Rissalan MiGit ja 1960-luvun Ilmavoimat

Old Boy

Ylipäällikkö
Siirsin nämä runsaslukuisen ilmailukirjallisuutemme unohtamat, siis ennen julkaisemattomat, arkistotiedot omaan lankaansa; silläkin uhalla ettei niitä enää lueta kun ei ole mahdollisuutta päivittää tietoja kovin usein.

Jenkit saivat jo ennen loikkausta manuaalit ja tilaisuuden lentää MiGeillä Irakissa. Irak kutsui vuoden 1963 vallankumouksen jälkeen brittiläiset ja amerikkalaiset sotilasneuvonantajat takaisin maahan.
Tämä on siis lentäjän manuaali, ehkei sisällä huoltoproseduureja?
Käsittääkseni siinä on lähinnä taktisia ohjeita miten Migillä taistellaan muita vastaan sekä tiedot koneen, avioniikan ja aseistuksen suorituskyvystä.
Uutta arkistotietoa vanhaan keskusteluun! Jossa oli siis kyse myöhemmän pitkäaikaisen PV:n komentajan ja Kekkosen luottomiehen Lauri Sutelan salaa Belgiassa NATO lle luovuttamista MiG ien manuaaleista. Koneita jenkit oli saaneet moneen otteeseen, mutta eihän lentäjät voineet manuaalikansioita tunkea lentohaalareihin. Täällä on esitetty, että jenkit sai manuaaleja myös Irakista, jossa oli ennen 1963 vallankumousta länkkärineuvonantajia. Mutta ei neuvonantajillakaan ole pääsyä kaikkeen tietoon; usein he joutuvat rajoittumaan siihen omaan alaansa.

Sutelan tiedot olivat siis arvokkaita lännelle. Näissä asioissa toimii vastavuoroisuus kuten kaikki tietää, joten saimme vastineeksi länneltä kaikenlaista. Kuinka paljon näitä manuaaleja oli selviää oheisesta kotimaisesta dokumentista vuodelta 1963. Ilmavoimat arvioi, että MiG 21:n ja ja 15:n 18.500 sivua käsittävien käyttö- ja huoltomanuaalien kääntämiseen kuluisi 2 vuotta työryhmälltä, jossa olisi yksi kielenkääntäja ja kaksi konekirjoittajaa. Pieni repropainoilaitteisto suunniteltiin myös hankittavaksi; eihän niitä manuaaleja voinu viedä siviilipainoon.

Kun Hornetit tuli, ei manuaaleja enää käännetty, vaikka silloisten lentäjien ja teknisen henkilöstön enkun taito ei ollu vielä nykytasolla. Käännettävää olisi arvattavasti ollu moninverroin enemmän. Sama on tehty julkisten tietojen mukaan israelilaisten minilennokkien materiaalien suhteen. Varusveijarit opiskelee ne Niinisalon lennokkikursseilla enkuksi.

BTW, kiinnostaako nämä vanhat, mutta tutkimuksellisesti ennen julkaisemattomat tiedot ketään? Lisääkin löytyisi, mutta mieleen on myös joskus tullut päättää hissan maikan urani tällä forumilla.

IMG_3523.JPG


Kunhan laitat noita löytöjäsi jatkossakin jonnekin jotta joku voi niitä joskus mahdollisesti löytää ja hyödyntää! Se onko juuri tämä foorumi se oikea paikka en ota kantaa. Ehkä jäsen @tulikomento osaa tarvittaessa arvioida asiaa.
Näyttäähän näille mielenkiintoa löytyvän. Asiakirjan yläosassa on sen laatija, päiväys sekä diarinumero, jonka avulla muutkin halukkaat sen arkistosta löytää. Kylmän sodan ilmailuhistoriaa ei ole isommin tutkittu arkistojen avulla kun pääosa tutkijoista on Ilmavoimien entistä väkeä. Kysymys, missä ennen julkistamattomia dokumenttejä pitäisi esitellä, onkin vaikeampi. Paperi ion vanhentunut media; harvoihin enää ilmestyviin lehtiin ei mahdu kiinnostaviakaan pikku-uutisa historiasta. Laajemmat artikkelit vaatisivat oikeaksi ilmailuhistorian harrastajaksi ryhtymistä, eikä sellainen ole suunnitelmissa. Sotahistorian harrastajat näyttää kestittyneen muutamaan (pienehköön) Facebook-ryhmään, josta tieto katoaa uusien postausten alle tunneissa.

Täälläkin on ongelmana kunnollisen jäsentelyn puute. Jos alkaa uuden langan, ei sitä kukaan lue ja tässä Kylmä-sota langassa on kaikkea mahdollista varusmiesten pitkistä hiuksista ydinaseisiin. Hyvä hakutoiminta auttaa vähän, mutta voisiko Forumille lisätä hakusanoja? Siis esim MiG 21, Ilmavoimien konehankinnat ym. Näillähän tieto löytyisi paremmin myös, kun sitä etsitään googlaamalla. Pitää joskus @TomTom ilta kysyä.

Mutta takaisin asiaan eli salaisimmasta salaisimpaan poliitikkojen MiG-hankintaan. Projektista sovittiin Nliiton kanssa alkuvuodesta 1962. Samalla tavoin oli edellisenä vuonna hankittu iso erä kauaskantoisia 130 K54 kanuunoita. Molemmat osoittautuivat erinomaisiksi hankinnoiksi eikä aikaa "turhaan" tuhrautunu evaluointeihin esim HX-tapaan mutta olisihan toisinkin voinu käydä. MiG-asia pysyi pienen piirin salaisuutena; lentäjät ja tekninen henkilökunta lähti koulutukseen asiasta kenellekään hiiskumatta. Talvella 1963 oltiin niin pitkällä että neukut ilmoitti ekan 6 koneen erän tulevan maalis- huhtikuun vaihteessa.

Suomessa havahduttiin, ettei meillä ollut Rissalassa tarvittava infra kunnossa. Piti rakentaa kiitoradan päihin pysäytysalueet, asfaltoida platta sekä rullaustiet halleille, pidentää pääkiitotietä 250 m sekä rakentaa sen viereen asfaltoitu rullaustie kääntöalueineen. Silloin oltiin helmikuussa, keskellä talvea, jotka 60-luvulla vielä olivat oikeita talvia. Asfaltointi sekä sen alusrakenteet pakkasella on vieläkin tekninen mahdottomuus alle 0 asteessa. PV:n komentajan kirjeessä puolustusministerille painotettiin, ettei ole sopivaa pienen Suomen siirrellä suurvallan toimitusaikatauluja. Taisipa kuitenkin niin käydä, sillä eka 10:ki koneeksi kasvanut erä tuli vasta 25.4. Siihenkin liittyi pienehköjä kommelluksia ja kummallisuuksia, joita osin on kirjattu pariin ilmestyneeseen MiG-kirjaan.

