Rinteen/Marin hallituksen politiikka ja siitä keskustelua.

Noo, viimeksi olivat porvarihallituksessa tekemässä oikeistopolitiikkaa eikä siitäkään hyvä heilunut...
Noh, siinä oikeistohallituksessa(Suomen mittapuulla) tehtiin ihan hyviä juttuja, mutta Sipilä omalla narsismillaan sekä mamuille esitetyllä kutsulla pilasi sen omalta osaltaan. "Tulos tai ulos", mutta siihenkään ei oikeasti ollut selkärankaa.

Ja johtopäätökset olivat joka tapauksessa väärät. Oikeistolaista politiikkaa ajaneen pääministeripuolueen kannatus Kokoomuksen hallituskumppanina laskee seuraavissa vaaleissa, joten johtopäätös on lähteä aisuriksi äärivasemmistolaiseen hallitukseen? Ja sitten keskustalaiset äänestävät jaloillaan?

EW1DAVwXsAUePSR.png
 
Noh, siinä oikeistohallituksessa(Suomen mittapuulla) tehtiin ihan hyviä juttuja, mutta Sipilä omalla narsismillaan sekä mamuille esitetyllä kutsulla pilasi sen omalta osaltaan. "Tulos tai ulos", mutta siihenkään ei oikeasti ollut selkärankaa.

Ja johtopäätökset olivat joka tapauksessa väärät. Oikeistolaista politiikkaa ajaneen pääministeripuolueen kannatus Kokoomuksen hallituskumppanina laskee seuraavissa vaaleissa, joten johtopäätös on lähteä aisuriksi äärivasemmistolaiseen hallitukseen? Ja sitten keskustalaiset äänestävät jaloillaan?
Tuosta aisurista voidaan olla montaa mieltä. Saihan Keskusta enemmän omia asioita hallitusohjelmaan kuin edes olettivat. Sitä että eivät saa edes niitä kuuluville tai edes julki voidaan kyllä lukea ongelmaksi, mutta kai se on jotain vanhaa perinnettä kun ei osata käyttää somea ja kaikki pitää hyväksyttää kokouksissa.

Enkä nyt ihan arvosta Sipilän hallituksen saavutuksia kovinkaan korkealle. Saatiin joku ~30k työllistä mutta samaan aikaan potkaistiin se 40k toimeentulotuelle aktiivimalleineen jotta voitiin antaa yrityksille ja hyväosaisille 1.5mrd:n edestä verohelpoituksia... siinä ei jokunen maahan tullut elatustuenhakija paljoa paina...

Itseasiassa koko Keskustan ongelma on Keskusta itse. Yritetään olla keskellä vaikka puolue koostuu oikeaan ja vasempaan koostuvista jotka sitten vuoroitellen ovat myötäilemässä joko Kokoomusta tai Demareita.. Siihen kun yhdistää jonkun valtionrahoilla itsestään tehneen Jeesuksen johtajaksi joka ensitöikseen polttaa vanhat sillat ja päättää ettei kuuntele itseään vanhempiaan, ja joka sai monet Keskustalaisista joko rakastumaan tai vihastumaan itseensä, niin sekasorto on aika valmis. Ne tekivät sen ihan itse. Ei siihen PS:ää tarvittu...
 
Tuosta aisurista voidaan olla montaa mieltä. Saihan Keskusta enemmän omia asioita hallitusohjelmaan kuin edes olettivat.
Näistä olisi kiva kuulla lisää.
Enkä nyt ihan arvosta Sipilän hallituksen saavutuksia kovinkaan korkealle. Saatiin joku ~30k työllistä mutta samaan aikaan potkaistiin se 40k toimeentulotuelle aktiivimalleineen jotta voitiin antaa yrityksille ja hyväosaisille 1.5mrd:n edestä verohelpoituksia... siinä ei jokunen maahan tullut elatustuenhakija paljoa paina...
Eihän se hyvä hallitus ollut, mutta talous kuitenkin kääntyi ja velanotto taittui(ei loppunut), vaikkakin tilapäisesti. 1,5 miljardia verohelpotuksia on iso juttu, mutta "jokunen"(kymmentä tuhatta) maahantulijaa ei paljoa paina? Mitä tuohon nyt voi sanoa. Verohelpotukset kannustavat yrityksiä ja yrittäjiä tekemään tulosta. Elätettäviä meillä on jo tarpeeksi siihen että talous ei ole kestävällä pohjalla, yhtäkään ei tarvita lisää. Me emme ole rikkaita, kaikki maksetaan velkarahalla ja se kyllä maksetaan korkoineen takaisin. Toistaiseksi uutta velkaa saa halvalla, mutta se loppuu kyllä kun velkataakka kasvaa jatkuvasti, samalla kun talous jauhaa paikallaan.
 
