Ruotsi Naton jäseneksi

Nyt on svensson oivaltanut. Kestiki se nelisenkymmentä vuotta.
On noita perusrikollisten luovutuksia tullut koko ajan, tasaisen epäsäännöllisesti. Ja kuten aina, ratkaisun tekee oikeuslaitos, eivät poliitikot.

Ajoitus on kyllä tällä kertaa erinomainen. Sulttaani pääsee julistamaan koko kansalle, kuinka inhat länsimaalaiset joutuivat alistumaan suuren ja mahtavan Kalkkunan tahtoon.
 
Syyte nostettu PKK:n tukemisesta. Ilmeisesti sulttaania halutaan lepytellä.

Tämähän tuli nyt vastikään mahdolliseksi, kun jo vuodesta 2017 lähtien putkessa ollut laki terroristijärjestöjen tukemisen kriminalisoinnista astui voimaan (1.6.2023). Ennenhän Ruotsissa sai vapaasti osallistua terroristiseksi luokitellun järjestön toimintaan (vaikka rahoittamalla operaatioita myymällä keksejä avoimesti torilla, järjestön logot vieressä komeillen), kunhan ei vaan itse henkilökohtaisesti syyllistynyt suoraan rikoksiin kuten esim. pommi-iskun valmisteluun räjähteitä kasaillen.

Ajoitus on todellakin erittäin hyvä Turkin sisäpolitiikkaa ajatellen, eli tarjoaa sulttaanille ammuksia perustella takinkääntöä.
 
Swedish government says it will allow the alliance to base troops on its territory even before formally joining the group. “The government has decided that the Swedish Armed Forces may undertake preparations with NATO and NATO countries to enable future joint operations,” Prime Minister Ulf Kristersson and Defense Minister Pal Jonson said. Those preparations could include the “temporary basing of foreign equipment and personnel on Swedish territory,” they wrote. “The decision sends a clear signal to Russia and strengthens Sweden’s defense.”
Mielenkiintoista myös se, että pohjoismainen ylivalta Natossa voi jatkua vielä pidempäänkin. Olisi jo kolmas putkeen:
officials say there is a growing consensus that Denmark’s prime minister, Mette Frederiksen, could succeed Mr. Stoltenberg at the helm of the alliance. Ms. Frederiksen, 45, would be the first woman to hold the post and recently returned from a trip to Washington, where on Tuesday she met President Biden and other officials whose support would be vital.
 

Mielenkiintoista myös se, että pohjoismainen ylivalta Natossa voi jatkua vielä pidempäänkin. Olisi jo kolmas putkeen:
Fredrikssen sanoi ettei halua Naton pääsihteeriksi.

Ben Wallace sen sijaan haluaa ja Rishi Sunak tietääkseni tukee sitä. Mutta Benihän kelpaisi varmaan kaikille täällä erinomaisesti.
 
Fredrikssen sanoi ettei halua Naton pääsihteeriksi.

Ben Wallace sen sijaan haluaa ja Rishi Sunak tietääkseni tukee sitä. Mutta Benihän kelpaisi varmaan kaikille täällä erinomaisesti.
Benkku kelpaisi täällä kyllä, mutta kuulemma patonginpurijoille ei:
A senior NATO official said that France and others were insisting that a new secretary general come from a country that is part of the European Union, which would rule out Britain’s defense secretary, Ben Wallace, who has expressed interest in the job.
 
Mä olisin hyvin hämmästynyt, jos näin ei olisi. Oli yllättävää, kuinka vähän Venäjä ilmeisesti yritti vaikuttaa Suomen prosessiin. Toki Turkki pystyi aikansa viivyttämään, ja olihan näitä huuhaa-ukkoja ja muita hyödyllisiä idiootteja liikenteessä, mutta mitään isompaa mielipidevaikuttamista tms ei ollut.

Voi toki olla että katsoivat kannatuksen olevan niin vahvaa että isompaan operaatioon ei ollut järkevää lähteä.
 
Mä olisin hyvin hämmästynyt, jos näin ei olisi. Oli yllättävää, kuinka vähän Venäjä ilmeisesti yritti vaikuttaa Suomen prosessiin. Toki Turkki pystyi aikansa viivyttämään, ja olihan näitä huuhaa-ukkoja ja muita hyödyllisiä idiootteja liikenteessä, mutta mitään isompaa mielipidevaikuttamista tms ei ollut.

Voi toki olla että katsoivat kannatuksen olevan niin vahvaa että isompaan operaatioon ei ollut järkevää lähteä.
Venäjän mielestä Suomi ja Ruotsi ovat kuuluneet länteen jo vuosikausia, vaikka tätä eivät kaikki päättäjät Suomessa ymmärrä edelleenkään.
 