Lentokenttien rakennustyöt suoritti tuohon aikaan TVH virastotyönä. Siten tarvittavien varojen järjestyttyä pysäytysalueet rakennettiin nopeasti; ei tosin ihan vaaditussa aikataulussa. Sitä oliskin jääny vain viikkoja, kun töiden käynnistäminen ja kaluston siirto paikalle vie sekin aikaa. Asiakirjoissa puhutaan "tilapäiskiitotielevyistä" joista en ole ennen kuullut. Porkkalassahan niitä oli neukkujen kentällä; vieläkin voi löytää niitä. Tällaisia levyjä ei ehkä kuitenkaan käytetty, niiden paikoilleen saanti jäiseen maahan voisi sekin olla talvella hankalaa. Voihan koneet vetää traktorilla halliin ja pitää siellä kunnes ainakin platta on saanut asfaltin. Aikalaismuistelijoitakaan ei liene enää.

Alla puhutut asiakirjat, joista jokainen voi ite lukea. Vertailu nykykarttaan osoittaa, ettei Rissala ole juuri muuttunut kuluneiden miltei 60 v aikana.

IMG_3516 PEop-os sal kirj 1963.JPG

IMG_3517.JPG

IMG_3518.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä hakutoiminta auttaa vähän, mutta voisiko Forumille lisätä hakusanoja? Siis esim MiG 21, Ilmavoimien konehankinnat ym. Näillähän tieto löytyisi paremmin myös, kun sitä etsitään googlaamalla. Pitää joskus @TomTom ilta kysyä.
Voit lisätä omiin viestiketjuihin "tageja", hakutoiminto ottaa huomioon nuo tagit. Esim. mig21, konehankinnat, 60-luku, ym ym....

Voin myös muokata tuota "Kylmän sodan salaisuudet??" -ketjun ensimmäistä viestiä ja laittaa sinne listauksen tarpeeksi merkittävistä eriytyneistä viestiketjusta jos niitä ilmestyy.
 
Onko kukaan nähnyt kyseisiä levyjä koskaan Suomessa käytössä? Joissain sotaharjoituksissa aikanaan niillä rakennettiin kuulemma maantietukikohtien rakenteita.
Joku erittäin hämärä muistikuva, että jossain 60-luvun Karjalan lennoston sotaharjoituskuvissa (MiG-21F) olisi noita näkynyt.
Rissalan kiitorata oli sota-aikana ja pitkään sen jälkeen päällystetty vanerilla, jota tuotettiin Kuopiossa. Tuota teräsritilää oli ollut kai myös jossain kuluvammissa paikoissa? Rissalastahan operoivat pitkään jatkosodassa saksalaiset.
Luultavasti sitä vaneria ja ritilöitä oli säästetty Rissalassa "omasta takaa" ja oli varastossa vielä 60-luvulla?
Lentokentän kokonaisen kiitoradan päällystäminen puulla tuntuu varsin epätoivoiselta hommalta, kun ajattelee tarvittavaa puutavaramäärää. Eikä asia niin ollutkaan tarkemmin tutkittaessa. Lainaus kirjasta Kuopion lentoaseman historia 1 osa Viljapellosta lentokentäksi:

15.6.42 kentän teossa oli TVH:lla 135 miestä, 40 hevosta, 4 kuorma-autoa, 2 traktoria ja 2 jyrää. Lisäksi tuli saksalaisén työkomppanian 255 miestä. Yhdessä saksalaisten työkomppanioiden kanssa TVH aliurakoitsijoineen laajensi kesällä 1942 pääkiitotietä pohjoiseen 1400 metriin. Saksalaiset vahvistivat tuon 400 metrin jatkon puuarinalla (1metri * 3" *7" lankuista) 60 metrin leveydeltä. Arinoinnin tarkoituksena oli estää pölyn ja hiekan lentokoneille aiheuttamat vauriot.

Omituiselta kylläkin tuntuu kentän päällystämisen syyn olleen pöly; olihan kaikki kenttämme tehty hiekkakankaille. Uskottavampi tarve olisi pehmeä maapohja, johon koneiden renkaat upposivat. Puualusta levittää painon laajemmalle. Vaneri olisi varmaan liian kallista sota-aikaiseksi kiitoradaksi; puulankkujahan sai kun vaan laittoi miehiä metsätöihin. Pari lankkua oli vielä ainakin 10 v sitten säilynyt Karjalan lennoston perinnehuoneessa.

Rissala.PNG

Kyllä se vaneria osin oli. Mistä tiedän? Toinen isoäitini teki työuransa 20-luvun lopulta vaneritehtaassa, joka sen vanerin tuotti. Toinen isoätini, joka toimi sotien aikaan kyseisen firman pääkonttorissa, vientipuolen "limitedin" hommissa merkonomina, siihen aikaan se kaupallinen koulutus korkeammasta päästä. Vanerinmyyntiasiakirjat kulkivat hänen pöytänsä läpi. Ja sivuhommina hän oli ilmavalvontalotta läpi talvisodan ja jatkosodan. Olivat käyneet havaintokoulutukseen liittyen lentokentällä...

Vanerin teki pääosin Saastamoinen Oy. Ja jossain siitä on kuviakin. Ja vaneria Kuopiossa piisasi siihen aikaan. Oli kaupungissa useampi vaneritehdas. Särkilahti ja Itkonniemi ainakin olivat toiminnassa... Siksi vanerin käyttö ei ollut "kaapunnissa" epätoivoista Britannia oli ollut tärkeimpiä vientimaita ennen sotia Saksan rinnalla. Sota-aikana oli ylikapasiteettia vanerintuotannossa, koska liittoutuneiden markkinat olivat kiinni, eikä Saksa tarvinnut koko tuotantoa.

Puu/vaneripinta selvisi 50-luvun alkuun, kunnes se oli heikossa kunnossa ja purettiin. Esim. koneiden platat olivat ilmeisesti vaneria.
Puukiitoradan rakenne selvisi, kun katosi Rissalan perinnehuoneen pölkkyjä tarkemmin. Ne olivat vaneripinnan aluspuita, joihin paksut levyt kiinnitettiin puutapeilla. Naulat tai ruuvit ei käyny, sillä ne olis noussu pinnasta esiin ja rikkonu lentsikoiden renkaat. Koko (silloin) toista kilsaa pitkä kiitorata ei ollu vaneroitu vaan 400 m osuus kentän pohjoispäässä 60 m leveydeltä. Siellä pohjoispäässähän on lekohallit; ehkä heikosti kantavaa maapohjaa oli hallien edessäkin.
 
Ajattelin "tuhlata" ison osan tästä postauksesta lähteistä ja niiden käytöstä kertomiseen. Tietotekniikan kehityksen myötä näkee tutkijoiden kirjoittavan valmista tekstiä suoraan arkistossa. Parin kolmen sivun muistiosta päätyy silloin tutkimukseen yksi lause ja 10 sivua pitkästä raportistakin ehkä ainoastaan pari kolme. Näitä sitten jatkossa ylitulkitaan tai ainakin kopioidaan sellaisinaan seuraaviin julkaisuihin. Lähteistä jää käyttämättä ensiksi kaikki tutkimusteemaan tarpeeton osuus ja mukaan tulevaakin on jouduttu monesti runsaasti pelkistämään. Asia tulee havainnolliseksi, kun lukee alla TVH:n kirjeen samasta pikaisesta kiitotien pidennyksestä, josta oli jo ylempänä mun ekassa viestissä. Lisätietoja lentokenttätöistä on paljon enemmän kun mitä ite postaukseeni kirjoitin. Betonipäällysteinen platta näkyy myös Laukkasen kirjan kuvissa.