Näistä olisi kiva kuulla lisää.

Eihän se hyvä hallitus ollut, mutta talous kuitenkin kääntyi ja velanotto taittui(ei loppunut), vaikkakin tilapäisesti. 1,5 miljardia verohelpotuksia on iso juttu, mutta "jokunen"(kymmentä tuhatta) maahantulijaa ei paljoa paina? Mitä tuohon nyt voi sanoa. Verohelpotukset kannustavat yrityksiä ja yrittäjiä tekemään tulosta. Elätettäviä meillä on jo tarpeeksi siihen että talous ei ole kestävällä pohjalla, yhtäkään ei tarvita lisää. Me emme ole rikkaita, kaikki maksetaan velkarahalla ja se kyllä maksetaan korkoineen takaisin. Toistaiseksi uutta velkaa saa halvalla, mutta se loppuu kyllä kun velkataakka kasvaa jatkuvasti, samalla kun talous jauhaa paikallaan.
Sipilän hallituksen aikana myös tehdyt työtunnit nousivat samalle tasolle kuin 2006, eli pelkästä tilastokikkailusta ei työpaikoissa ollut kyse.
 
Sipilän hallituksen aikana myös tehdyt työtunnit nousivat samalle tasolle kuin 2006, eli pelkästä tilastokikkailusta ei työpaikoissa ollut kyse.
Työllisyystilanne tosiaan parani Sipilän hallituksen aikana. Asiassa ei kuitenkaan voi sivuuttaa kansainvälisiä suhdanteita. Niiden mukanahan Suomenkin talous aina elää. Hallituksen toimenpiteet ovat jokseenkin poikkeuksetta aatteellista toimintaa ja työllisyys elää niistä riippumatta omaa elämäänsä. Niin kävi nytkin.

Sipilän hallitus kevensi opetuksesta sekä tutkimuksesta leikaten ja työttömiä kurjistaen veroja jolloin inhimillinen hätä yksilötasolla lisääntyi ja toisaalla firnat saivat lisää rahaa osinkoina jaettavaksi. Se oli tuon hallituksen suurin saavutus.
 
Kateus vie kalatkin vedestä pätee yrittäjän voittojen kadehtimiseen.Suomi tarvitsee enempi varakkaita yrittäjiä.Sosialismissa kukaan ei pääse nousemaaan ja luuserit saa saman kuin parhaat.Miksi kukaan panisi omaisuutensa likoon yrittäessään jos voitot sosialisoidaan.Ilman yrittäjää ei ole työpaikkoajakaan.Riskin otosta seuraa monesti epäonnistuminen ja konkurssi.Yrittäjän menestyessä valtio saa työntekijöiden ja yrityksen verotulot.Suomessa kadehditaan jos yrittäjä sitten elää leveästi ja erehtyy ajelemaan uudella mersulla.Vaikka takana voi olla vuosikymmenten uurastaminen.Voitoista on verot maksettu ja jos ne sitten sijoittaa johonkin kuoreen on huuto hirveää.Rahat yhteiskunnalle heti.Paljonko yhteiskunta on yrityksen elinkaaren aikaana hyötynyt kaikkina verotuloina.Entä jos yrittäjä olisi jäänyt riskittömään perusduuniin.Ei riskiä.Konkurssin sattuessa palkkaturva pelastaa tai ansiosidonnainen työttömyyden kohdatessa.
 
