Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Käytännössä uudella nopeusrajoitusehdolla voitaisiin myös edistää esimerkiksi pyöräilyn ja julkisen liikenteen nopeuskilpailukykyä suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

Mitäpä tuohon sanoa, aina kun luulee että hulluus on jo saavuttanut maksimin, Marinin hallitus pistää kyllä paremmaksi. Kaupungeissa mateleva liikenne ei kyllä taida toimia vihreiden arvojen kanssa.
 


Mitäpä tuohon sanoa, aina kun luulee että hulluus on jo saavuttanut maksimin, Marinin hallitus pistää kyllä paremmaksi. Kaupungeissa mateleva liikenne ei kyllä taida toimia vihreiden arvojen kanssa.
laitetaanko julkisille tikkariin lisää numeroita vai miten ne meinaa muuttaa sen nopeammaksi? Toisaalta täällä syrjässä tuntuvat jo liikkuvan valonnopeutta kun niitä ei ole enää näkynyt vuosikymmeniin...
 
Käytännössä uudella nopeusrajoitusehdolla voitaisiin myös edistää esimerkiksi pyöräilyn ja julkisen liikenteen nopeuskilpailukykyä suhteessa henkilöautoliikenteeseen.

Tämä kuvastaa Suomalaista sosiaalidemokratiaa parhaimmillaan. Kun paskempi vaihtoehto ei pärjää paremmalle, niin tehdään paremmasta paskempaa.
 
No joo. Kyseessä taitaa olla kylläkin selkeästi provo, jossa kieltämättä on totuuden siemen.

Ensinnäkään tuossa ei ole mitenkään eritelty työn laatua tai stressaavuutta. Toisilla on mahdollisuus tehdä etätöitä jotka voi sovittaa omaan aikatauluun. Työmatkatkaan eivät siinä hommassa rasita. Toiset ovat kiinni liukuhihnassa käytännössä koko työvuoron. Toisaalta voi olla suuri ero suorittavan ja johtavan/suunnittelevan portaan töiden kuormittavuudessa.

Yleensä olen pitänyt Sannan kolumneista, mutta tässä hän mielestäni provosoidessaankin ampuu liikaa yli.

PS. Lisäksi kolumnin lähteenä toimineesta Huawein kyberturvallisuusjohtaja Mika Lauhteen haastattelusta ei ilmennyt, kuinka paljon hän tekee töitä esim. vapaa-ajan asunnoltaan käsin. Konepajan tai korjaamon perustyöntekijän ja monen muunkin tilanne saattaa olla hyvin erilainen.
Työ Suomessa on yhtä raskasta kuin muuallakin, ainakaan se ei ole täällä erityisen raskasta jos vertaillaa samaa työtä. Etätyö on etätyötä ja siinä on omat hyvät ja huonot puolensa. Metsurin työ on yhtä raskasta Puolassa, kuin Suomessa. Euroopassa ihmiset tekevät työmatkaa pitkienkin matkojen takaa. Ja koska euroopassa on isojakin ruuhkia, ei kysymys ole aina kilometreistä.

Meillä se konepajan duunari tekee lyhyempää päivää kun muualla maailmassa.
 
Siinä voisi olla joku puskuri niin että karenssi alkaa vasta 3-4 kuukauden päästä irtisanoutumisesta tms. Karenssiajan pituus oman irtisanoutumisen jälkeen on myös nykyisellään kohtuuton. Pari kuukautta olisi riittävä aika.
Ensimmäinen vaihtoehto on mielestäni hyvä, ja samaa mieltä kyllä jälkimmäisestäkin. Ongelma on että nämä lait ja säädökset tekee virkamiesporukka, joka ei koskaan varsinaisesti irtisanoudu julkisen sektorin suojista, paitsi ehkä perustaakseen firman jolla lypsää julkista veronmaksajaa julkisen kautta ("Ellun kanat", jne.), ja silloinkin tuleva kassavirta on käytännössä sovittu riskittömästi jo etukäteen.

Vittu tätä toimintakulttuuria, hyvin teki Neuvosto-ryssä myyräntyönsä Suomenmaahan :mad:.
Harmittaa tollaset jutut, vaikka on torstai ja +25 ja aurinko paistaa. Mikä on hyvä.
 