Muistitietoa pidetään epäluotettavana historialähteenä. Se on vähintään epätarkkaa tai muistelijan omaan kulmaan sijoittuvaa rajoittunutta tietoutta. Pahimmillaan muistetaan osa asiasta väärin tai ainakin ajankohdat. Lentäjät ovat ilmailuhistorioitsijoiden tai meidän kaikkien onneksi poikkeus: Lennot kirjataan tuoreeltaan ainakin päivämäärän tarkkuudella. Hyvänä esimerkkinä edellä ohjaaja evl evp Teulahden muistelut Migien maantietukikohtaharjoituksista. Arkistot kertoo tapahtumista samoin; näistä myöhemmin lisää. Mutta ei-lentäjien livetapaamisissa joutuu tässä suhteessa olemaan diplomaattinen, viimeistään ekan: "Väitätkö minua/isääni/isoisääni valehtelijaksi!" palautteen jälkeen.

Mutta takaisin Rissalan kentälle huhtikuun lopulla 1963: Koneiden saapuminen 25.4.1963 edellä kertomieni välttämättömien töiden valmistuttua oli tietysti salaisuus. Tarkka päivä ei ollu tiedossa Suomessa kenelläkään sillä se riippui lentosäistä neukkujen puolella. Niinpä Ilmavoimien komentaja Olavi Seeve sai tiedon kun MlGit olivat jo ilmassa. Tapaus oli Suomen silloin lähes 50-vuotiaiden IImavoimien toinen kerta, kun saamme tänne ajanmukaisen hävittäjän, joten hyvä olisi komentajan olla vastaanotajien joukossa. Hän kuitenkin prutkutteli vielä Safirilla matkalla Malmilta Rissalaan, kun ekat MiG it laskeutuivat. Esikunta sijaitsi siihen aikaan Munkkiniemessä.

Julkisuuttakin saatiin, sillä tieto oli vuotanut. HS n jutun on laatinut nimimerkki MK, joka voisi olla myöhempi pitkäaikainen TM:n päätoimittaja Matti Korjula. Otsikkokuvassa on sopivasti MG-1; myöhemmin tunnukset muutettiin, jottei niistä paljastu koneiden lukumäärä. Pekka Visurin mukaan tämä salasi tiedon ainoastaan omilta kansalaisilta ja muiden puolustushaarojen henkilöstöltä; ulkomailla asia kyllä tiedettiin. Siirtolennon suorittivat venäläiset lentäjät. Hämmästystä herätti heidän siviiliulsterinsa ja lentopäähineen tilalle vaihdetut venäläismalliset karvalakit. Laukkasen kirjassa ei ole kuvien lisäksi muita lisätietoja eli asiatiedot lienevät peräisin HS jutusta. Nämä jutut löytyy Kylmän sota-langasta, en enää kopioi niitä uudestaan.

Pääesikunta tiedotti MiG-21 laivueen hankkimisesta tammikuun alussa sen jälkeen, kun jenkkilehti oli kertonut tarkat tiedot kaupasta. Koneiden lukumäärän suuruusluokkakin (20 kpl) oli oikein. Oikea määrä oli 21 kpl; myöhemmin saimme yhden takuuseen, kun turbiinin irronneet siivet katkaisivat koelennolla MiG in takarungon. Ohjaaja lentueen päällikkö kapt Juvonen, olikohan Suomen ensimmäinen heittoistuinhyppy.

Koneita ennen Rissalaan tuli tuli välttämätön maajärjestelmä, josta Ilmavoimien ulkopuoliset eivät juuri mitään tiedä. Erilaisia ajoneuvoja oli runsaasti mutta harmillisesti niitä kaikkein tärkeimpiä ei saatu sijoitetuksi lentokentän luolatiloihin. Eivät mahtuneet ovista sisään! Muualla lentoasemalla ei ollu riittävän turvallisia tiloja joten autot ajettiin sitten Neulamäen luolaan, melkein 20 km päähän kentästä. Siellä toimi silloin kiväärikaliberin aseiden varikko Asevarikko 1. Dokumentista ei suoraan selviä mitä autoja nämä olivat. Mutta kun puhutaan aseista, niin kyseessä täytyy olla ohjusten valmistelu- ja ehkä samalla kuljetusauto. Mahdollisesti forumin entiset "apumeisselit" tietää.

Dokumentin alareunaan on evl "Nimi Epäselvä" kirjoittanut huolensa tuholaistoiminnasta, kun tärkeitä ajoneuvoja ei saada luolaan turvaan. Huoleen voi olla syynä myös pelko salaisten ajoneuvojen ja ohjusten tulevan lännen vakoilijoiden saataville aitaamattomalla lentokentällä tai sisäpiirin juttuna. Eihän meillä silloin tiedetty AA-2 Atoll-ohjusten olleen Sidewinderien kopioita. Ohjusten sijoitus näin kauas kentästä ei valmiutta haitannu, sillä ei sellaista sanaa voinu käyttää Rissalan MiGien yhteydessä vuosiin. Kyse ei ole silloisen henkilökunnan osaamattomuudesta vaan niillä resursseilla toimittaessa kaikki piti ensin itse opetella ja koettaa pitää kalusto lentokunnossa vähälukuisen teknisen henkilöstön voimin. Tästä myös Teulahti kirjoittaa; saattoi olla eka kerran julkisuudessa. Viime vuosisadalla tämä johtui siitä että kaikki valmiusasiat olivat vielä salaisia eikä niistä sopinut puhua. Tämä syy on poistunut mutta 1960-luvun synkistä vuosista ei ole muisteluita näkynyt myöhemminkään.

IMG_3593 PEop-os sal kirj 1963.JPG
IMG_3901.JPGIMG_3902.JPG tänne.
 
Viimeksi muokattu:
Selasin Finnaa ja sieltä löytyi kuva Rissalan puisesta kiitotiestä.


EDIT: Löytyi kuvia Porin lentokentältä 1948 ja 1949, onkohan kuvassa kyseistä kiitotielevyä?
Myös Oulusta ja Utista löytyi kuvia.
Vuodelta 1948:
Vuodelta 1949:
1953-1959?:

Kuvia Porista ilman päiväystä.
Oulusta 1957:
Oulusta 1960:

Utista: 1954-?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se vaneria osin oli. Mistä tiedän? Toinen isoäitini teki työuransa 20-luvun lopulta vaneritehtaassa, joka sen vanerin tuotti. Toinen isoätini, joka toimi sotien aikaan kyseisen firman pääkonttorissa,
Kiitotielevyistä en tiedä, mutta vielä 90 - luvun alussa lentoteknisessä AUK:ssa kerrottiin jostain levyistä joista oli tarkoitus rullausteitä ja seisontapaikkoja tehdä.
Tässa Rissalan kiitotielevykeskustelussa näkyy hyvin muistitiedon "huonous" historian lähteenä. Muistelijat muistaa asiat pääpiirtein oikein; aina ei tosin sitäkään. Mutta muisteluihin tarttuu vuosikymmenten kuluessa uusia asioita ja oikea tapahtuma-aika hämärtyy. Taikka muisto saattaa yhdistyä kokonaan toisiin juttuihin, jolloin syntyy ns. valemuisto. Kylmä-sota langassa on esitelty Pekka Turusen uusin kirja 1968 Tsekkoslovakian miehityksen tapahtumista rajoillamme ja Pääesikunnassa. Hän analysoi siinä pitkään valemuistoja ja muistitietoa yleensäkin. Kannatta lukea ja palaan itekin sen ajan tapahtumiin myöhemmin tässä langassa; onhan se mitä suurimmassa määrin myös 1960-luvun Ilmavoimia koskevaa asiaa.

