Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Kyllähän reiluinta olisi että Sanna toisi kuittinsa julki. Voisivat vaikka sopia H-a:n kanssa yhteistilaisuudesta johon hän tuo kuitit ja Jussi sen sanakirjansa... :D
 
No nyt on taas niin lennokasta juttua että on pakko vastata. Mihin virkarikokseen Sanna syyllistyy, jos antaa luvan julkistaa kuittinsa?

Unohdetaan siis se että hän on VNK:n päällikkö ja mennään vaikka ihan julkisuuslain pykälien mukaan.
Virkamiestä ei voi poliittisin perustein määrätä poikkeamaan omasta harkinnastaan silloin kun vaikkapa julkisuusasia kuuluu hänen vahvistettuihin virkatehtäviinsä. Mikäli näin toimittaisiin olisi kyseessä virkarikos. Analogia löytyy Haaviston tapauksesta.

Omat kuitit Sanna varmasti saisikin julkaista. Nyt puheissa olevat kuitit eivät kuitenkaan ole hänen vaan VNK:n. Julkisuuslain pykäliin asia ei liity mitenkään vaan siihen ettei pääministerillä ole asiassa direktio-oikeutta suhteessa virkamieheen.
 
No jaa:
"Veronkierrolla tarkoitetaan rikoslaissa rangaistavaksi toiminnaksi määriteltyä veron välttämistä. Toiminta katsotaan veropetokseksi tilanteessa, jossa verovelvollinen antaa viranomaiselle verotusta varten väärän tiedon veron määräämiseen vaikuttavasta seikasta, salaa verotusta varten annetussa ilmoituksessa veron määräämiseen vaikuttavan seikan, veron välttämistarkoituksessa laiminlyö verotusta varten säädetyn velvollisuuden, jolla on merkitystä veron määräämiselle, tai muuten petollisesti aiheuttaa tai yrittää aiheuttaa veron määräämättä jättämisen tai veron määräämisen liian alhaiseksi taikka veron aiheettoman palauttamisen. Veronkiertoon edellä mainitulla tavalla syyllistyvä tulee lain mukaan tuomita veropetoksesta sakkoon taikka vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."
”Veron välttämistarkoituksessa” on olennainen kohta. Kun k.o. tarkoitusta ei ollut ei ole ollut veronkiertoakaan. Kyseessähän on yksiselitteisesti virkamiehen tekemä virhe joka tietenkin oikaistaan verotuksen puolella. Muuta ulottuvuutta ei asiassa ole. Mielenkiinnon voi kohdistaa siihen miten raskaaksi virkamiehen virhe hänen toimintaansa kohdistuvassa rikostutkinnassa arvioidaan.
 
Virkamiestä ei voi poliittisin perustein määrätä poikkeamaan omasta harkinnastaan silloin kun vaikkapa julkisuusasia kuuluu hänen vahvistettuihin virkatehtäviinsä. Mikäli näin toimittaisiin olisi kyseessä virkarikos. Analogia löytyy Haaviston tapauksesta.

Omat kuitit Sanna varmasti saisikin julkaista. Nyt puheissa olevat kuitit eivät kuitenkaan ole hänen vaan VNK:n. Julkisuuslain pykäliin asia ei liity mitenkään vaan siihen ettei pääministerillä ole asiassa direktio-oikeutta suhteessa virkamieheen.
Sanna on edunsaaja(sekä salaamisella "suojattu" taho) asiassa ja voi pyytää julkistamaan kuitit. Julkisuuslaki nimenomaan on olennaista. Haaviston tapaus ei liity tähän mitenkään, kuten varmasti ymmärrät jos mietit muutakin kuin tulevia kuntavaaleja demarin näkökulmasta.

Marin on pelkuri ja piileskelee virkamiesten selän takana, kuten ennenkin. Tämä laiton rahankäyttö lienee todellisuudessa niin härskiä, ettemme tule koskaan kuulemaan totuutta.
 
Sanna on edunsaaja(sekä salaamisella "suojattu" taho) asiassa ja voi pyytää julkistamaan kuitit. Julkisuuslaki nimenomaan on olennaista. Haaviston tapaus ei liity tähän mitenkään, kuten varmasti ymmärrät jos mietit muutakin kuin tulevia kuntavaaleja demarin näkökulmasta.

Marin on pelkuri ja piileskelee virkamiesten selän takana, kuten ennenkin. Tämä laiton rahankäyttö lienee todellisuudessa niin härskiä, ettemme tule koskaan kuulemaan totuutta.
Voihan Marin pyytää mitä vaan. Minkäänlaista merkitystä tuollaisella pyynnöllä ei tietenkään olisi vaan VNK:n virkamies päättää asian itsenäisesti. Haaviston tapauksesta löytyy suora verrokki esimiesaseman rajoitteista tässäkin asiassa. Tämän varmasti ymmärrät.