Mä olisin hyvin hämmästynyt, jos näin ei olisi. Oli yllättävää, kuinka vähän Venäjä ilmeisesti yritti vaikuttaa Suomen prosessiin. Toki Turkki pystyi aikansa viivyttämään, ja olihan näitä huuhaa-ukkoja ja muita hyödyllisiä idiootteja liikenteessä, mutta mitään isompaa mielipidevaikuttamista tms ei ollut.

Voi toki olla että katsoivat kannatuksen olevan niin vahvaa että isompaan operaatioon ei ollut järkevää lähteä.

Voi olla että Ukraina otti kaikki nämäkin resurssit, suoraan tai epäsuorasti. Vaikka Naton laajentuminen on Venäjälle tärkeä vastustettava asia, niin ehkä lähetystöväki yms käytti aikansa konkreettisempaan, esim Ruotsin aseavun kartoittamiseen.
 
Voi olla että Ukraina otti kaikki nämäkin resurssit, suoraan tai epäsuorasti. Vaikka Naton laajentuminen on Venäjälle tärkeä vastustettava asia, niin ehkä lähetystöväki yms käytti aikansa konkreettisempaan, esim Ruotsin aseavun kartoittamiseen.
Mä luulen myös, että Ukraina vei resursseja aika paljon, joten Ukraina pelasti Suomen tälläkin rintamalla. Silti oli yllättävää, kuinka vähän Venäjällä oli paukkuja. Naton laajentumisen estäminen on kuitenkin Venäjällä korkealla prioriteettilistalla; siitä huolimatta että Suomi oli jo pitkään Naton leirissä. Tosin samoin on Ruotsikin.

Onko siis Venäjän kyber-uhka samalla tavalla savijaloilla seisova jättiläinen, kuin maan perinteiset asevoimat?
 
Mä luulen myös, että Ukraina vei resursseja aika paljon, joten Ukraina pelasti Suomen tälläkin rintamalla. Silti oli yllättävää, kuinka vähän Venäjällä oli paukkuja. Naton laajentumisen estäminen on kuitenkin Venäjällä korkealla prioriteettilistalla; siitä huolimatta että Suomi oli jo pitkään Naton leirissä. Tosin samoin on Ruotsikin.

Onko siis Venäjän kyber-uhka samalla tavalla savijaloilla seisova jättiläinen, kuin maan perinteiset asevoimat?

Rahan säästämiseksi Suomi ja Ruotsi voisivat yhdistää tärkeitä hallinnon rekistereitä, esim:

- Ajoneuvorekisterit sis. ilma-alusrekisteri
- Väestörekisteri
- Kauppa- ja yhdistysrekisteri
- Kiinteistörekisteri
- Ennakkoperintärekisteri
- Tutkinnot ja ammattiluvat
- Koulujen kurssiläpäisytilanne
- Vihapuherekisteri

Mikään noista ei sinänsä tarvi olla internetissä. No veroilmoituksen voi tehdä kerran vuodessa sähköpostilla, muulloin sekin olisi offline.
 
Poha voisi kilpailuttaa yhteisrekisterien tarjoajat. Kilpailutus menisi pari kertaa uusiksi jonkin muotoseikan takia, sitten homma viivästyisi muuten vain mutta rekisteristä saataisiin vain osa suunnitelluista toiminnallisuuksista käyttöön vaikka rahaa palaisi moninkertaisesti budjetoituun nähden. Lopulta ostettaisiin joku Audin varaosakirjanpitojärjestelmän pohjalta rakennettu ohjelma joka olisi niin kankea että joku massarikostukija ohjelmoisi vapaa-ajallaan paljon paremman.
 
Mä luulen myös, että Ukraina vei resursseja aika paljon, joten Ukraina pelasti Suomen tälläkin rintamalla. Silti oli yllättävää, kuinka vähän Venäjällä oli paukkuja. Naton laajentumisen estäminen on kuitenkin Venäjällä korkealla prioriteettilistalla; siitä huolimatta että Suomi oli jo pitkään Naton leirissä. Tosin samoin on Ruotsikin.

Onko siis Venäjän kyber-uhka samalla tavalla savijaloilla seisova jättiläinen, kuin maan perinteiset asevoimat?
Suomi on jo vuosikymmenet ollut Kremlin karttahuoneessa osa länttä, mutta kaikkinainen hämmentäminen ja NATO:on liittymisen estäminen on taatusti ollut Kremlin tilannehuoneessa työpöydällä. Ja hyvin ovat tähän asti onnistuneetkin.

Nyt varmasti viime keväänä totesivat, että peli on menetetty. Kansa vie NATO:on, eikä poliitikkojen ym. kautta tapahtuva vaikuttaminen enää auta. Eli nostivat kädet pystyyn ja mieluusti vaikenivat koko asian.
 

