selvästi. Miljoonakaupungeissa tällä on varmasti merkitystä. Ja voihan sen hiilivoimalan, jolla sähkö tuotetaan sijoittaa sitten kauemmas kaupuntista. :)

Laajasti toteutettu fossiilisten korvaaminen sähköllä kautta linjan vaatii varmaa, järkevän hintaista ja tasaista sähköntuottoa. Pohjolassa se tarkoittaa edelleen ydinvoimaa. Luonnollisesti Vihreät kampanjoivat sitä vastaan. Tavoitteena lienee tehdä sähköstä ylellisyystuote, johon ei ole varaa kuin rikkaimmilla. Se, että korvaavilla tuotantotavoilla sähkö saadaan riittämään ei tarkoita mitään, jos puhutaan sähkön hinnasta.

Suomen ydinvoimahankkeet vaan ovat kiusallisesti vaiheessa. Vuonna 2009 voimalan piti jo tuutata virtaa verkkoon yhtenä onkana, tiedossani ei ole, monta hyperwattia se on sitten tuottanut. :) Erittäin surullinen osa suomalaista energiapolitiikkaa, niin suuri epäonnistuminen, että eipä todeksi uskoisi.

Taitaa tulla Olkiluoto käyttöön niihin aikoihin kuin alunperin oli tarkoitus ajaa se alas loppuunkuluneena.:rolleyes:
 
^Pulse & Glide on se juttu, millä Toyotan hybridi kulkee pienellä kulutuksella, tasakaasu ei suosi niitä. Eritoten pakkanen on myrkkyä.
Toyotan hybridi säästää ei-hybridiin nähden vaikka ajaisi miten tahansa normaalin ajon puitteissa. Tasakaasu tai vakkarilla ajo säästää myös. Akku latautuu paitsi rullatessa, myös moottorin käynnin aikana, sekä ajossa, että paikallaan käydessä. Sähköajo, tai sähköavusteinen ajo toimii myös maantieajossa. Alimmillaan kulutus on helteillä, jolloin neljän litran ylittäminen Corollalla vaatii jo yrittämistä. Kehä ykköstä ajaa päästä päähän jopa 3,3 litran kulutuksella ajotietokoneen näyttöön. Todellinen kulutus on ajotk:n näyttö +3 dl/100 km.
 
Back
Top