Totuudesta ei kannata olla huolissaan. Se tule kyllä aikanaan julki ihan tositteiden kera. Varaudu pettymään. Ja kiitos. Demariksi nimittäminen on melkein kehu kun aiemmin on saanut kuulla olevansa suorastaan bolsevikki ja ties mitä muuta.
 
Voihan Marin pyytää mitä vaan. Minkäänlaista merkitystä tuollaisella pyynnöllä ei tietenkään olisi vaan VNK:n virkamies päättää asian itsenäisesti. Haaviston tapauksesta löytyy suora verrokki esimiesaseman rajoitteista tässäkin asiassa.

Näiden tapausten yhteys on kovin outo, ehkä osaat selittää vähän? Mutta yritän:

Haavisto halusi tuoda ISIS-terroristit maahan, mutta oli liian munaton tekemään päätöstä itse. Sen sijaan hän pyrki laittomasti painostamaan virkamiestä tekemään sen puolestaan ja ottamaan samalla vastuun.

Marin perheineen ja lastenhoitajineen taas on tyytyväisena mussuttanut järkyttävän kalliita, mutta harmillisen laittomia "aamupaloja". Ilmeisesti joku virkamies on sitten päättänyt täysin omatoimisesti salata kuitit, jännästi juuri case-Kulmunin aikoihin, ja pääministeri ei tälle voi mitään ilman että suorittaa virkarikoksen johtamassaan ministeriössä? Vaikka julkisuuslain mukaan nimenomaan Marin itse voi ne halutessaan julkistaa?

Jos pääministeri on noin heikko, se on jo riittävä syy erota. Oikea syy on tietysti se härski, laiton tapa jolla julkista rahaa on törsätty, samalla kun vaaditaan muille isompia veroja.
 
Näiden tapausten yhteys on kovin outo, ehkä osaat selittää vähän? Mutta yritän:

Haavisto halusi tuoda ISIS-terroristit maahan, mutta oli liian munaton tekemään päätöstä itse. Sen sijaan hän pyrki laittomasti painostamaan virkamiestä tekemään sen puolestaan ja ottamaan samalla vastuun.

Marin perheineen ja lastenhoitajineen taas on tyytyväisena mussuttanut järkyttävän kalliita, mutta harmillisen laittomia "aamupaloja". Ilmeisesti joku virkamies on sitten päättänyt täysin omatoimisesti salata kuitit, jännästi juuri case-Kulmunin aikoihin, ja pääministeri ei tälle voi mitään ilman että suorittaa virkarikoksen johtamassaan ministeriössä? Vaikka julkisuuslain mukaan nimenomaan Marin itse voi ne halutessaan julkistaa?

Jos pääministeri on noin heikko, se on jo riittävä syy erota. Oikea syy on tietysti se härski, laiton tapa jolla julkista rahaa on törsätty, samalla kun vaaditaan muille isompia veroja.
Olet ilmeisen kykenemätön havaitsemaan tai ymmärtämään mekanismeja asioiden takana vaan tukehdut koko ajan siihen miten toivoisit asioiden olevan tai etenevän.

Henkilöillä tai näiden maailmankatsomuksella ei kuitenkaan ole tässä kokonaisuudessa mitään merkitystä. Poliitikoilla on rajallinen valtansa ja virkamiehillä omat vastuunsa. Eikä tuota rajaa voi kumpikaan ylittää.
 
VNK on hyvin johdomukaisesti salannut kaiken, mikä voisi tahrata pääministerin julkisuuskuvaa.

"Vuodot" ovat olleet hämmästyttävästi pääministerin julkisuuskuvaa tukevia.

Voihan se tietenkin olla, että tällainen kohtelu on tullut pääministerille pyytämättä ja yllätyksenä, ja pääministeri puhuu niin totta kuin osaa.

Kekkonen totesi aikanaan, että niin on jos siltä näyttää.
 
”Veron välttämistarkoituksessa” on olennainen kohta. Kun k.o. tarkoitusta ei ollut ei ole ollut veronkiertoakaan. Kyseessähän on yksiselitteisesti virkamiehen tekemä virhe joka tietenkin oikaistaan verotuksen puolella. Muuta ulottuvuutta ei asiassa ole. Mielenkiinnon voi kohdistaa siihen miten raskaaksi virkamiehen virhe hänen toimintaansa kohdistuvassa rikostutkinnassa arvioidaan.
Olisi mielenkiintoista saada tämä virkamies leivättömän pöydän ääreen ja saada kuulla kuinka omatoimisia nämä päätökset ovat.
Nuo perustelusi ovat sellaisia, tavallisella kansalaisella verottaja repisi uuden perseenreijän etsiessään rahojaan. Puhumattakaan veronkorotuksista.