Lisää osaltaan optimismia Vilna-takarajan pitämisen suhteen, vaikka mitään todellista merkitystähän näillä palavereilla ei ole:
Päätöksen Ruotsin ratifioinnin etenemisestä tekee käytännössä Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan, eikä keskiviikon tapaamisesta siis odoteta varsinaista ratkaisua. Virkamiestapaamisessa voidaan kuitenkin aistia Turkin tunnelmia.
Turkin Nato-viivytys tuskin silti liittyy yksin Ruotsin tekemisiin. Suurilla Nato-mailla, ennen muuta Yhdysvalloilla, lienee vaikutusvaltaa kysymyksen ratkaisemisessa. Turkki on toivonut voivansa ostaa Yhdysvalloista F-16-hävittäjiä. Yhdysvaltojen presidentti Joe Biden linkitti hiljattain Turkin Nato-viivytyksen ja hävittäjäkysymyksen verraten suorasanaisesti julkisuudessa toisin kuin on ennen tehty. Viesti oli, että Biden haluaa sovun Ruotsista.
Valkoisen talon lehdistösihteeri Karine Jean-Pierre sanoi tiedotustilaisuudessa, että Ruotsi on täyttänyt Madridissa tekemänsä sitoumukset.
 
Unkarin median mukaan USA on laittanut Unkarin HIMARS-ostot jäihin Ruotsin jäsenyyden jarruttamisen vuoksi. Unkari haluaisi ostaa 24 HIMARS-laukaisualustaa ja niihin yli sata puikkoa. Kaupan arvo olisi 735 dollaria. Unkarin ulkoministeriö ei vastannut asiasta tehtyihin tiedusteluihin ja USAn senaattori James E. Risch totesi kylmästi, että "kikkelis kokkelis, mitäs läksit?" Tarkemmat sanamuodot ja ehkä hiukan totuudenmukaisemmat lainaukset alla olevassa konekäännöksessä:

Amerikka estää asekaupan Unkarille, koska emme ole vielä hyväksyneet Ruotsin Nato-jäsenyyttä​



Senaattori James E. Risch, ulkoasiainvaliokunnan republikaanien puheenjohtaja, keskeytti 735 miljoonan dollarin asekaupan Unkarille. Risch teki selväksi Washington Postille päätöksestä : Unkarin on otettava Ruotsi Natoon, jos se haluaa päästä käsiksi asepakettiin, joka sisältää 24 HIMARS-ohjuksen laukaisuakkua ja yli 100 ohjusta niihin liittyvine osineen ja tuen kanssa.
Päätös estää asemyynti osoittaa selvästi Naton kannattajien, kuten Rischin, kasvavan antipatian Unkaria kohtaan – Amerikka tekee niin vain poikkeustapauksissa, hyvin harvoin. "Olen jo jonkin aikaa ilmaissut suoraan huoleni Unkarin hallitukselle siitä, että äänestys Ruotsin liittymisestä Natoon ei etene", Risch sanoi.
"Nyt on kesäkuu, eikä sitä ole vieläkään tapahtunut, joten olen päättänyt, että USA:n uusien sotatarvikkeiden myynti Unkarille keskeytetään", hän lisäsi.
Kaikki suuret asekaupat edellyttävät senaatin ja edustajainhuoneen ulkoasiainvaliokuntien puheenjohtajien ja vanhempien jäsenten hyväksyntää, ennen kuin ulkoministeriö ilmoittaa myynnistä julkisesti. Rischin vastalause estää ulkoministeriötä jatkamasta myyntiprosessia.

Ulkoministeriön tiedottaja ei halunnut kommentoida asiaa, eikä Unkarin hallituksen tiedottaja vastannut kyselyyn.
Ruotsin ja Suomen pyrkimykset liittyä Natoon on nähty laajalti Venäjän presidentti Vladimir Putinille vakavana ongelmana. Amerikkalaisten viranomaisten mukaan Putin ei odottanut lännen kokoontuvan tukemaan Ukrainaa, kuten se on tähän mennessä tehnyt, mutta heidän huolestuneisuutensa lisää Unkarin ja Turkin päätös lykätä Ruotsin hakemuksen ratifiointia.
Yhdysvaltain Unkarin-suurlähettiläs David Pressman sanoi: "Yhdysvallat jatkaa väsymätöntä työskentelyä työskennelläkseen tiiviimmin liittolaisensa kanssa, mutta samalla olemme huolissamme Unkarin strategisista päätöksistä - ja nämä huolenaiheet ovat laajalti jaettuja. "
Szabad Európa kirjoitti äskettäin, että Unkari voi antaa Ruotsin liittyä Natoon heinäkuuhun mennessä. Pohjois-Atlantin liiton viimeisimmän laajentumisen ratifiointiesitys jätettiin eduskunnalle viime heinäkuussa. Unkarin parlamentti äänesti lopulta Suomen liittymisen puolesta - edustajaryhmä ilmoitti tukensa kaksi päivää Turkin liittymisen jälkeen - mutta Ruotsin liittyminen on jatkunut siitä lähtien. Edustajat ovat istuneet ehdotuksen parissa huomattavan pitkään .

Suora LINKKI JUTTUUN
 
Back
Top