Sota-aikainen kiitotien osa oli siis pölkyistä tehty 400 m matkalta 60 m leveäksi. Rakenne ilmenee hyvin vanhoista kuvista ylempänä: Se oli tehty koolauksen päälle 180x76 mm puupölkyistä, pituus 1 m. Pölkyt oli kiinnitetty toisiinsa ilmeisesti metallihakasilla ja koolaukseen puutapeilla. Näitä metrin mittaisia lankunpätkiä kului sauman leveydestä riippuen vaatimattomat 120-130 000 kpl. Tällainen puutavaramäärä painaa yli 1.000 tn. Sodanaikaisia autokuormia sen kuljettamiseen tarvittiin noin 400 kpl. Onko sitten tehty sahalla, joita Kuopiossa oli vai kenttäsirkkelillä lähellä hakkuutyömaata, ei voi näistä lähteistä tietää.

Mistä sitten muistot vanerista. Nämä liittyy joko siihen, että lankutuksen ruvettua lahoamaan alhaalta on sodan jälkeen käyttöaikaa saatu lisää vaneripinnoituksella. Ehkä epätodennäköinen vaihtoehto, jolloin vanerilevyjä on käytetty vasta 1960-luvun varalaskupaikoilla rullausteiden ja koneparkkien pinnoitteena. Koko matka kiitototieltä parkkiin jonkun navetan taikka ladon seunustalle on oltava päälystetty tai muuten kone on hinattava traktorilla moottori sammutettuna. Tämä ei ollu toivottavaa jos pyrittiin nopeaan ilmaanlähtöön. Myöhempien 50-luvun kuvien metallilevyt olivat taas täysin eri juttu; samaan tarkoitukseen tosin.

Takaisin Rissalan MiGeihin. Koneiden mukana tuli huoltojärjestelmä ja aseet, kuten kaikkiin sotakaluihin kuuluu. Alla luetteloita mitä heti alussa tuli ja mitä kuviteltiin pian tarvittavan lisää. Luettelosta näkee ohjusten määrät ja mm. kiinnostavan tiedon, ettei G-pukuja tullu aluksi ensimmäistäkään. 50 kpl ajateltiin tarvittavan, kun se on jokaisen lentäjän mittojen mukaan tehty. Hinta vain 100 silloista markkaa! Kun v. 1963 markat kertoo luvulla 2,3 on meillä euroja v. 2022. Mahtoiko 50 kpl suurehkon (ainakin meille; ehkä ei Nliitolle) tilauksen varsin edulliselta tuntuva kpl-hinta (nykyrahassa 230 EUR) olla neukkujen "erikoistarjous" uudelle asiakasmaalle? Eikä ollu AA-2 Atoll-ohjuksen hintakaan paha; ainoastaan 6.060 mk eli nykyrahassa 14.000 EUR. Muunnokset on tehty Suomen Pankin rahanarvolaskurilla, mutta aseisiin se näyttää sopivan vähän huonosti. Mitä tällä 6 tuhannella sai silloin 1963? Ehkä riitti juuri ja juuri pieneen autoon, vaikka Morris Miniin. Vanhoista TM:stä näkee, jos jollainkin olis.

Koetan ainakin viikoittain päivittää lankaa uusilla dokumenteilla selityksineen. Tilaa siis jää hyvin muidenkin keskustelulle.

IMG_2568.JPGIMG_2570.JPGIMG_2571.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten jossain tietoa kuinka paljon pommeja lopulta saapui? Hinnoittelusta sen verran että Neuvostoliitolla oli usein suunnitelmataloudesta johtuen suuria vaikeuksia hinnoitella tavaraa vientiin.
 
Omituiselta kylläkin tuntuu kentän päällystämisen syyn olleen pöly; olihan kaikki kenttämme tehty hiekkakankaille. Uskottavampi tarve olisi pehmeä maapohja, johon koneiden renkaat upposivat. Puualusta levittää painon laajemmalle. Vaneri olisi varmaan liian kallista sota-aikaiseksi kiitoradaksi; puulankkujahan sai kun vaan laittoi miehiä metsätöihin. Pari lankkua oli vielä ainakin 10 v sitten säilynyt Karjalan lennoston perinnehuoneessa.

Jossain kirjassa oli maininta etteivät saksalaiset mielellään operoineet Utissa kentän hiekkaisuuden takia: taisivat olla siis yleisestikin pölyallergisia? Hiekkapöly aiheutti Suomenkin koneille ongelmia sodan aikana, jotkut moottorit olivat alttiimpia kuin toiset. Ainakin Hurricanet ja Fiatit olivat ongelmalapsia, Mersuihinkin asennettiin 'trooppiset' suodattimet.

Pääesikunta tiedotti MiG-21 laivueen hankkimisesta tammikuun alussa sen jälkeen, kun jenkkilehti oli kertonut tarkat tiedot kaupasta. Koneiden lukumäärän suuruusluokkakin (20 kpl) oli oikein. Oikea määrä oli 21 kpl; myöhemmin saimme yhden takuuseen, kun turbiinin irronneet siivet katkaisivat koelennolla MiG in takarungon. Ohjaaja lentueen päällikkö kapt Juvonen, olikohan Suomen ensimmäinen heittoistuinhyppy.

Vampire Trainerista oli hypätty tuolilla vuonna -58: yksipaikkaisissahan ei ollut tuolia. Myös Gnateista hypättiin, sitä en muista oliko ennen vai jälkeen tuon MiGin putoamisen.
MG:n 'kytkynä' tilattu MU hankittiin muuten kahdesti: ensimmäinen tilaus tehtiin 'vasemmalla kädellä' jo 1954. Seuraava hallitus perui projektin kiireesti.

https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/ve...nkinta-1954-salaa-ja-salaisin-taka-ajatuksin/
 