Vuorohommissa kiky oli ihan vitun toimiva. Viikossa oli tasan yksi ajankohta jolloin kikyn teko onnistui, sunnuntaina klo 20-22.
No vuorohommissa se pidentää työvuoroa, ei se meillä mikään ongelma ollut, päinvastoin.
Tietysti ne tunnit voi sijoitella monella tavalla. Se tehdäänkö vuorotöitä, tai säännöllistä työaikaa ei vaikuta asiaan.
 
laitetaanko julkisille tikkariin lisää numeroita vai miten ne meinaa muuttaa sen nopeammaksi? Toisaalta täällä syrjässä tuntuvat jo liikkuvan valonnopeutta kun niitä ei ole enää näkynyt vuosikymmeniin...
Peruskommari ajatus, kuvitellaan, että laskemalla nopeusrajoitusta julkinen liikenne nopeutuu. Aivan samaa luokkaa, kuin punaisten liikenevalojen logiikka. Unohtui vain sellainen fakta, että kiihdyttävä auto kuluttaa enemmän polttoainetta ja siten tuottaa enemmän saastettä. Sirolaopistossa ei taiodettu opettaa tiedeaineita.
 


Mitäpä tuohon sanoa, aina kun luulee että hulluus on jo saavuttanut maksimin, Marinin hallitus pistää kyllä paremmaksi. Kaupungeissa mateleva liikenne ei kyllä taida toimia vihreiden arvojen kanssa.
Näin on, keskustatunnelit pendelöinti-liikenteelle, kuten Hong Kongissa ja Oslossa, nopeuttavat liikennevirran sujuvuutta ja vähentävät siitä syntyvää ilmastokuormitusta... mutta sehän tässä ei ole tavoitteena, ollenkaan; tavoite on vähentää ihmisten valinnanvaraa ja vapautta oman liikkumisensa, ja koko elämänhallintansakin osalta.
Fasismi = kontrolli. Kontrolloidaan kantasuomalaisten liikkumista, tulotasoa, kielenkäyttöä... ajattelua. Kouluissa aivopestään säälimättä tulevaa vero-orja -kastia kuuliaiseksi, toisin ajettelijat maalitetaan aikuisten opettajien toimesta hiljaisiksi.
Tiedän tämän omasta kokemuksesta, koska itselläni oli 1992 elämänkatsomusoppi, jota opetti Tapiolassa koulun liikunnanopettaja. Sain ehdot elämänkatsomuksestani, joka pohjautui jo silloin näkemykseeni että ihminen tietää itse mikä on parasta hänelle.
Ja koulu oli muuten sinäkin vuonna Suomen 3:nneksi paras lukio.

Miinus meikäläinen.
 
Niin,


Sinänsä mielenkiintoinen idea.

Kun lukee uutisointia 2004 vuodelta, kun Helsingin keskustassa kaupunki itse laski nopeudet 50kmh -> 40kmh, suusta tuli vaahtoa ja tärinä oli kovaa, että päästöt lisääntyy ja kaupunki tukkeutuu.

Helsingin kaupungin oman raportin mukaan 2005 vuonna, vuosi nopeuslaskujen jälkeen:

"Kesällä 2004 alennettiin monien Helsingin katujen nopeusrajoitusta kymmenellä kilometrillä tunnissa. Toimenpide alensi pistenopeuksia keskimäärin vain 1,5 kilometrillä tunnissa. Onnettomuuskustannusten säästö on silti noin 5 miljoonaa euroa vuodessa. Toimenpide ei lisännyt ruuhkautumista eikä siten myöskään pakokaasupäästöjä. Helsinkiläisten enemmistö oli tyytyväinen nopeusrajoituspäätökseen."

Ja sama 2010 vuoden nopeuslaskujen jälkeen:
"Kesällä 2010 tehtyjen nopeusrajoitusten laskujen jälkeen voitiin havaita ajonopeuksien keskiarvon muuttuneen vain muutamalla kilometrillä tunnissa."

Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista, miltä se näyttää. Käytännön ajonopeus on myös suhteessa autojen määrään, eikä pelkästään maksiminopeuteen. Päästöt ovat myös suhteessa siihen aikaan, jonka auto liikkuu ja kiihdytysten määrään, eikä pelkästään maksiminopeuteen.