Eihän se hyvä hallitus ollut, mutta talous kuitenkin kääntyi ja velanotto taittui(ei loppunut), vaikkakin tilapäisesti
Sipilän hallituksen aikana myös tehdyt työtunnit nousivat samalle tasolle kuin 2006, eli pelkästä tilastokikkailusta ei työpaikoissa ollut kyse.
Suomi tarvitsee enempi varakkaita yrittäjiä.Sosialismissa kukaan ei pääse nousemaaan ja luuserit saa saman kuin parhaat.Miksi kukaan panisi omaisuutensa likoon yrittäessään jos voitot sosialisoidaan.Ilman yrittäjää ei ole työpaikkoajakaan.
Sipilän hallitus kevensi opetuksesta sekä tutkimuksesta leikaten ja työttömiä kurjistaen veroja jolloin inhimillinen hätä yksilötasolla lisääntyi ja toisaalla firnat saivat lisää rahaa osinkoina jaettavaksi. Se oli tuon hallituksen suurin saavutus.
Enkä nyt ihan arvosta Sipilän hallituksen saavutuksia kovinkaan korkealle. Saatiin joku ~30k työllistä mutta samaan aikaan potkaistiin se 40k toimeentulotuelle aktiivimalleineen jotta voitiin antaa yrityksille ja hyväosaisille 1.5mrd:n edestä verohelpoituksia...
Tätä Sipilän hallitusta koskevaa mielipiteiden vaihtoa seuratessa mieleen tulee EU-keskustelu vuonna 1994, jolloin siis äänestimme kannattaako Suomen tuohon poppooseen liittyä. Silloin edellisellä vuosisadalla painotettiin, että tulemme olemaan tässä porukassa ns. nettosaajia. Siten tähän useimmille silloin aika etäiseen yhteisöön liittymisestä on maallemme ihan rahallista hyötyä.

Sipilä-keskustelun kolme ylintä siteraamaani mielipidettä näyttävät edustavan Suomen kansan sisällä ns. nettomaksajia. Niitähän nyttemmin olemme EU:ssakin.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä Sipilän hallitusta koskevaa mielipiteiden vaihtoa seuratessa mieleen tulee EU-keskustelu vuonna 1994, jolloin siis äänestimme kannattaako Suomen tuohon poppooseen liittyä. Silloin edellisellä vuosisadalla painotettiin, että tulemme olemaan tässä yhteisössä ns. nettosaajia. Siten tähän useimmille silloin aika etäiseen yhteisöön liittymisestä on maallemme ihan rahallista hyötyä.

Sipilä-keskustelun kolme ylintä siteraamaani mielipidettä näyttävät edustavan Suomen kansan sisällä ns. nettomaksajia. Niitähän nyttemmin olemme EU:ssakin.
Yksi saa ja toinen maksaa. Keskiarvo on tietysti pelkkä tilasto. Eihän sellaista kollektiivia kuin Suomi ole olemassa. Nykyistä laajemmassa mitassa kyllä saisi olla jos minulta kysytään. On kuitenkin selvää että siitä ajaudutaan jatkuvasti yhä kauemmaksi. Yhä useampi sulkeutuu kuplaansa eikä näe muuta kuin oman etunsa.
 
Tätä Sipilän hallitusta koskevaa mielipiteiden vaihtoa seuratessa mieleen tulee EU-keskustelu vuonna 1994, jolloin siis äänestimme kannattaako Suomen tuohon poppooseen liittyä. Silloin edellisellä vuosisadalla painotettiin, että tulemme olemaan tässä porukassa ns. nettosaajia. Siten tähän useimmille silloin aika etäiseen yhteisöön liittymisestä on maallemme ihan rahallista hyötyä.
Minä muistelen että jo 1994 olisi ollut puheet niin että olemme aluksi nettosaajia ja myöhemmin joudumme maksamaan. Niin se taisi myös mennä.
 
Yksi saa ja toinen maksaa. Keskiarvo on tietysti pelkkä tilasto. Eihän sellaista kollektiivia kuin Suomi ole olemassa. Nykyistä laajemmassa mitassa kyllä saisi olla jos minulta kysytään. On kuitenkin selvää että siitä ajaudutaan jatkuvasti yhä kauemmaksi. Yhä useampi sulkeutuu kuplaansa eikä näe muuta kuin oman etunsa.

Kaikki on nettomaksajia. Tuomari on nettomaksaja kun maksaa veroja paljon vaikka elää verovaroilla. Yrittäjä on nettomaksaja vaikka keräisi ansionsa myymällä palvelunsa julkisen sektorin palkansaajille. Rikollinen on nettomaksaja kun elämä on potkinut päähän.

Ihan sama juttu kuin siinä, että kysytpä siivoojalta tai toimitusjohtajalta kukaan ei saa tarpeeksi palkkaa mutta se toinen saa liikaa.

Me ollaan nettomaksajia kaikki, kun oikein silmiin katsotaan, nettomaksajia elämän, ihan jokainen.
 
Kaikki on nettomaksajia. Tuomari on nettomaksaja kun maksaa veroja paljon vaikka elää verovaroilla. Yrittäjä on nettomaksaja vaikka keräisi ansionsa myymällä palvelunsa julkisen sektorin palkansaajille. Rikollinen on nettomaksaja kun elämä on potkinut päähän.

