Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Pienikin ylimääräinen etu näyttää pahalta kun vasemmisto esiintyy mielellään köyhien puolustajana ahneita porvareita vastaan . Olihan ennen sosialismissakin pieni etuoikeutettujen luokka.
Eli tämä on aivan oikeutettu järjestelmä ja sinun mieleesi?

Nykyisin ei taida olla samanlaista luokkajakoa.
 

Katsotaan kauanko enää Marin-Effect toimii. Kohta alkaa syöksy niin kuin Rinteellä.
Vaikka Marin on minulle kuin myrkkyä niin en tällä perusteella häntä tuomitsisi. Tuskinpa kukaan meistä jäisi miettimään jos viralliselta taholta ilmoitettaisiin että virka-asuntoon kuuluu ruokakin. Varmaan muutakin tekemistä kun epäillä viranomaisia ja alkaa itse selvittää kuuluuko se ihan varmasti.
 
Vaikka Marin on minulle kuin myrkkyä niin en tällä perusteella häntä tuomitsisi. Tuskinpa kukaan meistä jäisi miettimään jos viralliselta taholta ilmoitettaisiin että virka-asuntoon kuuluu ruokakin. Varmaan muutakin tekemistä kun epäillä viranomaisia ja alkaa itse selvittää kuuluuko se ihan varmasti.
Onneksi Sannan ei itse tarvitse käyttää aikaa näihin, vaan siellä on se ennätyksellisen suuri avustajajoukko miettimässä salaamassa näitä asioita.
 
Tuskinpa kukaan meistä jäisi miettimään jos viralliselta taholta ilmoitettaisiin että virka-asuntoon kuuluu ruokakin.
Noin niinku lähtökohtaisesti tuon taso poliitikon pitää älytä ymmärtää, että mitään muuta ei ota henkilökohtaiseen käyttöönsä, kuin palkkansa, josta maksaa veroa. Kaikki muu etu pitää lähtökohtaisesti kyseenalaistaa ja vielä syvemmin selvittää että onko vastaanottaminen okei.
Marin pitää itseään muuten kovin fiksuna ihmisenä ja luontevana johtamaan suuria kansanjoukkoja. Onko lopulta? Vai onko vaan härski?
.
 
Noin niinku lähtökohtaisesti tuon taso poliitikon pitää älytä ymmärtää, että mitään muuta ei ota henkilökohtaiseen käyttöönsä, kuin palkkansa, josta maksaa veroa. Kaikki muu etu pitää lähtökohtaisesti kyseenalaistaa ja vielä syvemmin selvittää että onko vastaanottaminen okei.
Marin pitää itseään muuten kovin fiksuna ihmisenä ja luontevana johtamaan suuria kansanjoukkoja. Onko lopulta? Vai onko vaan härski?
.
goooooollllll ..... eiköhän tuo ongelma tullut ihan virka-asunnon mukana. No minä olisin mennyt miinaan ja siksi en syytä samasta poliittista vihollistani.
 
Tuskinpa kukaan meistä jäisi miettimään jos viralliselta taholta ilmoitettaisiin että virka-asuntoon kuuluu ruokakin. Varmaan muutakin tekemistä kun epäillä viranomaisia ja alkaa itse selvittää kuuluuko se ihan varmasti.
Miltä ihmeen viralliselta taholta?

Oikeusvaltiossa asiat säädetään lailla. Jos lainsäätäjä on tuo tarkoittamasi virallinen taho niin joo, tuskin kukaan perään haukkuisi jos laissa niin säädettäisiin.

Mutta kun ei säädetä ja siitähän tämä kaikki kohu johtuukin.

Extraa kohu saa siitä, että pääministeri itse kertoo hyvätuloisten maksavan liian vähän veroja - ja viikkoa myöhemmin itse jää "kiinni" tällaisesta..
 
Miltä ihmeen viralliselta taholta?

Oikeusvaltiossa asiat säädetään lailla. Jos lainsäätäjä on tuo tarkoittamasi virallinen taho niin joo, tuskin kukaan perään haukkuisi jos laissa niin säädettäisiin.

Mutta kun ei säädetä ja siitähän tämä kaikki kohu johtuukin.