Tätä ei kukaan usko vahingoksi.
 
Tutkimuksen mukaan yli kolmannes nuorista ajaa nyt käytetyllä dieselautolla. Vielä vuosi sitten vain joka viides ajoi dieselillä.


Nuorten keskuudessa kiinnostus sähköautoihin jää parin prosentin luokkaan kun se vielä vuosi sitten oli nelisen prosenttia.

9f153a815eccb30953bca68576334d81c8b96a4d72748b5de68441dcf32101ad.jpg
 
Tutkimuksen mukaan yli kolmannes nuorista ajaa nyt käytetyllä dieselautolla. Vielä vuosi sitten vain joka viides ajoi dieselillä.

Nuorten keskuudessa kiinnostus sähköautoihin jää parin prosentin luokkaan kun se vielä vuosi sitten oli nelisen prosenttia.
Niitä saa halvalla. Vain todellisuudesta irtaantunut taho voi ihmetellä sitä, että nuoriso ajaa halvoilla autoilla.

Halvimmillaankin kymppitonnien hintaiset uudet sähköautot ovat setämiesten ja muiden lihapatojen ääreen nousseiden, kuten kansanedustajien, autoja.
 
Niitä saa halvalla. Vain todellisuudesta irtaantunut taho voi ihmetellä sitä, että nuoriso ajaa halvoilla autoilla.

Halvimmillaankin kymppitonnien hintaiset uudet sähköautot ovat setämiesten ja muiden lihapatojen ääreen nousseiden, kuten kansanedustajien, autoja.
Varsinkin jos pappa betalar sen "dieselveron".
 
Niitä saa halvalla. Vain todellisuudesta irtaantunut taho voi ihmetellä sitä, että nuoriso ajaa halvoilla autoilla.

Halvimmillaankin kymppitonnien hintaiset uudet sähköautot ovat setämiesten ja muiden lihapatojen ääreen nousseiden, kuten kansanedustajien, autoja.

Niitä saa halvalla. Vain todellisuudesta irtaantunut taho voi ihmetellä sitä, että nuoriso ajaa halvoilla autoilla.

Halvimmillaankin kymppitonnien hintaiset uudet sähköautot ovat setämiesten ja muiden lihapatojen ääreen nousseiden, kuten kansanedustajien, autoja.
Epäilemättä ajaa mutta onhan tuo nyt kuitenkin vähän koomista :ROFLMAO:
 
Epäilemättä ajaa mutta onhan tuo nyt kuitenkin vähän koomista :ROFLMAO:

Se on koomista, jos ihmettelee miksi nuoriso ei aja vanhoilla sähköautoilla. Kas kun sellaisia ei vielä ole..

Minun nuorimmat lapset varmaankin tulevat kiertämään toria tonnin patteriautoilla, mutta sitä odotellessa nuoriso polkee loppuun muut autot. En epäile, etteikö parin tonnin Tesla olisi heille yhtä päheä auto kuin meille oli 6-sylinterinen Bemari. Siis sellainen joita ei lama-Suomessa juuri ollut. Harvalla riitti kynnet Bemariin ja jos riittikin niin oli neloskoneella. Muut ajoivat Corolloilla ja Escorteilla.
 
Olisi mielenkiintoista saada tämä virkamies leivättömän pöydän ääreen ja saada kuulla kuinka omatoimisia nämä päätökset ovat.
Nuo perustelusi ovat sellaisia, tavallisella kansalaisella verottaja repisi uuden perseenreijän etsiessään rahojaan. Puhumattakaan veronkorotuksista.

Tätä ei kukaan usko vahingoksi.
En kuulu mihinkään uskontokuntaan (vast.) joten en puutu uskon asioihin. Velvoitteet ja seuraamukset tulevat aikanaan lakien ja oikeuskäytännön mukaisina. Virheen tekijä kärsii oikeudelliset seuraamukset ja etua saanut maksaa verot. Voi olla sama tai eri henkilö mikä varmasti selviää poliisitutkinnassa. Siitähän ei kai ole ollut mitään epäselvyyttä kuka verot maksaa tai maksaako nyt kun tiedetään että niitä on maksettava. Eikä verottaja ole ollut vapauttamassa pääministeriä mistään vaan olisi kyllä ottanut omansa mikäli toinen osapuoli ei olisi ollut aktiivinen asiassa.
 
Olisi mielenkiintoista saada tämä virkamies leivättömän pöydän ääreen ja saada kuulla kuinka omatoimisia nämä päätökset ovat.
Nuo perustelusi ovat sellaisia, tavallisella kansalaisella verottaja repisi uuden perseenreijän etsiessään rahojaan. Puhumattakaan veronkorotuksista.

Tätä ei kukaan usko vahingoksi.