Simpauttaja
 
No vuorohommissa se pidentää työvuoroa, ei se meillä mikään ongelma ollut, päinvastoin.
Tietysti ne tunnit voi sijoitella monella tavalla. Se tehdäänkö vuorotöitä, tai säännöllistä työaikaa ei vaikuta asiaan.
Ei oikein riitä tunnit 3-vuorossa ja viikonlopussa muutamat teki 12-14 tunnin vuoroa joten ei sielläkään ihan älyttömästi sitää vapaata aikaa ollut paitsi jos jostain mielenterveydellisestä syystä haluaa tehdä yö työtä ilman palkkaa ja vielä sekin että yksin ei ole oikein suotavaa tehdä hommia...
 
Viimeksi muokattu:
Edelleenkään, Marin ei ole tuota etuisuutta itselleen säätänyt. Kesärannan ruokailuedut ovat pitkään jatkunut käytäntö, jota Rinteen ja Kesärannan 'emännän' aloitteesta 2019 tarkennettiin ja supistettiin aikaisemmasta. Aikaisempi sanamuotohan oli hyvin lavea: "....pääministerin virka-asuntoon kuuluvia muita palveluita ovat muun ohella ruokailuun liittyvät palvelut."
Ironista kyllä, tarkoituksena oli varmasti välttää tällaiset jälkipuheet.
Marin on tyytyväisenä nauttinut laittomasta, veroja kiertävästä edusta koko perheensä ja lastenhoitajansa kanssa jopa parin tonnin edestä per kuukausi. Mitä näillä on sitten ostettu, kukaan ei tiedä. Marin älähti kovasti hääkuluistaan, mutta kuitteja ei ole nähty. Odotellaan siis rauhassa ja katsotaan mitä pääministeri on tai ei ole tehnyt väärin. Tieto saadaan varmaan samalla kun Tiitisen lista julkistetaan.

Ja valtion virkamies ei voi tehdä ohjeistusta jakaa julkisia varoja, jos se ei perustu lakiin. Tietämättömyys ei myöskään poista syyllisyyttä rikokseen. "Ruoka tuli pyytämättä ja yllättäen."
 
Edelleenkään, Marin ei ole tuota etuisuutta itselleen säätänyt. Kesärannan ruokailuedut ovat pitkään jatkunut käytäntö, jota Rinteen ja Kesärannan 'emännän' aloitteesta 2019 tarkennettiin ja supistettiin aikaisemmasta. Aikaisempi sanamuotohan oli hyvin lavea: "....pääministerin virka-asuntoon kuuluvia muita palveluita ovat muun ohella ruokailuun liittyvät palvelut."
Ironista kyllä, tarkoituksena oli varmasti välttää tällaiset jälkipuheet.

Kokonaan toinen juttu on, onko tämä käytäntö ollut alun alkaenkin lainvastainen. Mutta sehän ei ole Rinteen tai Marinin vika.

Muutenkaan, pääministerin virkaedut eivät ole Suomessa kovin kummoiset: vanhanaikaiseen rantahuvilaan monet pääministerit eivät edes viitsineet muuttaa. 850 euron ateriaetukaan ei kyllä kuulosta mitenkään kohtuuttomalta verrattuna vaikka siihen monarkiamaiseen luksukseen jonka ympäröimänä presidentti elää.
Niin,

olisihan se hyvä nähdä niitä kuitteja, kun ne niin osaa kansaa kiihottaa. Nopeasti laskettuna, Kovasen kuriiripalvelu Hesan alueella 50-100e kerta. Aamiainen 10e ja se kylmä ateria 20e. Tuosta tulisi jo yhdelle hengelle kuussa vähintään 2400e. Jos kuljetus kuriirin kautta on mukana. Döner Kebab kuljetus 6,90e per kerta tuskin menee turvaspekseistä läpi.

Voihan se olla, että seuraavaksi vaaditaan niitä virkamiehiä ja poliitikkoja, joilla on vaikka pesulapalveluita työvaatteilleen etuna, näyttämään kuitit mitä on pesty. Sieltä voi löytää kaikkea kivaa…..

Simpauttaja
 
Se mikä oli hyvä asia joskus menneisyydessä, ei ehkä toimi nykyisyydessä ja tulevaisuudessa. Kehitystä ei voi pysäyttää.
Luonnollisesti asista täytyy saada kompromissi joka on järkevä ja jos jossain joustetaan, niin toisessa saa jotain hyvää.


Voi olla että kohta tarvitaan Kiky2.
 