Vampire Trainerista oli hypätty tuolilla vuonna -58: yksipaikkaisissahan ei ollut tuolia. Myös Gnateista hypättiin, sitä en muista oliko ennen vai jälkeen tuon MiGin putoamisen.
MG:n 'kytkynä' tilattu MU hankittiin muuten kahdesti: ensimmäinen tilaus tehtiin 'vasemmalla kädellä' jo 1954. Seuraava hallitus perui projektin kiireesti.
Hyvä täydennys. En ruvennu hakemaan vanhoja heittoistuinhyppyjä, kun tiesin ettei perus-Vampissa sellaista ole. Mutta ehdotan, ettei mennä 1950-luvulle eikä varsinkaan sota-aikojen pölyisiin kiitoratoihin. Tämä on lähteisiin perustusva lanka 1960-luvun Ilmavoimista. On erittäin toivottavaa että keskusteluforumilla keskusteltaisiin, mutta jonkun postaamaan mihinkään perustumattomaan off-topikiin vastaaminen hajottaa sisällön niin, ettei tätä kukaan jaksa lukea. Kun haaveena oli, että parhaassa tapauksessa syntyisi ilmailukirjallisuuttamme täydentävää uutta historiankirjoitusta.
Olen ajautunut HS.Fi sivustolla ikuiseen inttämiseen yhden trollin kanssa. Hän jaksaa väittää, ettei Suomen ilmavoimilla ollut mitään suorituskyky vajatte 50-luvulla.
Kaikki tiedämme vastauksen tähän kysymykseen, mutta voihan sen vielä kerran todistaa esim oheisella dokumentilla. Suorituskykyvajeiden poistamista ruvettiin suunnittelemaan ns. nootti-kriisin aikaan loppuvuodesta 1961. Aikaisemminkin oli tehty erilaisia kehittämisohjelmia, joille ei poliitikoilta varoja riittänyt; vikaa oli kyllä rahan pyytäjissäkin. Puolustusvoimissa ruvettiin valmistautumaan sotilaallisiin konsultaatioihin Nliiton kanssa, joita ei sitten kuitenkaan koskaan tullut. Eka homma oli kartoittaa silloinen nykytilanne. PV:n komentaja Sakari Simeliuksen käskystä jokainen puolustushaara, aselaji, sotatalouden ase- ja ammustuotanto ym laativat katsaukset, missä mennään vuodenvaihteessa 1961-62.

Ilmavoimien raportissa 8.11.1961 kerrotaan ensin ilmavalvonnasta. Se perustui aisti-ilmavalvontaan ja viestit kulkivat 2/3;lta johdinyhteyksillä. Nopeat maalit nähtiin tai kuultiin mutta tietoa ei saatu riittävän nopeasti eteenpäin. Oltiin siis aika lailla samalla tasolla kun jatkosodassa. Tutkakeskusten luolat oli louhittu ja rakennustyöt aika pitkälle tehty. Johtamisjärjestelmää ruvettiin ajamaan pystyyn joka oli monen vuoden homma. Siitä myöhemmin lisää. Jos joku katsoo tarkemmin, niin huomaa ettei johtamispaikat enää sijaitse samoissa luolissa, joten asiakirja on tullu julkiseksi jo viime vuosikymmenellä.

Lentävää Gnat-kalustioa käyttämään oli 10 valmista ohjaajaa. Mitä mahtoi tarkoittaa; oma veikkaus on vasta ns. päivystysohjaajan kelpoisuus, eikä siis vielä taistelulentäjä. Toiset 10 oli saanu tyyppikoulutuksen ja siinä kaikki, jotka pääkaluston puikkoihin saivat tarttua! Fouga-kelpuutettuja oli 73 joista laivueisiin voitiin irroittaa 30 lentäjää. Mutta Gnat-koulutus siis puuttui heiltä. Vampiret ja Fougat nähtiin ainoastaan koulutuskalustona. NH eli Nikitatkin oli tulleet mutta niiden kutsuminen sa-tiedustelukoneiksi oli kyllä verratonta optimismia. Ennen vihollisuuksien alkua niillä oli käyttöä ja siitäkin myöhemmin lisää.

Ilmatorjunta kuului tähän aikaan Ilmavoimille tai laskettiin yhteisen johdon alla olevalle ilmapuolustukselle. Katsaus mainitsee 8 Oerlikon-jaosta eli 16 tykkiä ja 8 tutkaa. Vielä ei olla saavutettu operatiivista valmiutta, jonka raportin vastaanottajana tietää. Varmaan siksi ei sitä mainita lainkaan. It:n osalta kerrotaan valitellen, että vanhoja 76 mm pattereita on jouduttu luovuttamaan rt:lle. Mutta ei mitään 88 IItK- ja 76 ItK31-kalustosta. Jälkimmäisillä nyt ei enää mitään tehnykään ja 88:t puuttui hauskasta syystä, jota ei raportissa uskallettu kertoa (tai ehkä mietittiin olisiko tilanne jotenkin korjattavissa). Pitää se joskus täällä paljastaa.

Vikalla sivulla 7 kerrotaan mitä sitten pitäisi tehdä. En toista ehdotuksia, jotka aika isolta osin toteutuivatkin. Teknistä henkilökuntaa ei tietenkään tullu kun pieni osa tarpeesta ja värvättyjen ohjaajien koulutuskin alkoi vasta vuosikymmenen loppupuolella. Kaukonäköinen ehdotus oli siviili- ja sotilaslennonjohdon yhdistäminen, joka kaiketi on vieläkin voimassa.

IMG_9431.jpgIMG_9432.jpgIMG_9433.jpg
 
Hyvä täydennys. En ruvennu hakemaan vanhoja heittoistuinhyppyjä, kun tiesin ettei perus-Vampissa sellaista ole. Mutta ehdotan, ettei mennä 1950-luvulle eikä varsinkaan sota-aikojen pölyisiin kiitoratoihin. Tämä on lähteisiin perustusva lanka 1960-luvun Ilmavoimista. On erittäin toivottavaa että keskusteluforumilla keskusteltaisiin, mutta jonkun postaamaan mihinkään perustumattomaan off-topikiin vastaaminen hajottaa sisällön niin, ettei tätä kukaan jaksa lukea. Kun haaveena oli, että parhaassa tapauksessa syntyisi ilmailukirjallisuuttamme täydentävää uutta historiankirjoitusta.

Kaikki tiedämme vastauksen tähän kysymykseen, mutta voihan sen vielä kerran todistaa esim oheisella dokumentilla. Suorituskykyvajeiden poistamista ruvettiin suunnittelemaan ns. nootti-kriisin aikaan loppuvuodesta 1961. Aikaisemminkin oli tehty erilaisia kehittämisohjelmia, joille ei poliitikoilta varoja riittänyt; vikaa oli kyllä rahan pyytäjissäkin. Puolustusvoimissa ruvettiin valmistautumaan sotilaallisiin konsultaatioihin Nliiton kanssa, joita ei sitten kuitenkaan koskaan tullut. Eka homma oli kartoittaa silloinen nykytilanne. PV:n komentaja Sakari Simeliuksen käskystä jokainen puolustushaara, aselaji, sotatalouden ase- ja ammustuotanto ym laativat katsaukset, missä mennään vuodenvaihteessa 1961-62.

Ilmavoimien raportissa 8.11.1961 kerrotaan ensin ilmavalvonnasta. Se perustui aisti-ilmavalvontaan ja viestit kulkivat 2/3;lta johdinyhteyksillä. Nopeat maalit nähtiin tai kuultiin mutta tietoa ei saatu riittävän nopeasti eteenpäin. Oltiin siis aika lailla samalla tasolla kun jatkosodassa. Tutkakeskusten luolat oli louhittu ja rakennustyöt aika pitkälle tehty. Johtamisjärjestelmää ruvettiin ajamaan pystyyn joka oli monen vuoden homma. Siitä myöhemmin lisää. Jos joku katsoo tarkemmin, niin huomaa ettei johtamispaikat enää sijaitse samoissa luolissa, joten asiakirja on tullu julkiseksi jo viime vuosikymmenellä.