Ihan sama juttu kuin siinä, että kysytpä siivoojalta tai toimitusjohtajalta kukaan ei saa tarpeeksi palkkaa mutta se toinen saa liikaa.

Me ollaan nettomaksajia kaikki, kun oikein silmiin katsotaan, nettomaksajia elämän, ihan jokainen.
Asia ei ole ollenkaan yksioikoinen jos miettii koko elinkaaren. Tonnin veroilla voi saada sadan tonnin palvelun jne. Kokonaan tulonsiirroilla elävä saa mm. ilmaisen ylläpidon ja koulutuksen. En sanoisi nettomaksajiksi.

Itse olen ihan varmasti nettomaksaja mutten häiriinny siitä yhtään. Elelen silti ihan mukavasti. Ne joilla on antaa voivat sen kohtuudella tehdä. Veroprosentteja ynnäiltäessä laskelmat jäävät aina kovin kapea-alaisiksi. Listataan kaikki mistä menee paljon veroa ja unohdetaan ne merkittävätkin siivut joista ei mene veroihin latiakaan. Lisäksi sivuutetaan kaikki yrittäjän yksityiselämäänkin saakka ulottuvat merkittävätkin verosuunnittelumahdolkisuudet.

EU:n osalta olennainen asia on jäsenyyden kokonaisvaikutus ulkomaankauppaan ja sitä kautta kansantalouteen. Siihen pätee taas se että yksi hyötyy enemmän ja toinen vähemmän. Joku vuotuinen jäsenmaksu on pelkkä pieru Saharassa.
 
Asia ei ole ollenkaan yksioikoinen jos miettii koko elinkaaren. Tonnin veroilla voi saada sadan tonnin palvelun jne. Kokonaan tulonsiirroilla elävä saa mm. ilmaisen ylläpidon ja koulutuksen. En sanoisi nettomaksajiksi.

Itse olen ihan varmasti nettomaksaja mutten häiriinny siitä yhtään. Elelen silti ihan mukavasti. Ne joilla on antaa voivat sen kohtuudella tehdä. Veroprosentteja ynnäiltäessä laskelmat jäävät aina kovin kapea-alaisiksi. Listataan kaikki mistä menee paljon veroa ja unohdetaan ne merkittävätkin siivut joista ei mene veroihin latiakaan. Lisäksi sivuutetaan kaikki yrittäjän yksityiselämäänkin saakka ulottuvat merkittävätkin verosuunnittelumahdolkisuudet.

EU:n osalta olennainen asia on jäsenyyden kokonaisvaikutus ulkomaankauppaan ja sitä kautta kansantalouteen. Siihen pätee taas se että yksi hyötyy enemmän ja toinen vähemmän. Joku vuotuinen jäsenmaksu on pelkkä pieru Saharassa.

No, itse muistan kun eräs entinen koulukaveri, verojuristi, nuorena kloppina korosti omaa nettoveronmaksaluonnettaan samalla kun esitteli saavutuksenaan onnistuneita verosuunnitteluprojekteja :)

Itse olen siinä mielessä nyyhkyhumanisti enkä oikein usko ihmiselon arvottamiseen veronmaksupohjalta. Huomenna voi kaikki olla toisin. Sitä voi löytää itsensä pyörätuolista, syöpäpotilaana tms.
 
No, itse muistan kun eräs entinen koulukaveri, verojuristi, nuorena kloppina korosti omaa nettoveronmaksaluonnettaan samalla kun esitteli saavutuksenaan onnistuneita verosuunnitteluprojekteja :)

Itse olen siinä mielessä nyyhkyhumanisti enkä oikein usko ihmiselon arvottamiseen veronmaksupohjalta. Huomenna voi kaikki olla toisin. Sitä voi löytää itsensä pyörätuolista, syöpäpotilaana tms.
Olen samaa mieltä. Rahaa helpottaa elämässä montaa asiaa mutta ei se voi olla ihmisarvon mitta. Jokainen hoitakoon osuutensa kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Huono-osaisuudesta ei pidä rangaista mutta lintsareita pitää mahdollisuuksien mukaan ohjata ruotuun. Minusta on hienoa että vaikkapa syöpähoidot ja elinsiirrot ovat yhtä lailla meidän kaikkien ulottuvilla.
 
Olisiko hassu ajatus progressiivinen autoverotus iän mukaan.. mitä vanhempi auto sitä enemmän veroa.