Extraa kohu saa siitä, että pääministeri itse kertoo hyvätuloisten maksavan liian vähän veroja - ja viikkoa myöhemmin itse jää "kiinni" tällaisesta..
Minä en jaksaisi itse ruveta tutkimaan jos valtioneuvoston kanslia minulle ilmoittaa.
Eli syyllinenhän on valtioneuvoston kanslia, eikö ?
Veroista olen samaa mieltä kanssasi, mutta näinhän se oli neuvostoliiton ihannemaassakin.
 
Minä en jaksaisi itse ruveta tutkimaan jos valtioneuvoston kanslia minulle ilmoittaa.
Eli syyllinenhän on valtioneuvoston kanslia, eikö ?
Veroista olen samaa mieltä kanssasi, mutta näinhän se oli neuvostoliiton ihannemaassakin.
En minä syyllistä tässä sen tarkemmin ole hakemassa. Ihan sama.

Kai se lähtökohtaisesti on veroilmoituksen jättäjällä se viimekätinen vastuu. Jos veroehdotuksesta jotakin puuttuu niin se on sinne itse lisättävä. Myös pääministerin..
 
Minä en jaksaisi itse ruveta tutkimaan jos valtioneuvoston kanslia minulle ilmoittaa.
Tänä päivänä lähes jokaisessa työpaikassa on eettiset säännöt ja palkansaajia opastetaan noudattamaan sellaisia.
Siihen kuuluu myös etujen ja lahjojen vastaanottamisen yhteydessä (ennalta) pohtiminen, että miltähän tämä näyttäisi iltapäivälehdessä?
Noh, kirkastaako vai sumentaako nämä jutut Marinia? Iltapäivälehdessä on.
.
 
Tänä päivänä lähes jokaisessa työpaikassa on eettiset säännöt ja palkansaajia opastetaan noudattamaan sellaisia.
Siihen kuuluu myös etujen ja lahjojen vastaanottamisen yhteydessä (ennalta) pohtiminen, että miltähän tämä näyttäisi iltapäivälehdessä?
Noh, kirkastaako vai sumentaako nämä jutut Marinia? Iltapäivälehdessä on.
.
Tarkoitankin että Marin on saattanut olla autuaan tietämätön että asiat eivät ole aikaisemmin olleet näin tuon kyseenalaisen edun kohdalla.
Ja jos on tiennyt (jota epäilen) niin sitten asia on aivan toinen.
Olipa rankkari kisa , öitä kaikille.
 
Tasavallan presidentti Sauli Niinistö leikkasi omaa palkkaansa vuoden 2013 alussa.

Presidentin veroton palkkio oli 160 000 euroa. Niinistö muutti lakia niin, että presidentin vuosipalkkioksi tuli 126 000 euroa.

Sanna Marinin perheen aamiaiset maksetaan verovaroista, edun perustelut kyseenalaiset – presidentti Niinistö kustantaa ruokansa itse​

Pääministeri Marin Ylen tentissä: Kuntavero progressiiviseksi – ”Suurituloiset eivät ota isompaa vastuuta”​

Eihän tämä raastuvassa ratkea, vaan kyse on Marinin tavasta nähdä maailma ja toimia.

Lehdistön ihannetyttö alkaa pudota jalustaltaan, ja todellisuus poskipunan takaa paljastumaan. Omahyväinen ja ideologian kyllästämä vallantäyteinen, väistää kaiken kritiikin tehokkaasti ja on siinä taitava. Salaa kaiken, kun pyydetään keskustelemaan niin ei kerkiä mutta hömppäshow'hun jonka juontaja ylistää kritiikittömästi ehtii kyllä.

Itkee, että naisten naiseus haittaa kun ei oteta vakavasti, mutta se on keino jolla hän ylläpitää omaa imagoaan ja on itse asiassa noussut jalustalleen.

Jos politiikkaa tehtäisiin siten kun nykyään vaaditaan työhönoton tapahtuvan, eli täysin anonyymisti ja pelkästään tekojen perusteella, tietämättä kuka puhuu ja tekee, kuinka korkealla Marin mahtaisi olla?

Aivan.
 