Lentävää Gnat-kalustioa käyttämään oli 10 valmista ohjaajaa. Mitä mahtoi tarkoittaa; oma veikkaus on vasta ns. päivystysohjaajan kelpoisuus, eikä siis vielä taistelulentäjä. Toiset 10 oli saanu tyyppikoulutuksen ja siinä kaikki, jotka pääkaluston puikkoihin saivat tarttua! Fouga-kelpuutettuja oli 73 joista laivueisiin voitiin irroittaa 30 lentäjää. Mutta Gnat-koulutus siis puuttui heiltä. Vampiret ja Fougat nähtiin ainoastaan koulutuskalustona. NH eli Nikitatkin oli tulleet mutta niiden kutsuminen sa-tiedustelukoneiksi oli kyllä verratonta optimismia. Ennen vihollisuuksien alkua niillä oli käyttöä ja siitäkin myöhemmin lisää.

Ilmatorjunta kuului tähän aikaan Ilmavoimille tai laskettiin yhteisen johdon alla olevalle ilmapuolustukselle. Katsaus mainitsee 8 Oerlikon-jaosta eli 16 tykkiä ja 8 tutkaa. Vielä ei olla saavutettu operatiivista valmiutta, jonka raportin vastaanottajana tietää. Varmaan siksi ei sitä mainita lainkaan. It:n osalta kerrotaan valitellen, että vanhoja 76 mm pattereita on jouduttu luovuttamaan rt:lle. Mutta ei mitään 88 IItK- ja 76 ItK31-kalustosta. Jälkimmäisillä nyt ei enää mitään tehnykään ja 88:t puuttui hauskasta syystä, jota ei raportissa uskallettu kertoa (tai ehkä mietittiin olisiko tilanne jotenkin korjattavissa). Pitää se joskus täällä paljastaa.

Vikalla sivulla 7 kerrotaan mitä sitten pitäisi tehdä. En toista ehdotuksia, jotka aika isolta osin toteutuivatkin. Teknistä henkilökuntaa ei tietenkään tullu kun pieni osa tarpeesta ja värvättyjen ohjaajien koulutuskin alkoi vasta vuosikymmenen loppupuolella. Kaukonäköinen ehdotus oli siviili- ja sotilaslennonjohdon yhdistäminen, joka kaiketi on vieläkin voimassa.

Katso liite: 65847Katso liite: 65846Katso liite: 65845

Hyvin mielenkiintoista luettavaa. Kiitos.
 
Hyvä täydennys. En ruvennu hakemaan vanhoja heittoistuinhyppyjä, kun tiesin ettei perus-Vampissa sellaista ole. Mutta ehdotan, ettei mennä 1950-luvulle eikä varsinkaan sota-aikojen pölyisiin kiitoratoihin. Tämä on lähteisiin perustusva lanka 1960-luvun Ilmavoimista. On erittäin toivottavaa että keskusteluforumilla keskusteltaisiin, mutta jonkun postaamaan mihinkään perustumattomaan off-topikiin vastaaminen hajottaa sisällön niin, ettei tätä kukaan jaksa lukea. Kun haaveena oli, että parhaassa tapauksessa syntyisi ilmailukirjallisuuttamme täydentävää uutta historiankirjoitusta.

Kaikki tiedämme vastauksen tähän kysymykseen, mutta voihan sen vielä kerran todistaa esim oheisella dokumentilla. Suorituskykyvajeiden poistamista ruvettiin suunnittelemaan ns. nootti-kriisin aikaan loppuvuodesta 1961. Aikaisemminkin oli tehty erilaisia kehittämisohjelmia, joille ei poliitikoilta varoja riittänyt; vikaa oli kyllä rahan pyytäjissäkin. Puolustusvoimissa ruvettiin valmistautumaan sotilaallisiin konsultaatioihin Nliiton kanssa, joita ei sitten kuitenkaan koskaan tullut. Eka homma oli kartoittaa silloinen nykytilanne. PV:n komentaja Sakari Simeliuksen käskystä jokainen puolustushaara, aselaji, sotatalouden ase- ja ammustuotanto ym laativat katsaukset, missä mennään vuodenvaihteessa 1961-62.

Ilmavoimien raportissa 8.11.1961 kerrotaan ensin ilmavalvonnasta. Se perustui aisti-ilmavalvontaan ja viestit kulkivat 2/3;lta johdinyhteyksillä. Nopeat maalit nähtiin tai kuultiin mutta tietoa ei saatu riittävän nopeasti eteenpäin. Oltiin siis aika lailla samalla tasolla kun jatkosodassa. Tutkakeskusten luolat oli louhittu ja rakennustyöt aika pitkälle tehty. Johtamisjärjestelmää ruvettiin ajamaan pystyyn joka oli monen vuoden homma. Siitä myöhemmin lisää. Jos joku katsoo tarkemmin, niin huomaa ettei johtamispaikat enää sijaitse samoissa luolissa, joten asiakirja on tullu julkiseksi jo viime vuosikymmenellä.

Lentävää Gnat-kalustioa käyttämään oli 10 valmista ohjaajaa. Mitä mahtoi tarkoittaa; oma veikkaus on vasta ns. päivystysohjaajan kelpoisuus, eikä siis vielä taistelulentäjä. Toiset 10 oli saanu tyyppikoulutuksen ja siinä kaikki, jotka pääkaluston puikkoihin saivat tarttua! Fouga-kelpuutettuja oli 73 joista laivueisiin voitiin irroittaa 30 lentäjää. Mutta Gnat-koulutus siis puuttui heiltä. Vampiret ja Fougat nähtiin ainoastaan koulutuskalustona. NH eli Nikitatkin oli tulleet mutta niiden kutsuminen sa-tiedustelukoneiksi oli kyllä verratonta optimismia. Ennen vihollisuuksien alkua niillä oli käyttöä ja siitäkin myöhemmin lisää.

Ilmatorjunta kuului tähän aikaan Ilmavoimille tai laskettiin yhteisen johdon alla olevalle ilmapuolustukselle. Katsaus mainitsee 8 Oerlikon-jaosta eli 16 tykkiä ja 8 tutkaa. Vielä ei olla saavutettu operatiivista valmiutta, jonka raportin vastaanottajana tietää. Varmaan siksi ei sitä mainita lainkaan. It:n osalta kerrotaan valitellen, että vanhoja 76 mm pattereita on jouduttu luovuttamaan rt:lle. Mutta ei mitään 88 IItK- ja 76 ItK31-kalustosta. Jälkimmäisillä nyt ei enää mitään tehnykään ja 88:t puuttui hauskasta syystä, jota ei raportissa uskallettu kertoa (tai ehkä mietittiin olisiko tilanne jotenkin korjattavissa). Pitää se joskus täällä paljastaa.

