Ruotsin asevoimat ja niiden kehitys

Tässä tulee palamaan paljon kruunuja ja tupakkaa. Jos tosissaan tehdään uutta tyyppiä, menee äkkiä niin paljon myös aikaa, että Pohjanmaiden sarjan jatkona keretään tekemään Påhjanmaa-luokka ennen noita. Mutta hei, "kotimaista" olla pitää https://ukdefencejournal.org.uk/babcock-in-cooperation-with-saab-for-future-swedish-warship/
Todellakin. Mutta olihan kruunuja palanut ensimmäisen Gripenin kanssa 40 miljardin markan arvosta ennen kuin yksikään kone lensi. Suomessa koko Hornet-homma taidettiin hoitaa alle 15 miljardin markan aseineen päivineen.

Jos ruotsalaiset erehtyy ottamaan sen tanskalaisen kauppalaivatason möhkäleen, voi suunnittelu ehkä valmistua 3 - 5 vuodessa. Jos alkavat rakentamaan kokonaan uutta alustyyppiä, enemmän taistelunkestävää ja paremmin Ruotsin vesille sopivaa, menee suunnitteluun aikaa 5 - 8 vuotta. Aluksia on rivissä ehkä joskus vuoden 2035 jälkeen. Jos sittenkään.

Miten ne aina kykenee tössimään nämä projektinsa? No, siksi että siellä piiri pieni pyörii: samat naamat on välillä PV:n, välillä FMV:n ja sitten välillä Saabin palveluksessa, ja oman perseen suojelu ja seuraavan pallin varmistaminen on tärkeämpää kuin valtion etu.
 

Kahden tilatun Global Eyen toimitusta nopeutetaan ja uutena tilataan kolmas.
 

Kahden tilatun Global Eyen toimitusta nopeutetaan ja uutena tilataan kolmas.
Kolmas kone alkaa antamaan jo oikeaa operatiivista suorituskykyä. Suomi varmaankin turvaa NATON AWACS-koneisiin, mutta niiden tulevaisuus alkaa näyttää aina vaan huonommalta. Vai onko joku bongannut jostain, että korvaajien sopparia tehtäisiin?
 
Suomelle noilla NH90:llä olisi käyttöä, saataisko taas tehtyä kauppa poistohintaan?
Jos poistohintaan tarjolla on meriversioita joihin joku käy asentamassa linkin ennen toimitusta, niin mikä jottei. Pohjanmaa-lka ja mahdollinen Hamina-lkn seuraaja hyötyisivät merkittävästi SuTo-kopterista.
 
Jos poistohintaan tarjolla on meriversioita joihin joku käy asentamassa linkin ennen toimitusta, niin mikä jottei. Pohjanmaa-lka ja mahdollinen Hamina-lkn seuraaja hyötyisivät merkittävästi SuTo-kopterista.
Black Hawkit ilmeisesti korvaavat Ruotsin maavoimien NH90:t, meriversioiden korvaajien hankinta ilmeisesti tehdään lähiaikoina (Sea Hawk?). Nämä Ruotsin NH90:t olisi ihan kiva lisä Suomen maavoimille, mutta nämä ovat sitä uniikkia Ruotsi-versiota, jossa on korotettu katto.
 
Kolmas kone alkaa antamaan jo oikeaa operatiivista suorituskykyä. Suomi varmaankin turvaa NATON AWACS-koneisiin, mutta niiden tulevaisuus alkaa näyttää aina vaan huonommalta. Vai onko joku bongannut jostain, että korvaajien sopparia tehtäisiin?
6 kpl E-7 on tilauksessa ja tulossa joskus vuosikymmenen vaihtuessa. Kun korvattavia koneita on yli tuplasti tuo määrä, niin hiukan epäilyttää, että mitenkähän tässä lopulta käy. Kaikki on toki vielä mahdollista, voihan koneita tilata lisää.

Lisätäänpä vielä linkki

 
Viimeksi muokattu:
Sen puolesta Ruotsin erikoismallin NH90-kopterien käyttöönotosta Suomessa ei pitäisi tulla ongelmaa, kun Patria on kuitenkin kokoonpannut niistä suurimman osan. Ja lisäksi hoitanut niiden huoltoja ja kunnossapitoa.

Mulle on vaikea käsittää, miksi Ruotsalaiset eivät saaneet noita toimimaan hyväksytyllä tavalla ja korvaavat uusilla koneilla, mutta Suomi muka sai...
 
Mulle on vaikea käsittää, miksi Ruotsalaiset eivät saaneet noita toimimaan hyväksytyllä tavalla ja korvaavat uusilla koneilla, mutta Suomi muka sai...
Kanadalaiset ja Britit ovat luopumassa/luopuneet mk.100-sarjan Hawkeista loppuunkuluneina ja vanhentuneina. Meillä mk51/66 jatkaa vielä jopa 15 vuotta ja käyttäjät ovat (suhteellisen) tyytyväisiä. Joko "kansalliset eriityisolosuhteet" vaikuttavat tai jotain täällä osataan ilma-alusten kanssa tehdä.

NH90 taisi ruotsalaisilla mennä siinä kohtaa metsään, kun lähtivät customoimaan kopterien konfiguraatiota. En nyt tiedä mitä eroja noissa maavoimien koptereissa on, mutta avioniikkapuolella voi olla isojakin eroja. Suomi on mennyt isojen maiden konfiguraation mukana.
 
Viimeksi muokattu:
Juu ei meille mitään speciellt snöstjärna-versiota. Paaliin!
 
Back
Top