Tänä päivänä lähes jokaisessa työpaikassa on eettiset säännöt ja palkansaajia opastetaan noudattamaan sellaisia.
Siihen kuuluu myös etujen ja lahjojen vastaanottamisen yhteydessä (ennalta) pohtiminen, että miltähän tämä näyttäisi iltapäivälehdessä?
Noh, kirkastaako vai sumentaako nämä jutut Marinia? Iltapäivälehdessä on.
.
Ovat muuten usein sanahelinää useammassa pörssiyhtiössä ja kyllä on tullut koeponnistettua. Yaralla näitä joutui pakosti opettelemaan haitaksi asti ja samaan aikaa Norjassa Yaralle langetettiin 48 miljoonan sakot korruptiosta. Virallisen totuuden mukaan yksittäisten miehen/-sten tekosia, tietenkin. Paitsi että jostakin johtajien oli ollut saatava hyväksyntä miljoonaluokan lahjuksilleen. Harvalla johtajalla on krediittiä hyväksyä miljoonaluokan lahjuksia omajohtamansa toiminnan puitteissa.
 
Yrityksiä on erilaisia ja johdon moraalin tasosta on kyse. Kerran kunnon sakot maksaneessa yrityksessä ryhtiliike on varmasti tehty.
Omasta näkökulmastani katsottuna Suomessa nämä asiat on oikein hyvällä mallilla suuryrityksissä. Kansanedustajat ja ministerit työskentelevät suuryritysten kaltaisessa organisaatiossa. Siitä voi Marin ottaa vertailukohtaa. Nyt esillä oleva oman edun haalinta tulisi johtaa eroamiseen. Ei tolla tasolla voi alkaa veronkiertäjäksi.
.
 
Yrityksiä on erilaisia ja johdon moraalin tasosta on kyse. Kerran kunnon sakot maksaneessa yrityksessä ryhtiliike on varmasti tehty.
Omasta näkökulmastani katsottuna Suomessa nämä asiat on oikein hyvällä mallilla suuryrityksissä. Kansanedustajat ja ministerit työskentelevät suuryritysten kaltaisessa organisaatiossa. Siitä voi Marin ottaa vertailukohtaa. Nyt esillä oleva oman edun haalinta tulisi johtaa eroamiseen. Ei tolla tasolla voi alkaa veronkiertäjäksi.
.
Kokemuksia ja havaintoja usemmasta pörssikonsernista sisältäpäin, en usko eettisiin sääntöihin. Työntekijäportaassa eettisillä ohjesäännöillä kovistellaan useasti ja haitaksi asti, mutta keskijohtoa ja siitä ylemmäs ohjeet eivät koske. Esimerkin Yarassakin on todella tiukat ja useaan kertaan tentittävät eettiset ohjeet jotka muuten olivat käytössä lahjonnan aikana. Silti kävi niin kuin kävi, ohoh.

Eettiset ohjeet ovat yhtä luotettavia kuin laatujärjestelmät, joiden toimivuuten ei voi luottaa. Auditoinnit on kanssa ihan pehmeitä. Useimmilla vain pelkkää silmänlumetta asiakkaiden hämäämiseksi. Ns. laatujärjestelmä voi olla satunnaisen kesätyöntekijän tai itseoppineen konsultin kyhäämä tunkio. Monessa laatujärjestelmää mainostavassa firmassa työntekijät/aliurakoitsijat eivät ole kuulleetkaan koko järjestelmästä. Itsekin nuorena ajoin kuorkkia, jonka kyljessä oli kissan korkuisilla kirjaimilla joku laatujärjestelmä, josta en ikinä koskaan kuullut puhuttavan sanaakaan. Saatika että laatujärjestelmä olisi normittanut työntekemistäni.
 
Tällaisen havainnon tein, jota en ole vielä nähnyt uutisotsikoissa. Suomen valtion velan korko kääntyi kasvuun samana ajankohtana kun perustuslakivaliokunta päätti että isossa salissa pitää saada 2/3 äänten hyväksyntä. Korko oli tapissa puheripulin aikana. Nyt korko on palautunut nollaan, mutta on vielä matkaa sille tasolle, mikä oli ennen tätä rumbaa:


Pyöreillä luvuilla eroa oli pahimmillaan 0,2% verrattuna aikaisempaan tasoon. Muistaakseni jossain uutisissa oli joku kuukausi sitten, että jos valtion velan korko nousee 1%, se tarkoittaa pitkällä aikavälillä (muistaakseni) 5 miljardin Euron lisäkulua Suomen velanhoitoon.