Vikalla sivulla 7 kerrotaan mitä sitten pitäisi tehdä. En toista ehdotuksia, jotka aika isolta osin toteutuivatkin. Teknistä henkilökuntaa ei tietenkään tullu kun pieni osa tarpeesta ja värvättyjen ohjaajien koulutuskin alkoi vasta vuosikymmenen loppupuolella. Kaukonäköinen ehdotus oli siviili- ja sotilaslennonjohdon yhdistäminen, joka kaiketi on vieläkin voimassa.

Katso liite: 65847Katso liite: 65846Katso liite: 65845
Pitääpä lukea kiitos
 
Kyllä ilmatorjunta oli §960-luvulla itsenäinen maavoimien aselaji. Kalusto oli tosin surkean vamhentunutta 35 mm Oerlikonejua lukuunottamatta ja ennen Sergei hankintoja.
 
It:n osalta kerrotaan valitellen, että vanhoja 76 mm pattereita on jouduttu luovuttamaan rt:lle. Mutta ei mitään 88 IItK- ja 76 ItK31-kalustosta. Jälkimmäisillä nyt ei enää mitään tehnykään ja 88:t puuttui hauskasta syystä, jota ei raportissa uskallettu kertoa (tai ehkä mietittiin olisiko tilanne jotenkin korjattavissa). Pitää se joskus täällä paljastaa.
Mistä tässä on kyse? Rt taisi puhua niistä myöhempänä maailmanaikana myönteiseen sävyyn.
 
Kyllä ilmatorjunta oli 1960-luvulla itsenäinen maavoimien aselaji
Olet oikeassa! Muutos tapahtui kuitenkin vasta v. 1961 alusta joten ehkä komentaja Simelius halusi entiseen tapaan koko ilmapuolustuksen yhteenvedot tai Op-os laati sen "vanhasta muistista". Se yhteen niputtaminen minuakin hämäsi. Kun sitten katsotaan mitä silloiset it-kalifit raportoivat aselajinsa puutteista, niin on kyllä karua luettavaa. Valmiudesta ei puhuttu mitään vaan raportti oli oikeastaan vain ostoslista. Näitä puutteita saatiin aika vähän korjatuksi ennen 1980-lukua. Raskaat it-tykit poistuivat ja tilalle saatiin 8 kpl Oerlikon-jaoksia. Myöhemmin ilmenee, että niidenkin kanssa oli aikamoisia vaikeuksia kuten huipputekniikan kanssa usein käy. Forumin "perinnease" Sergei nyt tuli käyttöön 1960-luvun lopussa sekä 57 ItK60 automaattipatterit, mutta nämä jälkimmäiset vasta 70-luvun jälkipuoliskolla. Sergeillä ei oo koskaan osunu ku säkällä ja "Nikolain" käyttöarvo oli kyseenalainen jo 1961. Ehkä oli hyvä, ettemme me 1970-luvun tykkimiehet tienneet totuutta. Tykistön tuliasemien suojaaminen oli kevyen it-tykistön päätehtävä.

It-toimisto laati suunnitelman, millainen ilmatorjuntajärjestelmämme pitäisi olla sekä listasi puutteet. Ne löytyy alla oheisista taulukoista. Ilmatorjunnan alayksikkö oli it-rykmentti. Se kykenee johtamaan yhtä tai useampaa it-pstoa. Rykmentillä sekä kullakin it-pstolla piti olla yksi valvontatutka kullakin. Meille oli hommattu jenkkitutka AN/TPS-1 (lempi)nimeltään "Tepsu". Jenkeistä olisi ollut hankala ostaa asejärjestelmiä 1950-luvun lopulla mutta meille kätevästi oli saatavissa lisenssivehje Italiasta. Niitä esiteltiin myös julkisuudessa vähän sillä ajatuksella, että "ilmatorjunta astuu uuteen aikakauteen". Sitä ei kerrottu, että näitä tutkia riitti ainoastaan 1 (yksi) kappale it-käyttöön; loput Ilmavoimat varasi lennonjohtotehtäviin. Puutteeksi jäi silloin peräti 49 kpl 50 tutkan tarpeesta.

It-toimiston ostoslistalla tärkeimpiä hankintoja olivat ilmatorjuntaohjukset, joiden peittämät tai silloisella it-kielellä "suojaamat alueet" näkyy alla. Ostoslistalla oli automaatti-itjaoksia kokonaista 26 kpl lisää sekä yli 500 kevyttä it-asetta.
Mistä tässä on kyse? Rt taisi puhua niistä myöhempänä maailmanaikana myönteiseen sävyyn.
En mene nyt 1950-luvulle, kun tämä ilmatorjuntakaan ei mielenkiintoisuudesta huolimatta ole ihan langan otsikon mukaista. It kuitenkin kuuluu ulmapuolustukseen kuten jo on todettu ja esittelen arkistotietoja tältä sektorilta jatkossakin.

IMG_9479.jpgIMG_9475 PEop-os sal kirj 1961.JPGIMG_9476.jpgIMG_9478.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Palataanpa taas noottikriisin aiheuttamien neuvotteluiden sivupoluilta Rissalaan ja MiGeihin. Koneiden vastaanotto sekä luovutus menivät melko lailla läskiksi; eihän sellaista oltu tehty koskaan aikaisemmin. Koneiden mukana tuli ryhmä ns. takuumiehiä hoitamaan luovutuksen ja tarvittavat takuutyöt. Pääesikunnasta lähti vastaanottojärjestelyjä seuraamaan kaksi upseeria johtajana myöhempi Etelä-Suomen sotilasläänin komentaja, silloinen evl Kai Halmevaara. Komennus venyi melkein kahden viikon mittaiseksi, koska koneiden tulolento Suomeen viivästyi huonojen säiden johdosta. Halmevaaraa ei pidetty mitenkään ilkeänä henkilönä, joten arvostelun jälkeenpäin arvioiden suorastaan sotilasfarssia lähentelevät yksityiskohdat lienevät juuri näin tapahtuneet.

Valmisteluihin olisi ollut lähes vuosi aikaa. Tästä huolimatta kuvataan vastaanottojärjestelyjä täysin improvisoiduiksi ja vaikka ne piti suoritaa salassa, olisi henkilöt pitänyt ennalta perehdyttää ja laatia runsaalle materiaalille etukäteen sijoitussuunnitelma. Joku PV:ssä aina on vastuussa; tässä tapauksessa Karjalan lennoston komentaja. Osa neukkujen lähettämästä tarpeellisesta infosta pysähtyi Ilmavoimien esikuntaan, mutta perusjutuistakaan kuten riittävästä määrästä tulkkeja, ei oltu huolehdittu. Asia kaatui yksinomaan Karjalan lennoston niskaan vaikka Ilmavoimista olisi voitu komentaa lisävoimia Rissalaan.

Venäläisä takuumiehiä kuvataan päteviksi ja innostuneiksi antamaan apuja uudelle "liittolaiselle", mutta kun suomalaiset vastaanottajat oli käsketty paikalle vasta koneiden saapumisen jälkeen, olivat neukut ainakin 3 vrk tumput suorana vailla mitään puuhaa. Vastaanotto oli myöhemminkin varsin muodollista ja rutiininomaista. Raporttia lukiessa mieleen tulee, etteivät tehtäviinsä valmentamattomat vastaanottajat paljoakaan oudosta tekniikasta ymmärtäneet ja vastaanotto-ohjelman puuttuessa pyrittiin vaan pääsemään epämiellyttävistä vieraista äkkiä eroon. Valtion hommissa ei myöskään kiirettä pidetty: hallien ovet avattiin vasta 8:30 jolloin vieraat pääsivät töihin, kertoo raportti. Täytyy koettaa selvittää, menikö suomalaisten välttämättömiin aamukahveihin 30 vai 60 min ennen töiden aloitusta.