Jos virkamiestä painostetaan ja virkamies tekee siitä jutun, virkamies voittaa ja ministeri häviää. Virkamiehen ei tarvitse lähteä leivättömän pöydän ääreen. Tästä on ollut eduskunnassa pohdintaa tällä istuntokaudella.

Ehkä kannattaisi seurata tarkkaan näitä tapahtumia. Tulevaisuudessa, mitä enemmän hallituksessa on ministereitä, joilla ei ole aiempaa kokemusta siitä, miten Suomi Oy toimii, sitä ohuemmalla ministeri on matkassa.

Simpauttaja
 
En kuulu mihinkään uskontokuntaan (vast.) joten en puutu uskon asioihin. Velvoitteet ja seuraamukset tulevat aikanaan lakien ja oikeuskäytännön mukaisina. Virheen tekijä kärsii oikeudelliset seuraamukset ja etua saanut maksaa verot. Voi olla sama tai eri henkilö mikä varmasti selviää poliisitutkinnassa. Siitähän ei kai ole ollut mitään epäselvyyttä kuka verot maksaa tai maksaako nyt kun tiedetään että niitä on maksettava. Eikä verottaja ole ollut vapauttamassa pääministeriä mistään vaan olisi kyllä ottanut omansa mikäli toinen osapuoli ei olisi ollut aktiivinen asiassa.
Marinin vastuun voidaan ajatella olevan se, että vaikka olisi ollutkin oikeutettu etuunsa, niin silti olisi voinut pohtia, miltä etu näyttää niiden silmissä, joilla sitä ei ole. Voisin arvata, että edun suuruus yllätti Marinin.

En pidä Marinin hallituksen vasemmistopolitiikasta, hekottelen vahingoniloa kun veronkiristäjä itse jätti veronsa maksamatta (koska ei tiennyt, mutta silti).

Sen sijaan VNK:n toiminta on näin yrittäjän näkökulmasta aivan alokasmainen. 1. Myönnetään etu, jonka laillisuudesta ei olla varmoja. 2. Jätetään edun (vaikka laillisenkin) verokäsittely selvittämättä. 3. Vedotaan, että näin ovat toimineet aina, mikä varmaan on pikemminkin raskauttavaa eikä lieventävää. Jatkuva veronkierto. Asian selvittämättä jättämistä ei yksikään yksityisen puolen yritys olisi edes ajatellut, tästä olen saletti. 4. Salailu, Iltalehden Liskihän kiinnitti nimenomaan tähän huomionsa: mitäs nämä yhtäkkiä ovat.

Se isoin juttu Liskin skuupissa minulle oli ja on edelleen se, että salailu näyttäisi alkaneen samalla kun Kulmunin koulutussotkut tulivat julki. Ei TODELLAKAAN kerro vilpittömästä mielestä.
 
Marinin vastuun voidaan ajatella olevan se, että vaikka olisi ollutkin oikeutettu etuunsa, niin silti olisi voinut pohtia, miltä etu näyttää niiden silmissä, joilla sitä ei ole. Voisin arvata, että edun suuruus yllätti Marinin.

En pidä Marinin hallituksen vasemmistopolitiikasta, hekottelen vahingoniloa kun veronkiristäjä itse jätti veronsa maksamatta (koska ei tiennyt, mutta silti).

Sen sijaan VNK:n toiminta on näin yrittäjän näkökulmasta aivan alokasmainen. 1. Myönnetään etu, jonka laillisuudesta ei olla varmoja. 2. Jätetään edun (vaikka laillisenkin) verokäsittely selvittämättä. 3. Vedotaan, että näin ovat toimineet aina, mikä varmaan on pikemminkin raskauttavaa eikä lieventävää. Jatkuva veronkierto. Asian selvittämättä jättämistä ei yksikään yksityisen puolen yritys olisi edes ajatellut, tästä olen saletti. 4. Salailu, Iltalehden Liskihän kiinnitti nimenomaan tähän huomionsa: mitäs nämä yhtäkkiä ovat.

Se isoin juttu Liskin skuupissa minulle oli ja on edelleen se, että salailu näyttäisi alkaneen samalla kun Kulmunin koulutussotkut tulivat julki. Ei TODELLAKAAN kerro vilpittömästä mielestä.
Kaikenlainen salailu on peffasta. Nähtävästi julkisuuslakiin on jäänyt/jätetty liian mojovia porsaanreikiä ja nyt voidaan heitellä tuulenhuuhtomia linjauksia ja vedota turvallisuusriskeihin yms.

Eniten ihmettelen edelleen sitä ettei ymmärretä miten ne asiat joka tapauksessa tulevat lopulta julkisiksi ja salaamalla saadaan härdelliin vain lisää kerrointa sen sijaan että tilanne rauhoittuisi.
 
Back
Top