Kaikki kunnia
@adam7 n nykyruotsia koskeville postauksille, mutta mä kävin Ruotsin armeijassa viime vuosisadallakin monta kertaa, enkä osta tota. Kyllä niillä tykistöä oli; rauhanajan koulutusrykmenttejäkin lähes kymmenen. Putkiakin oli paljon, mutta
kun poistivat Boforsin 105:t (400 kpl) niin vuosisadan lopulla putkia lukumääräisesti oli paljonkin meitä vähemmän. Mutta ne oli kaikki uusia ja kaliberia 155. Meillähän Saksan kauppaan asti kolmannes 1200:sta tykistä oli ikivanhoja (siis täysin vanhentu-
neita), kolmannes vanhoja mutta vielä käyttökelpoisia kantamaa lukuunottamatta ja ainoastaan kolmannes uusia. Putkistamme osa oli 76 mm K02 mallia ja osa erilaisia 105:ia. Meidän kevyitä tykkejä vetivät traktorit kun Ruotsilla oli kaikille Scanian raskaat
mkat. Ruotsin 1900 -luvun tykistöstä puhuttaessa on vielä muistettava maalinnoitusten linnoitustykistön jotain sata putkea. Eihän ne edes tarvinu niin vahvaa tykistöä kun me, koska oli Ilmavoimien rynnäkkölennosto.
Tuollaiset jutut syntyivät siitä, ettei Ruotsissa arvostettu kovapanosammuntoja. Vaivalloista touhua monine varomääräyksineen ja varmaan vaarallistakin, ne ajatteli. Kaikki vanhat tykit vietiin aina suoraan romikseen eikä harjoitus- eli leiritykeiksi. Rovajär-
ven tapaista kunnon ampumakenttääkään ei ollu. Lopputuloksena ne sitten ampu kovilla vain muutaman laukauksen silloin tällöin ja muuten harjoitteli vain suuntailemalla ja loksuttelemalla lukkoja. Tällä tietysti oli suuri vaikutus koulutustasoon. Res up-
seerit oli kyllä ihan eri tasolla kun meidän res vänrikit. Ne valittiin jo kutsunnoissa ja palveli paljon pidempään kun muut varusmiehet. Ihan selväähän oli, ettei 11 kk riitä ammattitaitoisen tuliasemapuolen tykistöupseerin koulutusajaksi, vaan pilliin vihellettä-
essä olisi tarvittu 6 kk:n YH -aika ensin. Tässäkin Ruotsi siis meitä edellä.
Kuva pitkin metsiä roiskivasta Nliiton tykistöstäkään ei ole niin yksipuolinen kun meillä ajatellaan, mutta ei siitä nyt enempää. Mutta mun mielestä pitäisi täällä välttää "tykkimiehet on tyhmiä" -tyylisiä yleistyksiä, sillä useimmilla forumin seuraajilla ei ole ma-
hiksia itse arvioida postausten oikeellisuutta.