Sanotaan vaikka 1996 passatin vero olisi 600€, 2006 passatin 400€, 2016 300€ ja 2021 liikkeestä ajettu 40€

Siinähän tulisi ryntäys melkein ostamaan pari vuotta vanhoja sen sijaan että ajellaan mukavasti 2002 vuoden volvoilla. Sitten jokin tukikuvio sähkä/kaasu/hybridiä hankkiville uusille autoille.

Olisi mielestäni erittäin hassu idea. Ihmiset jotka asuvat syrjässä ja ainut tapa päästä kauppaan on oma auto ja sit satut olemaan viel eläkkeellä ni aika harvalla on varaa ostella uusia autoja vaan yleensä ne on niitä muutaman tonnin autoja tai muutaman satasen. Ehkäpä tehdään toisinpäin. Ne joilla on varaa uusiin autoihin maksavat vaikka jonku pari tonnia vuodessa veroja et saadaan katettua kaikki kulut mihin vihretät ja muut ajavat tätä maata. Toi idea on ihan kuin joku vihreä olisi keksinyt sen joka ei todellisuudesta tajua mitään :D
 
Perhesyyt ratkesikin nopeasti..




56889999-1118x629.jpg

Mikko Koskinen. LEHTIKUVA / VESA MOILANEN

IL: Sanna Marinin ex-valtiosihteeri hakee ministeriön ylijohtajaksi​

KASPERI SUMMANEN | 04.02.2021 | 12:00

Mikko Koskinen vetosi valtiosihteerin tehtävän jättäessään perhesyihin.

Pääministeri Sanna Marinin (sd.) entinen valtiosihteeri Mikko Koskinen hakee Iltalehden mukaan opetusministeriön ylijohtajaksi.
Koskinen erosi tammikuussa valtiosihteerin tehtävistä perhesyihin vedoten.

Valtiosihteerinä hän johti pääasiassa ministeriöiden kansliapäälliköiden muodostamaa Covid19-koordinaatioryhmää.

Opetusministeriön ylijohtajan hakuprosessi on herättänyt keskustelua. Haku pantiin hiljattain poikkeuksellisesti uusiksi sillä perusteella, ettei riittävän vahvaa hakijaa löytynyt. IL huomauttaa virkaa tähän asti hoitaneen Mika Tammilehdon vetäytyneen yllättäen pois hausta. Lehden tietojen mukaan taustalla saattoi olla kyllästyminen vahaan poliittiseen ohjaukseen. Ministeriöstä kuvataan tulleen viime vuosina ”vahva demarilinnake”.

Mikko Koskinen on aiemmin toiminut SDP:n poliittisen valmistelun päällikkönä, SAK:n koulutuspäällikkönä ja ministerin erityisavustajana. Hän kertoi tammikuussa ”vetävänsä henkeä ja pohtivansa, mihin seuraavaksi”. IL:n tiedon mukaan Koskinen on vahvoilla ylijohtajakisassa.



Voisinpa melkein luvata et tämä toveri saa tämän paikan. Varmasti lahja Sannalta. Mut korruptiota meil ei tääl ole ! Toivon todellakii ettei saa tätä pestiä vaan voi keskittyä siihen perheeseensä. Mikä näillä on et AINA pitää valehdella kansalle ? Ei kovin pitkään valhettaan saanut pidettyä salassa. Amatöörit
 
Kyllä nää broilerit on jäätäviä ja tuo prosessi millä tuo homma pyörii. Tuokaan ukko ole tehny päivääkään oikeita töitä ja nyt pääsee meidän maksamalle hillotolpalle. Noh, eipä ole ainoa, kyllä noita piisaa. Jäi Sippilältä kesken nuo(kin) byrokratian keventämistalkoot, onneksi rahaa tulee taikaseinästä.
 
Jäi Sippilältä kesken nuo(kin) byrokratian keventämistalkoot,
Jaa näinkö meinaat, muistelepas uudestaan.

Sipilä lupasi karsia ministerien avustajia – nyt esikunta on edeltäjiäkin suurempi​

Pääministeri Sipilän erityisavustajien määrä ohitti edeltäjät. Aiemmin hän moitti ministereiden avustajakuntaa liian suureksi.
 
Jaa näinkö meinaat, muistelepas uudestaan.


Sipilän hallituksella oli vähemmän ministereitä kuin edeltäjällään, joten avustajakunnan kokonaismääräkin oli pienempi. Kallispalkkaisia valtiosihteereitä oli vain neljä, kun niitä Stubbilla oli 11 ja nyt Marinilla jo 13. Avustajien kokonaismäärä: Sipilä 42 vs Marin 82.
 
Back
Top