Rahaa saa, jos haluaa tehdä omaa hyvää suoritusta, mutta sillä on hintansa.

Simpauttaja
 

Päivi Lipponen ärähtää Kesärannan eduista: ”Ei olisi pieneen mieleenkään tullut maksattaa omia safkoja valtiolla”​


Päivi Lipponen viittasi Facebook-kirjoituksessaan Ilta-Sanomien juttuun, jossa luki näin: IS:lle kerrottiin valtioneuvoston kansliasta, että etu on ollut käytössä ainakin Paavo Lipposen (sd) pääministeriajasta lähtien. Iltalehden mukaan Marinin kanssa vastaavassa mittakaavassa etua on käyttänyt korkeintaan Lipponen.

Kyseinen etu tarkoittaa Iltalehden paljastamaa seikkaa: pääministeri Sanna Marinin (sd) perheen käyttöön on toimitettu noin 300 eurolla kuukaudessa elintarvikkeita, tyypillisesti aamiaistarvikkeita, valtion varoilla.

Etu on perustunut valtioneuvoston kanslian (VNK) tulkintaan, jonka mukaan pääministerillä ja tämän kanssa samaan talouteen kuuluvilla on oikeus saada valtion varoista aamiaistarvikkeita ja kylmiä aterioita yöpyessään Kesärannassa. Hankintojen laillisuus on kyseenalainen.

Päivi Lipposen mukaan Lipposten perhe ei ole etua käyttänyt.

– JÄRKYTTÄVÄÄ! Miksi PM:n kanslia kaataa sotkun meidän niskaamme. Minä maksoin perheemme ruuat. Ei olisi pieneen mieleenkään tullut maksattaa omia safkoja valtiolla. Siivosin, kokkasin ja pyykkäsin - ihan itse. Maksoimme jopa vuokraa asunnosta, jota ei ole kukaan jälkeemme tehnyt. Oikaisu olisi nyt kanslialta paikallaan, Päivi Lipponen kirjoitti sosiaalisessa mediassa levinneessä Facebook-kirjoituksessaan.



"Päivi Lipponen ärähtää Kesärannan eduista" https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/29a1a153-2e22-41f0-a0aa-7570c2741c37
 
Tällaisen havainnon tein, jota en ole vielä nähnyt uutisotsikoissa. Suomen valtion velan korko kääntyi kasvuun samana ajankohtana kun perustuslakivaliokunta päätti että isossa salissa pitää saada 2/3 äänten hyväksyntä. Korko oli tapissa puheripulin aikana. Nyt korko on palautunut nollaan, mutta on vielä matkaa sille tasolle, mikä oli ennen tätä rumbaa:


Pyöreillä luvuilla eroa oli pahimmillaan 0,2% verrattuna aikaisempaan tasoon. Muistaakseni jossain uutisissa oli joku kuukausi sitten, että jos valtion velan korko nousee 1%, se tarkoittaa pitkällä aikavälillä (muistaakseni) 5 miljardin Euron lisäkulua Suomen velanhoitoon.

Rahaa saa, jos haluaa tehdä omaa hyvää suoritusta, mutta sillä on hintansa.

Simpauttaja
Katsoin eu-pakettirumban yhteydessä ihan saman tilaston. ”Suomelle maksetaan lainanotosta” -argumentti romuttui samalla hetkellä kun sitä sinnikkäimmin käytettiin lainanoton perusteena.

Vuoden vaihteessa Suomen 10v korko oli -0,4%, nyt +0,01%. Viimeisen kerran 10v valtion korko oli negatiivinen 7.5.2021 ja kävi sen jälkeen korkeimmillaan +0,14%:ssa. Muutos muutamassa kuukaudessa oli siis reilusti yli puoli prosenttia. Kun tämän kasvavan velanoton varaan rakennetun valtion menot pitää nopeasti sopeuttaa (= leikata menoja) korkokulujen noustessa niin kyyti on kylmää.
 
Back
Top