Tässä asiassa siis neukut olivat avuliaita ja ahkeria. Kulttuurieroihinkin törmättiin, kun lennostossa oltiin sitä mieltä, että koko tukikohta laittaa "lapun luukulle" juhannuksena ja lähtee kokonaisuudessaan 3 viikon kesälomalle. Suurvallan jatkuvaan valmiuteen tottuneet neukut eivät tällaista lainkaan ymmärtäneet vaan ilmoittivat, että takuuaaika juoksee kalenteriajan mukaisesti. Asiasta oli toki sovittu kauppasoppareissa, mutta savossa kaiketi luultiin, että olisi soveltamisen varaa.

Raportissa kerrotaankin: " Vastaanoton suunnittelemattomuus ja järjestelykyvyn puute antoi hankkijalle (neukuille) meistä epäedullisen kuvan. Se saattaa johtaa meille toimitettavan materiaalin laadun alenemiseen tulevaisuudessa. Samalla se kavensi pohjaa taholtamme tehtäviltä vaatimuksilta." Salaaminen ei ollut onnistunut alkuunkaan. Saapuneiden koneiden lukumäärä vuoti lehdistölle ja Iltasanomat vihjaili "lennoston upseerien rouvien saaneen etukäteen tiedon koneiden saapumisaikataulusta".

MiGien mukana saapuneista takuumiehistä ei sentään hiiskuttu eikä niistä kaiketi ole koskaan tätä aikaisemmin kerrottu julkisuuteen, ei ainakaan ole sattunut silmiin. Mitään vieraan vallan kouluttajiahan emme puolueettomana maana hyväksyneet omalle maaperällemme. Raportti on alla, lukekaa itse:

IMG_3784.JPGIMG_3785.JPGIMG_3786.JPGIMG_3787.JPGIMG_3788.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Palataanpa taas noottikriisin aiheuttamien neuvotteluiden sivupoluilta Rissalaan ja MiGeihin. Koneiden vastaanotto sekä luovutus menivät melko lailla läskiksi; eihän sellaista oltu tehty koskaan aikaisemmin. Koneiden mukana tuli ryhmä ns. takuumiehiä hoitamaan luovutuksen ja tarvittavat takuutyöt. Pääesikunnasta lähti vastaanottojärjestelyjä seuraamaan kaksi upseeria johtajana myöhempi Etelä-Suomen sotilasläänin komentaja, silloinen evl Kai Halmevaara. Komennus venyi melkein kahden viikon mittaiseksi, koska koneiden tulolento Suomeen viivästyi huonojen säiden johdosta. Halmevaaraa ei pidetty mitenkään ilkeänä henkilönä, joten arvostelun jälkeenpäin arvioiden suorastaan sotilasfarssia lähentelevät yksityiskohdat lienevät juuri näin tapahtuneet.

Valmisteluihin olisi ollut lähes vuosi aikaa. Tästä huolimatta kuvataan vastaanottojärjestelyjä täysin improvisoiduiksi ja vaikka ne piti suoritaa salassa, olisi henkilöt pitänyt ennalta perehdyttää ja laatia runsaalle materiaalille etukäteen sijoitussuunnitelma. Joku PV:ssä aina on vastuussa; tässä tapauksessa Karjalan lennoston komentaja. Osa neukkujen lähettämästä tarpeellisesta infosta pysähtyi Ilmavoimien esikuntaan, mutta perusjutuistakaan kuten riittävästä määrästä tulkkeja, ei oltu huolehdittu. Asia kaatui yksinomaan Karjalan lennoston niskaan vaikka Ilmavoimista olisi voitu komentaa lisävoimia Rissalaan.

Venäläisä takuumiehiä kuvataan päteviksi ja innostuneiksi antamaan apuja uudelle liittolaiselle, mutta kun suomalaiset vastaanottajat oli käsketty paikalle vasta koneiden saapumisen jälkeen, olivat neukut ainakin 3 vrk tumput suorana vailla mitään puuhaa. Vastaanotto oli myöhemminkin varsin muodollista ja rutiininomaista. Raporttia lukiessa mieleen tulee, etteivät tehtäviinsä valmentamattomat vastaanottajat paljoakaan oudosta tekniikasta ymmärtäneet ja vastaanotto-ohjelman puuttuessa pyrittiin vaan pääsemään epämiellyttävistä vieraista äkkiä eroon. Valtion hommissa ei myöskään kiirettä pidetrty: hallien ovet avattiin vasta 8:30 jolloin vieraat pääsivät töihin, kertoo raportti. Täytyy koettaa selvittää, menikö suomalaisten välttämättömiin aamukahveihin 30 vai 60 min ennen töiden aloitusta.

Tässä asiassa siis neukut olivat avuliaita ja ahkeria. Kulttuurieroihinkin törmättiin, kun lennostossa oltiin sitä mieltä, että koko tukikohta laittaa "lapun luukulle" juhannuksena ja lähtee kokonaisuudessaan 3 viikon kesälomalle. Suurvallan jatkuvaan valmiuteen tottuneet neukut eivät tällaista lainkaan ymmärtäneet vaan ilmoittivat, että takuuaaika juoksee kalenteriajan mukaisesti. Asiasta oli toki sovittu kauppasoppareissa, mutta savossa kaiketi luultiin, että olisi soveltamisen varaa.

Raportissa kerrotaankin: " Vastaanoton suunnittelemattomuus ja järjestelykyvyn puute antoi hankkijalle (neukuille) meistä epäedullisen kuvan. Se saattaa johtaa meille toimitettavan materiaalin laadun alenemiseen tulevaisuudessa. Samalla se kavensi pohjaa taholtamme tehtäviltä vaatimuksilta." Salaaminen ei ollut onnistunut alkuunkaan. Saapuneiden koneiden lukumäärä vuoti lehdistölle ja Iltasanomat vihjaili "lennoston upseerien rouvien saaneen etukäteen tiedon koneiden saapumisaikataulusta".

MiGien mukana saapuneista takuumiehistä ei sentään hiiskuttu eikä niistä kaiketi ole koskaan tätä aikaisemmin kerrottu julkisuuteen, ei ainakaan ole sattunut silmiin. Mitään vieraan vallan kouluttajiahan emme puolueettomana maana hyväksyneet omalle maaperällemme. Raportti on alla, lukekaa itse:

Katso liite: 67870Katso liite: 67871Katso liite: 67872Katso liite: 67873Katso liite: 67874

Ihan mainioita tunnelmapaloja. Kiitos jakamisesta.
 
Yllättävän kyvytöntä henkilöstöä ilmavoimissa tuohon aikaan. Olisi luullut että tuonne olisi komennettu parhaita miehiä eikä virkamiehiä...
 
Back
Top