Suomessa julistetaan kuinka sieltä ja täältä irtisanotuille järjestellään miljoonien tukipaketteja. Irtisanotuille työntekijöille tukipaketeista on vain marginaalista hyötyä. Aikoinaan tuli seurattua jälkihoitoa kun eräs itäsuomalainen muovitehdas lopetti toimintansa ja irtisanoi puoli kylää. Tukea irtisanotuille oli luvassa oikein Karjalan mitalla. Totuus oli se että irtisanotut sinnittelivät anssilla niin kauan kuin sitä riitti ja sen jälkeen pakon ajamana uudelleenkoulutukseen, joka jatkoi anssin kestoa koulutuksen pituuden verran. Kuuskymppisiä karjuja opiskeli lähihoitajaksi ja tuskin olivat omaehtoisesti päivääkään työssä lähihoitajina palkan kera. Irtisanottujen tuki on sitä samaa humppaa, jota on nähty ja kuultu ysärin lamasta lähtien. Edunsaajina humpassa ovat TE-keskuksen virkailijat, merkonomit, joita isojen irtisanomisten jälkeen palkataan lisää.

Eikös ne tuet luvata kyseiselle alueelle.

Ei duunareille.

Viksulla maaseutukeskuksella on nykyaikana kokoajan onget vesillä.

Etitään mahollisia yrityksiä. Räätälöidään tukipaketteja. Ja ollaan valmiina pikakoulutuksiin ja kaavoituksiin.

Tulevat maakunnat antaa ehkä pienille kunnille pelimerkkejä aluekehitykseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mielummin lomautuksia julkiselle sektorille kuin kikyjä, kiitos. Välillisesti ohuemman tilipussin vielä sietää, mutta jonninjoutavaa kiky-paskaa en enää niele. Tai sitten vaihdetaan markkaan ja devalvoidaan niin maan perkeleesti. Minun ostovoimani mitataan Vihtavuoren ruudeissa ja Lapuan luodeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Peruskommari ajatus, kuvitellaan, että laskemalla nopeusrajoitusta julkinen liikenne nopeutuu. Aivan samaa luokkaa, kuin punaisten liikenevalojen logiikka. Unohtui vain sellainen fakta, että kiihdyttävä auto kuluttaa enemmän polttoainetta ja siten tuottaa enemmän saastettä. Sirolaopistossa ei taiodettu opettaa tiedeaineita.
Tätä olen ihmetellyt asuinalueiden hidastetöyssyissä, jotka tehdään niin jyrkiksi, että niihin on ajettava kävelyvauhtia. Tämän jälkeen voikin taas kiihdytellä neljäänkymppiin kadunvarren asukkaiden iloksi, seuraavaan jyrkänteeseen asti. Polttoaineen kulutus nousee vähintään kolminkertaiseksi ja sitä seuraavat päästöt. Eikä varmasti paranna liikenneturvallisuutta juurikaan enempää, kun veraa maltillisempiin töyssyihin. Täyttä kiusantekoa. Ai niin, ja toki nämä ovat samalla tiellä, jolla ajaa myös se julkinen liikenne, jota halutaan nopeammaksi.
 
Mielummin lomautuksia julkiselle sektorille kuin kikyjä, kiitos. Huonommankin palkan sietää, mutta jonninjoutavaa kiky-paskaa en enää niele.

Pääpointtina siis työajan pidentäminen.

Ja siten että työpaikalla oltavilla aloilla työviikko pitenee vaikka tunnilla.
 
Ei oikein riitä tunnin 3-vuorossa ja viikonlopussa muutamat teki 12-14 tunnin vuoroa joten ei sielläkään ihan älyttömästi sitää vapaata aikaa ollut paitsi jos jostain mielenterveydellisestä syystä haluaa tehdä yö työtä ilman palkkaa ja vielä sekin että yksin ei ole oikein suotavaa tehdä hommia...

En ihan saa kiinni mitä tarkoitat " tunnin 3-vuorossa". Eihän sitä tarvitse tehdä muutaman tunnin lisäystä tarvitse tehdä joka viikko, jos työaika olisi keskimäärin se 40h/vk. Ratkaisu löytyy varmasti.
Ja jos työnantaja toteaa, ettei tarvita moista lisäystä, voidaan se käyttää koulutukseen, tai jättää käyttämättä.
 
Back
Top